Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

afstellen camber achter

Heren specialisten,

Na enig speurwerk hier op het forum lees ik verschillende meningen (vreemd he? :P ) over de afstelmogelijkheden van je achterwielen.
De verstelbare spoorstangen (die belachelijk vast zitten natuurlijk) schijnen hiervoor gebruikt (of misbruikt) te worden.

Mijn vraag is: a. is het verkorten van je spoorstang (indraaien) de enige manier om het negatieve camber weg te halen, en zo ja; b. is 0 graden de meest zinvolle stand (zonder belasting)/

Ben erg benieuwd naar jullie meningen aangezien mijn achterbanden eigenlijk aan vervanging toe zijn...

6yozsj.jpg
 
R

Ralph

Gast
je kunt ze bijstellen maar niet helemaal. dit symptoom kom ik vaker tegen.
wat is het merk van de band?
 

tonboy

Verbannen
Mag ik je een tip geven, hier in Tiel zit een bandenspecialist die echt de nieuwste apparatuur heeft op het gebied van uitlijnen en daarnaast diverse Omega's zelf heeft gehad. Een aanrader.
Heeft bijvoorbeeld ook een inductietang om vastzittende schroefdelen zonder beschadiging los te krijg.
 
Ralph zei:
je kunt ze bijstellen maar niet helemaal. dit symptoom kom ik vaker tegen.
wat is het merk van de band?

Ralph, dank je voor je reactie. Ik ga morgenvroeg aan de slag om de spoorstangen gangbaar te maken zodat er wat te stellen valt. Nu zit alles muurvast.

De banden zijn van het uiterst inferieure merk Sunny. Wat een troep zeg, :r dat komt er in elk geval nooit meer onder. Heb nu een set Toyo Proxes T1 Sport gekozen. Hoop dat die het wat langer volhouden 8)

Wat betreft de afstelling op de uitlijnbank: zoveel mogelijk naar 0 denk ik??

Groet, Marc<br /><br />-- 21 aug 2014 20:56 --<br /><br />
tonboy zei:
Mag ik je een tip geven, hier in Tiel zit een bandenspecialist die echt de nieuwste apparatuur heeft op het gebied van uitlijnen en daarnaast diverse Omega's zelf heeft gehad. Een aanrader.
Heeft bijvoorbeeld ook een inductietang om vastzittende schroefdelen zonder beschadiging los te krijg.

Thanks Ton, ik hou het even in mijn achterhoofd maar Tiel is nu een beetje uit de richting. Mocht het niet lukken geef ik je wel een belletje.

Groet, Marc
 
Gisteren de spoorstangen van de Omega verwijderd en weer gangbaar gemaakt. Zoals op de foto te zien was door ruim 10 jaar rijden zonder aandacht de schroefdraad behoorlijk ingevreten. Geen wonder dat afstellen niet mogelijk was.

Vandaag een nieuwe poging op de uitlijnbank, met nieuw gemonteerd rubber (Toyo Proxes T1 Sport in de maat 235/40 x 19). Resultaat was bijna 1,4 graden negatief camber, meer kon men er niet uit krijgen.

Ik ben erg benieuwd hoe de slijtage gaat zijn en of het mogelijk is om meer richting de 0 graden te komen. Tips??

nzolu9.jpg
 
De mogelijkheid om op 0 te komen is zelf ook 0. Ik ben op het moment aan het wachten op het nummer van een man die al sinds jaar en dag verstel mogelijkheden maakt voor opel en dan met name de achteraandrijvers.
 
ofwel zoals sean al eens eerder aanhaalde zijn de camberbouten! daarmee krijg je ze allessinds verder dan origineel, maar die zijn dan wel weer behoorlijk duur!
 

tonboy

Verbannen
Volgens spec zou het camber tussen -1,2 en -2,3 graden moeten bedragen van de achterwielen. Gezien de wijze van ophanging van de achteras-draagarm aan het subframe kan je hier weinig aan veranderen, of je zou de achterveren langer moeten maken.. maar ja,dat lijkt mij geen optie.
Lijkt mij toch eerder dat de band ergens op aanloopt. Zover ik kan zien van de foto is er een grote "geul" in band ontstaan. Heb je dat al eens onderzocht ?
 
dat die binnenkant zo fel afslijt is normaal bij omega (indien hij degelijk verlaagd is 8) )
bij mijn eerste omega was dat ook juist hetzelfde afgesleten van nieuwe pirelli's tot doorgesleten (enkel binnen) buiten nog zo goed als nieuw (de weg nooit geraakt) in -4000km
 

tonboy

Verbannen
ik neem aan dat jij het hebt over 7 of 8 cm verlaging, die van Marc is toch maar 4 cm verlaagd ? De mijne is dat ook (4cm dus) en ik heb zo ver ik kan zien niet veel last van overmatige slijtage. Maar Marc heeft wel grotere velgen en bredere banden dan ik. Zou je haast denken dat het aan meerdere factoren tesamen ligt die dit fenomeen veroorzaken. Zal binnenkort wel eens een 3d autocad tekening maken van de ophanging, moet alleen de diverse afmetingen eerst opmeten om dit te kunnen realiseren. Eens kijken of daar meer info over te vinden is zonder dat ik onder de auto kruip.
 
ik heb het inderdaad over verlaging van 6 tot 10cm maar qua velgen ik had / heb 225/40 R18 en dat is toch een normale maat! binnenkort op mijn ander velgen eens kijken daar moet 265/35 R18 op komen! hoop toch dat deze niet zo slijten aan de binnenkant! ( zijn bijna dubbel zo duur als de 225 :S )
 
lowflyer zei:
ik heb het inderdaad over verlaging van 6 tot 10cm maar qua velgen ik had / heb 225/40 R18 en dat is toch een normale maat! binnenkort op mijn ander velgen eens kijken daar moet 265/35 R18 op komen! hoop toch dat deze niet zo slijten aan de binnenkant! ( zijn bijna dubbel zo duur als de 225 :S )

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat met een 265 erop. Met een negatief camber van ongeveer anderhalve graad wordt het effect nog erger bij deze breedte. Zelf heb ik er nu 235 op liggen, ik hoop er toch de nodige km's mee te kunnen maken.

Maar hoe dan ook, ik wil nog steeds zoeken naar een oplossing om beter te kunnen stellen (en wel op een betaalbare manier) :s
 
GT/E 1000 zei:
Ik ben erg benieuwd hoe de slijtage gaat zijn en of het mogelijk is om meer richting de 0 graden te komen. Tips??

nzolu9.jpg
Misschien een beetje kort door de bocht, maar die stelbout inkorten aan 2 kanten, is dat geen idee?? Er zit waarschijnlijk nog wat meer in de weg waardoor de 0 niet te halen is?

Gr. Paul
 
Hoi Paul, de stelbouten heb ik inderdaad al ingekort aan beide kanten, zodat er meer stelruimte overblijft. In de praktijk werkt het niet aangezien je wél meer richting de 0 graden camber gaat, maar je krijgt er gratis een enorm uitspoor bij van de achterwielen. Dat gaat namelijk automatisch mee... :|
 

tonboy

Verbannen
34qwncw.jpg


Bush 4 en 5 excentrisch maken zal de oplossing geven naar mijn mening. Hierdoor kan je de arm kantelen.

-- 27 aug 2014 23:09 --

en op zoek naar een afbeelding van een excentrische bus, kwam ik dit tegen.
Het schijnt dat de saab 9-5 hetzelfde probleem heeft.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=178852<br /><br />-- 27 aug 2014 23:42 --<br /><br />Ben nog eens verder gaan kijken, veel opel uit de jaren 90 hebben dezelfde opzet van achteras.
Op deze pagina van K-Mac : http://www.k-mac.com/pages/newprods/opel/opel_01.htm wordt zelfs voor Calibra 90-97, Ascona (Cavelier) 93-96 en andere types hetzelfde partnummer opgegeven nl. 202526H.
Afijn, een beetje verder zoeken en ik kom voor de calibra dit tegen : http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... h/791.html
Dit LIJKT mij de oplossing. of het echter precies past, wellicht kan Berry hier uitsluitsel over geven ? Hij zit immers diep in de Calibra's en Omega's ???
 

tonboy

Verbannen
Naar aanleiding van dit verhaal heb ik even gekeken in Ecat24.com.
De draagarm van de calibra bevat net zoals de omega 4 bussen.
2 daarvan (de buitenste) hebben hetzelfde onderdeelnummer 90223456. De andere niet maar de bevestiginsbouten hebben wel hetzelfde onderdeelnummer.
Als je de afbeeldingen van de bussen bekijkt lijkt het erop dat 1 bus met stalen buitenmantel is, en de andere er geen heeft.
Tevens wijkt de lengte iets af.
Al met al kom ik tot de voorzichtige conclusie dat het zou moeten passen.
Per draagarm komt zo'n Powerflex setje op 23,50 pond sterling.
Wellicht dat dit jullie verder kan helpen.

EDIT : bovenstaand verhaal geldt voor de Omega B van 94 tot 2003, Bussen van de Omega A zijn geheel gelijk aan de van de Calibra. Vraag die mij naar boven komt is dan, passen de achterste draagarmen van een Omega A op een Omega B ?
 
Goeie info Ton, we komen zo steeds dichter bij een oplossing.

Aangezien de achterste draagarmen aan drie ophangpunten hangt, kun je de voorste twee inderdaad manipuleren. Met de Kmac oplossing van 320 Dollar heb je de duurste te pakken, tis de eerste keer dat ik daarvan een foto te zien krijg. Precies wat ik ervan verwacht had. Vind alleen de prijs te hoog.
De bussen van Powerflex lijken een mooi startpunt, die zou ik eens kunnen bestellen om te zien of het werkt.
Zelf heb ik al bedacht dat je ook de twee voorste bevestigingen van de draagarm in het subframe kunt voorzien van sleufgaten, daarmee bereik je hetzelfde. Wanneer de auto dan uitgelijnd is, zou je dmv een paar carosserieplaten vast te punten aan het subframe de zaak kunnen fixeren. Resultaat is dan hetzelfde. Moet de Omega eens op de brug zetten om te zien of dat mogelijk is. :)
 

tonboy

Verbannen
GT/E 1000 zei:
Zelf heb ik al bedacht dat je ook de twee voorste bevestigingen van de draagarm in het subframe kunt voorzien van sleufgaten, daarmee bereik je hetzelfde.
Mogelijk is het wel, maar ik zou dit risico niet nemen (begin ik nu wéér over veiligheid ? Yep !) Je verzwakte hierdoor de bevestigingsbeugel. NIET DOEN svp.
 
Bovenaan