Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

airco

renepaul

Donateur 2024
Nu met dit warme weer wil je graag dat de airco werkt.
Maar ik heb het gevoel dat de mijne er erg lang over doet om te koelen.
Ik stel de temp op "LO", en de uitstroom temp. komt niet onder de 20 gr het eerste kwartier, later zakt het wel wat verder.
Maar zeker geen iglo effect.
Ook is de airco vorig jaar opnieuw gevuld en zijn er geen lekkage's gevonden.
Is dit een normaal verschijnsel?, of is er meer aan de hand?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat is niet normaal. Doordat de buizen waardoor de lucht zich moet verplaatsen in het begin erg warm zijn kan het even duren voor hij echt koud wordt, maar je moet al erg snel een behoorlijk koude luchtstroom voelen. Mijn airco in de B2 is vorig jaar gevuld en inmiddels ook weer wat achteruit gegaan. Nu ik gezien heb hoe de condensor eruit zag bij de MV6 kan ik me zo indenken dat er best wat koelcapaciteit verloren gaat als die delen al even meegaan.

Een nieuw systeem moet het binnen 10 min koud kunnen krijgen bij een sedan.
 

renepaul

Donateur 2024
Bedankt Jacco, is er een manier om de condensor te controleren of correcte werking?
ik heb trouwens nog een goede condensor van een B1 V6 liggen, zal dit passen op mijn B2 L4?
btw, vorig jaar was het nog 7 a 8 gr uitstroom temp. en ijs onderin de voorruit. |:(
 

tonboy

Verbannen
Gebruikte condensor moet je naar mijn mening niet willen hermonteren, zeker als hij al een tijdje gelegen heeft. Teveel vervuiling en corrosie aan de binnenzijde, met als gevolg mogelijk schade aan pomp en heel weinig capaciteit
 
Mijn B2 airco is een half jaar geleden gereviseerd. Nieuwe radiatuur en condensator. Is binnen 5 minuten koud en met koud bedoel ik ook echt koud.
Mijn advies is vernieuwen en geen 2e hands condensator. Ook de ventielen eerst goed op lekkage laten controleren, want als er te weinig gas in het systeem zit, duurt het ook een tijd eer de airco koud wordt en is de werking minder.

vriendelijke groeten
Henk
 

tonboy

Verbannen
omegaman zei:
Mijn B2 airco is een half jaar geleden gereviseerd. Nieuwe radiatuur en condensator. Is binnen 5 minuten koud en met koud bedoel ik ook echt koud.
Mijn advies is vernieuwen en geen 2e hands condensator. Ook de ventielen eerst goed op lekkage laten controleren, want als er te weinig gas in het systeem zit, duurt het ook een tijd eer de airco koud wordt en is de werking minder.

vriendelijke groeten
Henk

Ik ervaar precies hetzelfde, binnen 30 seconden reeds koud aan het worden (gaat dan krachtiger blazen) en binnen paar minuten ijs en ijs koud.
Heb de ventielen uit voorzorg ook vervangen, kosten in toaal met diverse o-ringen rond de € 30 euro.
Pomp, filter en condensor via ATP.
 

renepaul

Donateur 2024
Ik kom met deze buitentemperaturen op een verschil van +/- 12 gr kouder, en dat duurt dan zeker een half uur.
Dan doe ik ook eerst de ramen open om de ergste warmte eruit te halen, en stel de temp. in op "LO".
Moet er wel bij zeggen dat het dan eerst in de auto meer dan 50 gr is :?
 

tonboy

Verbannen
Berry zei:
En ik zweer bij 2de hands onderdelen ..hahaaaa
Ach, maakt mij normaal ook niet uit hoor berry. En heb al veel 2de hands delen gekocht bij jou en nog een aantal in bestelling. Maar kwam dit toevallig tegen en had hwt geld er voor liggen. Je bent toch niet boos hopelijk? Of moet ik op zoek naar een andere hofleverancier? Hahaha
 

renepaul

Donateur 2024
Zat in de auto eens te denken.
Kan de driewegklep een oorzaak zijn van een zeer langzaam werkende airco?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Nee, eerder je verdamper of de expansie klep die voor je verdamper zit (beiden achter het dashboard). Die klep moet een juiste menging verzorgen, blijft hij hangen dan komt het systeem niet aan zijn minimale koeltemperatuur.

Een aircopomp of condensor is echter eerder de te verwachten schuldige.
 

renepaul

Donateur 2024
B-Buster zei:
Nee, eerder je verdamper of de expansie klep die voor je verdamper zit (beiden achter het dashboard). Die klep moet een juiste menging verzorgen, blijft hij hangen dan komt het systeem niet aan zijn minimale koeltemperatuur.

Een aircopomp of condensor is echter eerder de te verwachten schuldige.

Dank Jacco
Zijn dit onderdelen die te controleren zijn?
Dat een condensor verstopt kan zitten, dat snap ik.
Maar de pomp die pompt toch alleen maar?
Of kan de pomp lek zijn?

En hoe kom ik bij die expansieklep?
Heb gister nog wel een reset van de kleppen gedaan.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Een pomp kan zeker lekken en langzaam druk verliezen. Die in m'n B2 is ook iets aan het lekken, maar doet het een jaar na z'n vulmoment nog. Ik kan wel duidelijk merken dat die niet meer z'n maximale prestaties levert.

Bij die klep kom je niet zo makkelijk. Binnenkort ga ik dat testen vrees ik, want het lijkt erop dat die van m'n MV6 niet helemaal goed meer werkt. Een reset van de kleppen via ECC is 1, je kan hem ook nog compleet resetten met een Tech2.

Vervolgens is het waarschijnlijk vooral de leeftijd van bijv. zo'n pomp die maakt dat hij niet meer werkt zoals Opel ooit bedoeld heeft.
 
Slaat de pomp wel in? Dat kan je wel zien met een lamp onder de motorkap het middelste gedeelte moet dan ook meedraaien dan weet je zeker dat de pomp in ieder werkt. Of ie ook op druk komt moet je controleren met een meter set.

Zou sowieso even langs de aircoboer rijden. Als je vorig jaar je airco heb laten checken wil dat niet zeggen dat ie een jaar later nog steeds goed is. Normaal gesproken zou je een jaar later natuurlijk mogen verwachten dat het nog functioneert.
Lekkage kan natuurlijk altijd optreden vooral als het systeem wat ouder is.
 
Bovenaan