Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1+B2] Kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Klepdeksel pakkingen vervangen opel V6.

Voor deze klus heb je nodig:
Klepdeksel pakkingen 4x (2x set van2)
O-ringen 8x er kleppendeksel dus 16 totaal
6x O-ringen inlaatplenum/
Eventueel nieuwe slangenklemmen
Vloeibare pakking

Gereedschap:
Schroevendraaiers
Ratel met doppen en torx doppen.
Combinatie tang
Waterpomptang
Pakkingschaper

-Werkzaam heden uitvoeren met koude motor dit omdat de benzine leidingen losgehald moeten worden.
-Begin met het loshalen van de massa kabel van de accu.
-Laat het koelsysteem een beetje leeg zodat er geen vloeistof meer in de tank zit(meer hoeft er niet uit)
-Daarna maak je de lucht aanvoer buizen los van het dualram systeem en de inlaat plenum(rood) en neem deze weg.
-EGR Klep drie torx losdraaien (eentje op een beugel onder de klep)(paars)
Maak ook de flex aansluiting aan de onderkant los en leg de EGR klep aan de kant.
-Maak de twee slangetjes en klemmen (Geel) los Let op hier kan koelvloeistof uitlopen.
-Trek de stekker (groen) aan de voorkant van de inlaat op de stationairklep los
-Draai de vacuümslang van de rem bekrachtiger los(Blauw)(kijk uit dat er geen van de aftakkingen afbreekt).
-Koppel de gaskabel los en als van toepassing ook de kabel van de cc
-Draai nu de vier torxbouten boven op de inlaat plenum los en de twee torx boutjes een de bestuurderkant waar het kabel gootje aan zit, Duw het gootje aan de kant.
-Lucht nu de plnum iets op en trek hem voorzichtig naar voren(let op hier zitten 6 O-ringen onder.
-Nu kun je stekker (Groen) aan de achter zijde losmaken.
- Ook de 4 slangetjes op de achter zijde van de plenum (Let op de volgorde)

v6inlaatplenum-1.jpg


.
v6inlaatplenumleidingen.jpg


-Neem nu de inlaat plenum weg

v6inlaatplenumloshalen.jpg


-Nu zie je inlaat met injectie brug

v6inlaatplenumweggehaald.jpg


fotosautos007-2.jpg

-Schroef nu de benzine leidingen los (groen)(Let op: er kan benzine uitkomen,vandaar ook koude motor)
-Achter iedere poort zit een torxbout zijn er 6 totaal.
-Achter de brug zit een stekker. Maak deze los.
-Til voorzichtig de brug omhoog en kantel deze iets zodat hij tussen de twee cilinder koppen uitgehaald kan worden.

v6inspuitbrugweghalen-1.jpg


-Nu zie je een zwart opvulblok tussen de cilinders in zitten.
-Stop ieder gat goed dicht zodat er niks in de inlaat poorten kan vallen.

v6inlaatzwart.jpg


-Je ziet nu twee zwarte kappen links en rechts Dit zijn de klepdeksels.
v6inlaatzwart.jpg

-Draai alle torx boutjes los en licht de deksels voorzichtig op hier zitten nog kleine O-ringen onder. Zorg ervoor dat deze niet in de kop vallen.

-Verwijder nu de pakking resten ook de O-ringen rond de bout gaten en maak de deksels goed schoon.
-De vlakheid van de deksels kun je controleren door deze op een spiegel te leggen en met een lamp aan de achter zijde te schijnen.
-Als de deksels krom zijn kunnen ze vervangen worden door de originele deksel, maar de deksels van een vectra V6 passen ook en zijn ook nog van staal.
-Leg nu de nieuwe pakkingen in de gleuven (ik leg een dunne worm aan vloeibare pakking op de pakking vlakken van de cilinderkop)
- Doe een klein beetje vloeibare pakkingen aan de 16 O-ringen en leg ze vervolgens in de uitsparingen rond de bout gaten.
-Monteer vervolgens de deksels en draai de troxboutjes aan in slakhuis patroon.
-Haal de proppen uit de gaten en plaats de inlaat brug terug.
-Steek de stekker van de injectoren in.
-Draai de torx bouten vast.
-Sluit de benzine slangen aan.
-Leg de O-ringen op de inlaat brug.
-Sluit nu de stekker(groen) weer aan op de inlaat plenum net zoals de slangen.
-Plaats de inlaat plenum op de twee nokken.
-Draai de 4 torxbouten vast
-Monteer de vacuum(blauw), stekker(groen),koelslangen(geel),luchtslangen(rood)en de gas en cc kabel
-neem de EGR klep en maak deze schoon met remmenreiniger en laat deze goed drogen.
-Plaats de EGR klep.
-Vul het koelsysteem.


v6inlaatplenum-1.jpg

Sluit de accu aan.

de klepdeksels van een Vectra B X25XE dan alleen.
De rest is niet van staal. Daarbij is dat alleen voor de X25XE en de X30XE in de Omega van toepassing.
De rest van de V6-en (B2 voornamelijk) is met bobinebrug op de klepdeksels


U heeft uw kleppendeksels nu vervangen,.

De auteur is niet verantwoordelijk voor eender welke schade dan ook.

Veel sleutel plezier. d:)b
Gr Jack
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Hoe lang was je met deze klus bezig, Jack?

Welke kleppendeksels heb jij zelf nu in gebruik?
Want ik lees nu voor het eerst dat die van de Vectra ook te gebruiken zijn.
Aangezien ik op LPG rijd (en veel km's maak), verwacht ik ook nog een keer de pakkingen bij mijn Omi te moeten vervangen.
Ik heb geen idee of de koppen van een Vectra 'beter' zijn dan die van een Omega.
Wat is jouw mening?
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

ik blijf me afvragen waarom deze klep deksels van de veccie niet ook op de omie zijn gebruikt.
veel minder gezeik ermee, dus minder kosten.

ruud de 2.5 koppen zijn zowel van nde omega als de vectra/calibra gelijk. alleen de deksels zijn anders.

onderblokken zijn ook hetzelfde. carter weer niet. 3ltr koppen passen ook. alleen is dit niet geleverd in de vec.cali. tot aan de 3ltr v6 cdti uit de vec C dan
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Let op de klepdeksels van de vec zijn alleen te gebruiken voor de x2.5xe en de x3.0xe.

Heb het bijgevoegd in de how too.

Gr Jack
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Heb het in 3 uurtjes gedaan met koffie en limburgse vlaai tussen door (dus op me gemak)

Ik heb op dit moment nog de eigen klepdeksels erop, maar ga zeker erachter aan om de aluminium erop te krijgen.

Eerst me motortje aan het lopen krijgen.
Gr jack
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Let op met aluminium klepdeksels hiervan zou de olie vuldop op een andere plaats zitten.

Gr Jack
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Dat maakt toch niet uit?
Zolang ie maar niet aan de onderkant van het carter zit :+
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Dat is nog maar de vraag.

FF op gezocht.

De olie vuldop bij alu deksels zit aan de achterzijde van het blok bij montage op de omega.

Maar als je deze nu eruit zaagt met een gaten zaag en deze op de voorzijde last past het ook.

Gr Jack
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

of de kleppen deksels van de x25xe pakken die zitten wel aan de voorkant alleen te hoog voor de omega. mssr verloop pijp maken. vuldop verleggen kan ook als je een alu lasser kent.
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Allulasser heb ik wel. Maar hoe dik is de deksel dit ivm het lassen en het trekken van het materiaal.

Gr Jack
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Maar we gaan toch voor stalen Veccie kleppendeksels?
Of heb ik ergens een afslag gemist en is er besloten voor alu Veccie kleppendeksels?
Mijn navi is jullie ff kwijt :+
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

jack-omegax3.0xe zei:
Allulasser heb ik wel. Maar hoe dik is de deksel dit ivm het lassen en het trekken van het materiaal.

Gr Jack

dat weet ik niet jack. wim v6 of niels of andere bob de bouwers op het opelforum weten dat mischien wel.
ik heb deze deksels niet op het schap liggen, 1 van de weinige dingen :) :X
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Dan ben ik echt de weg kwijt... dacht juist dat het om stalen exemplaren ging :?
Het is allemaal Jack z'n schuld ;) :P
jack-omegax3.0xe zei:
Heb het in 3 uurtjes gedaan met koffie en limburgse vlaai tussen door (dus op me gemak)

Ik heb op dit moment nog de eigen klepdeksels erop, maar ga zeker erachter aan om de stalen erop te krijgen.

Eerst me motortje aan het lopen krijgen.
Gr jack
Daarom meende ik dat er nu alu varianten op liggen die vervangen kunnen worden door stalen versies van de Vec.
Of kleun ik nu onzin... :')
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

nee, jack heeft nog steeds net als wij die tupperware deksels erop lol, en wil deze vervangen voor de alu deksels.
maar aan de quote te zien heeft er iemand verwarring gezaaid bij een zekere tielenaar. ik ga geen namen noemen maar hij woont in limburg lol, and it wasen"t me. ruud laten we deze limburgr maar nbiet te hard aanpakken,ik had hem gister aan de telefoon en hij is ziek dus zal hij wel aan het ijlen zijn hahaha. sorry jack.
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Heb het al veranderd :? Sorry Ruud voor de verwarring 7(8)7
Meende in het begin dat het stalen deksels waren maar het zijn aluminium.

@Martijn volgens mij woon jij ook nog altijd (net) in Limburg.
Had je trouwens nog gebeld????

Gr Jack
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Maakt allemaal niet uit, heren.
Zat net nog het verhaal van Jack op het zuster-forum te lezen en schrok daar toch wel van.
Écht zwaar zaad dat Gates hier zo 'makkelijk' op reageert.

Ben je nu op zoek naar een compleet ander blok, of alleen de koppen?
Hier zit namelijk ook een redelijk goeie sloop in de buurt (Rhenoy in Waardenburg) en wellicht hebben die nog wat liggen voor je.
Is wel een pokke end rijden voor je. Maar met een beetje mazzel doe je dat dan ook maar één keer.

Jammer dat het geen pc is... anders had ik je kunnen helpen :')

Terugkomend op het onderwerp: standaard liggen er dus kunststof kleppendeksels op de X30XE blokken?
Aluminium Vec-varianten zijn dus beter?
Eens kijken of ik daar een mooi setje van op de kop kan tikken (vat je `em? _O- )

[EDIT]
Is deze auto overigens niets voor je?
Als 'donorauto'. Kun je nog kiezen voor automaat of schakel (ik zou niet weten waarom, maar sommigen vinden het heerlijk om te kunnen schakelen :S )
 
Re: kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervangen

Ja daar is niks aan te doen. WE moeten verder en het maar zelf opsoppen.
Rhenoy heeft alleen maar een 3,2 liggen daarvoor moet ik te veel ombouwen en geen cilinderkoppen voor een x3.0xe.
Hoef zoals het er nu uitziet alleen maar twee koppen te hebben.
Ben op dit moment aan het onderhandelen over twee koppen. Maar er zijn een paar dingen die mij niet helemaal bevallen.

Liggen idd kunstof deksels op een x3.0xe, aluminium is zeker beter maar het is de vraag of je met de vuldop weg komt aangezien deze bij montage op een x3.0xe in een omega onder de parvan komt te zitten. Daarom zouden deze verplaatst moeten worden. Maar ik ga het zover uitzoeken of dit zonder problemen kan en of het te lassen is zonder bijkomende problemen.

Gr Jack
 
Re: [B1+B2] Kleppendeksel pakkingen en kleppendeksels vervan

Nuttige how-to, ik ga binnenkort aan de slag om de pakkingen te vervangen.
Wat betreft de pakkingen, de deksel zeer goed schoonmaken met extra aandacht voor de gleuven waar de pakkingen invallen.
Daarna de pakkingen droog in de deksel monteren en op de pasvlakken van de cilinderkop die je overal vloeibare pakking?

Of alleen op de bochtjes e.d.?
 
Bovenaan