[B1+B2] Vervangen parkeerlampjes

Discussie in 'Electrisch / Electronica' gestart door MetalRush, 29 dec 2009.

  1. MetalRush

    MetalRush Medewerker Administrator

    Voornaam:
    Ruud
    Deze kwam ik nog tegen bij de buren en aangezien het een topic van mij is, dacht ik: "even naar het OOP halen :>

    Het vervangen van de parkeerlichtjes lijkt (zeer) eenvoudig. Helaas is dit niet het geval en moeten er een aantal onderdelen gedemonteerd worden voordat je erbij kunt (of je moet hele kleine handjes hebben met redelijk wat kracht :P).
    We hebben het hier over een koplamp met Xenon. De parkeerlichtjes heb ik vervangen (met telefonisch hulp van Sjors, thanx kerel d:)b ) omdat ik de 'gele' kleur van de pitten niet mooi vind combineren bij het heldere Xenon licht.
    [​IMG]
    Uiteraard is deze "How to..." ook makkelijk als de parkeerlichtjes gewoon stuk zijn ;)

    Zoals gezegd moet voor het vervangen een aantal onderdelen gedemonteerd worden.
    Deze zijn het luchtfilter en de accu. Hoe eenvoudig dat is zien jullie in de volgende foto's:
    [​IMG]
    Als eerste moeten we het beschermkapje verwijderen. Dit kan met een platte schroevendraaier, muntje of (huis-)sleutel.

    [​IMG]
    De plastic schroef een kwartslag draaien en het kapje komt vanzelf al iets omhoog. Je kunt het kapje nu verwijderen.
    De zijkant zit tegen het binnenscherm aangeklemd. Alles met beleid he :P

    [​IMG]
    Schroef de slangklem van de luchtfilterslang los en haal de slang van het luchtfilter af.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het luchtfilter zit met 3 pootjes in rubbers opgehangen.
    2 aan de linkerkant tegen het spatbord aan en 1 aan de rechterkant van het luchtfilter. Daar 'staat' ie al het ware op.
    Deze poot zit half onder een slag. Let erop dat je die slang niet afklemt bij het terugzetten ;)

    [​IMG]
    Ik kon het luchtfilter het makkelijkst verwijderen door het eerst te kantelen en van het spatbord af te halen.
    Vervolgens voorzichtig omhoog halen. Let op de slangen en kabels er omheen.
    Er komt ook nog een kort stuk aanzuigslang mee. Dus niet schrikken ;)
    Nu kunnen we er tenminste goed bij d:)b

    [​IMG]
    Op deze foto zien we de koplamp van achteren. Het rubber kapje (ter bescherming van de groot-licht-lamp) is reeds verwijderd).
    Door dit gat moet je het parkeerlichtje verwijderen... en dat is behoorlijk pielen :P
    Voor het gemak kun je het best even de stekker van het groot licht afhalen.
    Vergis je niet in de kracht die je nodig hebt om het parkeerlichtje te verwijderen. Het ding zit behoorlijk vast... :swear
    Je moet de fitting een kwartslag (zien te) draaien en kun je dan uit de reflector halen.

    [​IMG]
    Het lampje wat je eruit haalt is er 1 zonder fitting. Type "steeklampje" (Sjors zoekt het op... en Illuminat0r gaf het antwoord: type W5W :P)

    [​IMG]
    Ik heb deze LED's er voor in de plaats gezet.

    Sjors heeft er Philips BlueVisions ingezet. Deze waren in mijn woonplaats helaas niet te verkrijgen... dus wellicht dat ik dit verhaaltje nog eens moet herhalen :P

    [​IMG]
    Als je de nieuwe lampjes erin zet, let dan op de plus en min-kant.
    Deze foto is met daglicht genomen, je ziet dus moeilijk de opbrengst.
    Nu vind ik deze toch tegenvallen en ben dus benieuwd hoe de lichtopbrengst van de Omega van Hans-V6 eruit ziet (op de meeting kunnen we verschillen goed zien :Y ).

    Oké... dat was 1 kant :P
    Op naar de andere kant...

    [​IMG]
    Aan de andere kant zit de accu (joh!! :D)
    Deze moet er dus ook even uit...

    [​IMG]
    Dit kastje moet er als eerste af...
    [​IMG]
    Achter de pijl zit een klipje waarmee je dit kastje eraf kunt halen (omhoog schuiven).
    Bah...vieze handen... :P
    Vervolgens kun je met dop 10 de polen losdraaien. (eerst de MIN en daarna de PLUS !!)
    De accu zit links met een klem vast in de accubak (dop 13).
    Deze helemaal losdraaien en verwijderen.
    De accu kan er nu uit:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Ook hier: rubbertje verwijderen en fitting kwart-slag draaien.
    Damn... het begint al donker te worden... :D

    Let er op dat de accu aan de spatbordzijde onder een klemrand zit. Zet je accu dus goed terug !
    Als je de klem weer terug hebt 'gebout', controleer dan even of ie goed vastzit door er flink aan te sjorren (je wilt niet dat deze een eigen leven gaat leiden bij een noodstop op een lekker stukje toeren).

    Als je dus alles goed hebt gedaan, dan kan het eindresultaat er ongeveer zo uitzien:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En Hans-V6 / Sjors hun trots :)
    [​IMG]
    (Met de Philips BlueVision lampjes)
     
  2. Boes

    Boes

    Voornaam:
    Henk
    Model Omega:
    omega B 2.2 16v station 2001
    Ik heb mijn parkeerlampjes ook vervangen je kan er niet echt leker bij.
    Ik heb ze met een punttang een kwartslag gedraaid dat ging best goed.
    Een klein tipje als je dikke vingers heb gebruik een punttang. :D
    Groeten
     
  3. Xedrah

    Xedrah

    Voornaam:
    David
    Model Omega:
    Helaas geen Omega meer...
    Tis een heel gepriegel inderdaad, kan ze nu 'blind' vervangen met mijn vingertoppen, maar daar zijn wel wat ervaringen aan vooraf gegaan. :+
     
  4. opcxtreme

    opcxtreme

    Voornaam:
    Arjan
    Model Omega:
    B2 2.2.16V Elegance Automaat Z147
    Handige tip wellicht:
    Haal het roostertje naast de mistlampen (B1) weg en je kan er zo bij.
    Is 1 schroefje dacht ik uit mijn hoofd.
    Op een brug kan het ook, dan is het nog geen minuut werk per lamp.
     
  5. roekenest

    roekenest

    Voornaam:
    roelof
    Model Omega:
    b1 2.0 16v cdx
    :X :X hebben t hier niet over de mistlamp pitjes ..maar over de stadslichtpitjes
     
  6. opcxtreme

    opcxtreme

    Voornaam:
    Arjan
    Model Omega:
    B2 2.2.16V Elegance Automaat Z147

    Daar heb ik het ook over.
    JE kan door het gat van de roostertjes naast de mistlampen redelijk eenvoudig bij de stadslichtjes komen.
    Scheelt je halve auto uit elkaar halen :D
     
  7. jack-omegax3.0xe

    jack-omegax3.0xe

    Voornaam:
    Jack
    Model Omega:
    Previous:opel omega station MV6 X3.0XE, Huidige B2 2.5dti onyx (21_,22_,23_)
    Dan doe ik het toch liever van bovenaf. Zie te tenminste wat je doet.
     
  8. MetalRush

    MetalRush Medewerker Administrator

    Voornaam:
    Ruud
    Ik heb zelfs laatst bewezen dat het kan zónder überhaupt iets te demonteren.
    Goed, je mist daarna wel wat vel... maar een kniesoor die daar op let :P
    Bij de B2 kunnen die roostertjes er overigens niet zo makkelijk uit :N
     
  9. Colinh

    Colinh

    Voornaam:
    Colin
    Model Omega:
    Volvo 940 Turbo
    Mwa, ik heb geen kleine handjes, maar zo'n probleem vind ik het niet..
    Of nemen die ballasten zo veel ruimte in beslag??


    Gr Colin
     
  10. Illuminat0r

    Illuminat0r KnuffelBelg

    Voornaam:
    Stijn
    Model Omega:
    B2 Caravan 2.5DTI Executive
    er zit toch wel wat in de weg ja. pielen en friemelen is de boodschap.
    Soms is een doek ook handig om je handen van scherpe carosseriekanten te behoeden.
    (Vectra C is daar ook zo'n ramp in)
     

Deel Deze Pagina