Illuminat0r
KnuffelBelg
Bij deze de howto om de Carterventilatieklep van een 2.5DTI reiensechser te vervangen in 26 minuten
Bij BMW is dit een serviceonderdeel geworden, echter het interval heb ik nog niet kunnen vastkrijgen.
Onderdeel:
bestelnummer:5607500 ofwel 5607497, is mij niet meer heel duidelijk (Op het doosje staat de 500, maar op factuur staat er en 497 bij...)
Opel prijs is 48.05 zonder BTW
Ik zie net dat het GM stickertje over dat van "BMW group" geplakt is
Als je bij BMW vraagt moet je de E39 525d hebben van 163pk:
11 Ontluchtingseenheid 11127793163
$64.68 (Dank aan deze info aan elrenegado)
Bij Opel wordt het geheel geleverd wat ik hier omcirkeld heb.
Voorbereiding:
Tafeltje
* Krantenpapier om eventueel vuile olieklep op te leggen
* Klokje (om de 26 minuten te timen)
Tools:
* Kleine ratelsleutel
* Kort verlengstuk
* Bithouder
* Bit Torx T30
* Bit zeskant 5mm
* Dop Torx (kleiner dan 8 )
Verwijder de isolatieplaat van het motorblok, 3x Torx
Maak de injector bekabeling los, 3x dop Torx (rode cirkels) (injectoren hoeven niet afgekoppeld)
Schroef de 4 inbus-schroeven los van de carterventilatieklep (rode sterretjes)
OPGELET, deze zijn in theorie 'onverliesbaar' in het klephuis gemonteerd, maar komen toch los.
Meestal vallen ze gewoon naar beneden op de carterbeschermplaat.
Aanduiding lokatie inbus-schroefjes + verschil nieuw filter vs. vuil filter.
Uiteraard zal hier altijd wat olie-aanslag zijn, maar als de olie er aan de turbo uitlekt dan is hij verstopt!
Monteer de verschillende onderdelen in de nieuwe klep goed.
Het ringetje moet goed overeenkomen met het center van het filterelement.
andere hoek:
nog een andere hoek:
De moeilijkste schroef is de achterste. De parafaan moet er niet af als je een kleine ratelsleutel gebruikt met bithouder en inbus-bit.
De isolatieplaat er weer op en je garage is binnenkort weer vrij van oliedruppels
*sorry voor de watermerken, maar de foto's zijn ook bedoeld voor men website, en ik wil de dieven wat voor zijn.
Heb daar onlangs wat tijd moeten insteken
Op volgende foto zie je goed waarom hij net aan de turbo-aanzuigslang gaat lekken, dit is echt het laagste punt, na de koppeling waar de carterventilatie in de luchtinlaat terechtkomt:
*edit: foto's teruggeplaatst.
Bij BMW is dit een serviceonderdeel geworden, echter het interval heb ik nog niet kunnen vastkrijgen.
Onderdeel:
bestelnummer:5607500 ofwel 5607497, is mij niet meer heel duidelijk (Op het doosje staat de 500, maar op factuur staat er en 497 bij...)
Opel prijs is 48.05 zonder BTW
Ik zie net dat het GM stickertje over dat van "BMW group" geplakt is
Als je bij BMW vraagt moet je de E39 525d hebben van 163pk:
11 Ontluchtingseenheid 11127793163
$64.68 (Dank aan deze info aan elrenegado)
Bij Opel wordt het geheel geleverd wat ik hier omcirkeld heb.
Voorbereiding:
Tafeltje
* Krantenpapier om eventueel vuile olieklep op te leggen
* Klokje (om de 26 minuten te timen)
Tools:
* Kleine ratelsleutel
* Kort verlengstuk
* Bithouder
* Bit Torx T30
* Bit zeskant 5mm
* Dop Torx (kleiner dan 8 )
Verwijder de isolatieplaat van het motorblok, 3x Torx
Maak de injector bekabeling los, 3x dop Torx (rode cirkels) (injectoren hoeven niet afgekoppeld)
Schroef de 4 inbus-schroeven los van de carterventilatieklep (rode sterretjes)
OPGELET, deze zijn in theorie 'onverliesbaar' in het klephuis gemonteerd, maar komen toch los.
Meestal vallen ze gewoon naar beneden op de carterbeschermplaat.
Aanduiding lokatie inbus-schroefjes + verschil nieuw filter vs. vuil filter.
Uiteraard zal hier altijd wat olie-aanslag zijn, maar als de olie er aan de turbo uitlekt dan is hij verstopt!
Monteer de verschillende onderdelen in de nieuwe klep goed.
Het ringetje moet goed overeenkomen met het center van het filterelement.
andere hoek:
nog een andere hoek:
De moeilijkste schroef is de achterste. De parafaan moet er niet af als je een kleine ratelsleutel gebruikt met bithouder en inbus-bit.
De isolatieplaat er weer op en je garage is binnenkort weer vrij van oliedruppels
*sorry voor de watermerken, maar de foto's zijn ook bedoeld voor men website, en ik wil de dieven wat voor zijn.
Heb daar onlangs wat tijd moeten insteken
Op volgende foto zie je goed waarom hij net aan de turbo-aanzuigslang gaat lekken, dit is echt het laagste punt, na de koppeling waar de carterventilatie in de luchtinlaat terechtkomt:
*edit: foto's teruggeplaatst.