Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] Mening gevraagd ivm vochtprobleem

Zoals jullie reeds weten sukkel ik al geruime tijd met het aandampen van de ramen van de omega.
Nu heb ik al vanalles nagekeken en ik begin hoe langer hoe meer te twijfelen of de kachelradiator lek is.
Ik zal effe de feiten opsommen en miscchien komen ze jullie wel bekend voor.

1: De eerste keer (vorig jaar) toen ik problemen had heb ik kontakt opgenomen met een opel techneut en die zei me van de
condensafvoerpijpjes aan het bakje van de kachelradiator na te kijken en eventueel aan te passen, hetgeen toen ook gebeurd is.

2: Toen zijn de isolatiematten uit de auto gehaald en zijn ze volledig gedroogd (was nodig want ze waren kletsnat).

3: De afvoer van het bakje van de interieurfilter heeft zolang de omega in mijn bezit is (3 jaar ongeveer) nog niet dicht gezeten.
Wat we wel gezien hebben is dat de filterhouder (plastic bak waar het filter inschuift) aan de onderzijde niet mooi aansluit tegen het schutbord.

4: Gisteren hebben we de matten er nog eens uitgehaald en wat bleek. Aan de chauffeurszijde was de mat nat.
Maar niet aan de kant van de middentunnel maar van het midden naar links toe.

5: Ik heb mezelf toen in de wagen gezet en een vriend van me de wagen gedurende een kwartier laten besproeien met de tuinslang.
Resultaat ...., nergens ook maar een druppel water te bespeuren.

6: Volgens mij is er ook geen koelvloeistofverlies. Moest dit wel het geval zijn dan is dit zo miniem dat dit over een periode van verschillende maanden haast niet merkbaar is in het expantievat.

Nu is mijn vraag of iemand me typerende kenmerken kan opsommen van een kapotte kachelradiator.
Worden de matten dan nat ??
Of blaast hij de koelvloeistof dan via de verwarmingskanalen de auto in ??

Ik weet het effe niet meer en ik heb geen zin om alles tevergeefs te slopen.
Ik heb een ander radiatortje in mijn bezit maar dan wil ik wel zeker zijn dat daar het probleem zit alvorens aan deze monsteroperatie te beginnen.

Hopend gebruik te maken van jullie uitvoerige ervaring en kennis,
alvast bedankt,

Michel.

Nog een paar aanvullende feiten....

Het lijkt erop dat de wagen er het meest last van heeft als je de verwarming op AUTO zet.
Zet je de verwarming zo dat hij alleen vooruit en omhoog blaast kan je de ramen vrijhouden. Dus ik veronderstel dat het vocht van onderaf komt.
 
beste slurpy,
ik heb ook zoiets gehad wel met een ander merk (F**D) toen was bij het vervangen van de voorruit de ruit niet goed gekit,en door de rijwind werd het water naar binnen geblazen,als je gewoon stilstond en en je besproeide de wagen was er niks aan de hand.
als het koelvloeistof zou zijn ruik je een zoete lucht als je instapt.
als je verwarming op AUTO staat dan gaat je airco aan,maar die werkt niet bij lage temperaturen.verder moet ik ook net zoals jij de verwarming op de voorruit zetten anders trekt alles dicht
succes
rob
 
Ik hoef de verwarming alleen maar op de voorruit te zetten als ik met een 4/5 man in de auto zit, die ook nog eens allemaal drijfnat zijn. Ook toen er bakken sneeuw hier lagen, en er 3 mensen in de auto zaten met allemaal flinke sneeuw op hun kleren/schoenen e.d. moest ik hem eventjes voor een korte tijd vol op de voorruit zetten. Zelfs als ikzelf drijfnat ben, en in de auto stap, hoef ik hem echt niet op de voorruit te zetten.


Ontopic; als er koelvloeistof lekt, ruikt het "zoet" in de auto. Klinkt misschien raar/vies, maar als je het 100 procent zeker wilt weten; hou je vinger eens waar het nat is en proef met je tong aan je vinger. Als het koelvloeistof is proef je méteen een enorm overdreven zoete smaak. Dan weet je meteen dat je met koelvloeistof te maken hebt. Vocht in je auto kan natuurlijk overal vandaan komen. Daarom moet je nu eerst voor de volle 100 procent zeker gaan weten of we het over koelvloeistof of over water hebben. Het reservoir hoef je niet persé te zien dalen. Een kleine hoeveelheid water op je mat lijkt al veel erger dan het is, doordat het zich zo uitspreid over de vloerbedekking.
 
[offtopic]@ Rob: Airco hebben we niet (meer). Het is een ECC (Electronic Climat Control). Deze doet het wel degelijk bij kou / lage temperaturen.
De Omega A1 en A2 hadden nog airco. De B1 en B2 hebben ECC (hoewel ik nog twijfel over de B1... zou ook nog een serie kunnen zijn geweest met een handmatige airco).[/offtopic]
 
MetalRush zei:
[offtopic]@ Rob: Airco hebben we niet (meer). Het is een ECC (Electronic Climat Control). Deze doet het wel degelijk bij kou / lage temperaturen.
De Omega A1 en A2 hadden nog airco. De B1 en B2 hebben ECC (hoewel ik nog twijfel over de B1... zou ook nog een serie kunnen zijn geweest met een handmatige airco).[/offtopic]

hallo ruud
het grootste verschil tussen ecc & airco is dat je met ecc de temperatuur op de graad precies kan instellen en de temperatuur wordt eventueel aangepast als het bv buiten kouder/warmer wordt.
verder wordt de compressor uitgeschakeld als de temperatuur onder de 5 graden komt,dus dan wordt de binnen ruimte niet meer ontvochtigd.het klopt wel dat de ecc blijft werken bij lage temeraturen alleen de airco/compressor doet dan niet meer mee.
 
het klopt dat de compressor geblokkeerd wordt bij temp onder de 5 graden.

@michel .
Heb je niet toevallig een doorvoering los tussen de motor ruimte en de cabine?
Misschien bij de stuurstang.

Gr jack
 
Daar heb ik ook naar gekeken Jack en ik heb eigemlijk niets afwijkends gezien.
Nu dampt hij niet meer aan aangezien alles de tijd gehad heeft om te drogen.
Maar het blijft vooralsnog een raadsel hoe het komt dat dat isolatie tapijt nat was.
 
Hoi
Misschien te simpel, maar volgend geeft zeker ook vochtproblemen. Als jij of een vorige eigenaar van je Omi (of welk merk dan ook) in de portieren hebt gesleuteld en daarbij het plastic wat bij elke auto meestal gelijmd op de deuren zit hebt beschadigd, bv door inbouw andere speakers, vervangen ramen of slot etc. dan zal er zeker vocht aanslag op de ramen en dus ook in de rest van de auto plaatsvinden. Ik weet niet of je eerst eigenaar bent, of dat je daar iets aan gedaan hebt, maar het kan geen kwaad om even in je portieren te kijken of alle plastic er nog zit, onbeschadigd en vast gekit.....
Succes
 
Thx voor de tip, ik zal het zeker eens nakijken.
Het zal nodig zijn want hij dampt nog steeds aan. Ik was daarstraks een ritje aan het maken (ik was toch al een kwartiertje probleemloos aan het bollen) toen plots op een seconde of 15 alles weer potdicht zat. :'(

Dus ik vermoed dat het wel degelijk van de verwarming afkomstig is aangezien al de rest in de wagen momenteel kurkdroog is.
 
Als de kachel radiator lekt zou je dat ook moeten zien aan de midden tunnel. En dan vooral aan de bestuurderskant deze moet dan nat zijn.

Daar zitten namelijk de bochtjes die de koelvloeistof terug door de radiator leiden naar de retour buis.

Gr Jack
 
Wat jij zegt, Jack... dan zou zijn binnenbekleding (matten) weer nat moeten zijn.
En als ik Michel mag geloven, is ie nu kurkdroog binnen...
Dan kan het nog een lekkere kachelradiateur zijn (inwendig).
Maar dat moet je ook ruiken...

Probeer eens in de gaten te houden wanneer ie 'aandampt', Michel.
Tijd dat je onderweg bent, temp van de motor, airco aan/uit, temp van de kachelinstelling, etc...
Er moet een logica in zitten... van daaruit kunnen we verder denken :Y
 
Volgens mijn bevindingen beginnen de problemen als de wagen op temperatuur is.
Mijn redenering is als volgt. Ik denk dat dat hij pas lekt onder invloed van de hogere druk in het koelwatercircuit eens de bedrijfstemperatuur van de motor bereikt is.

Maar dan zou het een minuscuul lekje moeten zijn of zie ik dat verkeerd ??

Weet iemand hoe de afdichting verzekerd is van de steek en retour ter hoogte van het radiatortje ??
Zitten er o-ringen op die twee buisjes of zo. Bij mijn radiatortje is niets van dat bij, enkel een soort van tochtstrip met een kleefzijde.

Anyhow, volgende week gaat hij onverbiddelijk uit mekaar.
Ik erger mezelf er mateloos aan en ben bij momenten in staat om hem ergens in de berm te flikkeren en te laten staan. :(
 
zitten idd o-ringen op. Moet je ook vervangen.

Die foam strip is voor de afdichting op de slede waar de radiator in schuift.

Voor wat betrefd het intern lekken lijkt mij onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.

De bochjes zijn het dunste waardoor het hier hoogst waarschijnlijk als eerste gaat lekken
.
Gr jack
 
Ik lees hier eigenlijk al een antwoord...

Controleer de boel eens op die O-ringen, Michel... als ik jullie verhalen combineer, klinkt mij dat plausibel in de oren :Y
 
Ga ik zeker doen. Van de week gaat alles eruit tot tegen het schutbord.
De oorzaak moet en zal gevonden worden anders gaat ie eruit. Als er iets is waar ik ni tegen kan dan is het een auto waar iets aan mankeert.

Een vriend van me heeft zonet z'n nieuwe aanwinst komen showen en dat doet er ook geen goed aan.
Het betreft een benz E-klasse, 280 CDI avantgarde van 04/2008.
Er zijn autos en er zijn autos hé.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
 
DSC03075.jpg


DSC03074.jpg


Gr Jack
 

yoyo

The UK brothers
Kijk dat is Jack weer!!!!
De mensen schrikken zich rot als ze zo'n foto zien man!
_/-\o_ ;)

Slurpy zei:
Een vriend van me heeft zonet z'n nieuwe aanwinst komen showen en dat doet er ook geen goed aan.
Het betreft een benz E-klasse, 280 CDI avantgarde van 04/2008.

E-klasse??? dat is wel de minste op dit moment over die klasse hoor ik niets dan ellende.
Maar nogmaals elke auto is anders.
 
Bovenaan