Zoals jullie reeds weten sukkel ik al geruime tijd met het aandampen van de ramen van de omega.
Nu heb ik al vanalles nagekeken en ik begin hoe langer hoe meer te twijfelen of de kachelradiator lek is.
Ik zal effe de feiten opsommen en miscchien komen ze jullie wel bekend voor.
1: De eerste keer (vorig jaar) toen ik problemen had heb ik kontakt opgenomen met een opel techneut en die zei me van de
condensafvoerpijpjes aan het bakje van de kachelradiator na te kijken en eventueel aan te passen, hetgeen toen ook gebeurd is.
2: Toen zijn de isolatiematten uit de auto gehaald en zijn ze volledig gedroogd (was nodig want ze waren kletsnat).
3: De afvoer van het bakje van de interieurfilter heeft zolang de omega in mijn bezit is (3 jaar ongeveer) nog niet dicht gezeten.
Wat we wel gezien hebben is dat de filterhouder (plastic bak waar het filter inschuift) aan de onderzijde niet mooi aansluit tegen het schutbord.
4: Gisteren hebben we de matten er nog eens uitgehaald en wat bleek. Aan de chauffeurszijde was de mat nat.
Maar niet aan de kant van de middentunnel maar van het midden naar links toe.
5: Ik heb mezelf toen in de wagen gezet en een vriend van me de wagen gedurende een kwartier laten besproeien met de tuinslang.
Resultaat ...., nergens ook maar een druppel water te bespeuren.
6: Volgens mij is er ook geen koelvloeistofverlies. Moest dit wel het geval zijn dan is dit zo miniem dat dit over een periode van verschillende maanden haast niet merkbaar is in het expantievat.
Nu is mijn vraag of iemand me typerende kenmerken kan opsommen van een kapotte kachelradiator.
Worden de matten dan nat ??
Of blaast hij de koelvloeistof dan via de verwarmingskanalen de auto in ??
Ik weet het effe niet meer en ik heb geen zin om alles tevergeefs te slopen.
Ik heb een ander radiatortje in mijn bezit maar dan wil ik wel zeker zijn dat daar het probleem zit alvorens aan deze monsteroperatie te beginnen.
Hopend gebruik te maken van jullie uitvoerige ervaring en kennis,
alvast bedankt,
Michel.
Nog een paar aanvullende feiten....
Het lijkt erop dat de wagen er het meest last van heeft als je de verwarming op AUTO zet.
Zet je de verwarming zo dat hij alleen vooruit en omhoog blaast kan je de ramen vrijhouden. Dus ik veronderstel dat het vocht van onderaf komt.
Nu heb ik al vanalles nagekeken en ik begin hoe langer hoe meer te twijfelen of de kachelradiator lek is.
Ik zal effe de feiten opsommen en miscchien komen ze jullie wel bekend voor.
1: De eerste keer (vorig jaar) toen ik problemen had heb ik kontakt opgenomen met een opel techneut en die zei me van de
condensafvoerpijpjes aan het bakje van de kachelradiator na te kijken en eventueel aan te passen, hetgeen toen ook gebeurd is.
2: Toen zijn de isolatiematten uit de auto gehaald en zijn ze volledig gedroogd (was nodig want ze waren kletsnat).
3: De afvoer van het bakje van de interieurfilter heeft zolang de omega in mijn bezit is (3 jaar ongeveer) nog niet dicht gezeten.
Wat we wel gezien hebben is dat de filterhouder (plastic bak waar het filter inschuift) aan de onderzijde niet mooi aansluit tegen het schutbord.
4: Gisteren hebben we de matten er nog eens uitgehaald en wat bleek. Aan de chauffeurszijde was de mat nat.
Maar niet aan de kant van de middentunnel maar van het midden naar links toe.
5: Ik heb mezelf toen in de wagen gezet en een vriend van me de wagen gedurende een kwartier laten besproeien met de tuinslang.
Resultaat ...., nergens ook maar een druppel water te bespeuren.
6: Volgens mij is er ook geen koelvloeistofverlies. Moest dit wel het geval zijn dan is dit zo miniem dat dit over een periode van verschillende maanden haast niet merkbaar is in het expantievat.
Nu is mijn vraag of iemand me typerende kenmerken kan opsommen van een kapotte kachelradiator.
Worden de matten dan nat ??
Of blaast hij de koelvloeistof dan via de verwarmingskanalen de auto in ??
Ik weet het effe niet meer en ik heb geen zin om alles tevergeefs te slopen.
Ik heb een ander radiatortje in mijn bezit maar dan wil ik wel zeker zijn dat daar het probleem zit alvorens aan deze monsteroperatie te beginnen.
Hopend gebruik te maken van jullie uitvoerige ervaring en kennis,
alvast bedankt,
Michel.
Nog een paar aanvullende feiten....
Het lijkt erop dat de wagen er het meest last van heeft als je de verwarming op AUTO zet.
Zet je de verwarming zo dat hij alleen vooruit en omhoog blaast kan je de ramen vrijhouden. Dus ik veronderstel dat het vocht van onderaf komt.