Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] NCDC2013 / NCDC2015 laser-unit navigatie vervangen

Ik heb het beloofd en belofte maakt schuld :9
Hierbij mijn 'How to...': de laserkop van de navigatie vervangen.

Ik heb eerder een 'How to...' geschreven hoe je de lezer kunt reinigen.
Dit werkt helaas niet voor iedereen omdat, zo leerde Vega mij, de lens ook aan de onderzijde vies kan worden. Dit is, helaas, niet te fixen anders dan de hele lezer te vervangen.

En tja, ik moest toch nog mijn front vervangen (deze was nog steeds zilverkleurig omdat ik een Vectra-radio had gekocht) dus dan maar de 'full Monty' in één keer.
Het was wel weer een hele operatie en Vega moest weer telefonisch support bieden.
Gelukkig had hij er al één uit elkaar gehaald en wist mij met raad bij te staan (bedankt, Peter _/-\o_ ).

Dit was mijn uitgangspunt:
j7q5hh.jpg

De beugels, om het uit de auto te halen, er nog in.

Benodigde gereedschappen:
2mdglxi.jpg


De 2 bekende schroefjes aan de bovenzijde (zie ook mijn andere 'How to...'):
sc3nm8.jpg


Deksel van achter af op lichten (want hij zit met een randje achter het front-paneel gehaakt, let dus op dat je deze niet afbreekt):
343mart.jpg


Dan de schroefjes van de zijkanten losdraaien (wordt ook vaak vergeten, wat resulteert in afgebroken lipjes):
2ur451e.jpg


Vervolgens de verschillende nokjes voorzichtig naar binnen drukken (teveel kracht en ook dat breekt af...)

2mpl6z8.jpg


atksp4.jpg


Uiteindelijk kun je het front er voorzichtig af halen:
2aep9pl.jpg


Één van de taken van vandaag; de wissel van de frontjes:
34ywefa.jpg


Nu komt het échte werk... de navigatie cd-lezer uitbouwen;
Eerst de 4 schroefjes aan de bovenzijde losdraaien:
2qmzty9.jpg


Dan het printje met de verlichting voorzichtig los wippen:
2rh8gfc.jpg


fuxbfq.jpg


Let er op dat bij sommigen de flatcable van deze print gelijmd zit !
Je moet deze daarom voorzichtig los trekken
712s8z.jpg


Nu kun je de deksel van de speler zelf afhalen:
2ppanvk.jpg


Draai nu de 2 schroeven aan de voorzijde los:
20p2901.jpg


1kb4z.jpg


Ook de 3 schroefjes aan de bovenzijde en 1 aan de zijkant moeten los:
efkrq8.jpg


s11cog.jpg


1t4hsz.jpg


Pas nu op dat je niet té gretig de cd-lezer eruit wilt halen want deze zit nog met 2 flatcables vast aan de rest van de radio:
5wodu.jpg


Héél voorzichtig kun je een platte (horlogemaker-)schroevendraaier tussen de blokkering en de houder stoppen en voorzichtig de blokkering terug wrikken:
15ppl4g.jpg


2ilyirb.jpg


nl3qcz.jpg


Uiteindelijk kan de lezer er helemaal uit:
11cdz89.jpg


jq14rl.jpg


Aan de achterzijde van de navigatie-lezer zit een beugel die je met 2 schroeven kunt demonteren:
2rgiez6.jpg


Het speler-mechanisme zelf is in 3 'kussentjes' en een aantal veertjes opgehangen, de achterste 2 veertjes moeten los en 1 aan de onderzijde:
2zstbhs.jpg


2cxdz51.jpg


De 3 'kussentjes' zitten ieder met 1 schroefje vast, deze mogen allemaal los...
9thbw3.jpg


2qlhceq.jpg


Nu de 2 flatcables aan de onderzijde loshalen. Degene met het witte boordje heeft geen blokkering, die kunt je (voorzichtig) eruit wiebelen:
20r4gec.jpg

De brede bruine is van de laser-unit zelf.

Nu komt er een 'tricky part' om de hoek kijken.
Het zwarte deel is de uiteindelijke houder, die er in zijn geheel uit moet.
Hiervoor moet je de witte geleider, aan de rechter zijde (navigatie speler met opening naar je toe), met een schroevendraaier iets naar voren schuiven en de rubberen rol (die de cd naar binnen- en buiten rolt, naar boven lichten. Hierdoor vervalt een vergrendeling waardoor je het hele binnenwerk eruit kunt tillen: rechterkant eerst en dan de draagnokken aan de linkerkant uit hun geleiders trekken:
2usymbs.jpg


Nu heb je het lezer-deel los van de rest van de cd-speler:
2czrq5f.jpg


Deze draai je vervolgens weer op zijn kop. Aan de onderkant zitten ook een paar onderdelen die los moeten.
Als eerste de bescherming van de tandwieltjes (die er voor zorgt dat de laser-kop ook héén-en-weer gaat).
Dit is een heel rottig stukje aluminium die met 3 'weerhaakjes' aan de zwarte behuizing vast zit geklemd. Niets forceren en heel voorzichtig de kleinste schroevendraaier er tussen die je kunt vinden. Verbuig je dit eenmaal, komt het met het terug monteren ook niet meer goed.
30tl4rk.jpg


jt4d9c.jpg


Haal vervolgens het middelste tandwieltje eruit (deze ligt er los in!):
2enqdtu.jpg

Het kan zijn dat er wat (wit) vet aan zit. Dit niet verwijderen. Dit is het smeermiddel voor de tandwieltjes...

Tevens zit er aan de onderkant van de laser-kop een metalen plaatje en ook deze moet wijken:
xo3xgj.jpg


Nu kan de lezer zelf uit de behuizing gehaald worden, mét het 'worm-asje':
2uigpp1.jpg


Een weetje voor diegene die zelf ook een laser-kop willen vervangen; de kop wordt 'kortgesloten' opgestuurd.
Dit is om statische elektriciteit geen kans te geven de kop op voorhand te beschadigen.
Deze soldering mag je pas verwijderen als je de flatkabel van de laser hebt aangesloten eerder níet, maar wel doen voor je de boel weer dit gaat maken. (hij werkt anders domweg niet :P).
Dit is de soldering. Let er ook op dat je de koperen baantjes níet met je vingers aan raakt.
Je vingers zijn 'vuil' en de residu die op de koperen baantjes achter blijft kan voor corrosie zorgen!
zlx55v.jpg


Dus de soldering, als één van je laatste handelingen' er tussenuit knippen:
10ndhjb.jpg


2vinucp.jpg


Vervolgens dit hele verhaal in omgekeerde volgorde volgen om de boel weer in elkaar te zetten :)

Eindresultaat:
34zybkz.jpg




Oh... en doet ie het nou ook weer ? 7(8)7
Ja hoor *O*
[youtube]coJoC-Mk5X8[/youtube]
Het enige is dat ie nu een foutmelding op de CDC-flap geeft |:(
Kijken we morgen wel even naar... nu eerst :k
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Leuke howto, deze gaat ongetwijfeld grijsgedraaid worden (of noemt dat tegenwoordig HDD-errors geven?) :)
 
@ Ralph: wegbrengen kan altijd natuurlijk (nog) :P
Mij ging het er om of ik het zelf kon... het antwoord moge duidelijk zijn ;)

@ Stijn: database corruption :P
Maar we maken héél regelmatig backups... dus dat komt wel goed :Y
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
MetalRush zei:
@ Ralph: wegbrengen kan altijd natuurlijk (nog) :P
Mij ging het er om of ik het zelf kon... het antwoord moge duidelijk zijn ;)

Als jij het al kan ... _O- _O- _O- _O- :f :b

Nene, grapjeuh, zoiets is een geduld werkje, veel vooruit denken, en geduld.
Is hier al aangehaald dat je geduld moet hebben? d:)b
 

yoyo

The UK brothers
Héél netjes en duidelijk Ruud, en zo te zien best wel veel werk.
Maar alles dat weer draait en werkt heb je toch weer iets van.......zo da's weer verdient!
Toch?
 
Netjes en duidelijk Ruud ! maar weet niet beter van je :Y)

Je vergeet mij te vermelden in je begin post voor het leveren van de 2x dubbelDIN radio demonteer beugels ;w 7(8)7
 
MetalRush zei:
Oh, je bedoeld deze beugeltjes ?

35i3m9j.jpg


Van dat setje, van twee, die ik onlangs besteld heb :P

x4lqmx.jpg


_O- :w



Je vroeg mij mijn setje mee te nemen zodat je je radio eruit kon halen voor deze mod, dus niet gek dat ik dan denk dat je die daarvoor nodig hebt O-)


But well done :Y) moet ik mijn setje niet telkens weer missen _O-
 
Ik wist niet wanneer en óf ze binnen zouden komen.
Normaal gesproken verkoopt het bedrijf niet aan particulieren. Ik heb ze héél lief aangekeken ;)
Maar dank je voor het meenemen. Je mag ze nu weer terug hebben :9
 
direct bij Sauer besteld in Hamburg ? netjes dan ! zal de vertegenwoordiger dat even melden als ik 'm zie, erg leuk :*)
 
Nee, die wimpelde mij juist af naar Kriege Werkzeuge.
Maar ook die begon al over BTW-nummers e.d.
Heb hem eerlijk gezegd wie ik ben en waarom ik die beugels wil hebben.
Was verder geen probleem :*)
 
Bovenaan