Ik heb het beloofd en belofte maakt schuld
Hierbij mijn 'How to...': de laserkop van de navigatie vervangen.
Ik heb eerder een 'How to...' geschreven hoe je de lezer kunt reinigen.
Dit werkt helaas niet voor iedereen omdat, zo leerde Vega mij, de lens ook aan de onderzijde vies kan worden. Dit is, helaas, niet te fixen anders dan de hele lezer te vervangen.
En tja, ik moest toch nog mijn front vervangen (deze was nog steeds zilverkleurig omdat ik een Vectra-radio had gekocht) dus dan maar de 'full Monty' in één keer.
Het was wel weer een hele operatie en Vega moest weer telefonisch support bieden.
Gelukkig had hij er al één uit elkaar gehaald en wist mij met raad bij te staan (bedankt, Peter ).
Dit was mijn uitgangspunt:
De beugels, om het uit de auto te halen, er nog in.
Benodigde gereedschappen:
De 2 bekende schroefjes aan de bovenzijde (zie ook mijn andere 'How to...'):
Deksel van achter af op lichten (want hij zit met een randje achter het front-paneel gehaakt, let dus op dat je deze niet afbreekt):
Dan de schroefjes van de zijkanten losdraaien (wordt ook vaak vergeten, wat resulteert in afgebroken lipjes):
Vervolgens de verschillende nokjes voorzichtig naar binnen drukken (teveel kracht en ook dat breekt af...)
Uiteindelijk kun je het front er voorzichtig af halen:
Één van de taken van vandaag; de wissel van de frontjes:
Nu komt het échte werk... de navigatie cd-lezer uitbouwen;
Eerst de 4 schroefjes aan de bovenzijde losdraaien:
Dan het printje met de verlichting voorzichtig los wippen:
Let er op dat bij sommigen de flatcable van deze print gelijmd zit !
Je moet deze daarom voorzichtig los trekken
Nu kun je de deksel van de speler zelf afhalen:
Draai nu de 2 schroeven aan de voorzijde los:
Ook de 3 schroefjes aan de bovenzijde en 1 aan de zijkant moeten los:
Pas nu op dat je niet té gretig de cd-lezer eruit wilt halen want deze zit nog met 2 flatcables vast aan de rest van de radio:
Héél voorzichtig kun je een platte (horlogemaker-)schroevendraaier tussen de blokkering en de houder stoppen en voorzichtig de blokkering terug wrikken:
Uiteindelijk kan de lezer er helemaal uit:
Aan de achterzijde van de navigatie-lezer zit een beugel die je met 2 schroeven kunt demonteren:
Het speler-mechanisme zelf is in 3 'kussentjes' en een aantal veertjes opgehangen, de achterste 2 veertjes moeten los en 1 aan de onderzijde:
De 3 'kussentjes' zitten ieder met 1 schroefje vast, deze mogen allemaal los...
Nu de 2 flatcables aan de onderzijde loshalen. Degene met het witte boordje heeft geen blokkering, die kunt je (voorzichtig) eruit wiebelen:
De brede bruine is van de laser-unit zelf.
Nu komt er een 'tricky part' om de hoek kijken.
Het zwarte deel is de uiteindelijke houder, die er in zijn geheel uit moet.
Hiervoor moet je de witte geleider, aan de rechter zijde (navigatie speler met opening naar je toe), met een schroevendraaier iets naar voren schuiven en de rubberen rol (die de cd naar binnen- en buiten rolt, naar boven lichten. Hierdoor vervalt een vergrendeling waardoor je het hele binnenwerk eruit kunt tillen: rechterkant eerst en dan de draagnokken aan de linkerkant uit hun geleiders trekken:
Nu heb je het lezer-deel los van de rest van de cd-speler:
Deze draai je vervolgens weer op zijn kop. Aan de onderkant zitten ook een paar onderdelen die los moeten.
Als eerste de bescherming van de tandwieltjes (die er voor zorgt dat de laser-kop ook héén-en-weer gaat).
Dit is een heel rottig stukje aluminium die met 3 'weerhaakjes' aan de zwarte behuizing vast zit geklemd. Niets forceren en heel voorzichtig de kleinste schroevendraaier er tussen die je kunt vinden. Verbuig je dit eenmaal, komt het met het terug monteren ook niet meer goed.
Haal vervolgens het middelste tandwieltje eruit (deze ligt er los in!):
Het kan zijn dat er wat (wit) vet aan zit. Dit niet verwijderen. Dit is het smeermiddel voor de tandwieltjes...
Tevens zit er aan de onderkant van de laser-kop een metalen plaatje en ook deze moet wijken:
Nu kan de lezer zelf uit de behuizing gehaald worden, mét het 'worm-asje':
Een weetje voor diegene die zelf ook een laser-kop willen vervangen; de kop wordt 'kortgesloten' opgestuurd.
Dit is om statische elektriciteit geen kans te geven de kop op voorhand te beschadigen.
Deze soldering mag je pas verwijderen als je de flatkabel van de laser hebt aangesloten eerder níet, maar wel doen voor je de boel weer dit gaat maken. (hij werkt anders domweg niet ).
Dit is de soldering. Let er ook op dat je de koperen baantjes níet met je vingers aan raakt.
Je vingers zijn 'vuil' en de residu die op de koperen baantjes achter blijft kan voor corrosie zorgen!
Dus de soldering, als één van je laatste handelingen' er tussenuit knippen:
Vervolgens dit hele verhaal in omgekeerde volgorde volgen om de boel weer in elkaar te zetten
Eindresultaat:
Oh... en doet ie het nou ook weer ?
Ja hoor
[youtube]coJoC-Mk5X8[/youtube]
Het enige is dat ie nu een foutmelding op de CDC-flap geeft
Kijken we morgen wel even naar... nu eerst
Hierbij mijn 'How to...': de laserkop van de navigatie vervangen.
Ik heb eerder een 'How to...' geschreven hoe je de lezer kunt reinigen.
Dit werkt helaas niet voor iedereen omdat, zo leerde Vega mij, de lens ook aan de onderzijde vies kan worden. Dit is, helaas, niet te fixen anders dan de hele lezer te vervangen.
En tja, ik moest toch nog mijn front vervangen (deze was nog steeds zilverkleurig omdat ik een Vectra-radio had gekocht) dus dan maar de 'full Monty' in één keer.
Het was wel weer een hele operatie en Vega moest weer telefonisch support bieden.
Gelukkig had hij er al één uit elkaar gehaald en wist mij met raad bij te staan (bedankt, Peter ).
Dit was mijn uitgangspunt:
De beugels, om het uit de auto te halen, er nog in.
Benodigde gereedschappen:
De 2 bekende schroefjes aan de bovenzijde (zie ook mijn andere 'How to...'):
Deksel van achter af op lichten (want hij zit met een randje achter het front-paneel gehaakt, let dus op dat je deze niet afbreekt):
Dan de schroefjes van de zijkanten losdraaien (wordt ook vaak vergeten, wat resulteert in afgebroken lipjes):
Vervolgens de verschillende nokjes voorzichtig naar binnen drukken (teveel kracht en ook dat breekt af...)
Uiteindelijk kun je het front er voorzichtig af halen:
Één van de taken van vandaag; de wissel van de frontjes:
Nu komt het échte werk... de navigatie cd-lezer uitbouwen;
Eerst de 4 schroefjes aan de bovenzijde losdraaien:
Dan het printje met de verlichting voorzichtig los wippen:
Let er op dat bij sommigen de flatcable van deze print gelijmd zit !
Je moet deze daarom voorzichtig los trekken
Nu kun je de deksel van de speler zelf afhalen:
Draai nu de 2 schroeven aan de voorzijde los:
Ook de 3 schroefjes aan de bovenzijde en 1 aan de zijkant moeten los:
Pas nu op dat je niet té gretig de cd-lezer eruit wilt halen want deze zit nog met 2 flatcables vast aan de rest van de radio:
Héél voorzichtig kun je een platte (horlogemaker-)schroevendraaier tussen de blokkering en de houder stoppen en voorzichtig de blokkering terug wrikken:
Uiteindelijk kan de lezer er helemaal uit:
Aan de achterzijde van de navigatie-lezer zit een beugel die je met 2 schroeven kunt demonteren:
Het speler-mechanisme zelf is in 3 'kussentjes' en een aantal veertjes opgehangen, de achterste 2 veertjes moeten los en 1 aan de onderzijde:
De 3 'kussentjes' zitten ieder met 1 schroefje vast, deze mogen allemaal los...
Nu de 2 flatcables aan de onderzijde loshalen. Degene met het witte boordje heeft geen blokkering, die kunt je (voorzichtig) eruit wiebelen:
De brede bruine is van de laser-unit zelf.
Nu komt er een 'tricky part' om de hoek kijken.
Het zwarte deel is de uiteindelijke houder, die er in zijn geheel uit moet.
Hiervoor moet je de witte geleider, aan de rechter zijde (navigatie speler met opening naar je toe), met een schroevendraaier iets naar voren schuiven en de rubberen rol (die de cd naar binnen- en buiten rolt, naar boven lichten. Hierdoor vervalt een vergrendeling waardoor je het hele binnenwerk eruit kunt tillen: rechterkant eerst en dan de draagnokken aan de linkerkant uit hun geleiders trekken:
Nu heb je het lezer-deel los van de rest van de cd-speler:
Deze draai je vervolgens weer op zijn kop. Aan de onderkant zitten ook een paar onderdelen die los moeten.
Als eerste de bescherming van de tandwieltjes (die er voor zorgt dat de laser-kop ook héén-en-weer gaat).
Dit is een heel rottig stukje aluminium die met 3 'weerhaakjes' aan de zwarte behuizing vast zit geklemd. Niets forceren en heel voorzichtig de kleinste schroevendraaier er tussen die je kunt vinden. Verbuig je dit eenmaal, komt het met het terug monteren ook niet meer goed.
Haal vervolgens het middelste tandwieltje eruit (deze ligt er los in!):
Het kan zijn dat er wat (wit) vet aan zit. Dit niet verwijderen. Dit is het smeermiddel voor de tandwieltjes...
Tevens zit er aan de onderkant van de laser-kop een metalen plaatje en ook deze moet wijken:
Nu kan de lezer zelf uit de behuizing gehaald worden, mét het 'worm-asje':
Een weetje voor diegene die zelf ook een laser-kop willen vervangen; de kop wordt 'kortgesloten' opgestuurd.
Dit is om statische elektriciteit geen kans te geven de kop op voorhand te beschadigen.
Deze soldering mag je pas verwijderen als je de flatkabel van de laser hebt aangesloten eerder níet, maar wel doen voor je de boel weer dit gaat maken. (hij werkt anders domweg niet ).
Dit is de soldering. Let er ook op dat je de koperen baantjes níet met je vingers aan raakt.
Je vingers zijn 'vuil' en de residu die op de koperen baantjes achter blijft kan voor corrosie zorgen!
Dus de soldering, als één van je laatste handelingen' er tussenuit knippen:
Vervolgens dit hele verhaal in omgekeerde volgorde volgen om de boel weer in elkaar te zetten
Eindresultaat:
Oh... en doet ie het nou ook weer ?
Ja hoor
[youtube]coJoC-Mk5X8[/youtube]
Het enige is dat ie nu een foutmelding op de CDC-flap geeft
Kijken we morgen wel even naar... nu eerst