Hoi Arjan,
Ik moest gisteren even geamuseerd glimlachen toen je het over een overdwars geplaatste motor had, maar je had je dus in het woord vergist.
Wat betreft je tweede opmerking: NEEEEE, het is zeker niet raar dat je op deze plek deze vraag hebt gesteld. Ik kruip al vele jaren in en onder Omega's door en als ik een mede-Omegarijder kan helpen met suggesties of informatie, dan zal ik dat ook graag delen op dit forum.
Maar lees voor de lol eens terug welke bruikbare informatie je had gegeven. Dat is feitelijk niet meer dan:
"Er moet elke 1000 km een 1 liter olie bijgevuld worden".
Tja, ik heb de betreffende auto niet van dichtbij gezien, dus dan kun je verwachten dat je alle mogelijke oorzaken langs ziet komen. De eerste vraag die ik dan zou willen stellen is: Is er sprake van lekkage?
Als er 1 liter/1000 km weglekt, dan moet dat echt zichtbaar zijn, zeker onder de auto. Meest voorkomende oorzaken zijn de kleppendekselpakking (vaak staan de bougies dan ook in een oliebad), achterste krukaskeerring. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer pakkingen/keerringen die in theorie kunnen lekken. En vergeet in dit verband niet een correct werkende carterventilatie (overdruk in onderblok) of zoals Aart ook al noemde de oliedrukregelaar (te hoge oliedruk) waardoor pakkingen en keerringen gaan lekken. Als je vermoedt dat er een grotere lekkage is, maar de oorzaak niet direct kunt vinden, dan de boel eens goed schoonmaken (een stoomreiniger doet wonderen, maar kijk dan wel uit voor je elektrische delen) en kijk na een rit waar er weer olie verschijnt.
Is er geen aanwijsbare en overmatige lekkage, dan zal het dus in de motor zelf "verdwijnen" oftewel worden meeverbrand. Vaak is dan het uitlaatuiteinde vies/vettig. Dit olieverbruik is vaak terug te leiden tot uitgelubberde klepsteelrubbers, dan wel versleten olieschraapveren rondom de zuigers. Mijn ervaring is, dat nieuwe klepsteelrubbers veel effect hebben, de zuigerveren heb ik nog nooit vervangen bij mijn Omega.
En het kan natuurlijk ook nog een combinatie van bovenstaande oorzaken zijn (lekkage + meeverbranden). En bedenk dat iedere motor (zeker ook de Y/Z-2.2XE) olie verbruikt, dat is normaal. En met toenemende leeftijd/km-stand zal dit verbruik toenemen.
Ik hoop dat bovenstaande uitleg het antwoord is, dat je zocht.
Groejes,
Andrew