Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Carterventilatie X25XE

Ik lees veel over verstopte carterventilatie op dit forum. Ik wilde bij mijn auto ook eens kijken of de boel verstopt zit. (Wel veel sludge onder de olievuldop.) Maar ik weet niet welke slang ik moet hebben. De zoekfunctie levert niets op :N , want het gaat alleen over 2.0/2.2 en 2.5 DTI. Ik heb geen topic gevonden over de 2.5i V6. Heeft iemand een duidelijke foto/beschrijving welke slangen ik moet hebben als ik de carterventilatie wil schoonmaken? :?
 
Ik zet je zo enkele foto's online. Moet ze even opzoeken.<br /><br />-- 19 feb 2013 18:03 --<br /><br />In de cirkel zit de carter ventilatie. Vandaar uit gaan vier slangen naar je inlaat plenum.
DSC03494.jpg


Op de foto in de grijze cirkel. Deze zul je alle vier moeten door spuiten.

v6inlaatplenum-1.jpg
 
Ok Jack, bedankt voor de foto's. Kan ik volstaan met die vier slangen losmaken en met perslucht doorspuiten? Of moet ik ze ergens anders ook nog losmaken? Zie ik het goed op de eerste foto dat die vier slangen achter de cilinderrij bijrijderszijde op een aluminium stuk zitten aangesloten? Zo ja, moet ik ze daar ook losmaken? 8)7

gr.

Martijn
 
Ik heb deze toen gedemonteerd maar volgens onze omega doktor is dit niet nodig.

Zou hem gewoon laten zitten deze zit met gemonteerde motor op een kl*te plaats.
 
Ok, alleen losmaken van de inlaatplenum dus. Maar... als ik de andere zijde niet losmaak, dan blaas ik alle troep toch weer terug in het carter? :? Is dat niet erg?
 
Wat ik zou adviseren is om dan een olie wissel uit te voeren hierna. Ik hoop dat Ralph hier nog even op reageerd.

Heb zelf geen last gehad van sludge tijdens de periode dat ik mijn mv6 had.
 
We wachten even Ralphs reactie af. O-)

Oliewissel is een goed idee. Ik had lange tijd ook geen last van sludge. Maar maak momenteel vooral korte ritjes en als 't dan ook nog eens koud is... komt die motor nauwelijks op temp.
 
Als je alleen maar korte stukken rijd is het toch wel eens belangrijk om de omega eens een langer stuk te laten rijden. In een omega geen straf alleen jammer dat de brandstof prijzen op dit moment het niet leuk maken.

Hoe lang geleden is het dat de omega haar laatst beurt heeft gehad??
 
Het gedeelte waar ecotec op staat (hoe verzinnen ze het bij een V6 :') ) kan je heel makkelijk loshalen.
Dat zat bij mij helemaal dicht met bagger.
Ik heb die helemaal doorgespoten en gespoeld met ontvetter.
Wel uitkijken waar je op richt, bij mij vader in de garage is de witte muur nu voorzien van een oliesludge kunstwerk _O-
 
Vandaag carterventilatie schoongemaakt. De vier slangen aan het inlaatplenum doorgeblazen. De twee binnenste gingen goed. :*) De twee buitenste kreeg ik niet door. 8)7 Klopt dat? Ik neem aan van niet.
Er bleef druk op staan. Blijkbaar zit er ergens onderin de boel vastgekoekt. Ik durfde niet te lang druk (6 bar) te houden op de slangen. Ik was bang dat ze misschien aan de onderkant los zouden schieten (en daar kan ik niet bij).
Wat zou ik nog kunnen doen om die buitenste twee open te krijgen? Doorporren met een trekdraad voor elektriciteit? Kan dat kwaad? Ik neem aan dat ik dan kan doorduwen tot het metalen huis achter cilinderbank aan de bijrijderszijde. Is dat voldoende of moet ik nog dieper?

Ik moet over een paar weken naar Duitsland, dus dan wil ik de auto helemaal in orde hebben. Daarom hoop ik dat iemand me goede tips kan geven voor die buitenste twee slangen.


door Marcel3.2 » vandaag 09:01
Het gedeelte waar ecotec op staat (hoe verzinnen ze het bij een V6 ) kan je heel makkelijk loshalen.

Marcel, ik kreeg dit gedeelte niet los. Het zit met twee buisjes in het gasklephuis, verder zat hij vast met een torx en nog met een pijpje naar beneden, daardoor kon ik hem niet uit het gasklephuis schuiven. Kan je mij jouw 'makkelijke manier' vertellen (voor de volgende keer?) (Ik heb ook nog geprobeerd het gasklephuis zelf los te schroeven, maar ik kon niet bij de onderste twee torxbuitjes, die zitten achter het distributiehuis.
Het is uiteindelijk wel gelukt: ik heb het inlaatplenum doorgespoten met remmenreiniger en daarna doorgeblazen, zodat de troep door de gaten voor de gaskleppen naar buiten kwam. Dat is dus goed gegaan.
Gelijk ook even de stappenmotor meegenomen.
 
Onder dat klepje waar ecotec opstaat zit idd een torx bout.
Jij hebt een X25XE en ik heb een Y32SE, dat is een nieuwere versie en daar zit het zo:

71.jpg



Bij jou zit het zo:

53.jpg

Als je het boutje losdraaid en je tilt hem een beetje op aan de kant van het schutbord en dan kan je hem ook richting het schutbord eruitschuiven.
Althans, zo is het bij mijn motor maar daar zit een extra onderdeel aan tussen dat onderdeel en de klep.

Ik weet wel dat het bij mij best vat zat bij de tuutjes met nummer 7.
Die heb ik ook goed schoongemaakt en daarna de o-ringen weer ingevet.
 
Ok, dat is dus verschillend bij de verschillende motoren. Maar bij zit tussen onderdeel 10 en 7 dus nog een soort buisjes naar beneden in het inlaathuis, waardoor ik dat ding niet kan wegschuiven richting schutbord. Dat onderdeel staat niet op de tekening. Op dat onderdeel zitten de twee middelste buisjes aangesloten.
 
Martijn zei:
Vandaag carterventilatie schoongemaakt. De vier slangen aan het inlaatplenum doorgeblazen. De twee binnenste gingen goed. :*) De twee buitenste kreeg ik niet door. 8)7 Klopt dat? Ik neem aan van niet.
Er bleef druk op staan. Blijkbaar zit er ergens onderin de boel vastgekoekt. Ik durfde niet te lang druk (6 bar) te houden op de slangen. Ik was bang dat ze misschien aan de onderkant los zouden schieten (en daar kan ik niet bij).
Wat zou ik nog kunnen doen om die buitenste twee open te krijgen? Doorporren met een trekdraad voor elektriciteit? Kan dat kwaad? Ik neem aan dat ik dan kan doorduwen tot het metalen huis achter cilinderbank aan de bijrijderszijde. Is dat voldoende of moet ik nog dieper?
Ik moet over een paar weken naar Duitsland, dus dan wil ik de auto helemaal in orde hebben. Daarom hoop ik dat iemand me goede tips kan geven voor die buitenste twee slangen.

Kan iemand mij helpen bij bovenstaande vraag (rode tekst)?
 
Als je dat doet dan ben ik bang dat je het vuil wegduwt richting dat metalen huis en daar zit volgens mij een membraam in.
 
Ok, dus dat werkt niet. Klopt het wel dat alle 4 de slangen open moeten zijn, of is het gewoon normaal dat die buitenste 2 slangen niet doorgeblazen kunnen worden, zolang ze op dat huis zitten, bijv. door dat membraan?
 
Door dat kapje van eco tech aan de achterkant op te tillen krijg je dat buisje aan de onderkant er uit. Pas wel op met de ring die erinzit.

Wat je ook kunt doen is het plenum eraf halen. De luchtslangen aan de voorkant losmaken en wegdraaien. De slang naar de stationair regelaar losmaken. Daarna de koelleiding links en rechts op het gasklephuis losmaken. Daarna de vierbouten op de plenum losmaken en aan de achterkant een stekker en vacuumleiding loskoppelen. Daarna kun je de plenum wegpakken. De zes o-ringen kun je weer opnieuw gebruiken.

Geloof dat er een terugslagklepje in de carter ventilatie zit waardoor het kan dat je die 2 niet kun doorblazen. Is voor mij al een tijd geleden dat ik aan de carter ventielatie van een V6 heb gesleuteld.
 
jack-omegax3.0xe zei:
Door dat kapje van eco tech aan de achterkant op te tillen krijg je dat buisje aan de onderkant er uit. Pas wel op met de ring die erinzit..

Ik heb dat kapje eraf gehaald, maar dat buisje kreeg ik niet los.

Wat je ook kunt doen is het plenum eraf halen. De luchtslangen aan de voorkant losmaken en wegdraaien. De slang naar de stationair regelaar losmaken. Daarna de koelleiding links en rechts op het gasklephuis losmaken. Daarna de vierbouten op de plenum losmaken en aan de achterkant een stekker en vacuumleiding loskoppelen. Daarna kun je de plenum wegpakken. De zes o-ringen kun je weer opnieuw gebruiken.

Ok, dan ga ik dat de volgende keer doen. Dan kan ik alles ook nog beter schoonmaken dan ik nu heb gedaan.

Geloof dat er een terugslagklepje in de carter ventilatie zit waardoor het kan dat je die 2 niet kun doorblazen. Is voor mij al een tijd geleden dat ik aan de carter ventielatie van een V6 heb gesleuteld.

Kijk, dat wilde ik weten. Dat terugslagklepje verklaart dat ik niet kon doorblazen. Voor zover ik in de die 2 slangen kon kijken, waren ze nagenoeg schoon. Dus ik ga er maar vanuit dat het verder in orde is, dan. Ik had ook geen problemen, wilde alleen uit voorzorg de ventilatie schoonmaken omdat ik veel last had van sludge.

Bedankt voor de tips! d:)b
 
Bovenaan