Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Carterventilatie X25XE

A

Anonymous

Gast
Het carterventilatiehuis is in meerdere motoren een probleemgeval.
Deze kunnen door de dampen en het bijkomende vochtgehalte dichtslibben.

Gevolg op den duur is dan een te hoge oliedruk.
Even spreken over de 2.5 v6 uit de calibra, daar is het carterventilatie huis verwijderd van de motor, en samen met de inlaat en nog wat motorische onderdelen goed gespoeld en schoongemaakt. Het huis was goed dichtgeslibt, met een veel te hoge oliedruk als gevolg. Door die hoge druk werd de olie door de inlaat geperst, en was het 1 mooie wolk achte de auto.

Als je een lange rit voor de boeg hebt, zou ik even de tijd nemen om het carterventilatiehuis los te halen, pakking bestellen bij de dealer(€5,-), schoonspoelen en schoonmaken en dan ook direct olie verversen.

Een mooi goedje voor het schoonmaken van motoronderdelen is 'Bilberry Safe Wheel Cleaner'. Wheel-cleaner? Ja, dit spul 1:1 gemengd met heet water en in een grote olie-opvangbak gedaan. In eerste instantie gebeurd er niks, totdat je er materiaal in legt.
Allereerst het carterventilatiehuis gedaan, onder de olie. Het spul begint direct te werken, en na een minuutje zie je een soort chemische reactie plaatsvinden. Het begint te schuimen, en na een uur kun je het materiaal er uit halen.
Omdat er water gebruikt is heb ik de onderdelen in een speciale droogoven gelegd(+100°C). Nu is het materiaal ontdaan van vocht, en kan het veilig weer gemonteerd worden.

Wellicht kun je hier iets mee.

Gr.
Pastra-v6
 
R

Ralph

Gast
een te hoge oliedruk door een verstopte carter ventilatie?
praat me eens bij.
 

Andrew

600.000
Ja Ralph, ik had dezelfde gedachte als jij toen ik dit las. What's in a word...........

Maar ik neem aan dat Patrick een overdruk in het carter bedoeld met lekkages via pakkingen en oliekeerringen tot gevolg. Recent meegemaakt met mijn zoon's Corsa-B, waar de carterventilatie helemaal potdicht zat en van de ene op de andere dag de olie via het kleppendeksel eruit geperst werd (de olievlekken zitten nog op de straat naast ons huis :( :( ).

Andrew
 
R

Ralph

Gast
zit hij verstopt blijft er geen keerring of pakking meer heel, dat klopt.
ook is het niet verstandig om die troep terug het carter in te blazen, dit komt waarschijnlijk voor het grof filter van de oliepomp te liggen.
heb er al eens eerder een foto van gemaakt waarbij dit filter dicht zat.
gewoon demonteren en schoonmaken in diesel of iets dergelijks is de verstandigste keus in deze.
 
Bovenaan