Het carterventilatiehuis is in meerdere motoren een probleemgeval.
Deze kunnen door de dampen en het bijkomende vochtgehalte dichtslibben.
Gevolg op den duur is dan een te hoge oliedruk.
Even spreken over de 2.5 v6 uit de calibra, daar is het carterventilatie huis verwijderd van de motor, en samen met de inlaat en nog wat motorische onderdelen goed gespoeld en schoongemaakt. Het huis was goed dichtgeslibt, met een veel te hoge oliedruk als gevolg. Door die hoge druk werd de olie door de inlaat geperst, en was het 1 mooie wolk achte de auto.
Als je een lange rit voor de boeg hebt, zou ik even de tijd nemen om het carterventilatiehuis los te halen, pakking bestellen bij de dealer(€5,-), schoonspoelen en schoonmaken en dan ook direct olie verversen.
Een mooi goedje voor het schoonmaken van motoronderdelen is 'Bilberry Safe Wheel Cleaner'. Wheel-cleaner? Ja, dit spul 1:1 gemengd met heet water en in een grote olie-opvangbak gedaan. In eerste instantie gebeurd er niks, totdat je er materiaal in legt.
Allereerst het carterventilatiehuis gedaan, onder de olie. Het spul begint direct te werken, en na een minuutje zie je een soort chemische reactie plaatsvinden. Het begint te schuimen, en na een uur kun je het materiaal er uit halen.
Omdat er water gebruikt is heb ik de onderdelen in een speciale droogoven gelegd(+100°C). Nu is het materiaal ontdaan van vocht, en kan het veilig weer gemonteerd worden.
Wellicht kun je hier iets mee.
Gr.
Pastra-v6