Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

cilinderkop te redden?

tonboy

Verbannen
Zoals al eerder in dit forum aangegeven heb ik een koelwaterprobleem met mijn 2.0 16v Omega.
Ben er tijdens de test achtergekomen dat de koppakking was doorgeslagen.
En dit weekend was het eindelijk dan zover.
Nu heb ik vanmiddag de kop er eindelijk af gekregen en tijdens het schoonmaken bleek dat er een klein inkeping precies op het punt waar de koppakking heeft gelekt is ontstaan.
Deze inkeping is niet dieper dan 1 mm, eerder een halve mm. Zie bijgaande foto.

IS deze kop nog te redden, kan zoiets gevlakt worden ?

GRAAG jullie mening / ervaring

s412xx.jpg
 
R

Ralph

Gast
kop laten vlakken en een pakking er tussen voor gevlakte koppen.
 

dolf24v

Donateur 2024
Wellicht ook gelijk kleppen (laten) doen, zo op 1e zicht zie ik wat beschadigingen naast zitting??
suc6
 

tonboy

Verbannen
De kleppen slijp ik opnieuw in, geen echte beschadiging zichtbaar, zal vuil zijn. Wat gebeurt er als ik de standaard koppakking (die ik uiteraard al heb aangekocht) zou gebruiken met een gevlakte kop?
 

dolf24v

Donateur 2024
Heb geen ervaring met verschillende diktes koppakking (ik denk dat Ralph hierop doelt)
Een standaard pakking met gevlakte kop zal resulteren in een (iets)verhoogde compressie, afhankelijk van het weggenomen materiaal tijdens vlakken.

Wellicht dat onze huisdokter hier ervaring mee heeft/ iets over kan zeggen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
De compressie wordt te hoog met kans op eerder pingelen (zelf ontbranding) en schade aan je motor.
Na het vlakken van een kop moet je iets dikkere pakking gebruiken om dat verschil te compenseren.
 

tonboy

Verbannen
Berry zei:
Kan totaal geen kwaad ze halen daar echt geen mm vanaf hoor ....
Dat idee had ik ook.
De standaard slag is 86 mm, stel dat ze van de kop 1 mm afhalen, is dus pakweg 1,2 %, dan zou de compressie dus 1,2 % verhogen ofwel van 12 naar 12,2 bar.
Een ander verhaal zou het zijn als de kleppen tegen de zuiger aan zouden kunnen komen doordat na het vlakken de kleppen dus ook 1 mm dichter bij de zuigers in de buurt komen.

Berry, heb jij hier ervaring mee ?
 
R

Ralph

Gast
Vega zei:
De compressie wordt te hoog met kans op eerder pingelen (zelf ontbranding) en schade aan je motor.
Na het vlakken van een kop moet je iets dikkere pakking gebruiken om dat verschil te compenseren.

exact het goede antwoord.

-- 22 okt 2013 20:51 --

Berry zei:
Kan totaal geen kwaad ze halen daar echt geen mm vanaf hoor ....

de keep moet weg gevlakt worden, kan dus oplopen.
als de compressie ratio te hoog is/ word, wordt de ontbrandingstemperatuur ook hoger.
met andere woorden wat men weghaalt ga compenseren met de dikte van de pakking wil je er nog even plezier van hebben.
 

tonboy

Verbannen
Heren, waar praten we nou over werkelijk.
De compressie van een motor X20XEV kan volgens de boeken tussen de 12 en 15 bar bedragen. Compressio ratio 10.8 : 1 ....Dat is in perfecte toestand.
Deze motor heeft 250k gelopen. Iedereen weet dat de compressie bij zoveel km een stukje gedaald is. Dat komt door de slijtage aan de zuigerveren, de cilinderwand en door slijtage aan de kleppen.

Ralph, ben je als je bovenstaande leest nog steeds ervan overtuigd dat 1 mm van de kop vlakken bij deze motor significante schade zal opleveren ?

Even wat links om mijn standpunt te verdedigen :
http://www.wilmink.nl/wilmink/produkt/kopvlakken.html
http://www.amrw.nl/index.php?do=paginas&id=12
http://www.motorenrevisie-deckers.be/MO ... p/vlakken/

Dit zijn links van motorenrevisie bedrijven.......
 
In theorie hebben Ralph en Vega gelijk.

In de praktijk echter heb ik nog nooit een aangepaste koppakking gebruikt bij het laten vlakke van een kop.
Ik heb hier ook nog nooit te maken gehad met motorschades of detonatie, wil niet zeggen dat het niet zou kunnen gebeuren.
Maar ik denk dat het ook gebaseerd op eigen ervaring zo'n minimaal verschil is in compressie, dat het te verwaarlozen is.

Ik zou zeggen laten vlakken normale pakking er tussen en weer lekker rijden :)

Suc6

Mvg William
 
denk niet dat de motor er erg anders van wordt een millimeter wordt zelden gevlakt doen ze dat wel daar zullen ze dan echt wel aanraden om een dikkere te nemen maar hij ontploft er echt niet 1 2 3 van wat ik wel zou doen voor je eigen gevoel is de kop laten afpersen ze willen wel eens inwendig scheuren heb er zo al 2 afgeschreven anders kan je later zo nog een keer de boel lostrekken

grtz
 

tonboy

Verbannen
Dat scheuren bij een 2.0 heb ik nog niet van gehoord, wel bij een 2.2... die gebruiken dezelfde alu kop, alleen iets grotere kleppen en poorten.
Afijn, hij is te redden, volgens de specialist, er hoeft maar een halve mm af en ook geen gevaar voor de kleppen, anders hadden de zittingen wellicht dieper ingefreesd moeten worden.
Alleen bij het vlakken vandaag begaf de motor het van de vlakbank, nog een nachtje slapen dus....

Ik ga morgenochtend eerst maar eens alle resterende onderdelen schoonmaken zover ikk dat nog niet gedaan had, en proberen de waterpomp te vervangen, ik heb nog een nieuwe liggen.
En zodra hij terug is de klephoedjes vervangen en de kleppen effe lekker inslijpen.
En een tap uitboren uit het uitlaatspruitstuk.
Wat mij bij de demontage trouwens opviel is dat het uitlaatspruitstuk vast zat met bouten in plaats van de gebruikelijke draadeinden en koperen moeren. De eerste bout was een M10, de rest M8.
Zal wel een overblijfsel zijn van eerdere operaties.
 
R

Ralph

Gast
ik heb er de kracht niet voor, hier uw eigen artikel, hier wijzen wij op.
er zit een kras/ keep in de kop zoals TS al aan geeft. ik blijf bij het standpunt wat men weg haalt moet men compenseren.
wat men wel kan doen is voor die tijd meten wat de compressie is en dit naar zijn waarde terug brengen rekening houdend met de ligging van de kleppen.


De hoeveelheid materiaal die bij het vlakken wordt afgenomen is gewoonlijk miniem. Indien men te veel materiaal gaat afnemen, zal dit gevolgen hebben op de compressieverhouding.Wanneer men een vlakke cilinderkop heeft zonder verbrandingskamer, telt dit natuurlijk minder mee. Men kan ook wel een grote beschadiging veroorzaken wanneer de zuiger de kleppen zou gaan raken. Men kan ook een dikkere koppakking monteren om dit hoogteverlies te compenseren. De constructeur geeft op hoeveel materiaal er maximum mag afgenomen worden.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Heb jij de kracht er niet voor Ralph ....en dan zeg jij dat ik harder moet slopen 8)7
Ieder zijn mening over hoe tereparen ....ik zou er zou wie zo niet aan beginnen aangezien de kosten waarschijnlijk duurder zijn dan een sloop blok ...hier op de sloop €150 voor een complete motor.
Ps zal maar niet vertellen dat ik in het verleden mijn broertje zijn auto gemaakt hebt met een gebruikte koppakking en die heeft er nooit problemen mee gehad :s
 

tonboy

Verbannen
Heb via linkedin even de vraag gesteld aan een vauxhall man. Volgens opel spec max 0,7 mm mag eraf zonder dikkere pakking.
Berry, heb vroeger zeer veel aan Vauxhall's gewerkt, ouder hadden nog een koperen pakking. Uitgloeien en opnieuw gebruiken was toen heel normaal.
Als kop en blok geen beschadigingen vertonen kan dit ook gewoon.
Maar de wetenschap omtrent nieuwere auto's ontbreekt mij, het is tenslotte 25 jaar geleden dat ik monteur ben geweest.
 

tonboy

Verbannen
Zit niet mee deze week.
Dinsdag de kop weggebracht naar de garage hier in Geldermalsen echter gaat opeens de vlakbank kapot woensdagochtend.
Vandaag monteur geweest maar blijkt dat beide motoren kapot zijn. Hopelijk kan dit voor het weekend nog gerepareerd worden.
Nu ik toch wat tijd had, heb ik de losse onderdelen effe lekker /schoongemaakt/opgepoetst en uitlaatspruitstuk gespoten.
 

Vega

Medewerker
Administrator
tonboy zei:
ouder hadden nog een koperen pakking. Uitgloeien en opnieuw gebruiken was toen heel normaal.
Vroeger ook gedaan, hoofdzakelijk toen bij motorfietsen.
 
Bovenaan