Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Distributieriem vervangen

tonboy

Verbannen
Andrew zei:
Voor de V6 is er wel een losse rol te koop, voor de L4 moet je bij de VOD spanner + rol kopen voor pakweg 100 euro.

Op de spanrol zit een zeskant bout en die moet je met een passende sleutel als het ware vast draaien, daarmee verdraait de spanner en krijg je ruimte op de riem en kun je de riem bij de dynamo van de rol afnemen.

En bij een L4 is het vervangen van de dïstributieriem zonder speciaal gereedschap goed te doen, maar enige motor basiskennis en handigheid is wel nodig. Ik doe het altijd alsvolgt:
Zet de distributie op de merktekens en controleer of de oude riem goed staat. Daarna tel ik het aantal tanden op de riem tussen de 2 merktekens op de nokkenaswielen. Bij montage van de nieuwe riem tel ik datzelfde aantal tanden weer uit en fixeer de riem bij die 2 merktekens met behulp van 2 stevige wasknijpers. Dan hoef je alleen nog maar het merkteken bij de krukas goed te zetten, de nokkenassen blijven onderling correct staan.

En of je wasknijpers aan mag merken als speciaal gereedschap _O-

Ahum, Andrew, hij bedoelde de multiriem..niet de distributieriem.
Zover ik weet is het wiel van die spanner ook niet (meer) los te koop en moet de gehele spanner vervangen worden.
Dop 13 mm voor de twee boutjes waarmee het veerhuis vastzit op de motor. Lastig karwei maar te doen. Niet ingewikkeld.
 

Andrew

600.000
Dat had ik wel begrepen Ton (zeker na de foto's van Jelle), ik haakte nog even in op de discussie rond de D-riem.

Andrew<br /><br />-- 16 apr 2014 23:19 --<br /><br />Dat had ik wel begrepen Ton (zeker na de foto's van Jelle), ik haakte nog even in op de discussie rond de D-riem.

Andrew
 

tonboy

Verbannen
Okidoki, en je omschrijving van de werkzaamheden rond het vervangen van de distributieriem zijn verder helemaal correct.

Overigens zou ik nu de multiriem in zo'n toestand is zeker ook even een blik werpen op de distributieriem
 
Ik heb de D riem nog nie bekeken zal 1 deze dagen even kijken hoe die er uit ziet.

Ik kan ook nergens vinden wanneer hij voor het laatst is vervangen hij heeft nu 180.000 km gelopen

Meestal staat het er wel op bij welke km stand hij is vervangen maar kan niks niks vinden en er zit geen onderhoudsboekje bij wel boekjes over de auto zelf.


Grt
Jelle
 

yoyo

The UK brothers
Als er niets van bekend is, en je wilt nog langer met je omega rijden zou ik hem toch (laten) vervangen.
 
Bovenaan