tonboy
Verbannen
Andrew zei:Voor de V6 is er wel een losse rol te koop, voor de L4 moet je bij de VOD spanner + rol kopen voor pakweg 100 euro.
Op de spanrol zit een zeskant bout en die moet je met een passende sleutel als het ware vast draaien, daarmee verdraait de spanner en krijg je ruimte op de riem en kun je de riem bij de dynamo van de rol afnemen.
En bij een L4 is het vervangen van de dïstributieriem zonder speciaal gereedschap goed te doen, maar enige motor basiskennis en handigheid is wel nodig. Ik doe het altijd alsvolgt:
Zet de distributie op de merktekens en controleer of de oude riem goed staat. Daarna tel ik het aantal tanden op de riem tussen de 2 merktekens op de nokkenaswielen. Bij montage van de nieuwe riem tel ik datzelfde aantal tanden weer uit en fixeer de riem bij die 2 merktekens met behulp van 2 stevige wasknijpers. Dan hoef je alleen nog maar het merkteken bij de krukas goed te zetten, de nokkenassen blijven onderling correct staan.
En of je wasknijpers aan mag merken als speciaal gereedschap
Ahum, Andrew, hij bedoelde de multiriem..niet de distributieriem.
Zover ik weet is het wiel van die spanner ook niet (meer) los te koop en moet de gehele spanner vervangen worden.
Dop 13 mm voor de twee boutjes waarmee het veerhuis vastzit op de motor. Lastig karwei maar te doen. Niet ingewikkeld.