Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Einde verhaal Omega...

B-Buster

Medewerker
Administrator
[mod]Heren, dit forum is niet bedoeld een persoonlijke vete uit te gaan vechten. Daar hebben we een mooi PB systeem voor. Op deze manier worden er reacties en veroordelingen richting personen uitgelokt en daarop volgend de kant van de een of de ander gekozen, de uitspraak met olie en vuur is ook alweer van toepassing. Op deze manier heeft dit topic geen lang bestaansrecht.

Graag even in de achteruit, naar het moment dat er constructief over gesproken kan worden.[/mod]
 
Vooropgesteld: Ik onderschrijf Jacco zijn reactie: laten we constructief te werk gaan.

Tevens een bevestiging van Jack zijn uitspraak: Ralph heeft ook bij mij de riem er op gelegd zonder bril.
Niet omdat ik Ralph zijn werk in twijfel trok maar omdat mijn blok destijds niet naar mijn zin liep, heb ik deze (door een gediplomeerde, erkende Opel monteur (de kenners weten wie ik bedoel)) laten controleren mét "bril".
De afwijking was marginaal. Naar zijn mening zou het blok hier oud mee geworden zijn. Sterker nog: stel de ditri af mét bril en ga fijn een paar km rijden. Zet dan de bril er weer eens op en kijk wat de afwijking is. Het is een riem. Daar zit werking in.
Het niet mooi lopen van mijn blok was een gevolg van mijn eigen idee (het deels honen, i.p.v. het hele blok open en de cilinders volledig van boven naar onderen honen. De kosten hiervan vond ik destijds wat "over the top". Achteraf gezien, had ik dit beter wél kunnen doen... leermomentje...).
Mijn blok loopt overigens nu als de brandweer. Vanmiddag, vanuit Dronten, nog even wettelijk overschrijdende snelheden gehaald op de 15. Dit even terzijde.

Naar mijn mening moeten de twee heren even overnieuw beginnen met dit gesprek.
Stap er met open vizier in en praat het als volwassen mannen met elkaar uit (niet via een forum waar delen van verhalen op ieders eigen manier geïnterpreteerd kunnen worden maar gewoon via mail of telefoon. Dat laat ik verder aan de heren over).
Voor alles is een oplossing :Y :f :b
 
Ik wil en ga me eigen hier niet in mengen het enige wat ik zeg ,,,waarom als je geen speciaal gereedschap nodig heb is het dan op de wereld gezet.
Leg mij dat maar eens uit. |:( |:(
 
carenbar zei:
waarom als je geen speciaal gereedschap nodig heb is het dan op de wereld gezet.
Leg mij dat maar eens uit. |:( |:(

Tijd is geld in een garage, met deze tool(s) kan je het sneller doen.
Maar dan nog als je de tools niet goed gebruikt gaat t nog fout.
Eenmaal op tijd dan staat die ook op tijd, en die zal dan vanzelf niet meer gaan verlopen, tenzij er spanrollen stuk gaan of iets dergelijks.
 

tonboy

Verbannen
Dat de tanden eraf vliegen of de riem een tandje of meer opschuift hoeft ook niet aan de tandriem zélf te liggen. Denk ook eens aan een defecte spanner, of erger nog, verkeerd opgespannen spanner.
Het advies is altijd, zeker bij dit soort motoren waarbij de kleppen in contact zouden kunnen komen met de zuiger, de spanner gelijk te vernieuwen.
Als de riem verspringt en de kleppen komen in kontakt met de zuiger komt er enorm veel spanning op de riem en kunnen de tanden eraf klappen of de riem breken. En uiteraard kromme kleppen, maar dat is een ander verhaal.
Ik zelf denk dat de oorzaak dan ook eerder bij een defecte spanner gezocht moet worden.
 
De riem is samen met de spanner vervangen en de mee loop rollen meen ik ook...

van de week ga ik de motor eruit slopen en zal ik m open maken dan zullen we snel zien wat er is gebeurt. ..
 

tonboy

Verbannen
Maak van alle handelingen foto's. En kijk even goed na hoe en hoever de spanner gespannen staat. De riem was toch niet gebroken dacht ik ?
 
design edition zei:
koelvloeistof in de cilinder en met starten krijgt alles een slag en gaan de tanden eraf
heeft niets met de riem te maken
gr jona

Bij een benzinemotor hoeft dit niet, bij een diesel kan een beetje (veel) vocht (water/koelvloeistof)
zelf voor het ontploffen van een complete motor zorgen, bij een benzine motor is de compressie niet
zo hoog en zal het zaakje niet zomaar echt grote schade maken, alleen als er vocht in zit en er door
de brandstof toch een ontbranding in een cilinder ontstaat, dan kan het vocht door de warmte verdampen
en dus uitzetten. Moet wel heel veel vocht zijn dan voor echt zware schade.
mijn roots liggen in de binnenvaart en daar werd tijdens mijn opleiding gewaarschuwd voor water op
de zuigers.

deze foto toont de schade bij het ontploffen van een scheepsmotor door (waarschijnlijk) water op de zuigers.
scannen0124sy0.jpg
 
servil zei:
design edition zei:
koelvloeistof in de cilinder en met starten krijgt alles een slag en gaan de tanden eraf
heeft niets met de riem te maken
gr jona

Bij een benzinemotor hoeft dit niet, bij een diesel kan een beetje (veel) vocht (water/koelvloeistof)
zelf voor het ontploffen van een complete motor zorgen, bij een benzine motor is de compressie niet
zo hoog en zal het zaakje niet zomaar echt grote schade maken, alleen als er vocht in zit en er door
de brandstof toch een ontbranding in een cilinder ontstaat, dan kan het vocht door de warmte verdampen
en dus uitzetten. Moet wel heel veel vocht zijn dan voor echt zware schade.
mijn roots liggen in de binnenvaart en daar werd tijdens mijn opleiding gewaarschuwd voor water op
de zuigers.

deze foto toont de schade bij het ontploffen van een scheepsmotor door (waarschijnlijk) water op de zuigers.
scannen0124sy0.jpg


Hey servil

ik weet dat een scheepsmotor een lange slag heeft en max 1000rpm draait. ..

bij een benzine motor kan water op de zuigers staan en dit kan in het slechtste geval voor een zogeheten waterslag zorgen waarbij je je kleppen gewoon krom klappert als je het water probeert te comprimeren. .. daarbij draait mn krukas toch rond maar blijven de nokkenassen gewoon staan... ik vraag me af wat er gebeurt is ik weet dat je met distributie riem een motor kan optillen dus hij is beresterk. ..
 
Bovenaan