Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

hallo ik ben....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om maar te beginnen met mijn naam en hoe ik hier op het forum terecht ben gekomen

Ik Ben Robin, komt uit zeeland 20 jaartjes oud :P heb zelf weinig met omega,s maar ben een Calibra liefhebber.
tenminste ook opel.

Op het moment is dit mijn derde calibra en bij de derde calibra ook een motor ombouw gedaan. van c25xe naar X30XE- uit een omega.Gekocht van arnoud

Ben pas geleden steeds een beetje meer in contact gekomen met berry. die ook met zo,n ombouw bezig is
via hem natuurlijk hier terecht gekomen :D

hier nog wat foto,s van de het blok en de auto zelf :)

zo heb ik het blok meegenomen van Hollandscheveld naar zeeland
imag0205r.jpg

imag0206d.jpg

imag0208uu.jpg

imag0209c.jpg


Vandaag de injectoren terug opgehaald van het ultrasone reinigen. + alle rubbertjes vernieuwd

imag0233zc.jpg


blok zal van het weekend denk ik wel open gaan. zodra die op de steun hangt kan ie uit elkaar tenminste koppen er af

imag0243l.jpg


Blok opgehangen

imag0246ln.jpg


imag0253da.jpg


imag0254jh.jpg


imag0252of.jpg


imag0260r.jpg


imag0261y.jpg


imag0262h.jpg


ziet er niet echt goed uit .. maar het blokje liep heerlijk., maar dit zie je pas als je hem helemaal open haalt

imag0263u.jpg


iemand enig idee of je dit kan omzetten naar schroef filter IPV inzet filter ?
imag0264h.jpg


imag0265o.jpg


imag0266ne.jpg


in de loop van de week de klepseals eens vernieuwen en kijken of de kleppen ingeschuurd moeten worden.
De koppen maar is aanpakken

imag0286ax.jpg


zittingen zijn zo netjes niet meer..
imag0273y.jpg
.
imag0278f.jpg



hier het verschil er goed te zien onderste 2 en 1 rechtsboven ingeschuurd.
imag0285um.jpg

imag0280fa.jpg


helaas kwam in nog wat tegen.
imag0295d.jpg


oorzaak, denk dat de koppaking al een keer vervangen is en dit klepveer schoteltje niet juist terug gezet is.

rechts zonder schotel links met schotel.

imag0292ny.jpg


ook de kleppen waren erg smerig
imag0275pg.jpg

imag0274r.jpg


ook nieuwe sealtjes.
imag0289s.jpg


nu wachten op het klepveer schoteltje moet uit duitsland komen.
maandag is het bij de dealer binnen.

ondertussen het onderblok eens reinigen
het onderblok gespoten.

imag0314k.jpg


imag0311e.jpg


imag0328i.jpg


imag0316w.jpg


imag0317h.jpg


imag0324vc.jpg


imag0327rx.jpg


ook inlaat gespoten.

imag0308i.jpg


En de rechter kop gemonteerd. Linker kop is maandag klaar. als het klepveerschoteltje binnen is
imag0318v.jpg


Planning is dat hij er volgend weekend in gaat.

20120919213609.jpg


zo hier wat foto,s van de motor ombouw :D

heb de motor natuurlijk eerst van huis naar de zaak moeten rijden. een rot klus motor takel is een ellendig zwaar ding ...
eenmaal aangekomen eerst de calibra maar eens goed de brug op gezet

imag0344l.jpg


imag0345nv.jpg


ging vrij soepel allemaal. kon al vrij snel de motor laten zaken. Heb er voor gekozen om het blok via onder te laten zakken. ipv via boven wat ook kan

imag0346r.jpg


motor er uit nu aanbouw delen overschroeven en bouten :D zo gezegd zo gedaan zou je zeggen.
imag0347y.jpg


tussen door ffototje
imag0352burst002cover.jpg


voor zover alle aanbouw delen overgezet. behalve de bak
imag0348t.jpg


Voor het monteren van de bak . eerst nog eens met de hogedruk afgespoten. ding was te vet om aan te pakken :P
bak weer schoon.. Eerst het vliegwiel monteren daar stuiten we al op een probleem bout gaten kwamen niet overeen.
tig keer het vliegwiel verdraait ten opzichte van de krukas. maar kwam maar niet overeen. 4 gaten kwamen wel goed overeen
maar besloten om de gaten met een conische boor op te boren paste daarna perfect :) Vliegwiel er op Koppelings set ook gemonteerd.
Daarna bak er tegen gehangen ging er soepel op behalve het laatste stukje op het punt waar de bak de pas bussen raakt. paar tikjes met de hamer
er tegen en de bak zat goed.

wou voor de zekerheid kijken of het allemaal wel goed zat. ( met dat laatste stukje dat de bak er niet lekker op wou ) dus ik een rondje draaien aan de krukas. Maar kreeg
er Geen beweging in... ik dacht kut wat hebben we nu weer. eerst de bouten van de bak wat losser gedraaid totdat ik de krukas wel kon draaien. zodat er een slijtspoortje ontstaat zodat ik kan zien
waar hij op vast zit. Bak er af , drukgroep raakt de bak. wat me daarna ook opviel was dat het vliegwiel een halve centimeter van het blok af stond. Daarna kwam ik er ook achter dat de bendix van de startmotor de krans nooit had kunnen raken. Omdat hij er te ver vandaan zit. Op en duur de koppeling en het vliegwiel er maar afgehaald. en de verschillen is bekeken bij het c25 blok en x30 . het lampje begon te branden

en dit was de oorzaak.

waarschijnlijk omdat dit hier een automaat bak achter heeft gezeten zit er zo,n afstandsplaat tussen... :evil:
imag0356qd.jpg


alles terug gemonteerd en paste perfect bak ook dus. Nu tijd om het blok er weer in te hangen.

imag0353v.jpg


was weer even een geklooi met de touwen om de motor recht in de motorruimte te geleiden. maar hij hing vrij snel
imag0354h.jpg


daarna nog wat kleine dingetjes tegen gekomen:

krukas sensor van de c25 gemonteerd
2x pingel sensor van de c25 gemonteerd
startmotor van de c25 gemonteerd. ( van de x30 zit het startrelais anders.. hierdoor komt een schakelstang tegen de startmotor)
temperatuur sensor van de c25 gemonteerd.

had eerst alles van de x30 er op zitten. had verwacht dat ik alles zo over kon klikken :P aansluitingen zijn anders ( vorm )

Helaas heb ik hem niet kunnen starten doordat ik geen carterpan pakking had liggen. Word dus maandag avond wanneer hij gestart word.
imag0357dj.jpg



en zo is het geworden
135501_252428308213785_1407480439_o.jpg


553591_227648184025131_1415183840_n.jpg


Groeten robin
 

Colinh

Donateur 2023
Welkom Robin,


Leuke reportage van je 3.0!


En de Calibra blijf ik waarderen, prachtig grote coupe, zeer jammer dat hij voorwielaangedreven is. Anders zou denk ik de markt meer intresse hebben.




Gr Colin
 

Joep

Verbannen
Welkom Robin! :)

Geweldige ombouw, kun je dat hier ook niet komen doen maar dan in een Omega haha! ;) Grapje hoor, klasse werk! d:)b

Ik wist btw niet eens dat een Calibra op de voorwielen aangedreven was... :$
 

Berry

OOP Huisleverancier
Heey Robin
Leuk man ,misschien nog effe leuk te vermelden,dat jij het blok van arnoud hebt gekocht ....
Gr b
 
Bedankt allemaal .

Heb nog een Hoop meer foto,s van het blok wat helemaal uit elkaar is geweest. Hier nog een uitdraai van het motor vermogen en Koppel.
let wel op . op deze motor zit een inlaatspruitstuk van een C25XE en ook het complete uitlaatsysteem is nog origineel


hier wat foto,s

imag0472n.jpg

imag0473t.jpg

imag0474f.jpg


imag0477av.jpg

imag0478b.jpg


211 pk en 317 NM
dit is het orginele aantal pk,s koppel is flink toegenomen ! Dit door de stroomsnelheid van de lucht door de kleinere doorgang van het inlaatspruitstuk.

met aanpassingen van de inlaat en uitlaat word er denk ik toch een 230 a 240 pk uit gehaald.

voorlopig zo maar eens lekker rond rijden. ( koppeling slipt bij schakelen van zijn 2 op 5500 toeren naar zijn 3 )

daarna uitlaat aanpassen ( diameter ), en k&N inleg filter )

Met dank aan Miruni :D
 

Berry

OOP Huisleverancier
Heeft ie miruni nog wat afgesteld of was dit gewoon een run om tekijken hoeveel vermogen er in zit?
Gr b<br /><br />-- 28 nov 2012 22:38 --<br /><br />Heeft ie miruni nog wat afgesteld of was dit gewoon een run om tekijken hoeveel vermogen er in zit?
Gr b
 
Toch mooi om te lezen en zien dat deze motor een goed tweede leven krijgt!

Grt. Arnoud.<br /><br />-- 29 nov 2012 20:46 --<br /><br />Toch mooi om te lezen en zien dat deze motor een goed tweede leven krijgt!

Grt. Arnoud.
 
danku allemaal :D

Vandaag nog even de winter banden gemonteerd.

Fulda montero 3 185/55/15

imag0530y.jpg


Deze heb ik gekregen van mijn werk aangezien ik paar jaar terug aardig vast stond in de sneeuw .
en 1.5 uur later op het werk kwam heb er nog een foto van

2010-12-17083033.jpg

2010-12-17081712.jpg



Met dank aan jld-service ( www.jld-service.nl )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan