Om maar te beginnen met mijn naam en hoe ik hier op het forum terecht ben gekomen
Ik Ben Robin, komt uit zeeland 20 jaartjes oud heb zelf weinig met omega,s maar ben een Calibra liefhebber.
tenminste ook opel.
Op het moment is dit mijn derde calibra en bij de derde calibra ook een motor ombouw gedaan. van c25xe naar X30XE- uit een omega.Gekocht van arnoud
Ben pas geleden steeds een beetje meer in contact gekomen met berry. die ook met zo,n ombouw bezig is
via hem natuurlijk hier terecht gekomen
hier nog wat foto,s van de het blok en de auto zelf
zo heb ik het blok meegenomen van Hollandscheveld naar zeeland
Vandaag de injectoren terug opgehaald van het ultrasone reinigen. + alle rubbertjes vernieuwd
blok zal van het weekend denk ik wel open gaan. zodra die op de steun hangt kan ie uit elkaar tenminste koppen er af
Blok opgehangen
ziet er niet echt goed uit .. maar het blokje liep heerlijk., maar dit zie je pas als je hem helemaal open haalt
iemand enig idee of je dit kan omzetten naar schroef filter IPV inzet filter ?
in de loop van de week de klepseals eens vernieuwen en kijken of de kleppen ingeschuurd moeten worden.
De koppen maar is aanpakken
zittingen zijn zo netjes niet meer..
.
hier het verschil er goed te zien onderste 2 en 1 rechtsboven ingeschuurd.
helaas kwam in nog wat tegen.
oorzaak, denk dat de koppaking al een keer vervangen is en dit klepveer schoteltje niet juist terug gezet is.
rechts zonder schotel links met schotel.
ook de kleppen waren erg smerig
ook nieuwe sealtjes.
nu wachten op het klepveer schoteltje moet uit duitsland komen.
maandag is het bij de dealer binnen.
ondertussen het onderblok eens reinigen
het onderblok gespoten.
ook inlaat gespoten.
En de rechter kop gemonteerd. Linker kop is maandag klaar. als het klepveerschoteltje binnen is
Planning is dat hij er volgend weekend in gaat.
zo hier wat foto,s van de motor ombouw
heb de motor natuurlijk eerst van huis naar de zaak moeten rijden. een rot klus motor takel is een ellendig zwaar ding ...
eenmaal aangekomen eerst de calibra maar eens goed de brug op gezet
ging vrij soepel allemaal. kon al vrij snel de motor laten zaken. Heb er voor gekozen om het blok via onder te laten zakken. ipv via boven wat ook kan
motor er uit nu aanbouw delen overschroeven en bouten zo gezegd zo gedaan zou je zeggen.
tussen door ffototje
voor zover alle aanbouw delen overgezet. behalve de bak
Voor het monteren van de bak . eerst nog eens met de hogedruk afgespoten. ding was te vet om aan te pakken
bak weer schoon.. Eerst het vliegwiel monteren daar stuiten we al op een probleem bout gaten kwamen niet overeen.
tig keer het vliegwiel verdraait ten opzichte van de krukas. maar kwam maar niet overeen. 4 gaten kwamen wel goed overeen
maar besloten om de gaten met een conische boor op te boren paste daarna perfect Vliegwiel er op Koppelings set ook gemonteerd.
Daarna bak er tegen gehangen ging er soepel op behalve het laatste stukje op het punt waar de bak de pas bussen raakt. paar tikjes met de hamer
er tegen en de bak zat goed.
wou voor de zekerheid kijken of het allemaal wel goed zat. ( met dat laatste stukje dat de bak er niet lekker op wou ) dus ik een rondje draaien aan de krukas. Maar kreeg
er Geen beweging in... ik dacht kut wat hebben we nu weer. eerst de bouten van de bak wat losser gedraaid totdat ik de krukas wel kon draaien. zodat er een slijtspoortje ontstaat zodat ik kan zien
waar hij op vast zit. Bak er af , drukgroep raakt de bak. wat me daarna ook opviel was dat het vliegwiel een halve centimeter van het blok af stond. Daarna kwam ik er ook achter dat de bendix van de startmotor de krans nooit had kunnen raken. Omdat hij er te ver vandaan zit. Op en duur de koppeling en het vliegwiel er maar afgehaald. en de verschillen is bekeken bij het c25 blok en x30 . het lampje begon te branden
en dit was de oorzaak.
waarschijnlijk omdat dit hier een automaat bak achter heeft gezeten zit er zo,n afstandsplaat tussen... :evil:
alles terug gemonteerd en paste perfect bak ook dus. Nu tijd om het blok er weer in te hangen.
was weer even een geklooi met de touwen om de motor recht in de motorruimte te geleiden. maar hij hing vrij snel
daarna nog wat kleine dingetjes tegen gekomen:
krukas sensor van de c25 gemonteerd
2x pingel sensor van de c25 gemonteerd
startmotor van de c25 gemonteerd. ( van de x30 zit het startrelais anders.. hierdoor komt een schakelstang tegen de startmotor)
temperatuur sensor van de c25 gemonteerd.
had eerst alles van de x30 er op zitten. had verwacht dat ik alles zo over kon klikken aansluitingen zijn anders ( vorm )
Helaas heb ik hem niet kunnen starten doordat ik geen carterpan pakking had liggen. Word dus maandag avond wanneer hij gestart word.
en zo is het geworden
Groeten robin
Ik Ben Robin, komt uit zeeland 20 jaartjes oud heb zelf weinig met omega,s maar ben een Calibra liefhebber.
tenminste ook opel.
Op het moment is dit mijn derde calibra en bij de derde calibra ook een motor ombouw gedaan. van c25xe naar X30XE- uit een omega.Gekocht van arnoud
Ben pas geleden steeds een beetje meer in contact gekomen met berry. die ook met zo,n ombouw bezig is
via hem natuurlijk hier terecht gekomen
hier nog wat foto,s van de het blok en de auto zelf
zo heb ik het blok meegenomen van Hollandscheveld naar zeeland
Vandaag de injectoren terug opgehaald van het ultrasone reinigen. + alle rubbertjes vernieuwd
blok zal van het weekend denk ik wel open gaan. zodra die op de steun hangt kan ie uit elkaar tenminste koppen er af
Blok opgehangen
ziet er niet echt goed uit .. maar het blokje liep heerlijk., maar dit zie je pas als je hem helemaal open haalt
iemand enig idee of je dit kan omzetten naar schroef filter IPV inzet filter ?
in de loop van de week de klepseals eens vernieuwen en kijken of de kleppen ingeschuurd moeten worden.
De koppen maar is aanpakken
zittingen zijn zo netjes niet meer..
hier het verschil er goed te zien onderste 2 en 1 rechtsboven ingeschuurd.
helaas kwam in nog wat tegen.
oorzaak, denk dat de koppaking al een keer vervangen is en dit klepveer schoteltje niet juist terug gezet is.
rechts zonder schotel links met schotel.
ook de kleppen waren erg smerig
ook nieuwe sealtjes.
nu wachten op het klepveer schoteltje moet uit duitsland komen.
maandag is het bij de dealer binnen.
ondertussen het onderblok eens reinigen
het onderblok gespoten.
ook inlaat gespoten.
En de rechter kop gemonteerd. Linker kop is maandag klaar. als het klepveerschoteltje binnen is
Planning is dat hij er volgend weekend in gaat.
zo hier wat foto,s van de motor ombouw
heb de motor natuurlijk eerst van huis naar de zaak moeten rijden. een rot klus motor takel is een ellendig zwaar ding ...
eenmaal aangekomen eerst de calibra maar eens goed de brug op gezet
ging vrij soepel allemaal. kon al vrij snel de motor laten zaken. Heb er voor gekozen om het blok via onder te laten zakken. ipv via boven wat ook kan
motor er uit nu aanbouw delen overschroeven en bouten zo gezegd zo gedaan zou je zeggen.
tussen door ffototje
voor zover alle aanbouw delen overgezet. behalve de bak
Voor het monteren van de bak . eerst nog eens met de hogedruk afgespoten. ding was te vet om aan te pakken
bak weer schoon.. Eerst het vliegwiel monteren daar stuiten we al op een probleem bout gaten kwamen niet overeen.
tig keer het vliegwiel verdraait ten opzichte van de krukas. maar kwam maar niet overeen. 4 gaten kwamen wel goed overeen
maar besloten om de gaten met een conische boor op te boren paste daarna perfect Vliegwiel er op Koppelings set ook gemonteerd.
Daarna bak er tegen gehangen ging er soepel op behalve het laatste stukje op het punt waar de bak de pas bussen raakt. paar tikjes met de hamer
er tegen en de bak zat goed.
wou voor de zekerheid kijken of het allemaal wel goed zat. ( met dat laatste stukje dat de bak er niet lekker op wou ) dus ik een rondje draaien aan de krukas. Maar kreeg
er Geen beweging in... ik dacht kut wat hebben we nu weer. eerst de bouten van de bak wat losser gedraaid totdat ik de krukas wel kon draaien. zodat er een slijtspoortje ontstaat zodat ik kan zien
waar hij op vast zit. Bak er af , drukgroep raakt de bak. wat me daarna ook opviel was dat het vliegwiel een halve centimeter van het blok af stond. Daarna kwam ik er ook achter dat de bendix van de startmotor de krans nooit had kunnen raken. Omdat hij er te ver vandaan zit. Op en duur de koppeling en het vliegwiel er maar afgehaald. en de verschillen is bekeken bij het c25 blok en x30 . het lampje begon te branden
en dit was de oorzaak.
waarschijnlijk omdat dit hier een automaat bak achter heeft gezeten zit er zo,n afstandsplaat tussen... :evil:
alles terug gemonteerd en paste perfect bak ook dus. Nu tijd om het blok er weer in te hangen.
was weer even een geklooi met de touwen om de motor recht in de motorruimte te geleiden. maar hij hing vrij snel
daarna nog wat kleine dingetjes tegen gekomen:
krukas sensor van de c25 gemonteerd
2x pingel sensor van de c25 gemonteerd
startmotor van de c25 gemonteerd. ( van de x30 zit het startrelais anders.. hierdoor komt een schakelstang tegen de startmotor)
temperatuur sensor van de c25 gemonteerd.
had eerst alles van de x30 er op zitten. had verwacht dat ik alles zo over kon klikken aansluitingen zijn anders ( vorm )
Helaas heb ik hem niet kunnen starten doordat ik geen carterpan pakking had liggen. Word dus maandag avond wanneer hij gestart word.
en zo is het geworden
Groeten robin