Hoge banden slijtage voorzijde

Discussie in 'Onderstel' gestart door baliekluiver, 9 mei 2017.

  1. baliekluiver

    baliekluiver

    Voornaam:
    Marcel
    Model Omega:
    B2 3.0 V6 Automaat
    Hallo mede strijders,

    Ik heb een probleem aan de omega met de uitlijning. Het probleem is dat de voorbanden gigantisch hard slijten aan de voorzijde. Nu is ie bij de bandenboer voor de 2de keer uitgelijnd maar hun kunnen niks vinden wat het probleem is.
    Hebben jullie nog ideeen?

    Voorwiel ophanging en stuurinrichting zijn in orde. Heb recent schokbrekers vervangen en diverse stuurkogels en de hulp pitmanarm ook zijn draagarmrubbers aan de voorzijde al vervangen. voorste in draagarm zijn poly-bussen de achterste originele. Auto staat op 235/45r17 rondom.
     
  2. B-Buster

    B-Buster Medewerker Administrator

    Voornaam:
    Jacco
    Model Omega:
    B1 3.0 V6 H5 i-Line
    B2 3.0 V6 Executive
    Slijten ze over de gehele breedte?
     
  3. baliekluiver

    baliekluiver

    Voornaam:
    Marcel
    Model Omega:
    B2 3.0 V6 Automaat
    Ja ze slijten zowel links als rechts gelijk. je voelt gewoon de "kammen" erop zitten.
     
  4. B-Buster

    B-Buster Medewerker Administrator

    Voornaam:
    Jacco
    Model Omega:
    B1 3.0 V6 H5 i-Line
    B2 3.0 V6 Executive
    Dat lijkt me een probleem met toe- of uitspoor. Al een controle door een andere uitlijner overwogen?

    Ik heb me in het verleden verbaasd over de verschillen in waardes die de ene uitlijnbrug t.o.v. de andere gaf, zulke apparatuur moet regelmatig gekalibreerd worden wat niet altijd even frequent gedaan wordt.. Daarbij blijft het lastig voor sommigen een Omega fatsoenlijk af te stellen. Binnen het groene gebied kun je het alsnog helemaal verprutsen.
     
  5. baliekluiver

    baliekluiver

    Voornaam:
    Marcel
    Model Omega:
    B2 3.0 V6 Automaat
    Ik ben inmiddels al bij uitlijner nummer 2 beland want de eerste had er helemaal een potje van gemaakt. Degene waar ik nu zit heeft vandaag voor de 2de keer alles gecontroleerd maar volgens hem was het nog steeds goed volgens de apparatuur. Ze hebben daar 2 uitlijn sets trouwens. en op allebei geven ze nagenoeg dezelfde waardes aan. Ik heb zelf het idee dat het een combinatie is van camber en toe - uitspoor wat niet goed is. Hij zegt zelf dat ie de camber en sporing heeft gesteld tegen de 'marges' van wat het apparaat zegt.
     
  6. B-Buster

    B-Buster Medewerker Administrator

    Voornaam:
    Jacco
    Model Omega:
    B1 3.0 V6 H5 i-Line
    B2 3.0 V6 Executive
    Waar staat het op.
     
  7. baliekluiver

    baliekluiver

    Voornaam:
    Marcel
    Model Omega:
    B2 3.0 V6 Automaat
    wielvlucht op 1'2 graden links en rechts ook en toespoor 00'5. graden volgens rapport. auto is trouwens leeg uitgelijnd
     
  8. opcxtreme

    opcxtreme

    Voornaam:
    Arjan
    Model Omega:
    B2 2.2.16V Elegance Automaat Z147
    Moet gewicht in staan als je uitlijnt, de auto rijd toch niet zelf als er niemand in zit?
    Volgens mij was het iets van 70kg op de bodem zetten bij de bestuurder en 70kg bij de bijrijder.
    Maar het aantal kg kan ik mij in vergissen, is bij mij al weer een jaar of 3 geleden.
     
  9. omega_cruiser

    omega_cruiser

    Voornaam:
    Hans
    Model Omega:
    2.6I V6 Autm. Onyx Edition 2003
    dit is bij afstelling van de koplampen en als de draagarmen voor vernieuwd zijn voor je de bouten aantrekt.

    voor uitlijnen heb ik dit nog niet gehoord?

    Grt. Hans
     
  10. opcxtreme

    opcxtreme

    Voornaam:
    Arjan
    Model Omega:
    B2 2.2.16V Elegance Automaat Z147
    Ja was bij mij na vervanging van de draagarmen, maar dan wordt hij toch uitgelijnt?
    Op dezelfde bank als dat je er heen gaat en zegt dat ie uitgelijnt moet worden.
     
  11. Frans

    Frans

    Voornaam:
    Frans
    Model Omega:
    B2 3.0V6 Sedan
    Ik ken dit verhaal ook waarbij ik ook gehoord heb dat dit juist bij achterwiel aangedreven auto's meer van belang was.
    Toen ik nog een W126 van de Ster had werd mij verteld dat een juiste uitlijning zonder gewicht (zoals in de Quote vermeld) niet mogelijk was.
     
  12. MetalRush

    MetalRush Medewerker Administrator

    Voornaam:
    Ruud
    Waar staat jouw Omega `s-avonds geparkeerd, Marcel?
    Het heeft ons namelijk ook best wel wat tijd gekost om een goeie uitlijner te vinden.
    Grootste grap is... die zit in mijn woonplaats (hoezo wat van ver komt is lekker? :+ ).
    Jacco en ik zijn er inmiddels kind aan huis en zij weten precies hoe wij onze Omega's uitgelijnd willen hebben.
    Ik zeg niet dat je naar Tiel moet komen, maar ben het wel met Jacco eens dat er bruggen zijn die niet op tijd gecalibreerd worden. Dan kan ie nog zo goed binnen de marges afgesteld zijn...

    Je schrijft dat jouw banden gecupped zijn.
    Mag ik er van uit gaan dat je dat alleen aan de binnenzijde van het loopvlak voelt?
     
  13. lowflyer

    lowflyer

    Voornaam:
    yves
    Model Omega:
    omega b2 3.0i V6 | omega b2 2.5tdi break
    Die van mij slijten ook alleen binnenzijde.
    ik vermoed zelfs dat de buitenkant enkel de weg raakt bij het lekker hard nemen of schuiven door de bochten._O-
     
  14. baliekluiver

    baliekluiver

    Voornaam:
    Marcel
    Model Omega:
    B2 3.0 V6 Automaat
    De omega overnacht altijd in Deventer. Ik ben er zeker van overtuigd dat sommige garages echt niet weten waar ze mee bezig zijn. De eerste uitlijner ben ik 3x terug geweest maar die maakte er helemaal een potje van. Degene waar ik nu bij zit wil tenminste wel zijn best doen om het probleem op te lossen.

    De banden zijn eigenlijk meer een stel messen over het hele loopvlak. Dus het lijkt me een combinatie van wielvlucht en toe-spoor wat niet matcht met elkaar.

    Ben gisteren overigens terug geweest en hij heeft de wielvlucht minder negatief gezet. stond op 1'2 graden nu op 0'46 graden.
     
  15. MetalRush

    MetalRush Medewerker Administrator

    Voornaam:
    Ruud
    Als het over de hele breedte van de band is, heeft dat meer te maken met toespoor dan met wielvlucht.
    Die laatste zorgt ook voor cuppende banden, indien niet goed afgesteld, maar dan aan binnen- of buitenzijde van het loopvlak.

    Maar eerst even afwachten wat de nieuwe afstelling gaat doen :)
     

Deel Deze Pagina