Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

ik leef gelukkig nog, na verlies van mijn rechterwiel!

Re: ik leef gelukkig nog,na verlies van mijn rechterwiel!

Goeiedagschotel zeg ! :X niet normaal !

Niet dat ik je niet geloof ! integendeel, maar dat gebeurd niet zomaar hoor ! hebben ze veel te vast gezeten ? en dan nog zijn werkelijk 5(!) wielbouten afgebroken ? ik heb in mijn hele auto Carrière nog nooit zoiets mee gemaakt ! en is dit zomaar los gekomen ? of in een slip ongeluk o.i.d. ?


Sterkte in ieder geval !


Groetss,

Sjors
 

Vega

Medewerker
Administrator
Zo dat is niet mis zeg.
Ik moet zeggen dat ik dat ook nog nooit heb gehoord of gezien.

Wat ik zo kan bedenken:
Hebben ze los gezeten?
Waren het wel de goede bouten?
Passen de velgen wel goed?
Is de steek goed?

Heb je veel schade aan de Omega?
 
Re: ik leef gelukkig nog,na verlies van mijn rechterwiel!

Beste Sjors

Ik heb een maand geleden andere banden gezet bij een bandenboer en de auto reed gewoon goed. donderdag jl hoorde ik gerammel net alsof de achterband leeg was, dus ik naar de tankstation, oppompen, was de achterband niet, want toen ik wegreed hoorde ik het nog. Ik was nog geen twee straten verder heb ik hem weer aan de kant gezet, onder de kap gekeken, niks gezien. En ook nog naar de voorwiel gekeken, rechts voor, zag niks bijzonders, dus ik reed weer weg van de parkeerplaats, heel langzaam, om op de autoweg mijn normale route te vervolgen. Bij de eerste beste bocht naar links heel rustig, vloog mijn rechter voorwiel eraf!
ja, alle vijf de wielbouten zijn gebroken, wiel is in de gracht gevlogen, het was geen slippartij. Ik heb dit nog nooit meegemaakt?!! Mijn vorige ritje was op de snelweg, en toen was er helemaal niks aan de hand. Ik ben blij dat ik dit nog na kan vertellen. Dit is wat er met mij is gebeurt Sjors.

-- 18 jun 2011 10:19 --

beste mensen

het zijn originele 15"lmvelgen voor de omi

-- 18 jun 2011 10:27 --

alles is origineel opel en voor de omega en de schade is rechtervoorscherm ik denk interieurkachel en nog wat spoilerwerk voorzover ik nu heb kunnen zien.ik ga straks die rechtervoorpoot weg halen<br /><br />-- 18 jun 2011 10:29 --<br /><br />ik ga mijn best doen om foto's te maken en te plaatsen
 
John gelukig dat je het nog kan na vertelen.

Maar hier heb ik ook nog nooit van gehoord.( niet bij een personen auto ) :S

Ik heb het zelf wel ervaren toen ik nog chauffeur was, en dat een collega vergeten was mij te vertellen dat er een band was gewisseld.( Lek )

( dus het wiel liep er gewoon af in de bocht, schade viel mee )

Want na 100km ff natrekken, misschien was het bij jouw ook wel zo???
 

yoyo

The UK brothers
Zodan, dat is best wel heftig.
Ik heb op mijn wrk wel eens gehad dat er een wiel vanaf liep maar dat zijn hééél andere krachten die daar op los komen.

Nu is het zo dat bij een los zittend wiel je niet alleen wat moet horen maar zeker ook voelen!(trillen enz).
Als het éénmaal zover is...dan kan het héél snel gaan (een soort ketting reactie, en daarom vermoed ik ook
dat er bij de banden boer één of twee bouten niet goed zijn vast gedraaid .
Dat je dit niet direct kan zien/voelen als de auto gewoon op de grond staat komt omdat het gewicht van de Auto het
wiel strak en steving vast houdt.
Zodra je begint te rijden komen en de centrifugaal en zijdelingse krachten vrij die zorgen dat dit gebeurt is.
(je wil niet weten hoeveel krachten hier vrij komen!!!!)

Kortom mij vermoeden: Niet alle bouten zijn vast gedraaid geweest! (bewijs dat maar eens aan de Bandenboer)
 

Andrew

600.000
Nou, helaas heb ik eenzelfde ervaring gehad met mijn huidige Omega toen ik 'm net enkele maanden had, nota bene in Engeland met de caravan erachter. Na een pauze de snelweg op en een raar geluid en trillen, dacht eerst aan een lekke achterband. Gestopt op de vluchtstrook, maar niks mis met de banden. Toch vertrouwde ik het niet en mijn vrouw langzaam laten rijden terwijl ik ernaast liep. Ik had LM-velgen met deksels voor de wielbouten, daarin hoorde ik een vreemd gerammel. Bleken er twee bouten te zijn gebroken linksachter, geen wonder dat het wiel wat zwabberde over de weg.

Mijn conclusie was uiteindelijk, dat de wielbouten met een luchttol worden vastgezet, wat haarscheurtjes geeft en uiteindelijk een afbrekende kop. Sindsdien heeft geen luchttol mijn velgen meer aangeraakt. Als een bout niet is vastgezet, loopt tie hooguit verder los maar breekt niet af. Hierbij enkele foto's:

oqacjo.jpg


aufsc2.jpg


9zohzp.jpg


Andrew
 
Goeie dagschotel zeg. Das geen grap kerel, Kan serieus verkeerd aflopen.

Je wiel bouten kun je best met een lucht tol vast zetten maar op de laagste ratel stand en tot aan het moment dat de bout vast zit. Daarna met een ratel en momentsleutel aandraaien.

Na trekken is niet nodig als de bouten met 250 Nm zijn aangetrokken.

Gr Jack
 

Andrew

600.000
jack-omegax3.0xe zei:
Je wiel bouten kun je best met een lucht tol vast zetten maar op de laagste ratel stand en tot aan het moment dat de bout vast zit.

Jazeker, op die manier wel. Maar je weet nooit hoe bij een garage de luchttol staat ingesteld, dus dat risico neem ik niet.


jack-omegax3.0xe zei:
Na trekken is niet nodig als de bouten met 250 Nm zijn aangetrokken.

Met hoeveel Nm zet jij je wielen vast :?

Dat is een beetje erg veel hoor. Eerste rondje doe ik krap 100 Nm en in het tweede rondje hooguit 120 Nm, volgens mij is 110 Nm voorgeschreven.

Andrew
 
andrew zei:
jack-omegax3.0xe zei:
Je wiel bouten kun je best met een lucht tol vast zetten maar op de laagste ratel stand en tot aan het moment dat de bout vast zit.

Jazeker, op die manier wel. Maar je weet nooit hoe bij een garage de luchttol staat ingesteld, dus dat risico neem ik niet.


jack-omegax3.0xe zei:
Na trekken is niet nodig als de bouten met 250 Nm zijn aangetrokken.

Met hoeveel Nm zet jij je wielen vast :?

Dat is een beetje erg veel hoor. Eerste rondje doe ik krap 100 Nm en in het tweede rondje hooguit 120 Nm, volgens mij is 110 Nm voorgeschreven.

Andrew
Ik vind 250 Nm ook erg veel.Ik heb m,n bouten ook aan getrokken met 110 Nm.
Ze zeggen dat dat genoeg is.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
yep klopt, 150Nm hanteren ze ook hier in de garage daar ze ooit blijkbaar al eens verloren bouten gehad hebben.
Zelf gebruik ik de voorgeschreven 110Nm, geen problemen mee gehad, en ik verwissel toch wel regelmatig wielen denk ik...

Zelf gebruik ik nu ook een persluchtklopper, tot tegen de aanslag op de lichtste stand en met een gevoelige vinger.
Daarnaa gewoon rondje met de Torque-meter.

Een wiel verliezen zou'k niet willen meemaken...
 
Nou John, goed te lezen dat je het na kunt vertellen.
En het is al gezegd, maar ik herhaal het nog maar eens omdat ik het zelf ook meegemaakt heb (bij een VOD nota bene !): het vastdraaien met een lucht-tol DOE JE NIET !
De keer nadat dit gebeurde moest ik mijn bouten losdraaien met een sleutel en een pijp van een meter... want de lucht-tol kreeg hem niet meer los :N
Ik heb de VOD hier ook op aangesproken. Hopelijk hebben ze dit ook doorgegeven aan de monteurs.

Gelukkig heb ik nu zelf de mogelijkheid om mijn wielen te wisselen en doe dat dus ook.
Ik zet mijn (standaard) velgen vast met 110/120 Nm (2 kliks, kruislings).

Ik zou de bandenboer/garagist er toch op aanspreken. Hij is er voor verzekerd (is verplicht voor bedrijven).
Vraag is alleen of hij zich aansprakelijk wil stellen... anders moet je er een advocaat op zetten.

Sterkte ermee in ieder geval.
 
Hierbij de beloofde foto's.

De maandag na het voorval reed ik lang de bewuste plek en verder langs de kade, zag ik tot mijn verbazing dat mijn rechter voorwiel op de kant van de kade lag. Een heel goede burger heeft 'm uit het water gehaald en op de kade gelegd.

Mijn dank is zeer groot daarvoor! Mijn wiel is geheel compleet met deksel en afgebroken bouten. Het is net een film.
Ik heb verder nog schade aan de wielkast en dorpel en wat plastic ( spoiler ). ik heb andere remschijven gezet, ik moet nog nieuwe banden en uitlijnen.
Weet iemand een goede uitlijn-station in Amsterdam ?

Ik wil eigenlijk alleen nog maar naar de dealer voor dat soort dingen.
Weet iemand nog een rechter voorscherm ( met kleurcode z283 ) ?

Alle info is welkom !
Bij voorbaat dank
Tot de volgende keer maar weer ! 7(8)7

23jgd2.jpg

29fvzo0.jpg

nbbr11.jpg
 

yoyo

The UK brothers
Precies Jack, sommige mensen vergissen zich wel eens op de krachten die er vrij komen.

Daarom toch maar eens een vraag, ik heb destijds van Xedrah een set spoorverbreders over genomen.
Deze waren incl de bijbehorende bouten voor de verbreders op de naaf.
Staan hier ook nog aanhaal momenten voor (of is het stevig vast is vast?)
De wielbouten zelf blijven natuurlijk 110NM of komt daar nog wat bij omdat de wielen toch iets verder
naar buiten staan en zodoende er toch meer krachten vrij komen.
(dat is geloof ik het nadeel van verbreders)
 
Dat ziet er niet zo mooi uit. Maargoed dat je er zelf niks aan over hebt gehouden.

Ikzelf zet mijn wielen altijd vast met 115Nm. Maar gister met het vervangen van mijn remmen kwam ik er achter dat de lokale bandenboer mijn velgen dus ook muurvast heeft gezet. Kreeg ze met heel veel moeite los.

Ik snap niet wat voor een moeite het is om even een momentsleutel te pakken en het goed vastzetten ipv met een luchtsleutel alles vastrammen.

Kennis van me zet ook wel alles met luchtsleutel vast maar die heeft em ingesteld op een bepaald moment, die krijg ik nog altijd fatsoenlijk los.
 
Zo zeg !! :X niet normaal !!

bij zitten ze met 110Nm vast ! dat schrijft Opel voor en vaster gaan ze absoluut niet ! altijd netjes met een mom sleutel en zeker niet met een luchtklopper.



Groetjes,

Sjors
 

Joep

Verbannen
WOOW, dat is niet mis zeg! Gelukkig kun je het inderdaad na vertellen! Ik denk dat je je rot schrikt als ineens je wiel eronderuit wappert! Allemachtig... En wat een hulde voor degene die jouw wiel heeft gevonden en op de kade heeft gelegd.

Ik draai mijn wielen altijd vast met de hand, gewoon een sleutel.
 
Bovenaan