Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

katalysator z22xe

Hallo, ik heb hier een z22xe die steeds foutcode op de katalystor geeft, ondertussen kat vervangen en na een paar duizend kilometer geeft hij gewoon weer dezelfde fout, lambdasondes ook vervangen, iemand hier een idee over?
 
R

Ralph

Gast
Daar ben ik al maanden mee bezig met de auto van sicky. Mocht je de oplossing vinden stuur even een pm.
 
Oke dan laat ik het hier weten.
@ Ralph: heeft die wagen ook een hoog olieverbruik? Deze moet om de 3 weken een halve liter olie bijhebben, vind ik wel veel, en ook vind ik dat hij redelijk hard rookt.
Misschien ergens een lek inwendig? En zo de kat onverbrande olie binnenkrijgt? Ik heb er geen idee van.
 

Joep

Verbannen
Kan het spruitstuk niet flink lek zijn waardoor er lucht/gassen verdwijnen die de kat dus niet bereiken en dus een te lage waarde geeft?

Mijn 2.0 liep op z'n laatst ook slecht, toen werd gevonden dat de ''steen'' in de kat los zou liggen. Jij zegt dat je de kat al vervangen hebt, en dat het toen een tijdje weg was maak ik er uit op. Misschien toch een oude kat gemonteerd?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Origineel of imitatie? Ik geloof dat Ralph een tijdje terug ook gezeur had met een imi kat i.c.m. een 2.2, wellicht wel die van sicky.
 
Die van mij heeft nu een opel katalysator eronder2e hands van berry. Nieuwe lambdasondes spruitstuk nagekeken nieuwe nokkenassensor egr pakking vernieuwd door ralph het enige gekke wat ralph vond was een witte waas op een bougie ? Storing zit er nog steeds al merk ik er helemaal niks van met rijden .en ik rij al zeker 7000km met deze storing rond.
Hoeveel km rij jij voordat je olie bij moet vullen . Iik moet hem ook wel eens bijvullen .nooit op gelet wat de interval is geweest .Ik zal eens erop letten hoeveel km ik rij voordat er een halve liter erbij moet .

-- 29 dec 2012 00:25 --

Oh ja met de apk perfecte verbranding met storing 2 keer gemeten met hulp van ralph . Je zou toch denken dat er bij mij geen goeie verbranding is met code ?
 
Lucht Massa Meter wilt ook wel eens voor rare meldingen zorgen. Probeer deze eens goed schoon te maken.

Verder geeft het Owners Manual zelf al aan dat het olie verbruik een halve liter per 1000km is. Ik weet dus niet hoeveel km's je in 3 weken weg rijd, dat roken: welke kleur? Wit of blauw...

Succes met zoeken, hoop dat je snel de oplossing kan vinden |:(

Greetz Emiel
 
ja dat is dus het rare aan de zaak, als hij nieuwe olie krijgt gaat alles goed met het oliepeil gedurende +- 5.000 km, na de 5.000 km olie halve liter bijvullen om de 1.500 km tot de olie weer vervangen wordt, dus waarom vraagt hij dan geen olie tijdens die eerste 5.000 km.
De kat is vervangen geweest door de vorige eigenaar en pas in garantie weer vervangen nadat mijn broer de omega kocht, is de eerste keer bij midas vervangen en nu dus ook weer omwille van de garantie, ik weet dus niet wat zij eronder steken van merk, maar origineel zal het iig niet zijn volgens mij.
 
Oh ja met de apk perfecte verbranding met storing 2 keer gemeten met hulp van ralph . Je zou toch denken dat er bij mij geen goeie verbranding is met code ?
 
@ TWA: de rook is zwart van kleur, heeft het ook enkel als je echt doortrekt en is niet echt een hele grote wolk maar mij leek het wel speciaal voor een benzine.
deze pakt een halve liter op 1500km na de eerste 5000km zonder olieverbruik te rijden, op 7500 gaat de olie er telkens af.
morgen ga ik de lmm er eens uithalen en uitkuisen.
@ sicky: dan zou je inderdaad denken dat je een slechte verbranding moet hebben, misschien ergens iets in de software?
Ik heb zelf al aan de ecu gedacht
 

Joep

Verbannen
Toch wel een interessant topic dit.. ik heb (nog) nergens last van en hoef nooit geen olie bij te vullen. Keep us posted dus!

Wat voor olie gebruiken jullie trouwens? Kan dat ook geen meespelende factor zijn?
 
@ Joep: ik weet niet wat de vorige eigenaar er heeft laten opdoen van oliemerk, deze staat nu op de "originele" opel olie (10w40)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat voor versie firmware er bij @sicky en @Opelfahrer in de ECU zit.

Andere 2.2 rijders heb ik er nog niet over gehoord.
 

Andrew

600.000
Op zich heeft mijn Z2.2XE al heel lang iets vergelijkbaars, een foutcode op een Lambda-sonde welke na wissen na pakweg 100 km bij gas loslaten op snelheid weer optreedt. Het heeft echter totaal geen invloed op het rijgedrag en ook bij de APK nog nooit een opmerking erover gehad. Ik heb ermee leren leven, praktische oplossing: heb het MM-lampje eruit gehaald |:( (wat op zich ook weer een eigen foutcode genereert 8)7 ). Ik ben er indertijd mee bij de Opeldealer geweest en die monteur zei eerlijk dat hij niet verwachtte dat het probleem weg zou zijn met nieuwe lambda-sondes, terwijl de TECH-2 eraan hing deden die het namelijk perfect. Zijn advies was om het maar even aan te kijken, je kunt wel voor kapitalen aan onderdelen gaan vervangen, maar ja als het enige echte probleem een brandend lampje is...... Dat 'aankijken' is inmiddels meerdere jaren geworden.

Overigens verbruikt mijn Omega ook olie (5W40) pakweg 1 liter per 5000 km.

Ik neem aan dat de firmware versie alleen met de TECH-2 te achterhalen is?

Andrew
 
Een witte waas op de bougie betekend een arme verbranding.Ik denk dat het iets anders is dan de kat.Ik ben ook op ander omega,s een imitatie kat gehad maar dat liep altijd goed,en zonder fout meldingen.Je doe de olie eraf met 7500 km?Dat vind ik erg snel.Wat voor een olie doe je erin?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Andrew zei:
Ik neem aan dat de firmware versie alleen met de TECH-2 te achterhalen is?

Andrew

Waarschijnlijk wel, maar ik weet niet wat je met die kloon dingen kunt zien.
Als je z'n ding heb probeer het eens wat je te zien krijgt voor info op de ECU.

Er zijn in de loop der jaren na het uitbrengen van deze auto's updates uitgekomen wie weet ook voor de ECU.
 
Bovenaan