Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Morgen verstandig om de weg op te gaan?

Ze verwachten hier nogal wat sneeuw vanavond/vannacht.

Is het het een beetje te doen om met 1633kg en 235/45/17 zomerbanden te gaan rijden?
Ik heb nog geen ervaring met deze auto in winterse omstandigheden dus kan het niet zo goed inschatten.

Mijn baas rijdt een 530D van een paar jaar oud maar die is echt lastig onder controle te houden als er een pak sneeuw ligt.

Ervaringen?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Is het een beetje kwaliteitsrubber? Als het bij nat wegdek al minder lekker gaat dan wordt het niets in de sneeuw.

Ik kon prima vooruit op dezelfde maat met Michelin Pimacy's toen ik mn B2 net had. Je moet er wel mee oppassen natuurlijk, het blijft een bak vermogen op de achterwielen en je ESP zul je actief in bedrijf zien. Het winterprogramma op de automaat erbij en het is allemaal niet zo spannend. Alleen het gewicht merk je duidelijk tijdens remmen op sneeuw, dan zit je zo in de ABS.

Een heel verschil trouwens met de 245ers die ik een jaar later nog 1 sneeuwdag eronder had, dát was een hele onderneming en eigenlijk niet fatsoenlijk mee te rijden.

Met de 235/45 17 winterset heb ik een hele stabiele combinatie.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Marcel3.2 zei:
Is het het een beetje te doen om met 1633kg en 235/47/17 zomerbanden te gaan rijden?

Bijzondere maat banden heb jij. _O-

Eigenlijk niet, ik werd bij de vorige bui ook verrast en ging alle kanten op, remweg eindeloos, bochten stapvoets. :N
 
B-Buster zei:
Is het een beetje kwaliteitsrubber? Als het bij nat wegdek al minder lekker gaat dan wordt het niets in de sneeuw.

Ik kon prima vooruit op dezelfde maat met Michelin Pimacy's toen ik mn B2 net had. Je moet er wel mee oppassen natuurlijk, het blijft een bak vermogen op de achterwielen en je ESP zul je actief in bedrijf zien. Het winterprogramma op de automaat erbij en het is allemaal niet zo spannend. Alleen het gewicht merk je duidelijk tijdens remmen op sneeuw, dan zit je zo in de ABS.

Een heel verschil trouwens met de 245ers die ik een jaar later nog 1 sneeuwdag eronder had, dát was een hele onderneming en eigenlijk niet fatsoenlijk mee te rijden.

Met de 235/45 17 winterset heb ik een hele stabiele combinatie.

Volgens mij heb ik voor Viking met 5-6 mm en achter Interstate met 2mm.
Die van achter heb ik nog 2 Pirelli banden voor liggen met 5-6 mm, die moeten er van de week even omgetrokken worden.
Ik heb de set er pas sinds zaterdag op liggen dus kan er weinig over zeggen.

Vooral RWD lijkt me nogal tricky met dit weer....<br /><br />-- 14 jan 2013 19:13 --<br /><br />
Vega zei:
Marcel3.2 zei:
Is het het een beetje te doen om met 1633kg en 235/47/17 zomerbanden te gaan rijden?

Bijzondere maat banden heb jij. _O-

Eigenlijk niet, ik werd bij de vorige bui ook verrast en ging alle kanten op, remweg eindeloos, bochten stapvoets. :N

Foutje, aangepast ;)

Morgen maar even aankijken, ik moet 8km door de stad.
Van Schiedamsedijk naar Spaanseopolder (jij bent ook Rotterdammer toch?)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Marcel3.2 zei:
Volgens mij heb ik voor Viking met 5-6 mm en achter Interstate met 2mm.

Dat gaat hem niet worden.

Vooral RWD lijkt me nogal tricky met dit weer....

Inderdaad.

Morgen maar even aankijken, ik moet 8km door de stad.
Van Schiedamsedijk naar Spaanseopolder

In de stad zal het wel mee vallen met de sneeuw.

(jij bent ook Rotterdammer toch?)

Helemaal.
 

Joep

Verbannen
Ik moet vanavond en morgenvroeg ook weer heen en terug van het werk naar huis met de Omega. Ik heb nu Continental voor en achter met zo'n 4 tot 5mm profiel. Ik heb dan wel een 2.2 maar met bijna 1600 kilo en op de achterwielen aangedreven blijft het altijd een wat groter risico. Gewoon je verstand erbij houden en de bochten zo vloeiend mogelijk nemen, dus niet ineens je stuur omgooien natuurlijk. Ook rustigaan doen met je gas en remmen.
 
Ik heb de auto ook net en de laatste x in de sneeuw was het gewoon uitkijken zonder winterbanden.
Maar als je het rustig aan doet en goed vooruit kijkt gaat het wel. maar met 2mm achter niet echt slim.
ben aan het kijken voor winterbanden maar nog niet echt wat geschikts gevonden

Groetjes stefan
 
Vindt dat winterbanden overal moesten verplicht worden , het verschil in rijden is groot ..héél groot ..en zéker voor achterwielaandrijving !
 
winterbanden is dan een must dat merk je direkt zowel met wegtrekken al dan niet met de winterstand dat werkt echt goed als gewoon met rijden, maar ik heb er dan ook maatje kruiwagen onder maar wel winterband maat 195 15 inch, ziet er niet uit maar wel veilig
 

Andrew

600.000
Ik heb een jaar geleden bij de aanschaf van nieuwe winterbanden bewust gekozen voor een smallere band, de 205/60 R16. Dat ziet er misschien wat minder dik uit, maar rijdt zeer goed. Wat meer druk onder de band is prettig in de sneeuw.

Andrew
 
Marcel3.2 zei:
Ze verwachten hier nogal wat sneeuw vanavond/vannacht.

Is het het een beetje te doen om met 1633kg en 235/45/17 zomerbanden te gaan rijden?
Ik heb nog geen ervaring met deze auto in winterse omstandigheden dus kan het niet zo goed inschatten.

Mijn baas rijdt een 530D van een paar jaar oud maar die is echt lastig onder controle te houden als er een pak sneeuw ligt.

Ervaringen?

Hoi Marcel,
ikzelf ga gewoon rijden, ik moet toch naar m'n werk, wel rustig aan natuurlijk, ik verwacht geen grote hoeveelheden sneeuw je weet hoe ze hier in NL zijn wat weer/verkeer betreft.
Wat betreft ervaring met de Omega in de sneeuw is het inderdaad jou keuze gaan rijden of laten staan, een soort van bij twijfel niet inhalen.
2 mm profiel is zowieso te weinig maar als het echt sneeuwt maakt het ook niet meer uit of er 2 of 5 mm profiel op zit, hij slipt in beide gevallen dicht en je hebt geen grip meer.
Vroeger hadden we alleen maar achterwiel aangedreven auto's zonder winterbanden en toen stonden we toch ook niet elk moment andersom met een beetje sneeuw.
Ik wil hiermee niet de discussie winterbanden opstarten want het bewijs is al geleverd, met is in dit geval beter.
Ik wil alleen aangeven dat het wel te doen is zolang iedereen zich aanpast aan de ontstane situatie.
Ik begrijp dat je het risico niet wil nemen om schade aan je mooie omega te rijden d:)b

Groet, Peter :w
 
heb ook 245/45/17 2.5 TD maar die doet met sneeuw wat ie wil,maar niet wat ik wil
dan maar de auto van de vrouw lenen een 107 met smalle bandjes dat gaat enigsinds
gr mart
 
Zelfs met winterbanden wil ie nog wel uitbreken ;) Mijn 2,5v6 had gelukkig TC. Dat was met de TD wel anders maar als je gedoseerd met je rechter voet werkt is het geen probleem. De omega is niet echt een mega zenuwachtige auto. Remmen met een zware auto blijft een probleem, winterbanden of niet.

Maar winterbanden is echt geen overbodige luxe voor een RWD zoals de Omega.... Ik heb altijd een set winterbanden gehad. 225/55/16 ziet er nog redelijk uit en je hebt veel meer grip. Ik ga niet meer zonder winterbanden de weg op als het sneeuwt. Als je 1 keer het verschil zelf meegemaakt hebt wil je niet meer anders.

En voor de kosten hoef je het ook niet te laten. of je slijt 1 set banden of 2 sets in 2 keer zoveel tijd.......



Nu 255/40/19 erop als winterset en nog geen problemen gehad met grip tijdens optrekken en rijden. Alleen met remmen merk je wel dat je dik 2 ton stil moet zetten ;)
 
Zou niet eens de snelweg op willen: 145 meldingen, waarvan 82 files (655 km)  @ 07:30

Sterkte als je er in staat, ik heb een dagje vrij genomen om te kunnen spelen met mn Ommie en RWD *O*
 
Wel flink gesneeuwd hier maar de hoofdwegen waren best schoon, dus toch maar naar mijn werk gegaan en ipv 20 minuten was het ritje nu 25 minuten.
Viel me alles mee, alleen in de straat bij de zaak was het wel ff glibberen.
 
Nou, ik heb hem weer vervloekt in dit weer, wegrijden is een drama in de sneeuw ondanks ESP en winterstand, bij elk heuveltje kom je bijna gewoon niet weg, volgende auto in ieder geval set winterbanden erbij en voorwielaandrijving :)

gr Hugo
 

Vega

Medewerker
Administrator
Wel veel sneeuw, maar met winterbanden en de winterstand niet een keer last gehad, om de TC aan te krijgen moest ik nog moeite voor doen.
 
Bovenaan