Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Morgen verstandig om de weg op te gaan?

B-Buster

Medewerker
Administrator
hugo46 zei:
Nou, ik heb hem weer vervloekt in dit weer, wegrijden is een drama in de sneeuw ondanks ESP en winterstand, bij elk heuveltje kom je bijna gewoon niet weg, volgende auto in ieder geval set winterbanden erbij en voorwielaandrijving :)

gr Hugo

Als jij je auto geen winterbanden geeft moet je ook niet verwachten dat het allemaal zo lekker gaat. ;)

Ik ben vanmorgen met nog wat meer pk's dan jij zonder 1 knippertje van m'n TC lampje zonder enig probleem na 40km op m'n werk aangekomen. Totaal geen last van m'n achterwielaandrijving, zolang je er maar rekening mee houdt. Ik wil nog weleens meemaken welke andere vergelijkbare modellen er stabieler op de weg liggen.

Genoeg prutsers gezien die het moeilijk hadden, zeker aangezien ze bij ons in het dorp niet heel actief zijn met strooien.
 
B-Buster zei:
hugo46 zei:
Nou, ik heb hem weer vervloekt in dit weer, wegrijden is een drama in de sneeuw ondanks ESP en winterstand, bij elk heuveltje kom je bijna gewoon niet weg, volgende auto in ieder geval set winterbanden erbij en voorwielaandrijving :)

gr Hugo

Als jij je auto geen winterbanden geeft moet je ook niet verwachten dat het allemaal zo lekker gaat. ;)

Ik ben vanmorgen met nog wat meer pk's dan jij zonder 1 knippertje van m'n TC lampje zonder enig probleem na 40km op m'n werk aangekomen. Totaal geen last van m'n achterwielaandrijving, zolang je er maar rekening mee houdt. Ik wil nog weleens meemaken welke andere vergelijkbare modellen er stabieler op de weg liggen.

Genoeg prutsers gezien die het moeilijk hadden, zeker aangezien ze bij ons in het dorp niet heel actief zijn met strooien.

Met optrekken in de winterstand maken de pk's niet meer uit, hier in de stad wordt je gek van de drempels bij uitritten, als dat éénmaal ijs is wordt het gewoon moeilijk Jacco, je trekt op in zijn 3, winterbanden is meer gemakszucht van mij voor die paar dagen sneeuw, ik rij 100 km per week, heb me nu wel voor genomen om ze aan te schaffen, moet alleen even kijken welke et waarde velgen, ik wil dit jaar toch over naar een Vectra V6 en wil de velgen dan wel blijven gebruiken, moet dan een late 3.2 worden of een 2.8
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Hehe, succes met al dat vermogen op de voorwielen in de sneeuw. Dan ga je het een stuk lastiger krijgen. _O-
 
B-Buster zei:
Hehe, succes met al dat vermogen op de voorwielen in de sneeuw. Dan ga je het een stuk lastiger krijgen. _O-


ik denk dat de gemiddelde nederlander met fwd minder moeite heeft dan met rwd als het de zelfde pk's zijn
 
Dat klopt Henri. Maar als je een maal RWD gewend bent valt een FWD in dit soort omstandigheden wel tegen. Tenminste dat is mijn ervaring en meerdere mensen in mijn omgeving die ooit overgestapt zijn.....
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Heb vandaag nog geen noemenswaardige problemen gehad op de weg.

Opletten ja, gewoon rekening mee houden.

Combinatie winterbanden met sperdiff geven goed gevoel en tractie.

Keep it safe:::
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
henri zei:
B-Buster zei:
Hehe, succes met al dat vermogen op de voorwielen in de sneeuw. Dan ga je het een stuk lastiger krijgen. _O-


ik denk dat de gemiddelde nederlander met fwd minder moeite heeft dan met rwd als het de zelfde pk's zijn

Ongetwijfeld gaat dat op tot een bepaald vermogen, maar 200+ pk op de voorbandjes wordt leuk in de sneeuw. ;)
 

yoyo

The UK brothers
Nu het eindelijk eens gesneeuwd heeft kan ik eens vertellen over mijn banden.

Nu is het zo dat ik geen stallingsruimte heb om 4 banden te stallen (en zoals een hoop bedrijven ze stallen daar bedank ik voor)
dus heb ik alweer een tijdje geleden 4 seizoenen banden aangeschaft. (Goodyear Vector 4Seasons 225/55 R16) en moet zeggen dat deze
in vergelijking met de zomerbanden het vrij redelijk doen.

De laatste keer in de sneeuw met de oude banden stond ik te malen en nu kan ik rustig en beheerst weg rijden.
Dit wil niet zeggen dat hij nooit eens zal glijden maar de grip is vele malen beter.

Dus Hugo je moet echt eens nadenken over een andere set hoe dan ook, want nu moet je uit kijken dat je jouw strakke Omega niet gaat
veranderen in een Omega van golfplaat.
Echt een wereld van verschil en ik ben tevreden over mijn all Seasons bandjes.
 

Colinh

Donateur 2023
Net als o.a. Duitsland en Polen moeten winterbanden gewoon verplicht worden in Nederland. Niet te geloven hoe sommige mensen op de weg zitten zonder de auto te kunnen beheersen.

Dit is mijn eerste winter met winterbanden en het is een wereld van verschil. Rij gewoon weg in mn eerste versnelling. Vorig jaar moest ik rustig in zn twee wegkomen.
Ik had vorig jaar al ervaring met mijn Iveco met winterbanden wat al een verschil was, maar op de Omega merk ik het zeker.
Tweedehands van Marktplaats Vredestein, superbandjes.

Mensen die moeite hebben met controle, ga vooral nu ergens op een leeg parkeerterrein wat spelen. Leer je auto wat meer kennen.
Sneeuw en ijs zijn dan wel niet te controleren, maar tegensturen en op je rem trappen is niet altijd de oplossing.




Gr Colin
 
Ikzelf heb ook geen problemen gehad met mijn DTI op winterbanden.

Zelf vind ik winterbanden wel een must.
Ik heb destijds bij de aanschaf van de micra van mijn vriendin ook een setje Michelin winterbanden erbij gekocht.

Zoals hierboven ook werd genoemt ben ik ook van mening dat het eigenlijk niets meer kost.
Als je winterbanden rijd, spaar je de zomerbanden en visaversa.

Daarbij zijn er tegenwoordig ook hele leuke, nette en soms best goedkope wintersetjes te vinden op marktplaats.


Groetjes

Lars
 

Andrew

600.000
Vanmorgen heel beheerst langs Rotterdam naar Den Haag gereden. Afgezien van de files vanaf Delft, viel het erg mee. De winterbanden merk je inderdaad en wegrijden gaat heel behoorlijk, uiteraard kun je alle banden laten doorslaan maar nodig is het zeker niet. Wat nog wel spannend wordt is zometeen de parkeergarage verlaten, dat gaat behoorlijk stijl omhoog. We zien wel.

RWD mag wellicht wat meer de neiging hebben om de kont om te gooien, maar hier in de straat heb ik vandaag 2 x een FWD niet weg kunnen zien komen over de sneeuwrichel langs de parkeervakken. Een Mercedes RWD zag ik wegrollen alsof die richel er niet was. Ik ga voor RWD (zolang dat nog kan).

Andrew
 

Berry

OOP Huisleverancier
winterbanden zitten tussen je oren :) verkoop praatjes,gewoon je verstand gebruiken,maar ik verkoop ze graag hoor hahaaaa
 
sommige mensen menen dat als ze de winterbanden eronder hebben dat ze dan net als in de zomer kunnen rijden ..

zie ze vaak genoeg om me heen knallen ..
 
Ik rij pas 32 jaar auto, waar onder vele achterwiel en voorwiel aandrijvers zoals Golf gti , Kadett c GT/E met 45 % sper, ford mondeo ghia automaat ( wel met tc ) achterwiel aandrijvers zoals ford granada sierra scorpio en capri 6 cilinders, 2 x omega B dus ik weet de verschillen en voor en nadelen wel, met de kadett c gt/e was het altijd lekker spelen met de handrem, de mondeo was echt een klever, feit is dat er nog steeds veel ongelukken gebeuren door mensen die overmoedig worden door winterbanden, er bestaat nog steeds een groot verschil tussen kunnen rijden en hard rijden, voor de rest wens ik iedereen veel veilige winterse kilometers ;)

gr Huug
 
Auto rijden kan ieder een, ( somige dan >:) )

maar verstandig autorijden das een heel ander verhaal. :)

En net wat roekenest schrijft er zijn er dan altijd nog van die lieden die denken dat ze.................zijn.

Maar de winterbandjes doen goed hun werk d:)b :w

( 195-65-15 Vredestein snowtrac 3 d:)b )
 
Ik heb geen winterbanden vandaag zo'n 580 km gereden totaal geen problemen ondervonden.

Het verhaal dat het verplicht moet worden is totale onzin ik rij in de winter bijna niet (behalve vandaag) met mijn omega en dan zou ik op kosten gejaagd worden voor iets wat ik (bijna) niet gebruik.

Gr.

Martijn
 

renepaul

Donateur 2024
Rustig naar het werk gereden vanmorgen, en het was zeker te doen
De lokale wegen wat voorzichtig, en op de grote weg gingen we met z'n allen 50...

ik moet eerlijkheids halve wel zegen dat ik de TC wel een beetje mis.
De auto heeft wel een beetje de neiging tot uitbreken, met winterbanden.
Ik had in mijn vorige 2 omi's wel TC en dat was zeker fijn.

Nu met deze business versie is het een beetje rustig aan doen.
 
Op m'n zomersloffen 235 rustig aan net als alle jaren voorheen niks aan de hand.

Winterbanden verplichten moeten we niet gaan doen, er is hier al zoveel verplicht onder het mom veiligheid.

:w
 
Bovenaan