Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

motor loopt slecht stationair

beste mensen.

even een update.
de omega net opgehaald bij de garage, eindelijk een monteur aan bezig geweest die weet wat er aan de hand was.
het volgende was stuk, de thermostaat, daar had ik al een vermoeden van dat die niet goed meer werkte. dus een nieuwe erin.
nu het grootste probleem, het stationair lopen/afslaan bij stoplichten en of te hoog in toeren gaan draaien. de nullastregeling kapot.
dit geintje gaat een 350 a 400 euro kosten, maar kan voor de rest geen kwaad aldus de monteur, dus ik heb alleen de thermostaat laten vervangen,
kosten 200 en een paar centen.
als ik het allebij had laten doen was ik zo'n 700euro kwijt.
nu is mijn vraag. is dit probleem niet goedkoper op te lossen, heb wijnig zin om bijna 400 euro neer te gaan tellen voor iets waar ik af en toe last van heb, probleem is niet contstand. is dit schoon te maken, of op een goedkopere manier te vervangen, en waar zit dat ding trouwens, bovenop of onder de motor.
en zo ja, kan iemand met 2 linker handen zoals ik dat zelf ook vervangen/schoonmaken.

met vriendelijke groet
arie.
 

Joep

Verbannen
Ik zou Dokter Ralph eens een PB sturen, die kan het voor veel minder als bij een Opel dealer..
 

Andrew

600.000
Als je jezelf afvraagt of dat ding onder of bovenop de motor zit, zou ik er maar niet aan beginnen.

De eerste google-poging leverde dit resultaat op:klikje

Oke, geen origineel OEM-onderdeel, maar ik denk dat dit best wel zal werken. Reken nog een half uurtje de- en montage, en je bent voor minder dan € 150,-- klaar (en vergeet niet om die pakking er meteen bij te bestellen).

Andrew
 
Dit is wel zelf schoon te maken met siliconenspray, ff flink veel inspuiten, probleem komt dan wel snel weer terug na een maandje ofzo.

Gr. Paul
 
voorlopig doe ik er even niks aan, het probleem is niet constand aanwezig, soms loopt de omega dagen achtereen prima stationair.
ik weet nu wat er aan de hand is, mocht het erger worden kan ik altijd nog beslissen om er wat aan te laten doen.
mijn dank voor de reacties tot nu toe :)

mvg arie.
 
zit er in de aanzuigbuis vanaf t luchtfilter ook een sensor ?..

even schoonspuiten met remmenreiniger. de mijne sloeg ook uit voor een kruising of stop licht .

toen schoon gemaakt ( niet aankomen ) en geen last meer gehad ..
 
er zit idd een sensor op de aanzuigbuis, eigenlijk 2 eentje net even na het luchtfilter en dan zit er nog een een stukje verder, dichter naar de karburateur toe zeg maar.
 
nog even een kleine update.

probleem is opgelost. nullastregeling ofwel stappenmotor kost bij opel 265,65 ex btw. met montage en inclusief btw komt de reparatie op ongeveer 650euro.
aangezien het probleem steeds erger werd, moest het toch gemaakt worden, dus ben naar zo'n kleine garage gegaan waar ze geen auto's verkopen maar alleen keuren en repareren, probleem uitgelegt, en de man is gelijk gaan kijken , stappenmotor gedemonteerd, helemaal goed schoongemaakt getest op een accu, hij doet het weer prima, de zaak weer gemonteerd, toen nog eens alles uitgelezen, zaten 4 foutjes in de software, even de zaak gereset, en hij loopt weer als een zonnetje. en dat alles in nog geen uurtje tijd opgelost. kosten.... 30 euro.
als je mijn hele verhaal hebt gelezen kan ik het nog niet snappen hoe dit zover heeft kunnen komen. had ik hem weer bij opel laten repareren had dit geintje met de reparaties mee die al waren gebeurt mij dil 1100 euro gekost. dit is toch belachelijk. ik ben echt in staat om deze garage bij naam en adres te vernoemen, en aan de schandpaal te nagelen de garage die dit probleem binnen een paar seconden heeft opgelost dik te prijzen.
deze opel garage zal aan mij niks meer verdiennen, en ik zal zeker kennissen en vrienden die opel rijden zeggen niet meer daarheen te gaan.
een probeem waarmee ik al vanaf juni afgelopen jaar bij de opelgarage in den haag af en aan reed, en niet werd opgelost, en dan nog eens mn auto een dikke week kwijt ben geweest ook nog.
ik ga een keer naar zo'n klein garagebedrijf met 4 werknemers en ze maken het probleem binnen een uurtje.
snappen jullie het nog!!!

mvg arie.
 

Andrew

600.000
Na het lezen van de eerste twee regels van je allereerste post wist ik al, dat het de stationair steller was. Thermostaat merk je niet direct aan het motorgedrag (behalve dan de kouwe voeten :+ ), "bougies in de olie" kan wel tot rare verschijnselen leiden.

De stationair steller schoonmaken is een bekende truc, je moet alleen even afwachten hoe lang het probleem niet terugkeert. Een merkdealer zal redeneren dat het risico op terugkomen reeel is. Een uurtje arbeidsloon is ook niet weinig heden ten dage, en als dat zo is dan staat er een boze klant op de stoep. Dus ik kan wel begrijpen dat de VOD voor de optie kiest van een nieuw onderdeel. Tja, daar hangt een prijskaartje aan, wat naar mijn idee best wat minder kan (ik bedoel incourante voorraadonderdelen van modellen die al vele jaren niet meer nieuw verkocht worden). Of bied de klant de optie van een imitatie-onderdeel, ala de link die ik eerder aangaf, pakweg € 90,-

Andrew
 
beste mensen.
voorlopig loopt de omega weer als een zonnetje, we zien wel hoelang hij na de schoonmaak goed blijft lopen.
we weten nu wat het is, de monteur zei, mocht hij weer raar gaan doen bestellen we een nieuwe stappenmotor die hij er voor me opzet.
dan scheelt het nog meer dan de helft van de prijs als bij opel.
ik heb wel een nieuw probleem inmiddels. maar daavoor een nieuw topic gestart :'(

mvg arie.
 
R

Ralph

Gast
arie zei:
beste mensen.
voorlopig loopt de omega weer als een zonnetje, we zien wel hoelang hij na de schoonmaak goed blijft lopen.
we weten nu wat het is, de monteur zei, mocht hij weer raar gaan doen bestellen we een nieuwe stappenmotor die hij er voor me opzet.
dan scheelt het nog meer dan de helft van de prijs als bij opel.
ik heb wel een nieuw probleem inmiddels. maar daavoor een nieuw topic gestart :'(

mvg arie.

gewonnen O-) met de prijsvraag. :? :X
 
hallo..

daar gaan we weer.
de stappenmotor heeft het na een paar weken weer begeven.
zo loopt hij weer even goed, en slaat dan steeds weer af als ik remmen moet.
zo moest ik gisteren naar amsterdam, heenrit nog geen problemen, maar de terugrit was vreselijk.
en nog in de spits ook, en dat met een steeds afslaande motor. hij start nu ook niet meer zonder gasgeven.
moet het gas vasthouden anders slaat hij gelijk weer af, dus kun je nagaan hoe mijn terugreis was amsterdam den haag.
op snelweg geen probleem natuurlijk, en bij terugkomst in dh was het weer over, tot vanmorgen was het weer mis.
kort ritje en weer uitvallen, en opeens was het ook weer over. begin ook te twijfelen of het wel de stappenmotor is.
durf ook geen nieuwe meer te bestellen, dus wil het eerst met een gebruikte proberen of dan het probleem opgelost is.
dit gedonder duurt nu al maanden, en word er een beetje moedeloos van.
dus ik zoek een stappen motor voor de omega.
hier de gegevens die eropstaan.

90411546
siemens 5wk-90631x
AESP-207-13A
2B16

heeft iemand toevallig zo'n ding liggen, en wat moet die kosten.
of zou het dan toch iets anders kunnen zijn.
alle hulp is welkom, ik weet het even niet meer.

mvg arie.
 

renepaul

Donateur 2024
hoe ziet dat er uit?
Heb hier nog wat liggen van een 2,5xe

Laat maar, heb even gegoogled.
Past niet, sorry :N
 
images
 
Bovenaan