Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPPPPP

hallo mede omega rijders ik heb een probleem ik ben de trotse eigenaar van een opel omega 2.6 v6 uit bouwjaar 2000
ik heb de auto nu bijna een jaar en heb al veel vervangen onder andere de drukgroep druklager koppeling driewegklep radiateur differentieel krukaskeering en krukaskeering bakzijde distributieriem en spanrolle en multiriem
nu zit ik met het volgende probleem en dacht miss kunnen jullie mij helpen
mijn kachel word niet meer warm en ook zit er witte mayonaise in de koelvloeistofdop
heb het systeem gereinigd met radiateur reiniger en heeft niks geholpen nu heb ik zelfs de radiateur vervangen maar mocht ook niet baten
heb het systeem ontlucht en terwijl ik de auto aan het ontluchten was begon de motor te tikken en heb ik hem uitgezet en de olie gecontroleerd
er zat nopg genoeg olie in hij was half vol dus gevuld tot die vol zat en toen weer gestart en jaaa hoor hij tikt nog steeds super erg
nu is de vraag wat kan het zijn dat de sludge in mijn oliedop zit is het de oliekoeler of de koppakking
en wat betreft het tikken wat kan dat zijn hydraulische klepstoters of kleppen of nog erger
als er iemand is die mij kan helpen of miss voor een mooi prijsje de auto kan maken zouden julli mij erg helpen ga trouwens morgen kijken bij een garage of ik het systeem onder druk kan zetten en kijken waar die lekt
heeeelllllllllpppppppp

mvg joey uit eindhoven
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

ok bedankt ben nog nieuw op dit forum maar zal eens bij leden kijken bedankt gr
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Je hebt 2 mogelijkheden.
1. Warmtewisselaar. Olie in de koelvloeistof en koelvloeistof in de olie. Problemen die je krijgt zijn dat je kv slangen aangetast worden door de olie en langzamerhand oplossen, de radiator verstopt raakt, kachelradiator en driewegklep verstopt. Koelvloeistof in de olie die ervoor zorgt dat alles vestopt raakt waaronder de stotters en de oliepomp.

2. Kop gescheurd of koppakking door. Dan heb je het zelfde als bovenstaand alleen krijg je dan ook nog uitlaatgassen in beide systemen. Weet niet of dit buiten roet nog verdere gevolgen heeft.

Gezien je verhaal lijkt het me verstandig om een 2de hands blok te zoeken en deze laten inbouwen.

Ralph kan je daarmee helpen, ik kan je daar ook mee helpen en ik zit een stuk dichterbij.
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

heey bedankt voor je reactie alleen een ander blok erin wou ik nu juist vermijden omdat ik al zoveel heb vervangen aan de auto en weet niet of ik een blok vindt waar dit ook allemaal aan vervangen is dus het liefste behoudt ik dit blok

nu is het volgende de oliekoeler kan ik zelf wel vervangen alleen al zou het de koppaking zijn dat kan ik dus niet zelf

en het tikken van de motor waar ik dus niks van snap kan ik de oorzak ook niet van vinden of bedenken miss dat jullie ideeen hebben

en weten jullie toevallig of er een mv6 blok in mijn auto zou passen mocht het echt nodig zijn om het blok te vervangen<br /><br />-- 11 nov 2012 22:55 --<br /><br />en waar woon je dan ergens jack
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Alles gaat maar dan heb je meer nodig dan alleen een blok.

De 3.0 is een ecotech motor met gaskabel en de 2.6 is "drive by wire"

Dit is een van de verschillen.

Een 3.2 is daarintegen een gelijk blok aan de 2.6 ook "drive bij wire en zonder eco tech of eco pech zoals hier vaker wordt gezegd.

Tikken gok ik op de hydraulische klepstotters die zoals ik eerder vertelde door de sludge verstopt zitten.<br /><br />-- 11 nov 2012 23:01 --<br /><br />Als ik lees wat je vervangen hebt zit daar het minste van aan het blok.
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

okee dus als ik het goed begrijp past er alleen een 3.2 blok in
maar nu het volgende zou ik de klepstoters alleen kunnen vervangen ben wel handig en heb ook zelf de distibutieriem vervangen
is het makkelijk te doen of zou ik daarvoor hulp nodig hebben heb het namelijk nog nooit gedaan
heb jij toevallig een garage of iets wat erop lijkt ik moet namelijk alles op de straat uitvoeren voor de deur

en ik hoop dat het de oliekoeler is

ik ga morgen trouwens naar de garage om mijn systeem op druk te zetten en kijken wat er gebeurt allemaal
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Ik heb een garage met smeerput. Stotter zijn redelijk te doen. Nokkenassen moeten eruit alle aanbouwdelen die boven de koppen zitten moeten eraf.
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Heey jack nu heb ik een vraag als ik het door jou zou laten maken dan haal ik de onderdelen zelf wat gaat het mij dan kosten wat vraag jij ervoor mvg joey<br /><br />-- 11 nov 2012 23:35 --<br /><br />En dus als ik het goed begrijp hoeft de kop er niet af om de stoters te vervangen
 
R

Ralph

Gast
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

hallo mede omega rijders ik heb een probleem ik ben de trotse eigenaar van een opel omega 2.6 v6 uit bouwjaar 2000
ik heb de auto nu bijna een jaar en heb al veel vervangen onder andere de drukgroep druklager koppeling driewegklep radiateur differentieel krukaskeering en krukaskeering bakzijde distributieriem en spanrolle en multiriem
nu zit ik met het volgende probleem en dacht miss kunnen jullie mij helpen
mijn kachel word niet meer warm en ook zit er witte mayonaise in de koelvloeistofdop.

zoals we allemaal weten is de sludge onder aan de dop de normaalste zaak bij deze motoren en hebben ze bijna allemaal. probeer de verwarming een te resetten d.m.v. auto en off tegelijk ingedrukt te houden werkt dit niet doe dan eens een vacuüm test op de driewegklep, kijk ook na of je de slangen op de goede aansluiting heb gezet. ruilen van slang is snel gebeurd.

heb het systeem gereinigd met radiateur reiniger en heeft niks geholpen nu heb ik zelfs de radiateur vervangen maar mocht ook niet baten
heb het systeem ontlucht en terwijl ik de auto aan het ontluchten was begon de motor te tikken en heb ik hem uitgezet en de olie gecontroleerd
er zat nopg genoeg olie in hij was half vol dus gevuld tot die vol zat en toen weer gestart en jaaa hoor hij tikt nog steeds super erg
nu is de vraag wat kan het zijn dat de sludge in mijn oliedop zit is het de oliekoeler of de koppakking
en wat betreft het tikken wat kan dat zijn hydraulische klepstoters of kleppen of nog erger.

let op! ook al heb je een nieuwe driewegklep gemonteerd ook deze kan lek zijn op het membraan, wat er kan gebeuren is dat er via het vacuüm systeem koelvloeistof in de cilinders gezogen word en daardoor de motor gaat tikken. u bent namelijk niet de eerste. en is het membraan lek heb je ook geen verwarming. mijn mening is dat ik erg warm ben met de oplossing.

ten tweede: je kan toeval hebben, een lekkende stoter en een vacuüm probleem.

als er iemand is die mij kan helpen of miss voor een mooi prijsje de auto kan maken zouden julli mij erg helpen ga trouwens morgen kijken bij een garage of ik het systeem onder druk kan zetten en kijken waar die lekt
heeeelllllllllpppppppp

mvg joey uit eindhoven
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Hee ralph de omega doktor haha bedankt voor je reactie alleen het gebeurde toen ik aan het ontluchten was met stationair draaien ineens begon die te tikken en begon mijn olie lampje te branden terwijl er genoeg olie in zat en toen uitgezet en opnieuw gestart en het tikken ging niet weg

Mijn vraag is waar zit dat membraam en heb je er een foto van zodat ik ongeveer weet hoe het eruit ziet en ik weet niet of je in de buurt woont en miss mij kan helpen en wat je ervoor vraagt

En kan het kwaad om ermee te rijden naar de garage morgen

Gr joey
 
R

Ralph

Gast
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Hee ralph de omega doktor haha bedankt voor je reactie alleen het gebeurde toen ik aan het ontluchten was met stationair draaien ineens begon die te tikken en begon mijn olie lampje te branden terwijl er genoeg olie in zat en toen uitgezet en opnieuw gestart en het tikken ging niet weg

gaarne de olie soort aangeven kan ik wat beter diagnoseren. nu lijkt het op de oliepomp.

Mijn vraag is waar zit dat membraam en heb je er een foto van zodat ik ongeveer weet hoe het eruit ziet en ik weet niet of je in de buurt woont en miss mij kan helpen en wat je ervoor vraagt.

membraan zit in de driewegklep zelf en kan niet vervangen worden, daarvoor moet je een nieuwe aanschaffen.

En kan het kwaad om ermee te rijden naar de garage morgen

-- 12 nov 2012 00:33 --

is de olie nog gewoon zwart goud kleurig of is deze wit?<br /><br />-- 12 nov 2012 00:35 --<br /><br />olie druk te laag is zeker niet rijden!!!!!!!!!!!!!!!
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Hee ralph de soort olie die erin zit is 5w40
En de olie is zwart die moest ik nog verversen maar denk niet dat de tik daarmee weggaat heb ook gehoord een halve liter atf erin en dan gaat het miss weg maar dat lijkt me sterk mvg joey
 
R

Ralph

Gast
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

olie is ok, atf is een oude truc maar zal bij jou niet werken daar er geen of te weinig olie druk is.
reden van geen oliedruk kan zijn dat de aanzuigbuis in het carter verstopt zit. oliepomp defect.
wat ik nu begrijp is dat het lampje reeds uit is ? en je alleen nog tikkende stoters heb.

stoters kunnen door een kortstondig olie te kort kapotslaan.
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Okee dus als ik het goed begrijp niet meer met de auto rijden en de oliepomp zit in de carter

Hoe moet ik die vervangen en zou iemand mij kunnen helpen

En nee inderdaad mijn olie lampje brandt niet meer maar normaal als er iets is met de olie geeft mijn boordcomputer dat aan dat deed die dus nu niet
 
R

Ralph

Gast
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

oliepomp draait mee op de krukas aan de voorzijde van de motor achter de distributieriem.
de aanzuigbuis zit in het carter. als de oliedruk nu ok is dan moet het tikken eigenlijk ophouden.
let wel de stoters moeten zich vol zuigen en dat duurt even. rest alleen nog de oliedruk waarom deze is weggevallen.
maar je heb zat dingen om even na te lopen. oliedruk ok betekent ook weer rijden.
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Ja dat is het probleem dus hij blijft tikken en het gaat niet weg hadt nog gekeken maar na 5 min stationair lopen blijft het tikken net zo hard aanhouden zou het kunnen zijn dat het blok een klap heeft gehad en ik nu de klepstoters moet vervangen of kan het een andere oorzaak hebben
 

Berry

OOP Huisleverancier
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Hoi
Als je motor het wel begeven hee je er gewoon een 3 liter inhangen je zet gewoon je 2.6 aanbouwdelen over.dat gaat prima en heb ik al zo vaak gedaan,en daar komt bij dat je een 3.0 makkelijker vind dan een 3.2 ....
Gr b
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Net een afsppraak gemaakt bij de opell hier in eindhoven daar kan ik morgen terecht om een druktest te laten uitvoeren om te kijken waar die ergens lekt
Ik ga de auto natuurlijk niet bij opel laten makenn want dat kost me handen vol geld ik ga proberen zoveel mogelijk zelf te doen
Maar ik houdt jullie op de hoogte enn mocht iemand zijn hulp aanbieden alvast bedankt gr joey ps ik zal bij het wie ik ben forum even een paar fototjes plaatsen gr
 
Re: motor tikt en sludge in de koelvloeistof dop HEEELLLLPPP

Beste mensen mijn ergste vermoedens zijn bevestigd opel zegt dat mijn koppakking lek is na de druktest

Maar is het niet gewoon de warmtewisselaar dat zijn toch dezelfde symptomen er zit sludge in de oliedop en mijn koelvloeistof tankje is bruinachtig van binnen dus zit olie bij de koelvloeistof

Nu heb ik nog een vraag mijn klepstoters tikte super hard nu rij ik weg nij de opel en tikte die nog toen kwam ik thuis aan zon 3 kmen toen tikte die niet meer en bleef gewoon normaal lopen zonder getik rara hoe kan dit ?

Mvg joey
 
Bovenaan