Al een lange tijd was het mijn wens om een auto te hebben met meer power te hebben dan dat een 2.2 kan leveren. Dit omdat we gemerkt hebben dat de motor toch wat moeite heeft om bepakt en bezakt met spullen voor de zaak bijv. de Van Brienenoordbrug op te komen, zeker vanaf de oprit was dit altijd lachen gieren brullen.. Los daarvan reed het gewoon te onrustig en hoort naar mijn mening een 2.2 gewoon niet bij een voiture van dergelijk formaat..
Meerdere opties waren voorhanden ( een andere 2e hands Omega V6 aanschaffen, ander merk.. geintje..), maar uiteindelijk toch gekozen voor een optie die van de vaste monteur kwam onze Doktor: gewoon een V6 in de huidige Omi monteren! Ralph was tevreden over de goede staat van de carrosserie en zag verder geen obstakels waarom we dit niet zouden overwegen. Daarnaast heb ik er ook baat bij dat we de huidige auto behouden i.v.m. het gunstige bijtellingstarief voor youngtimers.
De Dokter was al bezig met een nieuw hart die graag een nieuwe motorruimte zocht om in te gedijen, die honneurs neem ik graag waar . De motor zelf is verre van standaard. Ik laat het aan Ralph over om het technische aspect van de motor toe te lichten, die eer is volledig aan hem.
Wat ik geleerd heb is om rustig de tijd te nemen om de nodige onderdelen te vinden. Zo was er een subframe nodig, voorpijpen ECU en nog wat andere spullen nodig voor de ombouw naar de V6. Alle onderdelen vond ik in een hele mooie sloopauto voor hele schappelijke totaalprijs.
12 maart was het zo ver. Om 10 uur al bij de garage om het voorbereidende werk te doen..
Oude situatie:
Ondertussen waren we tegen een klein probleempje opgelopen m.b.t. te bekapeling van het interieur naar de ECU toe, maar gelukkig is daar Vega die die probleem de dag erna had opgelost. Ook dit technische aspect mag hij zelf aanvullen waar nodig.
Oude bromtor eruit:
En het nieuwe grote hart netjes op zijn plek:
Op maandag waren Ralph en Vega nog bezig met de laatste nodige aanpassingen, waarna het om half 6 was het zo ver was; zelf eerste meters maken.. Wat een genot is dit vergeleken met wat het was! Een totaal andere auto! Sneller, stiller en zuiniger! Weer iemand totaal besmet met het V6 virus!!
Afgelopen vrijdag moest er alleen nog even omgekeurd worden bij de RDW, en ook daar kreeg de Doktor de nodige veren in zijn derrière voor de manier waarop de ombouw heeft plaatsgevonden. Tot nu toe bijna 1000 km gereden zonder noemenswaardige problemen.
via deze weg wil ik Ralph en Vega enorm bedanken voor deze transformatie, zij mogen verdere aanvulling geven over de technische aspecten van de ombouw.
Tnx heren!
Meerdere opties waren voorhanden ( een andere 2e hands Omega V6 aanschaffen, ander merk.. geintje..), maar uiteindelijk toch gekozen voor een optie die van de vaste monteur kwam onze Doktor: gewoon een V6 in de huidige Omi monteren! Ralph was tevreden over de goede staat van de carrosserie en zag verder geen obstakels waarom we dit niet zouden overwegen. Daarnaast heb ik er ook baat bij dat we de huidige auto behouden i.v.m. het gunstige bijtellingstarief voor youngtimers.
De Dokter was al bezig met een nieuw hart die graag een nieuwe motorruimte zocht om in te gedijen, die honneurs neem ik graag waar . De motor zelf is verre van standaard. Ik laat het aan Ralph over om het technische aspect van de motor toe te lichten, die eer is volledig aan hem.
Wat ik geleerd heb is om rustig de tijd te nemen om de nodige onderdelen te vinden. Zo was er een subframe nodig, voorpijpen ECU en nog wat andere spullen nodig voor de ombouw naar de V6. Alle onderdelen vond ik in een hele mooie sloopauto voor hele schappelijke totaalprijs.
12 maart was het zo ver. Om 10 uur al bij de garage om het voorbereidende werk te doen..
Oude situatie:
Ondertussen waren we tegen een klein probleempje opgelopen m.b.t. te bekapeling van het interieur naar de ECU toe, maar gelukkig is daar Vega die die probleem de dag erna had opgelost. Ook dit technische aspect mag hij zelf aanvullen waar nodig.
Oude bromtor eruit:
En het nieuwe grote hart netjes op zijn plek:
Op maandag waren Ralph en Vega nog bezig met de laatste nodige aanpassingen, waarna het om half 6 was het zo ver was; zelf eerste meters maken.. Wat een genot is dit vergeleken met wat het was! Een totaal andere auto! Sneller, stiller en zuiniger! Weer iemand totaal besmet met het V6 virus!!
Afgelopen vrijdag moest er alleen nog even omgekeurd worden bij de RDW, en ook daar kreeg de Doktor de nodige veren in zijn derrière voor de manier waarop de ombouw heeft plaatsgevonden. Tot nu toe bijna 1000 km gereden zonder noemenswaardige problemen.
via deze weg wil ik Ralph en Vega enorm bedanken voor deze transformatie, zij mogen verdere aanvulling geven over de technische aspecten van de ombouw.
Tnx heren!
Laatst bewerkt door een moderator: