Hallo iedereen! Ik ben al weer een tijdje aan het genieten van mijn mv6. In mei heb ik hem uit de stalling gehaald. Na 6 maanden stil staan startte de auto in 1 keer en meteen bij de Opel dealer ingeleverd met de opdracht: grote beurt en inspectie aub want hij moet rijklaar zijn. Ik ga deze zomer toch niet op vakantie vanwege de corona crisis dus dan is de omega een mooie put om het geld in te gooien
De kleppendekselpakkingen zijn vervangen, de distributieriem + waterpomp, benzinefilter, diverse vacuümslangetjes, nieuwe remschijven met remblokken rondom en achter nieuwe remklauwen want die zaten vast. Stilstand is achteruitgang.
Ook zijn er voor 2 nieuwe schokdempers gemonteerd omdat de schokdemper linksvoor lek was.
Vanwege gebonk in het vooronder zijn de stabilisatorstangetjes en de draagarmen vervangen. Alles voor originele onderdelen. Ik wilde absoluut geen imitatie. Nu kan ik zelfs over kinderkoppen rijden zonder gebonk
Ook moesten de bougiekabels vervangen worden vanwege kabelbreuken.
Meteen de remvloeistof en koelvloeistof inclusief koelvloeistoftank laten vervangen/verversen als ze toch in die hoek bezig zijn. Soms kwam er een valse melding check koelvloeistof niveau.
Met 4 nieuwe banden was de omega helemaal rijklaar en ik kon de mv6 eindelijk ophalen! Nog nooit zoveel betaald in 1 keer qua onderhoud voor een auto maar ik vind het de auto gewoon zeker waard, ik heb zelf ook 2 linkerhanden en ik ben er echt iedere dag blij mee dat ik het gedaan heb ookal zijn er mensen in mijn omgeving die er niets van snappen. Totdat ze een keer meerijden en het dan toch wel begrijpen waarom ik het zo'n fijne wagen vind om mee rond te cruisen. Ik leg ze dan uit dat het ook een soort virus is
Het kan wat betreft onderhoud maar beter in 1 keer goed gebeuren. Ik wilde er tenslotte meteen iedere dag mee rijden en ik gebruik de mv6 op dit moment dan ook als dagelijkse auto en het is heerlijk om er iedere dag 40 km mee naar mijn werk en weer terug naar huis mee te rijden. Er zijn stiekem best veel mensen die er naar kijken terwijl het gewoon een normale Omega is. Ik wil de mv6 helemaal origineel laten dus ik hoef ook niet op te vallen. Ik rij de auto voor mijn eigen plezier.
De automaat schakelt nog prima maar toch wil ik deze binnenkort wel even preventief laten verversen qua olie en filter. Iemand een suggestie waar ik dit het beste kan laten doen?
Nog wel een dingetje wat betreft de airconditioning want de pomp slaat wel gewoon aan en bij stationair draaien word het interieur lekker koel maar zodra ik ga rijden word er slecht gekoeld dus ik vermoed dat er iets met een druksensor mis is. Hiervoor gaat de mv6 binnenkort weer terug naar de garage.
Helaas gebeurde het toch.. 2 weken geleden reed ik na het werk naar huis en midden op de snelweg viel de motor zomaar ineens uit! Het motorstoringslampje brandde. Ik stond precies op een gevaarlijk kruispunt en ik werd met spoed weggesleept. Daarna door de anwb naar de dichtstbijzijnde garage gesleept en het was meteen duidelijk dat de krukassensor overleden was. Gelukkig hadden ze wel tijd om de mv6 meteen de volgende dag te repareren! Ik heb meteen opdracht gegeven om dan ook maar gelijk de nokkenassensor te vervangen omdat die ook weleens kapot kunnen gaan. Gelukkig was deze garage dicht bij mijn werk dus de volgende dag na het werk naar deze garage gelopen om de auto weer op te halen.
Nu rijdt de mv6 heerlijk en zonder rare bijgeluiden of gebonk. Alles werkt zoals het hoort, op de airconditioning na dan. Maar dit word snel geregeld.
Het is wel jammer dat het zo'n regenachtige zomer is, maar het voordeel is dat ik de airco niet perse hoef te gebruiken.
Vanaf september gaat de mv6 weer terug de stalling in zodat ik hem er volgend jaar in mei weer uit kan halen. De mv6 is volledig roestvrij en dat wil ik de komende jaren zo houden dus ik ben niet van plan om er in de wintermaanden mee te gaan rijden. Op dat moment rij ik met mijn moderne wegwerp auto weer iedere dag heen en weer, dat betekent ook dat ik met 1:30 weer een heel stuk zuiniger ga rijden in vergelijking met de mv6, alleen gaat de rijbeleving er net zo veel op achteruit want ik rij echt veel liever in mijn ouderwetse Opel Omega mv6 dan met de moderne Franse 308 1.6 hdi. Maar op deze manier is het leuk om er ieder jaar weer naar uit te kijken!!