Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

nokkenassensor X20XEV

tonboy

Verbannen
Sinds het vervangen van mijn nokkenassen door sporttypes en verstelbare nokkenastandwielen brandt het mm lampje. Uitgelezen blijkt de nokkenassensor een foutcode te geven.
Vervangen voor een goede tweedehandse, zelfde probleem.
Draadbreuk zou 1 van de oorzaken kunnen zijn echter kan de foutcode ook komen als de sensor de nokkenastandwielen niet "ziet" ?
Gaarne advies.
5344nd.jpg
 
R

Ralph

Gast
voor dit type motor waren er 2 soorten sensoren.
1 is niet meer leverbaar en daarvoor moesten de nokkenas tandwielen vervangen worden.
vermoedelijk is bij jou het zelfde aan de hand. de combinatie, sensor met welk tandwiel weet ik niet meer.

Wim V6, Nootdorp weet hier het fijne van en is te bereiken op het zuster forum.
ook staat daar onder de zoekfunctie e.e.a.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ja

Heb nog even in TIS zitten zoeken maar kan zo snel niks vinden in dat fijne pakket.
 

tonboy

Verbannen
Heb vanavond even rondgeneusd via Google en daar kom ik meerdere malen een probleem tegen met een breuk in de kabel.
Ook wordt daar de spanner als mogelijke veroorzaker aangeduidt. Dat laatste lijkt mij echter heel onwaarschijnlijk. Ik zal voor de zekerheid de spanning eens controleren
Als die zaken niet helpen zal ik de oude, niet verstelbare tandwielen weer terugplaatsen, kijken of dat het beoogde resultaat geeft.
Op dit moment houdt de motor bij volg gas ook in, bij half gas gaat alles goed, dat zal toch zeker met die sensor te maken hebben ?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als het MM lampje oplicht en de nokkenassensor is de boosdoener dan gaat hij in de noodloop, waarbij de ECU voorkomt dat er vollast op de motor wordt losgelaten.
 

Vega

Medewerker
Administrator
tonboy zei:
Heb vanavond even rondgeneusd via Google en daar kom ik meerdere malen een probleem tegen met een breuk in de kabel.

Dat klopt inderdaad, er was een reparatiesetje voor te koop.
 

tonboy

Verbannen
heb bij alleskabels.nl nu 2 meter drie aderige afgeschermde kabel gekocht , dit weekend maar eens die trekken rechtstreeks van de sensor naar het motormanagenmentsysteem.
 

tonboy

Verbannen
Nou, vandaag begonnen aan het testen van de bestaande bekabeling.
Volgens de boeken gaan er drie draden van de sensor naar de Simtec 56
Bruin/groen (massa) op stekker klempositie 2
Grijs/rood (pulssignaal) op stekker klempositie 4
en Grijs/zwart (meetsignaal) op stekker klempositie 22
Op alle drie de draden 100% weerstand, dus geen verbinding.
Echter op alle drie ????
Dus nog maar eens meten of toevalling de stekkerposities verkeerd waren, en ja hoor.
Bruin/groen (massa) op stekker klempositie 33
Grijs/rood (pulssignaal) op stekker klempositie 31
en Grijs/zwart (meetsignaal) op stekker klempositie 13
Nu weet ik het effe niet meer.
Ben al aan het lezen op het web waar eventueel dan die foutcode wel op kan slaan.
Natuurlijk de vraag of de tandwielen wel geschikt zijn voor deze sensor, zoals aangegeven door Vega.
Maar ook kom ik tegen dat mogelijk de krukassensor defect kan zijn en dan dezelfde foutcode kan geven.
Die heb ik nog wl liggen, maar is een vervelend klusje om te vervangen.

Voor ik verder ga, iemand nog ideeën ??
 

tonboy

Verbannen
afijn, via een astra forum erachter gekomen dat de simtec 56.5 een hele andere stekkerbezetting heeft als de types daarvoor.
nvqlat.jpg

Dat van de nokkenassensor klopt dus, op andere posities.

Blijft over het probleem van de foutcode die ook veroorzaakt kan worden door de krukassensor, zo is te lezen op andere forums.
Ik heb natuurlijk een spaghetti spruitstuk erin gezet, wellicht is de bekabeling van die sensor verbrandt.
Morgen maar eens onderzoeken.
 

Joep

Verbannen
Hopelijk krijg je het gevonden en opgelost zodat je verder kunt modden aan je blokkie. :)

Succes!
 

Vega

Medewerker
Administrator
tonboy zei:
Uitgelezen blijkt de nokkenassensor een foutcode te geven.
En die is?

Je plaatje klopt inderdaad.
Nu met de omschrijving erbij.
vy6vz8.jpg

24mawie.jpg


tonboy zei:
Ik heb natuurlijk een spaghetti spruitstuk erin gezet, wellicht is de bekabeling van die sensor verbrandt.

Of afgeklemd.
Als het de krukassensor zou zijn dan zou die waarschijnlijk helemaal niet meer lopen.
 

tonboy

Verbannen
Dank je wel Peter , voor de duidelijke schema's.

Foutcode is p0340
Kan de fout veroorzaakt worden doordat er "vreemde" nokkenastandwielen gebruikt zijn?

De draad van de krukassensor is behoorlijk aangetast. De buitenste mantel brokkelt op verschillende plaatsen af.
Is alleen niet makkelijk bij te komen.
Ik heb nog een nieuwe sensor liggen maar zie op tegen het werk om deze zo maar te vervangen.
Lijkt erop dat de aircopomp eraf moet om er bij te komen.

De reden waarom ik ook de krukassensor verdenk ; http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=104682
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
2.0 blijft wel lopen met een defecte krukas sensor, dus dat hoeft het niet uit te sluiten.
 

tonboy

Verbannen
Op zoek naar de storing kwam ik een draad tegen die behoorlijk verbrand was. Echter deze is van de krukassensor.
Na bijna drie uur gekut en geklooi hem uit zijn benarde situatie bevrijd.
Dat wordt dus een nieuwe bestellen... :( :( :(
30m1em9.jpg
 
Bovenaan