Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega 2.5 DTi - Gekocht

Heren,

Na een half jaartje weg geweest te zijn, kom ik binnenkort weer terug met een Omega.
Mijn vorige was een B1 3.0 MV6.

Nu is mijn ook gevallen op een B2 2.5 DTi uit 09-2003 met 203.000 km NAP, Executive uitvoering.
Volledige onderhoudshistory is bekend.

Mijn vraag aan jullie is echter, waar moet ik op letten straks bij de proefrit.
Wat zijn de zwakke punten van deze motor ?
Volgens mij is een BMW 2.5tds dieselblok en een BMW 5traps automaat.

Wat ik wel jammer vind is dat de originele radio eruit verwijderd is en er een normale enkel DIN ingezet is.
Zijn de originele radio's nog te verkrijgen ? en zoja... tegen welke gemiddelde kosten ?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Omega 2.5 DTi vragen

Misschien heb ik het gemist, maar wat is er met je MV6 gebeurd?

Een originele radio is wel te krijgen via Ebay of Marktplaats. Let er wel even op wat voor schermpje in de tellerunit zit. ZIt daar een MID in of kleurenscherm. Eventueel kan je achteraf ook een kleurenscherm inbouwen.

[edit] ik zag je verkooptopic, had ik kunnen weten. :P
 
Re: Omega 2.5 DTi vragen

de MV6 had ik voornamelijk om de boot te trekken, door aanschaf van een kruiser was dat niet meer nodig.
Dat samen met een paar technische mankementen heeft mij doen besluiten de auto in te ruilen voor een cabrio.
Echter nu moet ik weer meer kilometers gaan rijden, dus een benzine auto met een verbruik van 1 op 8 is dan niet wenselijk.
Dus op zoek naar een LPG of diesel, ik dacht gelijk weer aan een omega vanwege de luxe en comfort, maar dan wel 1 van de laatste.

Ik heb me laten vertellen dat er een BMW blok en bak in ligt.
maar de zwakke punten ken ik er niet van, wel van de 3.0 diesel van BMW.... die is te krachtig voor de bak, en trekt deze kan ook kapot.
Van de 2.5 weet ik niet veel...
 
Re: Omega 2.5 DTi vragen

Zwakpunt schijnt de automaat bak te zijn.

Maar ik dacht dat 1 van onze zuiderburen hetzelfde blok heeft. Illuminator, dacht ik.
 
Re: Omega 2.5 DTi vragen

Morgen ga ik er een stukkie mee rijden,
gelijk even bij een vriend van me de brug op, en even uitlezen etc.

-- 19 mei 2011 18:22 --

en ik heb de auto gekocht..... kon hem ook gelijk meenemen, dus dat ook maar gedaan..
Wat een geweldige motor ligt erin zeg.
je merkt of hoort echt binnen niet dat het een diesel is.

Jammer is dat de originele radio er niet inzit,
daarvoor in de plaats zit er 1 van rockford fosgate welke gekopeld is aan de vdo dayton navigatie.<br /><br />-- 19 mei 2011 18:28 --<br /><br />en een plaatje bij het praatje...

81083528.jpg

81083532.jpg
 
Zo dan, da's nog eens een display zeg :D
Vertel eens wat meer details... km-stand, planning voor toekomst... :P

Ik ben toen met Stijn meegereden en moet eerlijk bekennen dat de trekkracht mij toch wel natte dromen heeft bezorgd.
Heerlijk die NM's die je om de oren vliegen.

Ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn na ~10.000 km (maar heb het vermoeden dat dat een opwaartse lijn gaat worden :)).
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Mooie aanwinst. :)

Ik was ook wel onder de indruk van de prestaties van de power station van Stijn, evenals die mooi schakelende automaat.
 
Thanks,
En inderdaad, gisteren een kleine 160km ermee gestuurd, en het bevalt me steeds beter.
Wel even een klein zweet momentje gehad.... me temperatuurmeter liep iets boven de 90 graden (ben ik niet gewend) maar bleef steken bij de 92/94 graden..... blijkbaar dus normaal.

De trekkracht is inderdaad zeer goed..... gewoon rustig met verkeer mee komt die nauwelijks boven de 2000rpm uit..... maar trap je het pedaal onderin dan krijg je echt een soort schop in je rug... heerlijk.

De km stand is 203.000 nap, alle boekjes, onderhoudshistory alsmede de originele boekjes en dvd's van de navigatie zitten erbij.

Plannen... niet zo heel veel nog.
Gisteren heb ik de auto goed gecleand, en glimt nu weer mooi (bovenstaande foto's waren van voor de wasbeurt).... al mag die wel een professionele poets/wax beurt krijgen... helaas heb ik daar de middelen en het geduld niet voor.
Wel wil ik nog nieuwe matten (deze zijn echt op)
en ik wil dat scherm beter inbouwen/wegwerken.... als je het scherm van de beugel haalt past die precies tussen in het deel waar de luchtroosters zitten, tevens wil ik er een tv tuner, achteruitrijcamera en entertainmentbox op aansluiten.... maar daarover heb ik al een ander topic geopend.
Ik zit nog te twijfelen om er een sub bij te plaatsen, maar ik denk dat ik die niet ga missen.. het geluid is al zeer goed, en ook een redelijke bass is aanwezig...

Aanstaande zaterdag gaan we een week op vakantie naar frankrijk, dus dan gaan we echt kilometers vreten.

Het verbruik valt me trouwens ook wel mee..... 1 op 16 op de snelweg bij 125km/u en zelfs 1 op 28 bij 80km/u
 

Colinh

Donateur 2023
Hoi Steve, gefeliciteerd met je knappe aanwinst!

Is 2003 het laatste jaar van de Omega?
Ben benieuwd hoeveel km er bij komt, het blok moet nog wel het dubbele minimaal aankunnen, naar Frankrijk begin je in ieder geval al goed :*)


Gr Colin
 
ja 2003 was het laatste productiejaar van de Omega.
volgens mij is de laatste productie maand Juli oid geweest.
Deze is geleverd in augustus, dus echt 1 van de laatste Omega's

Het blok moet zeker minimaal het dubbele aankunnen.
Ik heb BMW 5 series gezien met ruim 500.000 op de teller, en daar ligt hetzelfde blok in.
onderhoud is het sleutelwoord.... onderhoud je de auto goed, dan gaat die lang mee.

een vriend van mij is monteur en hij onderhoud onze beide auto's...... dat is 1 lekker goedkoop, en 2 het gebeurd goed.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Mooie Omega Steve.
Hier kan je veel plezier mee beleven.

Alleen dat display :N dat is niet mijn ding.
 

yoyo

The UK brothers
Nette Omega Steve,

Ik moet toch eens een keer in een diesel gaan rijden.
Ik hoor nu zoveel positiefs hierover en heb het zelf nog
nooit meegemaakt (in een personenauto)

Lijkt mij toch wel eens een gewaarwording!
 
Thanks allen :)

@Vega, dat display word vervangen door een 2din touchscreen van VDO, heb ik gelijk de functies voor dvd, camera etc er ook bij

@Aart, Kom eens langs, gaan we rondje rijden. (al zie ik dat je niet echt in de buurt woont, nieuwegein-spijkenisse)
 

yoyo

The UK brothers
Steve je hebt gelijk, maar dan zijn meetings eeen mooie uitkomst toch?

Veel plezier met de bolide.
 
Daar heb je gelijk in Aart,
Als er een meeting komt, en ik heb tijd, dan rij ik zeker weten even langs.

@jack,
Een vriend van me wou hem al laten chippen voor me, echter zie ik daar niet echt het nut van in.... de auto heeft zo al voldoende vermogen.
Ben toch altijd bang met chippen dat er eerder dingen stuk gaan (ervaring uit het verleden met opgeblazen turbo, en een vriend met opgeblazen intercooler)
 
Dat is waar.
Maargoed, gisteren even een bed op gehaald voor een vriendin,.
Dus aanhanger erachter.... Toen die weer leeg was bij het terugbrengen van de aanhanger stond ik voor het stoplicht met naast mee sjonnie in z'n golfje.. flink gassend, dus ik dacht..... die laat ik even op z'n neus kijken.
Bij groen plank gas...... spinnende achterwielen, althans heel ff want toen greep de TC in.
Dat had ik dus never nooit niet verwacht, want dat heb ik bij m'n 3.0MV6 nooit voor elkaar gekregen.
Even later nog een x gedaan maar dan zonder aanhanger, en weer wielspin.

Dus dat chippen is leuk, maar heb wel genoeg koppel zo (voordat ik een keer ongewenst achterstevoren sta)
 
Bovenaan