Omega A Stuurapparaat Tempomat (Cruise Control) repareren

Discussie in 'Electrisch / Electronica' gestart door Sjors-V6, 9 jan 2011.

  1. Sjors-V6

    Sjors-V6

    Voornaam:
    Sjors
    Model Omega:
    Volvo S40, Omega 3.2 Design Edition,Cadillac Catera 2000 Sport, Omega A1
    Even ter info: Dit is niet relevant voor Omega B rijders !!

    Het is over het algemeen een heel bekend probleem, je hebt een Omega A/Senator (systemen zijn identiek!) en je snelheidsregelaar valt uit, dit kan zijn:

    • zo nu en dan
    • vaak
    • continu
    • of reageert helemaal niet

    Ik heb er vaak genoeg mee te maken gehad, ook bij mijn eigen auto's ! bij zowel mijn vorige A Omega als mijn huidige werkt het systeem niet naar behoren, bij mijn vorige werkte deze vrijwel niet.. bij mijn huidige valt deze keer op keer na het bevestigen (vaststellen snelheid) na een korte tijd daarna af.

    De storing zit voor 99% in de stuureenheid, het is een 'stand-alone' systeem bestaande uit:

    • richtingaanweizer hendel met bediening voor snelheids regeling
    • Stuureenheid
    • Servo
    • Kabelboom


    Je kan natuurlijk op de sloop een Omega A (zeldzaam) of een Senator B zoeken en daar een stuurmodule eenheid uit halen, je koopt dus een gebruikte eenheid ! als je dit met de gedachten doet je systeem hier weer feilloos werkend mee te krijgen ? Vergeet het !
    De hebben allemaal dezelfde fout met de zogenaamde 'koude soldeerverbindingen', wil je dit toch doen, lever je gedeomteerde stuureenheid dan direct af bij een electronica specialist om deze volledig opnieuw te laten solderen !! Zelfs als het lijkt dat alle soldeerverbindingen goed zijn, (laat) ze dan toch alle re-solderen ! tijdens het solderen valt het als een kaartenhuis in elkaar, dat komt door dat dit destijds koud 'geslodeerd zijn met behulp van ''automatische Löttechnologie mit Zinnwelle in Stickatmosphäre'' dit is een techniek die vooral bij oudere elektronica veelal voor storingen zorgt.

    Er zijn bedrijven die deze stuur eenheden reviseren, waaronder:


    <a class="postlink" href="http://link.marktplaats.nl/400955951" onclick="window.open(this.href);return false;">http://link.marktplaats.nl/400955951</a>



    Als je zelf verstand hebt van elektronica en je kunt goed solderen, dan kun je zelf een poging wagen. Dit laatste heb ik gedaan.





    De stuureeheid bevind zich rechts naast het dashboard kastje, deze demonteer je door de klep te openen en de 5 bouten met dop 8 te demonteren, vervolgens kun je het kastje uitnemen (let op de bedrading van de verlichting en de schakelaar)

    Vervolgens zit de stuureeinheid van de snelheids regelaar rechts bevestigd d.m.v. 1 parker (dop 8)



    Dit is de betreffende module:




    [​IMG]






    Deze open je d.m. v een platte schroevendraaier, en vervolgens voorzichtig de alu gezette kantje naar buiten terug te buigen:



    [​IMG]




    dan kun je de print er voorzichtig uit trekken:


    [​IMG]





    Het gaat dus om de achterzijde:



    [​IMG]





    Zoals je wellicht ziet, is er NIKS aan te zien !




    Ik ben 2uur aan het solderen geweest en het resultaat was dit:






    [​IMG]



    Niks veel aan te zien.. maar wel een snelheidsregelaar die weer feiloos werkt na het testen !




    Succes !



    Groetjes,

    Sjors
     
  2. Illuminat0r

    Illuminat0r KnuffelBelg

    Voornaam:
    Stijn
    Model Omega:
    B2 Caravan 2.5DTI Executive
    Is inderdaad best wat werk, maar zo zie je maar, het loont!
    Zou ik ook nog wel leuk kunnen gaan vinden :P
     
  3. MetalRush

    MetalRush Medewerker Administrator

    Voornaam:
    Ruud
    Ik vraag mij af of 'de oven-truc' hier ook als oplossing zou kunnen dienen.

    In mijn pc heb ik namelijk 2 videokaarten zitten. Beide uitgevoerd met een 8800 ultra chipset.
    De 8800's waren niet echt feilloos... soms waren er videokaarten die, na verloop van tijd, toch rare verschijnselen begonnen te vertonen.
    Truc hierbij was om de videokaart langzaam, in een oven (!), op te stoken naar 180 - 200 graden en hier een aantal minuten (~7) in te laten vertoeven.
    (soldeer smelt bij ~185 graden)

    In feite gebeurd dan hetzelfde: het soldeer wordt weer enigszins vloeibaar en vloeit weer wat uit. Erg nuttig bij slechte contacten of puntjes die (bijna) los geraakt zijn van de PCB (printplaat).
     
  4. Sjors-V6

    Sjors-V6

    Voornaam:
    Sjors
    Model Omega:
    Volvo S40, Omega 3.2 Design Edition,Cadillac Catera 2000 Sport, Omega A1
    Hmm wellicht een idee om e proberen ! (heb nog een 2e stuureenheid liggen van mijn vorige A Omega)



    Groetss,

    Sjors
     
  5. OmegaUser

    OmegaUser

    Voornaam:
    Walter
    Model Omega:
    3.2 Design Edition bj 2001
    Ha, als ik dát geweten had. Mijn vorige Omega (die dus hier ineens weer op de proppen kwam) had daar ook last van. Ik ben toen nog wel op zoek geweest naar een gebruikte (op de sloop). Nieuw vond ik toen te duur dus ik heb al die tijd met een niet werkende CC rondgereden.

    Mooie how to d:)b .

    Groet,

    Walter
     
  6. Illuminat0r

    Illuminat0r KnuffelBelg

    Voornaam:
    Stijn
    Model Omega:
    B2 Caravan 2.5DTI Executive
    Belangrijk hierbij is dat je dan de printplaat "PERFECT 100% waterpas" ligt. Anders krijg je voor wat ik op de radioclub met het driver-IC van de eindtrap voor had.
    Deze ZAT gesoldeerd aan een printje én een koelrib. Had er echter niet aan gedacht dat dat bij het solderen wel eens kon weglopen...
    Volgens mij mag je printplaat ook maar enkelzijdig bestukt zijn, want anders vallen de onderste componentjes er toch ongeveer af... 8)7

    PS: het probleem wat er waarschijnlijk bij die videokaarten optreedt is soldeerbreuken door hitte (verschillende uitzettingscoëfficienten)
     
  7. mantzel2700

    mantzel2700

    Voornaam:
    Alexander
    Model Omega:
    A sedan 2.4
    Re: Omega A Stuurapparaat Tempomat (Cruise Control) reparere

    Ik ben me er van bewust dat dit een oud onderwerp is, maar niet minder nuttig! Ik cruise weer lekker rond! Investering: 0 euro!

    Bedankt!
     
  8. tonboy

    tonboy Donateur 2017 Verbannen

    Voornaam:
    Ton
    Model Omega:
    Opel Omega 2.0i-16V + Opel Vectra c gts 3.0 cdti
    Re: Omega A Stuurapparaat Tempomat (Cruise Control) reparere

    En, met de soldeerbout of de oven opgelost ??
     
  9. Sjors-V6

    Sjors-V6

    Voornaam:
    Sjors
    Model Omega:
    Volvo S40, Omega 3.2 Design Edition,Cadillac Catera 2000 Sport, Omega A1
    Re: Omega A Stuurapparaat Tempomat (Cruise Control) reparere


    Kijk dát is leuk om te lezen ! hoe heb je het opgelost ? :)



    Groet,
    Sjors
     
  10. mantzel2700

    mantzel2700

    Voornaam:
    Alexander
    Model Omega:
    A sedan 2.4
    Re: Omega A Stuurapparaat Tempomat (Cruise Control) reparere

    Ik heb de howto gevolgd.

    -Dashboardkastje uitgebouwd
    -Stuurapparaat uitgebouwd
    -Stuurapparaat geopend
    -2 uur met mijn hoofd boven de printplaat gehangen om elk, maar dan ook elk soldeerpuntje opnieuw te solderen. Veruit het overgrote deel was met alleen verwarmen te doen. Slechts 4 puntjes ook nieuwe tin eraan.
    -Stuurapparaat gesloten
    -Alles weer terug gebouwd.

    Testrit, boven 40 kmh de cruise ingeschakeld. Dit deed het prima, toen aan de handrem getrokken om te kijken of de auto gas bij zou geven om de snelheid te handhaven, ook dit werkt.

    Vervolgens ga ik overal op cruise-control heen en is mijn verbruik daadwerkelijk gedaald.. Als ik nu nog stop met het driften rond rotondes enz zou de omega a misschien wel economisch verantwoord genoemd kunnen worden.. :P

    Nogmaals dank!
     
  11. Illuminat0r

    Illuminat0r KnuffelBelg

    Voornaam:
    Stijn
    Model Omega:
    B2 Caravan 2.5DTI Executive
    Re: Omega A Stuurapparaat Tempomat (Cruise Control) reparere

    Best is toch om niet enkel te verwarmen, maar ook met verse tin (maar vooral flux) opnieuw mooi te laten vloeien.

    Maar je hebt er waarschijnlijk 4 gevonden die effectief slecht waren en waarschijnlijk op zich de oorzaak vormden.

    Moest het terugkomen, zeker opnieuw proberen om alle puntjes met flux en tin te doen.
    Er zijn zoveel regels en tips aan solderen, maar dat gaan we hier allemaal niet uitweiden.
    Gouden regel voor de 'oudere' componenten. Een component niet langer dan 10s aan 300°C houden.

    Nieuwe printen en componenten zijn nog veel gevoeliger!

    Veel plezier met de A 2.4, want dat is een zeldzaamheid d:)b
     

Deel Deze Pagina