Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

omega bj '99 b1 computer fout na afdichten egr

Hallo,

Ik heb vanmiddag mijn egr klep laten afdichten met een speciaal daarvoor gemaakt afdekplaatje.
De egr klep is naast het blind plaatje gemonteerd.(sleutel is in het contact gebleven tijdens afdichten)
Ik had in eerste instantie geen probleem en kon er goed mee rijden.
Thuis gekomen na een rit van ongeveer 100 km.direct nog een paar keer gestart en geen probleem.
een paar uur later probeerde ik te starten maar helaas niks.(het lijkt of de startonderbreker ingrijpt)
Het motor management lampje blijft knipperen en hij start niet meer.
Het storingslampje blijft knipperen zodra je het contact aanzet.

Als je weet of denkt te weten wat voor een dom iets ik nou weer verkeerd gedaan heb geef me een uitbrander als je daarna verteld wat ik moet doen om het weer goed te krijgen.
Ik zit zelf in een rolstoel en ik moet het laten herstellen dus ik zit zonder vervoer en ben behoorlijk onthand op dit moment.
PLEASE HELP THIS STUPID OPEL FREAK. 8)7

egr1_zpsd5a2667c.jpg

egr6_zpsfefce88d.jpg


foto's ter verduidelijking op http://www.facebook.com/bmgoedemans
 

Vega

Medewerker
Administrator
De meeste beginnen hier Wie ik ben.. dan weten we gelijk wat voor model je rijdt.


Aan Facebook doen we weinig hier, beter is de foto via een link hier te plaatsen en niet verwachten dan iedereen op FB kan (en gaat, ik niet in ieder geval)

De V6sen kunnen met een afgedichte EGR goed overweg maar zeker niet bij alle motoren kan het, de 2.0 weet ik niet, misschien weet onze huisdoktor het.
 

Andrew

600.000
Helaas heb ik geen facebook, dus die foto's bekijken gaat 'm niet worden.

Waarom zit de EGR naast het blindplaatje gemonteerd? De plunjer gaat naar binnen in de EGR-behuizing bij openen, dus een blindplaatje zit niet in de weg (althans bij mijn Z22XE). En die rijdt perfekt met een afgedopte EGR-klep, dus de X20XEV lijkt mij ook geen probleem.

Afdoppen heeft voor zover ik kan verzinnen, geen enkele invloed op de motorelectronica / startonderbreker (wel als je de EGR-stekker losneemt, dan "ziet" de electronica dat er wat fout is bij de EGR). Ook het feit dat je er nog 100 km mee gereden hebt, wijst erop dat de uitgevoerde aanpassing geen fatale gevolgen heeft. Maar wellicht is er bij de ingreep iets anders gebeurd. Is er bijvoorbeeld tegen de bougiekabels geleund, die zitten daar vlakbij (ik noem maar iets, hoeft het natuurlijk niet te zijn).

Andrew
 
Andrew zei:
Waarom zit de EGR naast het blindplaatje gemonteerd? De plunjer gaat naar binnen in de EGR-behuizing bij openen, dus een blindplaatje zit niet in de weg (althans bij mijn Z22XE).


Hier zat ik ook aan te denken.
De egr kan op deze manier weg gewoon zijn werk doen (ongeacht of deze al kapot was of niet) terwijl er op de oorspronkelijke plek een afdek plaatje zit.
Wellicht dat deze combi niet kan.

Probeer hem anders eens op de originele plek aan te sluiten, met het plaatje er tussen.


Met vriendelijke groet

Lars
 

Andrew

600.000
Inmiddels heb ik de foto´s bekeken en ik had je dus goed begrepen met dat ernaast monteren. Ik constateer 2 dingen:

1. de EGR-klep van een X20XEV is anders dan van een Z22XE, deze wordt zo te zien door vacuum bediend, terwijl bij mijn motor dit een elektrisch bediende klep is. Dat maakt het mijns inziens alleen maar makkelijker om de klep uit te schakelen door het vacuum af te pluggen, dat ziet de elektronica niet (ervan uitgaande dat de EGR-klep in rust goed afsluit).

2. De nu bedachte constructie vind ik nogal ehhh excentriek zullen we maar zeggen. Ik zou dit zo nooit willen. Die blindplaat is dun en ik vraag me af of die nu goed afsluit. Hij is ook bedoeld om tussen de aansluitflens en het EGR-huis te worden geklemd.

Maar goed, als het wel afdicht, dan zou het wel moeten werken, ik zie althans geen directe oorzaak voor de beschreven klachten.

Maar wat was de reden/aanleiding voor deze aanpassing?

andrew
 

Vega

Medewerker
Administrator
b.m.goedemans zei:
De egr klep is naast het blind plaatje gemonteerd.

Heel wazig dit, ik zou het origineel maken en kijken of de storing weg is en blijft.
Als er een blinde plaat tussen kan dan ook er tussen zetten en niet zoals jouw manier.

Andrew zei:
1. de EGR-klep van een X20XEV is anders dan van een Z22XE, deze wordt zo te zien door vacuum bediend, terwijl bij mijn motor dit een elektrisch bediende klep is. Dat maakt het mijns inziens alleen maar makkelijker om de klep uit te schakelen door het vacuum af te pluggen, dat ziet de elektronica niet (ervan uitgaande dat de EGR-klep in rust goed afsluit).

De klep wordt weliswaar door vacuüm bedient maar dit wordt elektrisch aangestuurd door de ECU.
Het eenvoudigst is inderdaad het vacuüm losmaken en afdoppen, hoewel een blinde plaat beter is omdat het dan gewoon helemaal dicht zit en ook nergens kan gaan lekken.
 
Zoals op t Opel-Forum ook vermeld:

Het motor management lampje blijft knipperen en hij start niet meer.
Het storingslampje blijft knipperen zodra je het contact aanzet.


Ofwel de startonderbreker. ff de reserve sleutel proberen.

Greetz Emiel
 
beide sleutels geprobeerd maar geeft geen verschil.
de startonderbreker was ook het eerste dat bij me on mijn gedachten kwam .
Eem opel monteur heeft me aangeraden de plus en min pool van de accu te halen en voor tenminste tien minuten door te verbinden.
dan reset de computer zich. :hmmz
Is iemand hier bekend mee of dit de manier is om te resten :???:

deze montage methode heb van een how to van Duitse site.
Maar na dat hij zo afgedopt was had ik al mijn bedenkingen hier over maar er was geen tijd om het te wijzigen en het werkte goed tot de auto langer van het contact af was en de onderbreker werd ingeschakeld.
De startmotor gaat wel gewoon rond maar motor slaat niet aan.
Bij start onderbreking werkt de startmotor toch niet ? :?
Ik wil de klep zeker terug op zijn plek op het afdicht plaatje laten zetten maar ken niemand in omgeving Eindhoven die dit voor mij kan doen. :'(
 
meestal als je contact geef en het mm lampje knipper betekend dat de transponder de sleutel niet ziet dus startonderbreker.
dit zou dus niks temaken moeten hebben dat de motor niet start.

als je eerst naar huis ben gereden+- 100km zou hij het gelijk of onderweg hebben moeten doen (afslaan en niet meer starten)
naar mijn idee is er dus gewoon wat anders aan de hand wat bv een toevallige omstandigheid is.

als de startmotor wel rond ga, is het niet de transponder ,als de trandsponder de sleutel dus niet ziet doe de auto ook helemaal
niets.

heb je wel vonk en benzine?
 

Andrew

600.000
Accupolen losnemen is volgens mij alleen om een foutcode te wissen zodat MM-lampje uitgaat (werkt bij de latere modellen overigens niet meer). Een storing "repareren" zal zo niet werken (zou wel makkelijk zijn :o ).

Die EGR-klep zou ik inderdaad weer origineel monteren (al dan niet met een blinde tussenplaat) alleen vrees ik dat dat niet je huidige probleem gaat oplossen. Maar je weet maar nooit, Omega's zijn soms net mensen, heel eigenwijs *O* *O*

Andrew
 
ECU gereset maar geen verschil.
EGR terug op zijn plek met afdicht plaatje geen verschil.
MM ziet een fout melding als het contact aangezet wordt
Het motor lampje lijkt twee keer te knipperen daarna een fractie van een seconde niks en dan blijft het lampje knipperen.
De start motor gaat rond maar de motor geeft geen reactie.
Hij is gisteren tevens voor APK geweest en goed gekeurd.
Rijdend weg gezet en s'avonds uit het niets in staking gegaan.
Wat wil m'n Omi nu van me gedaan hebben?? _/-\o_
 
Dat zou de oplossing zijn dan komt de opel dealer met een vrachtwagen zetten hem erop en ja hoor de euro teller loopt !
Dan een diagnose en die teller maar lopen.
En vervolgens minimaal een dag deel arbeidsloon.....Kassa.
Vervolgens zie onder aan op de factuur bijvoorbeeld : Schoonmoeder sensor 4.50 E.
te betalen 900,-

Is er iemand in de buurt van Eindhoven die mijn MM uit kan lezen???
En dit tegen vergoeding voor mij zou willen doen.
Mijn Omega is in het bezit van een Siemens 56 ecu. _/-\o_
 

Andrew

600.000
b.m.goedemans zei:
ECU gereset maar geen verschil.
EGR terug op zijn plek met afdicht plaatje geen verschil.

Tja, spijtig natuurlijk, maar wel wat ik voorspeld had. Hoe vervelend het ook is, wij zijn ook niet helderziend, vanaf afstand kunnen wij ook niet meer dan suggesties geven.

De volgende logische stap is het uitlezen van het motormanagement. Een Tech-2 van de Opel-dealer is een handapparaat, dus dat kan ter plekke bij je thuis gedaan worden. Ik weet uiteraard niet hoever de dichtstbijzijnde Opel-dealer van je vandaan is, maar een optie is natuurlijk dat een monteur naar je toekomt met de Tech-2 en niet de auto meteen afvoert naar de garage. Dan weet je in elk geval waar je verder moet zoeken.

Er zijn diverse mensen hier op het forum, die iets van een diagnose-apparaat hebben, dus wie weet iemand uit de buurt van Eindhoven??????

Ik zou je graag even willen helpen, maar enerzijds is mijn uitleesapparaat zeer beperkt (alleen motorfoutcodes uitlezen en motorfoutcodes wissen, alhoewel dat nu even genoeg lijkt te zijn) en Eindhoven is nou niet direct bij mij om de hoek.

Andrew
 
R

Ralph

Gast
EGR afdichten is geen enkelprobleem bij deze 2.0 .
de rest doet denken aan de transponder, maar ook aan de befaamde krukassensor.
 
Bovenaan