Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

omega bj '99 b1 computer fout na afdichten egr

Mijn Omega is de laatste serie B1 van jn.1999 en uitgerust met een Siemens 56 computer die is volgens Opel ook gebruikt in de latere serie van de Omega
en Vectra.
Andrew heeft aangeboden dat mits hij tijd heeft dit weekend even langs te komen om een diagnose te doen.
Hopelijk geeft dit uitsluitsel.
Mijn gedachte gaat na het bezoeken van veel opel sites ook richting nok of krukas sensor.
Dit omdat het MM lampje bij aan zetten contact direct gaat knipperen en op dat moment doet de EGR klep nog niets.
Deze heb ik dan ook uitgesloten als dader.
Ook de startonderbreker heb ik uitgesloten want de startmotor draait wel.
Wel heb ik mijn vrouw Wendy de opdracht gegeven om de EGR klep te plaatsen op het afdicht plaatje.
Wie nu nog zegt dat het moeilijk is om de EGR af te doppen kan altijd contact met haar opnemen voor een consult


 
De Paperclip methode zou deze me verder kunnen helpen of werkt deze niet op een Siemens 56 comp.?
Kan iemand mij vertellen waar ik de nokkenas en krukas sensoren kan vinden op een X20XEV blok dan kan kijken of de stekkers er goed op zitten.

Ik blijf het allemaal toch wazig vinden hier een korte samenvatting van de dag dat de Omi stierf.
1-100 km. gereden.
2- A.P.K. gekeurd (goed)
3- EGR klep afgedopt
4- 100 km.gereden.
5- thuis nog paar keer gestart.(goed)
6- S'avonds startmotor draait motor geeft geen reactie en MM lampje blijft knipperen.

Tijdens de terug rit liep de Omi soepeler dan normaal (met EGR) dit waarschijnlijk omdat er uitsluitend koude lucht werd aan gevoerd.
Kunnen sensoren die niet gebruikt worden (geparkeerde auto) bij aanzetten contact in 1 keer stuk gaan? |:(
 
Mag ie alleen niet knipperen...maar idd. Deze willen heel vaak kapot gaan. Maar dan moet je em echt eerst uitlezen. Let wel: als de motor niet draait krijg je altijd een foutmelding.

Bij vervangen alleen originele sensoren.
 

Vega

Medewerker
Administrator
b.m.goedemans zei:
Ik blijf het allemaal toch wazig vinden hier een korte samenvatting van de dag dat de Omi stierf.

Mocht het de krukassensor zijn wat zeer aannemelijk lijkt dan is dit heel gewoon. Deze gaan ineens kapot en dan is het over.

Je kan een klein testje doen, bij het starten beweegt de toerental meter?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan werkt je krukassensor in ieder geval nog.

Die zou bij de 2.0 ook niet moeten zorgen dat hij niet kan starten: bij de 2.0 en 2.2 benzine veroorzaakt een foute nokkenas- of krukassensor normaal gesproken een noodloop maar loopt hij wel.
 
Ik heb laats ook zoiets gehad met de frontera van m`n vader,de motor draaide goed rond maar sloeg niet aan.Het MM lampje brande en een lampje met een afbeelding van een auto met een sleutel erin.Bij de frontera hebben we alles los gehad bij het contactslot en alle aansluitingen van sleutel uitlees ring (weet niet hoe dat precies heet) goed schoon gemaakt.Daarna kon deze de sleutel weer lezen en starte de frontera wel.Als hij de sleutel niet kan lezen blijf ti in de startonderbreeking en start hij niet.Misschien heb je wat aan deze info.
Gr Henk
 
Dank je voor je info Henk.
De omi wordt vandaag of anders het begin van de week uitgelezen misschien dat er dan meer duidelijkheid komt.
 
Omega geeft zijn geheimen bloot!
Via ebay heb ik vrijdag een op-com interface besteld en vanmorgen lag deze op de deurmat.
Na het installeren van de software en de juiste drivers gaf de op-com na een uurtje ploeteren een ok met de interface test.

De spullen aangesloten in de omi en lezen dacht ik .... niet dus de op-com gaf aan dat het vinnummer "not valdid".
De omi manaueel ingegeven in op-com en ja hoor de laptop en de ecu gingen in gesprek.
Foutcodes gezocht en daar stond hij P1503 - imobilicer.
De code twee keer proberen te verwijderen maar kwam weer terug bij aanzetten contact.
Daarna de imobilicer op nieuw geprogrammeerd het contact aangezet en ja eindelijk het mm lampje knipperde niet meer.
De Omega starte in 1 keer.
Na wat gereden te hebben de auto gepakeerd en na een uurtje of wat nogmaals geprobeerd en ja hoor hij start en geeft geen errors meer.
De EGR klep is afgedopt en geeft 0% aan bij uitlezen zonder fouten.

Iedereen die met mij meegedacht heeft over het defect aan de Omega heel erg bedankt hiervoor en dit heeft mij doen besluiten om zelf een op-com te kopen dit is zoals blijkt een erg goedkoop alternatief voor de Opel dealer.
 

Andrew

600.000
Het niet kunnen lezen van de VIN zou kunnen komen, doordat de VIN pas vanaf een bepaald jaartal uit te lezen is. Met mijn (heel eenvoudige) uitleesapparaat kan ik bij de Opel van mijn zoon en vrouw (MJ 2000 en 2001) de VIN niet uitlezen, bij mijn Omega van MJ 2002 kan dat wel.

Voorts rijst bij mij de vraag, hoe zoiets kan ontstaan. Dat het los staat van de EGR-perikelen, daarvan ben ik wel overtuigd. Maar hiermee sta je dus wel van het ene op het andere moment met een auto die niks meer doet, terwijl er eigenlijk niks kapot is.

Andrew
 

Berry

OOP Huisleverancier
Heb hier ook zo'n auto staan een b2,als ik daar de accu polen van los haal en daarna weer vast zet,slaat ie ook niet aan.
Het sleutellampje knippert dan en dan bel ik Jan-Wieger en die reset de boel met de op-com en dan start ie weer. 8)

-- 18 apr 2013 10:47 --

Heb hier ook zo'n auto staan een b2,als ik daar de accu polen van los haal en daarna weer vast zet,slaat ie ook niet aan.
Het sleutellampje knippert dan en dan bel ik Jan-Wieger en die reset de boel met de op-com en dan start ie weer. 8)<br /><br />-- 18 apr 2013 10:49 --<br /><br />Heb hier ook zo'n auto staan een b2,als ik daar de accu polen van los haal en daarna weer vast zet,slaat ie ook niet aan.
Het sleutellampje knippert dan en dan bel ik Jan-Wieger en die reset de boel met de op-com en dan start ie weer. 8)
 
berry zei:
Heb hier ook zo'n auto staan een b2,als ik daar de accu polen van los haal en daarna weer vast zet,slaat ie ook niet aan.
Het sleutellampje knippert dan en dan bel ik Jan-Wieger en die reset de boel met de op-com en dan start ie weer. 8)

-- 18 apr 2013 10:47 --

Heb hier ook zo'n auto staan een b2,als ik daar de accu polen van los haal en daarna weer vast zet,slaat ie ook niet aan.
Het sleutellampje knippert dan en dan bel ik Jan-Wieger en die reset de boel met de op-com en dan start ie weer. 8)

-- 18 apr 2013 10:49 --

Heb hier ook zo'n auto staan een b2,als ik daar de accu polen van los haal en daarna weer vast zet,slaat ie ook niet aan.
Het sleutellampje knippert dan en dan bel ik Jan-Wieger en die reset de boel met de op-com en dan start ie weer. 8)

ZOOO Berry en daar is Jan-Wieger DRIE keer voor gekomen _O- _O- _O-
 
Bovenaan