Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega heeft wat liefde nodig..

Dus, zo als de titel al doet vermoeden heeft mijn nieuwe trots wat aandacht nodig om weer fatsoenlijk wat kilometers te kunnen maken.

Vorige week de omega gekocht wetend dat hij en koppelingsprobleem had, volgens de verkoper zou het niet zo'n duur en moeilijk grapje zijn om te repareren.......(tuurlijk 8)7 ) maar ik trapte daar dus wel ff in jammer genoeg....
Gister de Omega naar de plaatselijk garage gebracht om even naar de koppeling te kijken, hun diagnostiek was dat de cilinder bij de koppelingspedaal nog goed is maar die in de versnellingsbak lek zou zijn.
Ze hadden de koppelings-systeem ontlucht en bij gevuld, deed het weer eventjes en daarna viel de koppelingspedaal weer zowat naar beneden.

Daarnaast hebben ze ook de auto uitgelezen en zijn er en paar dingen naar boven gekomen, Lambda sensor 2 zou defect zijn en de toerental signaal BDP sensor zou ook niet meer helemaal jofel zijn, dan wel aan vervanging.
En... jaja ben nog niet klaar......Wiel lager achter zou niet meer goed zijn,en de onderdrukslang rembekrachtiger zou vervangen moeten woorden.

AL met al en flinke was lijst voor iemand die niet echt en auto techneut is, het is niet dat ik twee linker handen heb maar het sleutelen aan auto's daar ben ik nog redelijk onbekend mee, kan wel iets maar niet alleen haha.

Even en opsomming van dingen die vervangen zouden moeten woorden,
-Koppelingscilinder meenemer (heet dat wel zo) (die in de versnellingsbak).
-Lambda sensor 2.
-Toerental signaal BDP sensor.
-Wiel lager achter/waarschijnlijk de hele naaf moeten vervangen.
-Onderdruk slang rembekrachtiger.

Alvast bedankt voor jullie eventuele input,

gr Bas
 
bastiaan volgens mij moet met wat hulp vanaf dit forum best wel wat dingen zelf gedaan kunnen worden, zoals sensoren wiellager, er zijn er genoeg die je denk ik wel kunnen helpen
 

Vega

Medewerker
Administrator
Bastiaan zei:
Even en opsomming van dingen die vervangen zouden moeten woorden,
-Koppelingscilinder meenemer (heet dat wel zo) (die in de versnellingsbak).
-Lambda sensor 2.
-Toerental signaal BDP sensor.
-Wiel lager achter/waarschijnlijk de hele naaf moeten vervangen.
-Onderdruk slang rembekrachtiger.

Alvast bedankt voor jullie eventuele input,

gr Bas

Klinkt allemaal erger dan het is en valt wel mee eigenlijk.

Wat betreft de koppelingscilinder, als die in die in de bak zit dan zal de bak eraf moeten om erbij te komen, is wel wat werk.
Lambda sensor is niet spannend kan je zo vervangen, die hebben we nog wel liggen.
Krukassensor moet je nieuw kopen (niet goedkoop) is ook makkelijk te vervangen.
Wiellager daar heb je speciaal gereedschap voor nodig, moet je contact opnemen met Ralph, deze heeft de juiste spullen.
Onderdrukslang daar moet je ook een nieuw stukje kopen, is ook zo vervangen.
 
Zoals gezegd valt het allemaal wel mee. Alleen het wiel lager achter is een hels karwei en niet zonder speciaal gereedschap te doen is.

Nokkenas sensor bij de dealer bestellen en niet bij een automaterialenzaak. Opel is zeer gevoelig voor imitatie sensoren. De slang voor de de vacuum heet vierwegklep.

Voor de rest sluit ik me aan bij de rest.
 
Bedankt voor jullie reactie jongens d:)b

Dus in andere woorden de Krukas sensor wat ik gevonden heb ....<a class="postlink" href="http://www.fsrs-opelwebshop.nl/krukassensor-oe-ref-6238333.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.fsrs-opelwebshop.nl/krukasse ... 38333.html</a>, kan ik maar beter bij de Opel dealer kopen in plaats van deze webshop?
Tevens bij de zelfde webshop ook de Lamda sonde gevonden <a class="postlink" href="http://www.fsrs-opelwebshop.nl/lambdasonde-oe-ref-855386.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.fsrs-opelwebshop.nl/lambdaso ... 55386.html</a> (is waarschijnlijk niet de juiste maar prijzen zijn zowat hetzelfde...)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Krukassensor halen bij de VOD, je hebt verschillende modellen, aan de hand van het chassisnummer krijg je de goede.
Lambda sonde hebben we nog wel in de loods liggen.
 

yoyo

The UK brothers
Maar alles bij elkaar kan dit toch wat in de papieren gaan lopen, een week geleden gekocht zei je?
Geen garantie?
Anders toch even gaan praten met die beste man of er niet iets financieël te regelen valt.
 
@Yoyo,
Voor wat garantie betreft, het is en Marktplaats auto.
De "goede"man vroeg in eerste instantie 1500euro voor de auto, uiteindelijk heb ik de auto voor 1300 mee gekregen.
Nu besef ik wel dat voor dat geld en aan gezien dat het beestje al van 99 is dat niet alles 100% in orde zou kunnen zijn, anders had ik naar de dealer moeten gaan en voor 7 tot 9000 euro en auto moeten kopen met garantie en alles, en daar had ik geen behoefte aan.

Denk dat ik uiteindelijk wel meer rij en sleutel plezier uit Omega haal dan een of ander nieuw auto waar je helemaal niets zelf aan zou kunnen doen.
 

yoyo

The UK brothers
Ik begrijp wat je bedoeld, in dat geval zal je juist genieten van deze bolide als hij weer
helemaal in orde is.
Zoals je al kan merken is er hier op het OOP hulp genoeg.
succes.
 
Ff en vraag, heb geen beeld wat wordt bedoel met "Onderdruk slang rembekrachtiger" "De slang voor de de vacuum heet vierwegklep"

Kan iemand mij effe op weg helpen wat het nu precise is, ben nou eenmaal iemand die meer aan plaatjes heeft dat tekst......

Alvast bedankt!!!

groetjes Bas
 

Vega

Medewerker
Administrator
Op de zijkant van het plenum (rechterkant als je voor de auto staat met je neus in de motor) zit een aansluiting met daar een slang die naar de rembekrachtiger gaat, deze slang wordt onderbroken door een terugslagklep met een aftakking naar de vacuümslagen.
Bij jouw zal dat nog een hard kunststof stuk slag zijn, deze moet je kapot snijden en vervangen door een nieuw stuk (speciale dikke slang met wapening erin).

Je ziet nog net een stukje met haakse aansluiting vlak boven de gele olievuldop zitten.
074ea482.jpg
 
R

Ralph

Gast
wiellagers achter zijn geen naven, zitten in een huis geperst. geen gereedschap betekent in deze niet kunnen wisselen.
het lager dat erin zit moet namelijk gedeeld worden. zie mijn topic.
 
@ Ralph, heb geprobeerd jou topic over de lager te vinden, maar als ik op "Zoek berichten gebruiker "klik vind hij 33 pagina's dus heb hem nog niet kunnen vinden....

Nou de motorblok in kwestie,
IMG_3439.jpg


Dus als ik het goed begrijp hebben we het dus hier over,
IMG_3437.jpg
IMG_3436.jpg

Dat boutje uit de slang kan toch niet de bedoeling zijn lijkt mij of wel?... aftermarket iets van opel 8)7

En dit vond ik vanmiddag, moet ook ff de "te doen lijst" gezet woorden
IMG_3438.jpg
 

Colinh

Donateur 2023
<a class="postlink-local" href="http://forum.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=110&t=2358" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=110&t=2358</a>


How To, wiellager vervangen door Ralph.




Gr Colin
 
R

Ralph

Gast
thx collin en de volgende keer even aan de vrouw vragen voor de onderdelen.
en bastiaan )(*&^%$# dat boutje hoord daar zeker niet, het vacuum word verdeeld zie hievoor de uitleg en plattegrond van jack omega.
je zal wel e.e.a. hebben wat niet goed functioneert. of vermogen mist.
 
Nee dat het boutje daar niet hoort had ik ook wel door..... de garage zei "Bas hij trek vals lucht door dit slangetje, ik prop er effe en boutje in dan loopt je motor beter....."

Had idd de schema van jack omega gevonden, ga die maar is grondig inspecteren/doornemen
 

Vega

Medewerker
Administrator
Bastiaan zei:
Dus als ik het goed begrijp hebben we het dus hier over,
IMG_3437.jpg
Inderdaad, loopt verder door onder de parafaanplaat door naar de rembekrachter.

IMG_3436.jpg

Dat boutje uit de slang kan toch niet de bedoeling zijn lijkt mij of wel?... aftermarket iets van opel 8)7

Zou opzicht wel kunnen, is niet de elegantste manier om iets af te doppen.
Er zijn een aantal van die terugslagkleppen met twee aansluitingen, je heb er maar één nodig de rest gaat met koppel- en T stukken.
De eerste generatie was met twee aansluitingen de aangepaste met één aansluiting.
Bij mijn X25Xe was de tweede aansluiting dicht gesmolten, bij de nieuwe die ik kocht bij de VOD zat er nog maar één aansluiting aan.

En dit vond ik vanmiddag, moet ook ff de "te doen lijst" gezet woorden
IMG_3438.jpg

Die krijg je niet vervangen, je heb niet genoeg ruimte om te vervangen, omdat je de leiding opzij moet trekken en dat gaat niet omdat er geen speling inzit om te bewegen.
Aan het rubber zitten twee draadeindjes die je door de gaatjes moet krijgen 8)7
 
Vorderingen tot nu toe,...... nog niets gedaan aan de auto. :P
Ben nog steeds in de verkennende fase/ aan het onderzoeken wat alles gaat kosten enz enz, voor wat uitlaten betreft denk ik al wat gevonden te hebben, is dit wat? <a class="postlink" href="http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=auspuff+omega+b2.5+v6+&_cqr=true&_nkwusc" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=ausp ... ue&_nkwusc</a>

En nu het volgende, men koppeling van de auto, s'ochtends voor dat ik weg wil gaan moet ik eerst de koppeling op "druk"pompen (10 ,15 x pompen met de hand en ik kan weer schakelen)en s'middags als ik naar huis wil moet ik weer het zelfde ritueel uitvoeren. nou heb ik het gelukt dat ik niet afhankelijke ben van de auto voor op men werk te komen.
Maar nu het volgende, als ik onder de 80 blijf is er niet aan de hand/ er blijft druk op het koppelings-systeem staan, zodra ik boven de 100 ga is er geen druk meer op het koppelings-systeem.

Dus in andere woorden, waarom heb ik af en toe wel druk en dan weer niet?


Wat heb ik tot nu toe gedaan / laten doen.
-Remvloeistof niveau in de gaten gehouden, blijft constant
-Koppelings-systeem op druk laten zetten, was effe druk maar tevergeefs is de druk weer weg gevallen.

Gr Bas
 
Uitlaten zijn een verhaal apart.
Wat een hoop mensen niet weten, is dat er twee soorten makelij zijn; koud gewalst en warm gewalst.
Je wilt degene die van warm gewalst staal zijn gemaakt. Om de hele simpele reden dat het staal van deze uitlaten dus in de vorm zijn gebracht terwijl ze nog op temperatuur was.
Hierdoor heb je dus minder vervorming in het materiaal, wat de levensduur weer verlengt.
De koud gewalst uitlaten zullen eerder gaan roesten.
Wil je gewoon geen gedonder meer, geef er dan wat meer geld aan uit en koop een RVS model (Irmscher eindpotten zijn bvb gemaakt van RVS).
De huidige uitlaten, via de VOD, zijn afkomstig uit Frankrijk. Voor zover ik weet zijn deze ook koud gewalst.

V.w.b. jouw koppeling: klinkt mij als een druklager met een slecht humeur.
Wanneer is jouw (versnellingsbal-)olie voor het laatst vervangen ?
Misschien dat spoelen hier een uitkomst is.
Of neem eens contact op met onze Ralph.
 
Nou, en poosje niets meer van mezelf laten horen , was op onderzoek uit over het repareren / laten maken van men auto....

Ben al aardig op weg, maar waar ik het meeste mee zit is mijn koppeling van de auto.
Men lokale garage wist mij te vertellen dat het vervagen van de druk lager 3 uur werk zou zijn en in totaal rond de 500 euro zou kosten 8)7


Daar naast wou hij het e.e.a vervangen, wiel lager achter 350,- lambda sonde 170,- toerental sensor 180,-

wat te doen wat te doen, is en druk lager vervangen moeilijk (van de koppeling) heb zowat alle gereedschap ter beschikken incl brug.

Verder heb ik geen last van de auto/ vertoond hij geen gebreke naar mijn idee op de koppeling na dan.

Gr Bas
 
Bovenaan