Naar alle verhalen en projecten dan ook maar eens mijn beslommeringen bij het zoeken en vinden van een andere automobiel.
Het is een verhaal opzich geworden, als je het helemaal wilt lezen is een bakje koffie zeker aan te raden
Zoals jullie hebben kunnen lezen heeft mijn, tot voorheen, altijd trouwe 2.5 DTI mij van het één op het andere moment in de steek gelaten. Dit was te wijten aan het BMW kwaaltje, wat mij duur is komen te staan.
Enfin, plots zonder auto komen te staan is lastig, helemaal als je er van afhankelijk bent voor je werk zoals ik ben. Dus gelijk begonnen met een plan van aanpak. Eerst eens een lijstje gemaakt met alle zaken die ik van belang acht:
Duitse makelij
Achterwiel of 4 wiel aandrijving
Automaat
Liefst een sluitende historie maar toch wel minimaal de laatste 4 jaar
Maximaal 150.000 gelopen
Minimaal trekgewicht van 1800 kg
Als pre een 6 cilinder
Vervolgens de zoektocht maar eens begonnen langs de gangbare en ongangbare wegen.
Na een dag info vergaren 2 auto’s gevonden welke mijn belangstelling hadden.
Om de keus nog lastiger te maken: ook nog eens 2 verschillende merken.
En zo kwam ik voor de keus te staan: een Mercedes E270 CDI (w211) met 118.000 op de teller of een BMW 525d (E60) met 127.000 op de teller.
(Ondanks mijn liefde voor Audi, kon ik op dat moment geen exemplaar vinden welke aan mijn eisen voldeed.)
De Mercedes stond relatief dicht in de buurt waarna ik heb besloten deze auto als eerste te gaan bekijken.
Éénmaal aangekomen bij de dealer bleek het om een zeer net exemplaar te gaan, afkomstig van de eerste eigenaar, dealer onderhouden, nagenoeg geen lakdefecten, smetteloos interieur etc etc. De eerste indruk was dan ook ronduit positief.
Na een kort praatje met de verkoper (wat een kwal, echt zon kontekruiper die alles zegt om die auto verkocht te krijgen) een proefrit gemaakt. WAUW ! ik was gelijk verkocht.
De Omega is en blijft absoluut een zeer goede auto, maar aan deze wagen was toch te merken dat Mercedes de lat net iets hoger legt.
Na wat onderhandelen over de prijs, garantie en randzaken de deal rond gemaakt.
Een paar dagen later zou ik de auto kunnen ophalen. Uiteraard zo blij als een klein kind de dagen afgeteld tot het zover was.
Toen was het zo ver, het was ‘’de dag’’
Na de gebruikelijke rituele bij de dealer, de auto meegenomen naar huis waarna zelf moeders het een mooie wagen vond ondanks haar afkeer tegen Mercedes.
De (werk)dagen die daarop volgden vlogen voorbij.
Ik kon de dag wel omkijken zodat ik weer op pad kon met de Benz.
Intussen tijd zelfs een mooie originele en schadevrije set 17 inch Avantgarde velgen opgesnord.
Maar helaas !!
De 5 pitter begon na een week kuren te vertonen.
De versnellingsbak begon te resoneren, bokken en slipte zelfs af en toe !
Met een flink pest humeur naar de dealer gegaan welke een monteur meestuurde om de problemen vast te stellen.
De betreffende monteur deelde gelukkig de mening dat de bak niet helemaal lekker was.
Dit komt wel goed dacht ik nog
Na een afspraak te hebben gemaakt kon ik pas bijna een week later terecht ?!
In tussentijd ben ik bij Baan Twente geweest welke al snel tot de conclusie kwamen dat het waarschijnlijk om het bekende W211 kwaaltje ging: door lekkage kan er koelvloeistof in de oliekoeler van de automaatbak komen. Deze sloopt vervolgens de koppelomvormer en na even doorrijden schijnbaar de hele bak.
Uiteraard deze bevinden meegegeven aan ‘’mijn’’ dealer.
Deze dacht dat het allemaal niet zon vaart zou lopen, en zei eerst te willen beginnen met een bak spoeling, wat uiteraard zijn goedrecht is.
De dagen die daarop volgden waren er van vele irritaties en helaas door mijn agenda ook nog eens één met veel kilometers.
Na eindelijk de Benz bij de werkplaats te kunnen achterlaten, werd ik na 2 uur alweer opgebeld met de mededeling: het doet het weer redelijk
Ik viel bijna van mijn stoel: redelijk, redelijk ?
De bak moet het perfect doen en niet redelijk.
De chef werkplaats vond dat het allemaal acceptabel was, en als ik het er niet mee eens was, ik het maar met de directeur moest overleggen.
Nou dat heb ik gedaan en geweten !
Na aankomst werd ik gelijk ontvangen door de directeur welke graag ook een test rit wou maken. De beste man kroop achter het stuur van de Benz en reed als een bezetene, rustig rijden was er niet bij. De man kende schijnbaar 1 stand van het gaspedaal en dat was ‘’volle polle’’ Nadat ik had aangegeven dat de eikel eens rustiger moest rijden, en dan ook de symptomen kon waarnemen bond hij iets in, en zag daar: de problemen waren waar te nemen.
Maar wacht, het word nog gekker !
Kan dat dan ? Jazeker, zie hier:
Na het constateren van de problemen, kwam de man tot de conclusie dat het aan mij lag !
Met mijn oude wijven rijgedrag lokte ik zelf uit dat de bak ging resoneren en schommelen.
Hij reed al 25 jaar automaat en wist echt wel wat goed en niet goed was, daarnaast mocht ik voor dat beetje geld (ik vind een bedrag van 5 cijfers niet een beetje, of ben ik nu gek ?) niet de hele wereld kon verwachten.
Hierna werd de sfeer steeds grimmiger.
Nadat ik mijn verbazing te boven was, heb ik de aangegeven dat dit niet acceptabel was.
Hierop vroeg hij aan mij hoe we dit gingen oplossen, nou simpel antwoorde ik: de bak reviseren. Dit viel echter niet in goede aarde en stond ook niet ter discussie. De bak voldeed toch immers aan zijn eisen.
Hij wou er zelfs wel 3 jaar garantie op geven. Toen maar nogmaals aangegeven dat ik helemaal niet op die 3 jaar garantie zat te wachten, maar een goede en vooral zacht schakelende automaatbak wou hebben.
Nadat hij mij vervolgens recht in mijn gezicht aan het uitlachen was heb ik de man 2 keuzes gegeven: ik ros hem door je pui naar binnen heen , en dan zien we wel, of je doet me het aankoop bedrag terug.
De man leek de laatste optie het beste, waarna ik de Benz heb achter gelaten en het hele auto zoeken opnieuw begon
Na even een ‘’baal dag’’ te hebben ingelast , weer nieuwe energie verzameld om een nieuwe zoektocht te starten. De eerder genoemde 525d was inmiddels niet meer te vinden op het internet, dus deze keuze had ik ook niet meer.
In de korte periode dat ik de E270 heb gereden, ben ik ook tot de conclusie gekomen dat een 5 cilinder het eigenlijk net niet is voor mij. Het rijd prima, maar op de een of andere manier kon ik er niet aan wennen. Het leek wat rumoeriger en voor mijn gevoel was de balans eigenlijk weg. Zodoende heb ik besloten dat, als het moet, ik liever een 4 als 5 cilinder wil rijden.
Na 2 daagjes zoeken viel mijn oog op, jawel, een Audi A6 3.0 TDI Quattro.
Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan, en ik heb contact opgenomen met de verkoper welke aan de andere kant van het land woont. Helaas stond er geen telefoonnummer bij wat er in combinatie met het werk van de eigenaar er voor zorgde dat de communicatie wat moeizaam opgang kwam.
Eenmaal contact gelegd (en na wat info te hebben vergaard via diverse wegen) bleek het om een directeur van een bank te gaan.
Hij is de 2e eigenaar van de auto, en heeft hem van de eerste eigenaar, een accountant overgenomen. Het beestje heeft 145.000 km levens ervaring, is voorzien van de nodige opties en is haar hele leven Audi dealer onderhouden . Daarbij zijn de beide eigenaren van het type ‘’ik wil geen vieze handen’’ en werd de auto bij elke poep en een scheet bij de dealer neergezet om het euvel te verhelpen. Een basis die mijn wel aanstond.
Na wat denk werk en overleg de keuze gemaakt om vrijdags naar het westen des lands te cruisen met de Omega van paps.
Eenmaal daar aangekomen bleek de auto er zeer keurig uit te zien, en dat er via de telefoon en mail niets teveel was gezegd. Het zal wel heel idealistisch klinken, maar toen ik in de A6 stapte, voelde het alsof ik een maatpak aantrok. De Benz was op dat moment slechts nog een vage herinnering.
Tijdens de het maken van de proefrit had ik al besloten dat ik hem zou meenemen.
Uiteraard heb ik nog wel even mijn enthousiasme getemperd, en nog een beetje onderhandeld over de prijs en de 17 inch set lichtmetaal met winterbanden. Na op een nog acceptabelere prijs uit te zijn gekomen, snel de deal rondgemaakt en de wagen meegenomen naar huis.
De ruim 2 uur durende terugreis heb ik met een grote smakelijke grijs rond getuft.
De dagen daarop volgend heb ik eerst de A6 voorzien van een nieuwe APK (zonder problemen) en nieuwe remblokken, daar de oude minder werden.
Het schoonmaken (lees detailen) van het in en exterieur laat helaas nog even op zich wachten, daar ik hier toch een dag of 4 a 5 voor wil plannen. Verder als een wasbeurtje en een stofzuiger is het dan ook nog niet gekomen.
Echte plannen heb ik er (net als de Omega 2.5 DTI) niet meer mee.
Van het echte verbouw werk ben ik afgestapt, en ondanks dat ik mijn eerste Omega behoorlijk heb aangepast, vind ik toch ''less is more''
Enige wat ik reeds heb besteld is een nieuwe originele mattenset (welke tot de detail nog in de verpakking blijven) en een set Audi Q7 led kenteken lampjes.
Dit ter vervanging van de halogeen lampjes. De Q7 lampjes passen namelijk 1 op 1 en kunnen ook overweg met het canbus systeem.
Voor de liefhebbers even een kort overzichtje met opties:
Audi A6 3.0 TDI Quattro Pro Line
Bouwjaar: 2005
Km-stand: 145.XXX
Aantal vorige eigenaren: 2
Aantal ‘’bijzondere’’ opties
Half leder half alcantara interieur
Orthopedische sport stoelen
Tiptronic (ook wel F1 flippers genoemd)
Sport onderstel (fabriek af -3cm)
Lederen sportstuur (fabriek af)
Actieve koplampen (draaien mee in o.a. de bochten)
18 inch 12 spaaks zomervelgen met Michelin 245/40/18 banden (origineel Audi, dus origineel gesmede velgen en geen imitatie)
17 inch 7 spaak wintervelgen met Continental 225/50/17 banden (origineel Audi)
Daarnaast natuurlijk ook nog een tal van ‘’standaard’’ fabrieks opties:
Stoelverwarming
Regensensor
Xenon verlichting
Elektrische stoelverstelling
6 CD wisselaar
TV/DVD speler
Afneembare trekhaak
Navigatie
Walnoot houten interieur accenten
Parkeersensoren
Een vakantie kiekje:
En ook met een aanhangertje staat de Audi zijn mannetje:
Indien jullie het leuk vinden zal ik over een paar weken een foto reportage maken en uploaden.
Bedankt voor het lezen
Groetjes
Lars
Het is een verhaal opzich geworden, als je het helemaal wilt lezen is een bakje koffie zeker aan te raden
Zoals jullie hebben kunnen lezen heeft mijn, tot voorheen, altijd trouwe 2.5 DTI mij van het één op het andere moment in de steek gelaten. Dit was te wijten aan het BMW kwaaltje, wat mij duur is komen te staan.
Enfin, plots zonder auto komen te staan is lastig, helemaal als je er van afhankelijk bent voor je werk zoals ik ben. Dus gelijk begonnen met een plan van aanpak. Eerst eens een lijstje gemaakt met alle zaken die ik van belang acht:
Duitse makelij
Achterwiel of 4 wiel aandrijving
Automaat
Liefst een sluitende historie maar toch wel minimaal de laatste 4 jaar
Maximaal 150.000 gelopen
Minimaal trekgewicht van 1800 kg
Als pre een 6 cilinder
Vervolgens de zoektocht maar eens begonnen langs de gangbare en ongangbare wegen.
Na een dag info vergaren 2 auto’s gevonden welke mijn belangstelling hadden.
Om de keus nog lastiger te maken: ook nog eens 2 verschillende merken.
En zo kwam ik voor de keus te staan: een Mercedes E270 CDI (w211) met 118.000 op de teller of een BMW 525d (E60) met 127.000 op de teller.
(Ondanks mijn liefde voor Audi, kon ik op dat moment geen exemplaar vinden welke aan mijn eisen voldeed.)
De Mercedes stond relatief dicht in de buurt waarna ik heb besloten deze auto als eerste te gaan bekijken.
Éénmaal aangekomen bij de dealer bleek het om een zeer net exemplaar te gaan, afkomstig van de eerste eigenaar, dealer onderhouden, nagenoeg geen lakdefecten, smetteloos interieur etc etc. De eerste indruk was dan ook ronduit positief.
Na een kort praatje met de verkoper (wat een kwal, echt zon kontekruiper die alles zegt om die auto verkocht te krijgen) een proefrit gemaakt. WAUW ! ik was gelijk verkocht.
De Omega is en blijft absoluut een zeer goede auto, maar aan deze wagen was toch te merken dat Mercedes de lat net iets hoger legt.
Na wat onderhandelen over de prijs, garantie en randzaken de deal rond gemaakt.
Een paar dagen later zou ik de auto kunnen ophalen. Uiteraard zo blij als een klein kind de dagen afgeteld tot het zover was.
Toen was het zo ver, het was ‘’de dag’’
Na de gebruikelijke rituele bij de dealer, de auto meegenomen naar huis waarna zelf moeders het een mooie wagen vond ondanks haar afkeer tegen Mercedes.
De (werk)dagen die daarop volgden vlogen voorbij.
Ik kon de dag wel omkijken zodat ik weer op pad kon met de Benz.
Intussen tijd zelfs een mooie originele en schadevrije set 17 inch Avantgarde velgen opgesnord.
Maar helaas !!
De 5 pitter begon na een week kuren te vertonen.
De versnellingsbak begon te resoneren, bokken en slipte zelfs af en toe !
Met een flink pest humeur naar de dealer gegaan welke een monteur meestuurde om de problemen vast te stellen.
De betreffende monteur deelde gelukkig de mening dat de bak niet helemaal lekker was.
Dit komt wel goed dacht ik nog
Na een afspraak te hebben gemaakt kon ik pas bijna een week later terecht ?!
In tussentijd ben ik bij Baan Twente geweest welke al snel tot de conclusie kwamen dat het waarschijnlijk om het bekende W211 kwaaltje ging: door lekkage kan er koelvloeistof in de oliekoeler van de automaatbak komen. Deze sloopt vervolgens de koppelomvormer en na even doorrijden schijnbaar de hele bak.
Uiteraard deze bevinden meegegeven aan ‘’mijn’’ dealer.
Deze dacht dat het allemaal niet zon vaart zou lopen, en zei eerst te willen beginnen met een bak spoeling, wat uiteraard zijn goedrecht is.
De dagen die daarop volgden waren er van vele irritaties en helaas door mijn agenda ook nog eens één met veel kilometers.
Na eindelijk de Benz bij de werkplaats te kunnen achterlaten, werd ik na 2 uur alweer opgebeld met de mededeling: het doet het weer redelijk
Ik viel bijna van mijn stoel: redelijk, redelijk ?
De bak moet het perfect doen en niet redelijk.
De chef werkplaats vond dat het allemaal acceptabel was, en als ik het er niet mee eens was, ik het maar met de directeur moest overleggen.
Nou dat heb ik gedaan en geweten !
Na aankomst werd ik gelijk ontvangen door de directeur welke graag ook een test rit wou maken. De beste man kroop achter het stuur van de Benz en reed als een bezetene, rustig rijden was er niet bij. De man kende schijnbaar 1 stand van het gaspedaal en dat was ‘’volle polle’’ Nadat ik had aangegeven dat de eikel eens rustiger moest rijden, en dan ook de symptomen kon waarnemen bond hij iets in, en zag daar: de problemen waren waar te nemen.
Maar wacht, het word nog gekker !
Kan dat dan ? Jazeker, zie hier:
Na het constateren van de problemen, kwam de man tot de conclusie dat het aan mij lag !
Met mijn oude wijven rijgedrag lokte ik zelf uit dat de bak ging resoneren en schommelen.
Hij reed al 25 jaar automaat en wist echt wel wat goed en niet goed was, daarnaast mocht ik voor dat beetje geld (ik vind een bedrag van 5 cijfers niet een beetje, of ben ik nu gek ?) niet de hele wereld kon verwachten.
Hierna werd de sfeer steeds grimmiger.
Nadat ik mijn verbazing te boven was, heb ik de aangegeven dat dit niet acceptabel was.
Hierop vroeg hij aan mij hoe we dit gingen oplossen, nou simpel antwoorde ik: de bak reviseren. Dit viel echter niet in goede aarde en stond ook niet ter discussie. De bak voldeed toch immers aan zijn eisen.
Hij wou er zelfs wel 3 jaar garantie op geven. Toen maar nogmaals aangegeven dat ik helemaal niet op die 3 jaar garantie zat te wachten, maar een goede en vooral zacht schakelende automaatbak wou hebben.
Nadat hij mij vervolgens recht in mijn gezicht aan het uitlachen was heb ik de man 2 keuzes gegeven: ik ros hem door je pui naar binnen heen , en dan zien we wel, of je doet me het aankoop bedrag terug.
De man leek de laatste optie het beste, waarna ik de Benz heb achter gelaten en het hele auto zoeken opnieuw begon
Na even een ‘’baal dag’’ te hebben ingelast , weer nieuwe energie verzameld om een nieuwe zoektocht te starten. De eerder genoemde 525d was inmiddels niet meer te vinden op het internet, dus deze keuze had ik ook niet meer.
In de korte periode dat ik de E270 heb gereden, ben ik ook tot de conclusie gekomen dat een 5 cilinder het eigenlijk net niet is voor mij. Het rijd prima, maar op de een of andere manier kon ik er niet aan wennen. Het leek wat rumoeriger en voor mijn gevoel was de balans eigenlijk weg. Zodoende heb ik besloten dat, als het moet, ik liever een 4 als 5 cilinder wil rijden.
Na 2 daagjes zoeken viel mijn oog op, jawel, een Audi A6 3.0 TDI Quattro.
Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan, en ik heb contact opgenomen met de verkoper welke aan de andere kant van het land woont. Helaas stond er geen telefoonnummer bij wat er in combinatie met het werk van de eigenaar er voor zorgde dat de communicatie wat moeizaam opgang kwam.
Eenmaal contact gelegd (en na wat info te hebben vergaard via diverse wegen) bleek het om een directeur van een bank te gaan.
Hij is de 2e eigenaar van de auto, en heeft hem van de eerste eigenaar, een accountant overgenomen. Het beestje heeft 145.000 km levens ervaring, is voorzien van de nodige opties en is haar hele leven Audi dealer onderhouden . Daarbij zijn de beide eigenaren van het type ‘’ik wil geen vieze handen’’ en werd de auto bij elke poep en een scheet bij de dealer neergezet om het euvel te verhelpen. Een basis die mijn wel aanstond.
Na wat denk werk en overleg de keuze gemaakt om vrijdags naar het westen des lands te cruisen met de Omega van paps.
Eenmaal daar aangekomen bleek de auto er zeer keurig uit te zien, en dat er via de telefoon en mail niets teveel was gezegd. Het zal wel heel idealistisch klinken, maar toen ik in de A6 stapte, voelde het alsof ik een maatpak aantrok. De Benz was op dat moment slechts nog een vage herinnering.
Tijdens de het maken van de proefrit had ik al besloten dat ik hem zou meenemen.
Uiteraard heb ik nog wel even mijn enthousiasme getemperd, en nog een beetje onderhandeld over de prijs en de 17 inch set lichtmetaal met winterbanden. Na op een nog acceptabelere prijs uit te zijn gekomen, snel de deal rondgemaakt en de wagen meegenomen naar huis.
De ruim 2 uur durende terugreis heb ik met een grote smakelijke grijs rond getuft.
De dagen daarop volgend heb ik eerst de A6 voorzien van een nieuwe APK (zonder problemen) en nieuwe remblokken, daar de oude minder werden.
Het schoonmaken (lees detailen) van het in en exterieur laat helaas nog even op zich wachten, daar ik hier toch een dag of 4 a 5 voor wil plannen. Verder als een wasbeurtje en een stofzuiger is het dan ook nog niet gekomen.
Echte plannen heb ik er (net als de Omega 2.5 DTI) niet meer mee.
Van het echte verbouw werk ben ik afgestapt, en ondanks dat ik mijn eerste Omega behoorlijk heb aangepast, vind ik toch ''less is more''
Enige wat ik reeds heb besteld is een nieuwe originele mattenset (welke tot de detail nog in de verpakking blijven) en een set Audi Q7 led kenteken lampjes.
Dit ter vervanging van de halogeen lampjes. De Q7 lampjes passen namelijk 1 op 1 en kunnen ook overweg met het canbus systeem.
Voor de liefhebbers even een kort overzichtje met opties:
Audi A6 3.0 TDI Quattro Pro Line
Bouwjaar: 2005
Km-stand: 145.XXX
Aantal vorige eigenaren: 2
Aantal ‘’bijzondere’’ opties
Half leder half alcantara interieur
Orthopedische sport stoelen
Tiptronic (ook wel F1 flippers genoemd)
Sport onderstel (fabriek af -3cm)
Lederen sportstuur (fabriek af)
Actieve koplampen (draaien mee in o.a. de bochten)
18 inch 12 spaaks zomervelgen met Michelin 245/40/18 banden (origineel Audi, dus origineel gesmede velgen en geen imitatie)
17 inch 7 spaak wintervelgen met Continental 225/50/17 banden (origineel Audi)
Daarnaast natuurlijk ook nog een tal van ‘’standaard’’ fabrieks opties:
Stoelverwarming
Regensensor
Xenon verlichting
Elektrische stoelverstelling
6 CD wisselaar
TV/DVD speler
Afneembare trekhaak
Navigatie
Walnoot houten interieur accenten
Parkeersensoren
Een vakantie kiekje:
En ook met een aanhangertje staat de Audi zijn mannetje:
Indien jullie het leuk vinden zal ik over een paar weken een foto reportage maken en uploaden.
Bedankt voor het lezen
Groetjes
Lars