Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Probleem B1 2.5V6 Opgelost !!

Hallo,

Intro:
Ik ben Hans en sinds bijna een jaar de trotse eigenaar van de B1 2.5V6. Heb er tot nu toe van genoten al rijd ik maar zo'n 5000km per jaar.
Door de ziekte van Parkinson en ik uitgerangeerd, maar mag nog autorijden. Dit moet echter met een automaat, schakelen gaat vaak mis,(co-ordinatieprobleem)
Dus maar voor weinig een auto gezocht en ik liep tegen de 1995 Omega aan. Ging redelijk, alleen loop ik nu tegen een pobleem aan en geen middelen voor garage/dealer.

De laatste tijd bokt de auto erg. Starten ging nog goed, maar als je voor een stoplicht staat, kan hij ineens gaan bokken(stuiteren), ik denk met minder cylinders.
Wanneer je dan optrekt heeft hij totaal geen kracht en na een paar keer schokken hoor je een doffe "knal" wat volgens mij onder de kap vandaan komt en niet via de uitlaat.
Na een paar keer schokken rijdt hij door, ploffend en steunend en als hij op zo'n 50 km zit en je neemt gas terug, dan wordt hij rustiger, maar niet soepel lopend.
Gisteren moest ik door rijden en kwam er bij het "knallen" ook metaalgeluiden van vooronder. Het gekke is, hij wordt niet heet (90) en er brand geen waarschuwingslampje dat er iets defect is. Als hij een tijdje gestaan heeft, dan kan hij zo weer soepel naar huis rijden, zonder proleem. Hij heeft het de afgelopen maanden een paar keer gehad, maar als je verre ritten reed en op de snelweg constant reed, dan ging het over en kan hij weken goed rijden. Tegenwoordig doet hij het steeds vaker en durf ik er niet meer mee weg. Familiebezoek in Overijssel en Den Haag waren de hoofdmoten(vanuit Helmond), maar op een kaal stuk snelweg stranden met de vrouw en 2 hondjes is nu niet echt aantrekkelijk.

Is er iemand die dit probleem kent en mij kan zeggen waar ik moet zoeken en hoe ik het kan oplossen ?.

mvg Hans
 
R

Ralph

Gast
Re: Probleem B1 2.5V6

dis module (bobine) of de bougieschachten staan vol met olie.
 
Re: Probleem B1 2.5V6

Ralph zei:
dis module (bobine) of de bougieschachten staan vol met olie.

Dank voor de reactie, ik ga erna kijken.
Kan ik de DIS testen of is dit probleem zo duidelijk, dat hij voor zeker vevangen moet worden.
Zijn die dingen van de sloop te halen of zijn die onbetrouwbaar.
 
Re: Probleem B1 2.5V6

Ralph zei:
dis module (bobine) of de bougieschachten staan vol met olie.

De bougieschachten van cylinder 2-4-6 staan vol olie, het meest in cyl.2. De schachten van cylinder 1-3-5 zijn schoon.

In het forum opgezocht en het zou gaan over de kleppendeksel pakking ?
 
R

Ralph

Gast
Re: Probleem B1 2.5V6

ja en eventueel deksel mee vervangen deze trekken krom in de loop der jaren.
 
R

Ralph

Gast
Re: Probleem B1 2.5V6

inlaat eraf
kabelgoot verwijderen
inlaat orgelpijpen verwijderen
kleppendeksel verwijderen
diversen stekkers eruit aan de achterzijde van de inlaat.
(injector rails, dualram enz.)
let op de 6 grot ringen tussen de inlaat en het orgel.

deksel vast zetten met 8NM. en eventueel ondersteunende pakking gebruiken (womi vloeibaar in de rondingen en halve maantjes)

1,5 uur werk.
Dismodule kan al doorgeslagen zijn+ :g
 
Re: Probleem B1 2.5V6

Thx a lot.
Ik moet even wachten op euro's , maar dan zal ik eraan beginnen en ik laat het resultaat weten.

Is er een manier om die Dismodule door te meten?
 
Re: Probleem B1 2.5V6

Nog een vraagje, waar vindt ik een rechter kleppendeksel? Op internet is dat best wel pittig zoeken.
 

Joep

Verbannen
Re: Probleem B1 2.5V6

Berry heeft nog aluminium kleppendeksels liggen. Als die erop zitten dan trekken ze nooit meer krom.
En anders Ebay of de Opel dealer. In het laatste geval trek je knip maar open. :P

Ook zou ik als alles toch is gedemonteerd, gelijk de beide kleppendeksels vervangen.

In alle bovenstaande gevallen ook de kleppendekselpakkingen en O-ringen vervangen.
 
Re: Probleem B1 2.5V6

Neem me niet kwalijk, ik heb misschien nog een stomme vraag: Hoe zit het met rechts en links, voor de auto staan of vanuit de bestuurders stoel ?
Van al die plaatjes op internet raak je in de war. Voor mij was cilinder 2-4-6- rechts als je ervoor staat.
 
Re: Probleem B1 2.5V6

thx, dat is duidelijk.
Blijft nog alleen het uitzoeken van de pakking, Elring heeft 1 nummer voor beie kanten???
 

Berry

OOP Huisleverancier
Re: Probleem B1 2.5V6

Heb nog wel een nieuwe pakking set liggen nog in de verpakking kan voor weinig weg.
 
Bovenaan