Beste mensen,
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen met wat hulp/informatie over mijn linker achterwiel.
Februari dit jaar de keuring gehad, linker achterwiel liep aan en handrem(kabel) was ook niet in orde meer, dit is al een paar keer een probleem geweest en de kabel is inmiddels al 2x vernieuwd in 3 jaar tijd.
Goed, de keuring eiste dat de handrem in orde zou zijn, dus ben naar de garage gegaan, en de garage heeft de handremkabel, een stukje remleiding (rechtsachter) vernieuwd, en de schoenen linksachter.
Resultaat, vanaf februari tot begin vorige maand geen probleem, al had ik wel last van een of ander raar trilgeluid linksachter.
Ik ben er ondertussen achter gekomen dat de trilplaatjes die achter de blokken komen te zitten er bij mij niet opzitten, dat verklaarde dus al de rare geluidjes.. maar begin vorige maand begon ineens mijn linker achter wiel als ik in een bocht naar rechts vloog wat aan te lopen.
Nou heb ik verder vorige maand weinig gereden, en merkte ik wel dat zodra ik de handrem even stevig omhoog trok en weer los liet dat het geluid zo goed als weg was, en dan was het weer even uit het hoofd voor een tijdje.
Een paar dagen geleden begon het ineens heel erg te worden met aanlopen, constant geluid, maar wel op een manier van "zacht/zacht/hard.. zacht/zacht/hard" Dus alsof er iets aanliep maar extra erg op een bepaalde plek van het wiel.
Nou haal ik gister mijn linker achterwiel eraf en ben ik op zoek gegaan naar de stelschroef om te kijken of ik deze kan vinden, maar als ik dus op basis van foto's van anderen hier en op andere forums kijk zie ik dat ik het gat precies bovenaan op 12 uur moet zetten, maar dan kijk ik dus tegen een veer aan. Van een foto op dit forum:
Dat stelschroefje lijkt dus bij mij andersom te zitten, of ik kan het gewoon niet goed zien, maar dat stukje van die stelschroef die tegen de veer aan zit op de foto hierboven lijkt verdomd veel op wat ik zie aan de linkerkant van die veer (dus ongeveer op half 11/11 uur) Ik heb hier geprobeerd wat te verschuiven naar boven of beneden maar krijg het niet voor elkaar.
Toen ik dus mijn schijf nog een stukje verschoof, zag ik dat rechts (ongeveer op 2 uur) een schroef met een veer zat, die los hing! En toen ik op dat moment mijn schijf nog iets verder draaide viel er ineens een of andere slagschroef achter van mijn schijf vandaan!
Ik ga ze morgen bellen en verhaal halen, maar omdat het in februari al is gebeurt weet ik niet of ik hier nog aanspraak op kan doen, persoonlijk vind ik dit niet kunnen, maar hun zullen dat vast en zeker anders zien.
Nu is dus mijn vraag voor als ik het niet op hun kan verhalen wat ik nu het beste kan doen? Ik ben redelijk handig maar ik weet niet 1,2,3 hoe ik de remschijf eraf kan halen omdat ik het nog nooit heb hoeven doen, ik zie wel eens wat howto's maar echt heel duidelijk word ik hier niet van. Ik weet dat er 2 bouten van (wat zal het zijn, 15/16?) zitten van achter boven en beneden maar of deze ook los moeten en dan nog verder..
Ik ben er niet zo gerust op om te veel te kloten met remmen aangezien ik ook kleintjes heb die meerijden, maar als dit op te lossen valt met eigen handen dan doe ik dit graag.
Dus mijn vraag is.. wat zijn de suggesties om dit zelf op te lossen?
Schijf los en nakijken die hap? En zo ja, zou iemand mij dan kunnen vertellen of ik zonder de complete remleiding de schijf eraf kan krijgen, en zo ja, hoe? Het is een stugge remleiding, dus ik vraag me af of dit wel mogelijk is namelijk.
Nog wat foto's van de losse schroef en het slagschroefje (althans, daar lijkt het op)
Zoals je op de 1e foto kan zien staat de schroef al tegen de buitenkant aan te duwen, en op de 2e foto zie je dat deze meegetrokken word naar beneden.
Onderste 2 foto's is dus de (slag)schroef die van achter mijn remschijf kwam vallen.
Dus graag wat advies, want ik heb de komende tijd mijn auto weer hard nodig. En mocht er iemand die er verstand van heeft in de buurt wonen, ik zet enorm goede bakjes koffie! Uiteraard ben ik ook bereid hier wat vergoeding voor te geven, als het maar gebeurt door iemand die weet wat ie doet, want ik ben het gezeur na al die jaren problemen met de (hand)rem meer dan zat.
Alvast bedankt en mvg!
Kevin
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen met wat hulp/informatie over mijn linker achterwiel.
Februari dit jaar de keuring gehad, linker achterwiel liep aan en handrem(kabel) was ook niet in orde meer, dit is al een paar keer een probleem geweest en de kabel is inmiddels al 2x vernieuwd in 3 jaar tijd.
Goed, de keuring eiste dat de handrem in orde zou zijn, dus ben naar de garage gegaan, en de garage heeft de handremkabel, een stukje remleiding (rechtsachter) vernieuwd, en de schoenen linksachter.
Resultaat, vanaf februari tot begin vorige maand geen probleem, al had ik wel last van een of ander raar trilgeluid linksachter.
Ik ben er ondertussen achter gekomen dat de trilplaatjes die achter de blokken komen te zitten er bij mij niet opzitten, dat verklaarde dus al de rare geluidjes.. maar begin vorige maand begon ineens mijn linker achter wiel als ik in een bocht naar rechts vloog wat aan te lopen.
Nou heb ik verder vorige maand weinig gereden, en merkte ik wel dat zodra ik de handrem even stevig omhoog trok en weer los liet dat het geluid zo goed als weg was, en dan was het weer even uit het hoofd voor een tijdje.
Een paar dagen geleden begon het ineens heel erg te worden met aanlopen, constant geluid, maar wel op een manier van "zacht/zacht/hard.. zacht/zacht/hard" Dus alsof er iets aanliep maar extra erg op een bepaalde plek van het wiel.
Nou haal ik gister mijn linker achterwiel eraf en ben ik op zoek gegaan naar de stelschroef om te kijken of ik deze kan vinden, maar als ik dus op basis van foto's van anderen hier en op andere forums kijk zie ik dat ik het gat precies bovenaan op 12 uur moet zetten, maar dan kijk ik dus tegen een veer aan. Van een foto op dit forum:
Dat stelschroefje lijkt dus bij mij andersom te zitten, of ik kan het gewoon niet goed zien, maar dat stukje van die stelschroef die tegen de veer aan zit op de foto hierboven lijkt verdomd veel op wat ik zie aan de linkerkant van die veer (dus ongeveer op half 11/11 uur) Ik heb hier geprobeerd wat te verschuiven naar boven of beneden maar krijg het niet voor elkaar.
Toen ik dus mijn schijf nog een stukje verschoof, zag ik dat rechts (ongeveer op 2 uur) een schroef met een veer zat, die los hing! En toen ik op dat moment mijn schijf nog iets verder draaide viel er ineens een of andere slagschroef achter van mijn schijf vandaan!
Ik ga ze morgen bellen en verhaal halen, maar omdat het in februari al is gebeurt weet ik niet of ik hier nog aanspraak op kan doen, persoonlijk vind ik dit niet kunnen, maar hun zullen dat vast en zeker anders zien.
Nu is dus mijn vraag voor als ik het niet op hun kan verhalen wat ik nu het beste kan doen? Ik ben redelijk handig maar ik weet niet 1,2,3 hoe ik de remschijf eraf kan halen omdat ik het nog nooit heb hoeven doen, ik zie wel eens wat howto's maar echt heel duidelijk word ik hier niet van. Ik weet dat er 2 bouten van (wat zal het zijn, 15/16?) zitten van achter boven en beneden maar of deze ook los moeten en dan nog verder..
Ik ben er niet zo gerust op om te veel te kloten met remmen aangezien ik ook kleintjes heb die meerijden, maar als dit op te lossen valt met eigen handen dan doe ik dit graag.
Dus mijn vraag is.. wat zijn de suggesties om dit zelf op te lossen?
Schijf los en nakijken die hap? En zo ja, zou iemand mij dan kunnen vertellen of ik zonder de complete remleiding de schijf eraf kan krijgen, en zo ja, hoe? Het is een stugge remleiding, dus ik vraag me af of dit wel mogelijk is namelijk.
Nog wat foto's van de losse schroef en het slagschroefje (althans, daar lijkt het op)
Zoals je op de 1e foto kan zien staat de schroef al tegen de buitenkant aan te duwen, en op de 2e foto zie je dat deze meegetrokken word naar beneden.
Onderste 2 foto's is dus de (slag)schroef die van achter mijn remschijf kwam vallen.
Dus graag wat advies, want ik heb de komende tijd mijn auto weer hard nodig. En mocht er iemand die er verstand van heeft in de buurt wonen, ik zet enorm goede bakjes koffie! Uiteraard ben ik ook bereid hier wat vergoeding voor te geven, als het maar gebeurt door iemand die weet wat ie doet, want ik ben het gezeur na al die jaren problemen met de (hand)rem meer dan zat.
Alvast bedankt en mvg!
Kevin