Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Probleem met linker achterwiel (remmen)

Beste mensen,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen met wat hulp/informatie over mijn linker achterwiel.

Februari dit jaar de keuring gehad, linker achterwiel liep aan en handrem(kabel) was ook niet in orde meer, dit is al een paar keer een probleem geweest en de kabel is inmiddels al 2x vernieuwd in 3 jaar tijd.
Goed, de keuring eiste dat de handrem in orde zou zijn, dus ben naar de garage gegaan, en de garage heeft de handremkabel, een stukje remleiding (rechtsachter) vernieuwd, en de schoenen linksachter.

Resultaat, vanaf februari tot begin vorige maand geen probleem, al had ik wel last van een of ander raar trilgeluid linksachter.

Ik ben er ondertussen achter gekomen dat de trilplaatjes die achter de blokken komen te zitten er bij mij niet opzitten, dat verklaarde dus al de rare geluidjes.. maar begin vorige maand begon ineens mijn linker achter wiel als ik in een bocht naar rechts vloog wat aan te lopen.

Nou heb ik verder vorige maand weinig gereden, en merkte ik wel dat zodra ik de handrem even stevig omhoog trok en weer los liet dat het geluid zo goed als weg was, en dan was het weer even uit het hoofd voor een tijdje.

Een paar dagen geleden begon het ineens heel erg te worden met aanlopen, constant geluid, maar wel op een manier van "zacht/zacht/hard.. zacht/zacht/hard" Dus alsof er iets aanliep maar extra erg op een bepaalde plek van het wiel.

Nou haal ik gister mijn linker achterwiel eraf en ben ik op zoek gegaan naar de stelschroef om te kijken of ik deze kan vinden, maar als ik dus op basis van foto's van anderen hier en op andere forums kijk zie ik dat ik het gat precies bovenaan op 12 uur moet zetten, maar dan kijk ik dus tegen een veer aan. Van een foto op dit forum:

jg4lcy.jpg


Dat stelschroefje lijkt dus bij mij andersom te zitten, of ik kan het gewoon niet goed zien, maar dat stukje van die stelschroef die tegen de veer aan zit op de foto hierboven lijkt verdomd veel op wat ik zie aan de linkerkant van die veer (dus ongeveer op half 11/11 uur) Ik heb hier geprobeerd wat te verschuiven naar boven of beneden maar krijg het niet voor elkaar.

Toen ik dus mijn schijf nog een stukje verschoof, zag ik dat rechts (ongeveer op 2 uur) een schroef met een veer zat, die los hing! En toen ik op dat moment mijn schijf nog iets verder draaide viel er ineens een of andere slagschroef achter van mijn schijf vandaan! ;w

Ik ga ze morgen bellen en verhaal halen, maar omdat het in februari al is gebeurt weet ik niet of ik hier nog aanspraak op kan doen, persoonlijk vind ik dit niet kunnen, maar hun zullen dat vast en zeker anders zien.

Nu is dus mijn vraag voor als ik het niet op hun kan verhalen wat ik nu het beste kan doen? Ik ben redelijk handig maar ik weet niet 1,2,3 hoe ik de remschijf eraf kan halen omdat ik het nog nooit heb hoeven doen, ik zie wel eens wat howto's maar echt heel duidelijk word ik hier niet van. Ik weet dat er 2 bouten van (wat zal het zijn, 15/16?) zitten van achter boven en beneden maar of deze ook los moeten en dan nog verder.. |:(

Ik ben er niet zo gerust op om te veel te kloten met remmen aangezien ik ook kleintjes heb die meerijden, maar als dit op te lossen valt met eigen handen dan doe ik dit graag.

Dus mijn vraag is.. wat zijn de suggesties om dit zelf op te lossen?
Schijf los en nakijken die hap? En zo ja, zou iemand mij dan kunnen vertellen of ik zonder de complete remleiding de schijf eraf kan krijgen, en zo ja, hoe? Het is een stugge remleiding, dus ik vraag me af of dit wel mogelijk is namelijk.

Nog wat foto's van de losse schroef en het slagschroefje (althans, daar lijkt het op)

Zoals je op de 1e foto kan zien staat de schroef al tegen de buitenkant aan te duwen, en op de 2e foto zie je dat deze meegetrokken word naar beneden.
Onderste 2 foto's is dus de (slag)schroef die van achter mijn remschijf kwam vallen.

gfmLO6Fl.jpg
1QNZ4e2l.jpg
tPXBewDl.jpg
wnHkvnwl.jpg


Dus graag wat advies, want ik heb de komende tijd mijn auto weer hard nodig. En mocht er iemand die er verstand van heeft in de buurt wonen, ik zet enorm goede bakjes koffie! :o Uiteraard ben ik ook bereid hier wat vergoeding voor te geven, als het maar gebeurt door iemand die weet wat ie doet, want ik ben het gezeur na al die jaren problemen met de (hand)rem meer dan zat.

Alvast bedankt en mvg!

Kevin
 
R

Ralph

Gast
dat wat je vasthoud is de borgpen om de remschoenen tegen de achterplaat te fixeren.
nu ligt er nog een plaatje en een veer in de trommel.

houd niks anders in dan openmaken en alles her installeren zoals het hoort.
hou er rekening mee dat het remschoentje nu los ligt in de trommel en dus vast kan slaan.

ik zeg niet mee rijden.

tevens zie ik dat de borg bout van de remschijf weg is en deze dus nu los zit.
met een blok hout en een hamer aan de binnenkant slaan en de schijf zal los komen.

jou probleem kan voortkomen uit het niet of verkeerd afstellen van de handrem.
men stelt deze remmen d.m.v. het wieltje op de eerste foto en niet aan de kabel.
 
Dank je voor je reactie Ralph!

Dus even voor de duidelijkheid, omdat je zei een blok hout pakken en een hamer en de schijf los slaan, hoe zit het dan met de rem zelf die over de schijf heen zit, ik dacht dat die er eerst af moest om de schijf eraf te krijgen?
Vandaar dat ik vroeg of dit kon zonder dat de remleiding los moest, omdat deze stug is en het me lijkt alsof deze zou breken als je het geheel niet afkoppelt.

Je had het ook over de borg bout, welke is dat/waar zit deze en waar zie je dat aan? Dan ben ik daar ook wat bekender mee en snap ik het geheel misschien wat beter.

Hoe kan ik in dit geval dan het beste de schijf eraf tikken, waar moet ik precies dat blok hout tegen zetten om te tikken?

Sorry voor de vele vragen maar ik wil het graag zelf doen/kunnen maar wil dan wel dat ik weet wat ik doe.
Ik ben ook niet van plan er mee te rijden ook tot dit opgelost is.

En ja, dit is al jaren een probleem bij mij, altijd maar die handrem die nooit werkte en nieuwe kabels die na een maand weer niks meer doen.. alleen nu sinds de laatste keer laten repareren is dit dus het resultaat.
 

Andrew

600.000
Om de achter remschijf te verwijderen, moeten eerst de remblokken verwijderd worden (de 2 pennen met een doorslag naar binnen tikken, remcilinder met waterpomptang wat indrukken en de blokjes eruit halen). Dan moet de remklauw even opzij gelegd worden (aan de achterzijde de 2 bouten los te draaien). De stugge remleiding zoals jij het noemt is flexibel genoeg om de remklauw opzij te leggen, ik hang hem met een tierap aan de spiraalveer of zo. Er hoort een inbusboutje aan de voorkant te zitten (tussen 2 wielboutopeningen, net zoals het inspectiegaatje) die ik op jouw foto's mis, zoals Ralph ook al opmerkt.

Verwijderen van de remschijf gaat vaak lastig door de ontstane inslijt-rug van de handremschoentjes, dus eigenlijk moet de handrem los gesteld worden, maar wat tikken met een hamer en blokje hout werkt soms ook wel (niet altijd).

Gegeven de uitgevallen onderdelen: NIET meer mee rijden, want tenminste 1 van de handremschoentjes ligt nu los en kan vastslaan, dan zal de schade wel wat meer zijn als dat op snelheid gebeurt.

Die borgpen is onderdeel van een reparatiesetje dat je bij de VOD kan kopen, waarschijnlijk is de borgpen gewoon doorgeroest. Afstellen doe je door eerst dat wieltje zover te stellen dat de remschoentjes boven net niet aanlopen tegen de trommel, vervolgens stel je de onderzijde van de remschoentjes met de handremkabel bij de balans midden onder de auto.

Als je hier zoveel problemen mee hebt, dan lijkt mij ergens iets niet goed te zitten, want dit is zeker geen veelvoorkomend probleem. Eigenlijk zou je eens naar een kundige garage moeten gaan of het allemaal wel goed gemonteerd zit.

Ennuh, fraaie foto heb je van mij geleend, zie ik :)

Andfrew
 
Dank je voor de duidelijke uitleg Andrew, ik ga morgen even opnieuw kijken hoe ver ik kom, en sowieso even de garage bellen die hier verantwoordelijk voor is om te kijken wat hun nog voor mij kunnen betekenen.

Ik heb dan wel wat vaker problemen gehad aan datzelfde wiel, maar ik mag er van uit gaan dat als er een borgpen uit valt bij het demonteren van mijn wiel nadat hun nieuwe schoenen e.d. erin hebben gezet dat zoiets niet door de beugel kan.. Het ligt misschien voor mij nu wat gevoeliger omdat het elke keer van die beunhazen blijken te zijn die er aan sleutelen, maar de vorige keer was het een BOVAG garage en dan weet je verder ook niet meer waar je het zoeken moet.
Overigens hebben ze verder wel een degelijke reputatie hier in Zeeland dus het is allemaal een beetje vreemd.

Dat inbusboutje, in welk gat zou deze moeten zitten? Ik heb die namelijk nooit ook maar ergens in gezien. Beetje duister verhaaltje dat zulke boutjes en die anti trilplaatjes allemaal missen |:(

Ik zag trouwens inderdaad dat mensen hier op het forum de remklauw aan de veer hingen, ik weet dan nu dat dit ook zonder problemen kan, bedankt voor de tip.

Ik laat het nog even weten wat hier uit gaat komen, mocht ik nog wat vragen hebben hoor je het ook nog.

In ieder geval hartelijk bedankt alvast!
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Als je dat inbusboutje mist samen met de veer op de achterkant van de blokken, dan zeg ik: "prutsers".

Zelfs ik als leek haalde bij de Omega A destijds al mijn remmen uit elkaar om ze op te kuisen (roest weg en zorgen dat de blokken goed glijden)
En dat is nooit vergeten terug te zetten!

Die mag mijn auto ter plekke komen herstellen in dat geval,
en zoals raplh en andrew al zeiden, niet meer mee rijden tot alles correct in elkaar steekt.

Om de handrem af te stellen, Omega onder de achterbrug opkrikken, kleine platte schroevendraaier zoeken,
1 wielbout uitdraaien op elk wiel en dan maar regelen en voelen aan elke band door te draaien.
Je vind het tuimelwieltje wel na wat zoeken. (handrem los bij draaien tuimelaar)
Eventueel de centrale verdeler in de middentunnel aanspannen of lossen naargelang nodig.

Mij lukt het als leek op gevoel met de hand, na een tijdje regelen, te handrem af te stellen tot 5% verschil.
Verloopt mogelijk achteraf nog wel wat naargelang het inslijten van de remschoenen in de schijf!

als je het zelf doet: succes en geduld gewenst :)
 

tonboy

Verbannen
Je hoeft de remblokken niet te verwijderen om de remklauw er af te halen hoor. Maar je moet wel de remleiding los koppelen. Eerst de remslang even dichtknijpen met een griptang , niet te hard, en dan de remleiding los halen. Nadien uiteraard ontluchten.
 

Vega

Medewerker
Administrator
tonboy zei:
Maar je moet wel de remleiding los koppelen.

Remleiding hoeft niet los, de twee bouten van de remklauw los maken en de klauw met een ijzerdraadje aan de veer ophangen.
Met een griptang de leiding dichtknijpen is vragen om moeilijkheden lijkt mij.
 

tonboy

Verbannen
Afklemmen met griptang of iets dergelijks is heel normaal, mits de slang ingoede staat is natuurlijk. Maar hwt lijkt wel of je de demontage van de voorzijde beschrijft. Bij mijn 1998 b1 zit er toch echt eerst een stuk vaste remleiding vanaf de remklauw naar de remslang. En de remklauw is fabrikaat ate, met twee zuigers. Is dat bij een v6 dan anders?
 
Bij mijn 2.0 haal ik de achterste remklauwen ook gewoon los zonder de remleiding eraf te halen. Zoals eerder beschreven kun je ze gewoon ophangen. Misschien is het bij een station anders?
 

Vega

Medewerker
Administrator
tonboy zei:
Maar hwt lijkt wel of je de demontage van de voorzijde beschrijft. Bij mijn 1998 b1 zit er toch echt eerst een stuk vaste remleiding vanaf de remklauw naar de remslang.

Nee hoor gewoon de achterkant, het vaste stuk is flexibel genoeg om de remklauw opzij te hangen.
V6 heeft dezelfde remmen
 

tonboy

Verbannen
Nou, veel succes. Ik zou dat nou juist niet durfen. Die remleiding is van metaal en de kans dat zo een leiding knikt of scheurt vind ik veel te groot. Dan maar afkoppelen en ontluchten daarna.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat is @ OOP headquarters al diverse malen met succes zo gedaan, natuurlijk moet je voorzichtig zijn maar is met in acht neming van de beperkingen van het materiaal goed te doen.

Ook met de grotere klauwen @ geventileerde schijven achter.
 

Andrew

600.000
B-Buster zei:
Dat is @ OOP headquarters al diverse malen met succes zo gedaan, natuurlijk moet je voorzichtig zijn maar is met in acht neming van de beperkingen van het materiaal goed te doen.

Ook met de grotere klauwen @ geventileerde schijven achter.

Nou, zo beschreef ik het dus ook al gisteren in dit topic. Het is geen enkel probleem om de remleiding wat opzij te bewegen, die knikt echt niet meteen, ook ik heb het al diverse keren zo gedaan.

Andrew
 
Toen mijn achterwiellager werd vervangen, is de remklauw ook niet afgekoppeld. Hij is opgehangen en die remleiding kan aardig wat hebben hoor. Kijk maar eens op deze foto:
IMG_1247_zps5656c789.jpg
 

tonboy

Verbannen
Blijf erbij dat het onverantwoord is. Een beetje gecorrodeerde remleiding kan zo maar scheuren of afbreken. En waar vindt je dan zo gauw een nieuwe remleiding ? Zelfs volgens het werkplaatshandboek moet je de remleiding afkoppelen. Juist dat soort werkzaamheden aan de remmen gebiedt dat je heel zorgvuldig omgaat met de veiligheid. En dan nog zeuren over een inbusje welke ontbreekt ? Ik heb heel veel jaren gewerkt aan oldtimers (Truimph, Vauxhall et cetera) en dat schroefje om alleen de schijf of trommel even op zijn plaats te houden tijdens montage van het wiel is wel het meest onbelangrijke dat er is. Maar een shortcut nemen tijdens het vervangen van de schijf zal je mij nooit zien doen. Ik stop met deze onzinnige discussie met opmerkingen van "ik doe het al jaren zo". Totdat het écht een keer fout gaat..... |:( |:(
 

Vega

Medewerker
Administrator
tonboy zei:
Ik stop met deze onzinnige discussie met opmerkingen van "ik doe het al jaren zo". Totdat het écht een keer fout gaat..... |:( |:(

Het lijkt mij nou niet echt een onzinnige discussie, er wordt gevraagd hoe en wat en daar wordt antwoord opgegeven of je het er wel of niet meer eens bent..

tonboy zei:
Blijf erbij dat het onverantwoord is. Een beetje gecorrodeerde remleiding kan zo maar scheuren of afbreken. En waar vindt je dan zo gauw een nieuwe remleiding ?
Een gecorrodeerde remleiding is niet APK waardig en moet dan ook vervangen worden.

tonboy zei:
Afklemmen met griptang of iets dergelijks is heel normaal.

En als je nu met je griptang net even verkeerd knijpt, waar haal jij dan zo snel een andere flexibele slang vandaan.
 

tonboy

Verbannen
Vega zei:
tonboy zei:
Ik stop met deze onzinnige discussie met opmerkingen van "ik doe het al jaren zo". Totdat het écht een keer fout gaat..... |:( |:(

Het lijkt mij nou niet echt een onzinnige discussie, er wordt gevraagd hoe en wat en daar wordt antwoord opgegeven of je het er wel of niet meer eens bent..

Afijn, nog effe dan....
Eens of niet mee eens, ik zie dat toch wat anders. Er wordt een methode aanbevolen en door verschillende leden nog beaamd die zeer tegen alle regels van vakmanschap ingaat. En een in goede staat bevindende remslang kan best tegen dichtknijpen. Dat doe je immers ook met een daarvoor geschikte remslangklem. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de remslang fijnknijpt.

Sorry Vega, maar juist in een forum moet naar mijn mening heel zorgvuldig en verantwoord worden omgegaan met advies geven, en zaken die tijdens werkzaamheden in een normale garage vermeden worden, zeker waar het de veiligheid betreft, ook niet aangeleerd worden. :w
 
R

Ralph

Gast
tonboy zei:
Blijf erbij dat het onverantwoord is. Een beetje gecorrodeerde remleiding kan zo maar scheuren of afbreken. En waar vindt je dan zo gauw een nieuwe remleiding ? Zelfs volgens het werkplaatshandboek moet je de remleiding afkoppelen. Juist dat soort werkzaamheden aan de remmen gebiedt dat je heel zorgvuldig omgaat met de veiligheid. En dan nog zeuren over een inbusje welke ontbreekt ? Ik heb heel veel jaren gewerkt aan oldtimers (Truimph, Vauxhall et cetera) en dat schroefje om alleen de schijf of trommel even op zijn plaats te houden tijdens montage van het wiel is wel het meest onbelangrijke dat er is. Maar een shortcut nemen tijdens het vervangen van de schijf zal je mij nooit zien doen. Ik stop met deze onzinnige discussie met opmerkingen van "ik doe het al jaren zo". Totdat het écht een keer fout gaat..... |:( |:(

Mannetje, als jij 1 van de monteurs bent zet ik mijn vraagtekens erbij, je ondermijnt de werkzaamheden hier van een ieder. Het is nooit goed en je heb overal gewerkt en commentaar op.
in een ander topic moet ik het overlaten aan een specialist WTF 7(8)7 . Er zijn hier al grenzen verlegd door mij en niet nader te noemen leden. Er word meer dan 500.000 km geklokt door een OOP er zonder hulp van de VOD. Heb jij niets beters te doen.
Geef nou eens ondersteunende informatie met waarop te letten bijvoorbeeld, je weet veel deel het dan. Ik kan ook roepen lukt je niet en kom maar bij mij rinkelt mijn kassa wat harder. zit met regelmaat aan de telefoon met de mannen en vrouwen om ze te begeleiden in de werkzaamheden. en juist de shortcuts heb je nodig. Een kortere weg om het probleem op te lossen met in acht neming van de veiligheid hebben we juist nodig. Of doe jij ook 6 uur en 50 minuten er over om de distributie te wisselen van een V6 volgens het boekje.

en BTW een remleiding maak ik ter plaatse op maat. met trompet en wartels en flexleiding.
 
Bovenaan