Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij is hydraulisch geworde
Vandaag bij Ralph geweest. Rembekrachtiger vervangen.
Inmiddels is wel duidelijk dat de rembekrachtiger is doorgeroest door 2 zaken:
- Het genoemde schuim houdt water vast.
- Maar het onderste raamrubbers zat niet goed om de ruit. Er zat een kier tussen de ruit en het rubber. Daardoor is regenwater via de kier vanaf de ruit onder de paravan gelopen, waardoor het schuim continu verzadigd bleef met water en dat jarenlang. Ik heb gewoon nooit goed op dat rubber gelet.
Mijn noodreparatie heeft het gelukkig twee weken uitgehouden! Hier zijn de paravan verwijderd en de ruitenwisserinstallatie verwijderd.
De rembekrachtiger zit op een soort huis met 2 bouten. In het midden van de foto zie je er een. Die moet los.
Achter de aircoleiding zit de ander bout.
Gek genoeg zijn de bobines niet aangetast. Nergens scheuren.
De hoofdremcilinder los. Nu is te zien dat het deel wat in de rembekrachtiger zit ook roestschade heeft. Het water liep er natuurlijk gewoon bovenop door het gat.
Ook roest in het gat.
De rembekrachtiger is eraf.
Ralph lag als een vreemde spaghettisliert op zijn rug in de auto, met zijn hoofd tegen de pedalen om de borgclips los te maken van de stang van de rembekrachtiger die aan het pedaal zit.
De 'nieuwe' rembekrachtiger. (Nieuw van Berry). Hij zag er mooi schoon uit van binnen, geen roest. Van buiten een paar oppervlakkige plekjes. Ik had ze van te voren kaalgemaakt en in de fertan gezet. Daarna primer erop en even de boel zwart gespoten. Ik wil niet nog een keer een doorgeroeste bekrachtiger hebben!
Ik had ook nog een hoofdremcilinder van Berry liggen. Die ook maar gelijk vervangen. Op deze foto zit hij er al op.
Dit hoofd kennen jullie wel
Na ontluchten zijn we een stukje gaan rijden. Wat een verschil. Alleen al hoe soepel het rempedaal gaat. Voorheen voelde je hem schuren, maar omdat dat roestgat geleidelijk is ontstaan en daarmee ook het remkarakter langzaam veranderde, merk je dat niet. Maar nu het weer goed is, merk je het verschil heel goed. Ik reed ongeveer 50 toen ik plotseling keihard remde. En omdat Ralph net midden in een zin was, werd het gelijk stil naast me. Hij hing naar adem happend in de gordel die een mooie rode tatoeage op zijn borst heeft achtergelaten.
Ralph moet altijd lachen als ik de oude onderdelen mee naar huis neem 'voor in de kast'. Maar ik wil altijd weten hoe zo'n onderdeel in elkaar zit, dus thuis maak ik het open.
Zo begon ik thuis de rembekrachtiger te slopen. De twee membranen zitten in een metalen schotel. Beide schotels (voor en achter) zitten op het middenstuk geklemd, met om de zoveel centimeter een stukje omgebogen rand.
Ik wrikte de omgebogen stukjes rand een voor een omhoog en draaide daarbij steeds de bekrachtiger. Opeens voelde ik wat op mijn schoenen. Er drupte een soort bruingrijze dikke drab op:
Het achterste membraan was 'hydraulisch' geworden.
Blijkbaar reed ik al een tijd rond met een plens roestwater in de bekrachtiger.
´t Stonk behoorlijk.
Hier zie je van links naar rechts de achterste buitenschotel, het achterste membraan met de binnenschotel, dan het metalen middenstuk waar beide schotels op zitten en daar nog op vast de voorste buitenschotel.
De voorste schotel eraf. Hier kwam weinig water uit. Je ziet wel dat dit ook helemaal roestig is. De onderdrukslang naar het inlaatgedeelte van de motor zit op deze schotel. Die slang was van binnen ook aangeslagen met roest. Omdat de motorinlaat aan de slang zuigt, zal er uit dit voorste gedeelte wel water zijn weggezogen de motor in. Daardoor stond dit gedeelte waarschijnlijk bijna droog.
Als je de voorste schotel losmaakt, duwt de veer de bekrachtiger uit elkaar.
En dit is de binnenkant van de achterste schotel. Dit zie je als je het (rubberen) membraan weghaalt.
En daarmee kom ik aan het einde van een verhaal, waarvan ik hoop dat jullie het niet gaan meemaken. Gelukkig heb ik geen ongeluk gehad met deze remmen (ben van de zomer nog op vakantie geweest met volle bepakking en vrouw en kinderen. Je moet er niet aan denk dat dan je rembekrachtiger wegvalt, terwijl je aan het dalen bent in een haarspeldbocht...)
Berry, bedankt voor de onderdelen en het advies!
Ralph, bedankt voor de reparatie, de deskundige adviezen tussendoor, de gezelligheid en de grappen! Ik hoop dat je vrouw die mooie striem niet erg vindt...
(Heeft je buurman die remsteun al uitgeboord? Of blijft ie overnachten in de garage?)