Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

temp continu tegen de 100 graden

maandag heb ik mijn nieuwe Omega B1 uit 1999 opgehaald
en gisteren mocht hij meteen aan de bak voor een ritje Den Bosch - Den Haag en terug ( met lekker veel omwegen)
Wat mij op viel was dat hij de hele rit, zo tussen de 95 en 100 graden hing.
Ik heb hem niet echt op zijn donder gegeven, op de snelweg niet harder dan 110km/uur.
De temperatuur bleef ook tijdens een stukje filerijden op de waardes hangen
en geen enkele keer kwam hij boven de 100 graden, maar wat mij wel opviel
was dat de fan bijna continu aan het bijblazen was.

Ik vroeg mij af of het dus kan zijn dat mijn termostaat niet oke is
en dus pas bij een te hoge temperatuur helemaal open gaat of dat
het normaal kan zijn, ik weet namelijk van mijn vorige B1 dat de temp nooit
boven de 95 graden kwam.

de auto was redelijke belast, we zaten er met 4 flinke mensen in samen toch goed voor 400KG
misschien een mede oorzaak
 
Thermostaat blijft meestal juist open staan zodat de motor juist niet op temperatuur komt.
100 graden continue is toch wel iets teveel van het goede lijkt me, hoe is het gesteld met je radiateur?
En stond de airco aan of uit?

4 mensen lijkt me niet zo punt hoor, zeker op de snelweg moet de temperatuur gewoon netjes in orde zijn.
 

richard66

500.000+
Kan zijn dat je radiator is verstopt onderin dan verminderd het je koeling

Je kan het eens proberen om hem uit te bouwen en dan door spoelen .

gr Richard.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Check even je massa van en naar je motor of leg gelijk een extra nieuwe massa kabel van je carrosserie naar je motor.
Slechte massa is vaak ook een oorzaak van rare tellerstanden.
Houdt niet in dat er bij niet iets anders aan de hand is. Met te hoge KV meter aanwijzingen moet je altijd voorzichtig zijn.
 
yoyo zei:
Hoe is het kv niveau?


het niveau is goed, en ook staat er druk op dus van een lekagge of zo is geen sprake.
Vega zei:
Check even je massa van en naar je motor of leg gelijk een extra nieuwe massa kabel van je carrosserie naar je motor.
Slechte massa is vaak ook een oorzaak van rare tellerstanden.
Houdt niet in dat er bij niet iets anders aan de hand is. Met te hoge KV meter aanwijzingen moet je altijd voorzichtig zijn.

hier zal ik zo eens naar laten kijken, ik ga vandaag of morgen toch naar een garage om mijn airco bij te laten vullen.


allemaal alvast bedankt voor jullie antwoorden
 

Berry

OOP Huisleverancier
Oplossing weet ik niet,maar ik heb het met meerdere v6 jes gehad,is lekker als je naar het warme zuiden op vakantie gaat,kwam net nooit in het rode maar reed niet lekker ...dus steeds de airco uit en de kachel aan :'(
Heb van alles geprobeerd massa kabel ,nieuwe radiateur ,zelfs de thermostaat eruit,opwarmen duurt langer maar steeds naar het rode vlak van de temp meter.
Wat mij wel op valt dat het allen B1 waren.
 
vandaag de airco op druk laten zetten ( zal langzaam leeglopen ivm lek ventiel) en wat mij op valt is dat de temp niet meer boven de 92/95 graden komt, ook niet in de stad met veel stilstaan enz. misschien is 1+1=2.
 
servil zei:
vandaag de airco op druk laten zetten ( zal langzaam leeglopen ivm lek ventiel) en wat mij op valt is dat de temp niet meer boven de 92/95 graden komt, ook niet in de stad met veel stilstaan enz. misschien is 1+1=2.
Als de airco aanstaat draaien de fans continue dus wordt je geforceerd gekoeld zodat je temperatuur nu netjes blijft.
Maar als het straks flink warm is zal je toch weer de problemen krijgen.
 
Marcel3.2 zei:
servil zei:
vandaag de airco op druk laten zetten ( zal langzaam leeglopen ivm lek ventiel) en wat mij op valt is dat de temp niet meer boven de 92/95 graden komt, ook niet in de stad met veel stilstaan enz. misschien is 1+1=2.
Als de airco aanstaat draaien de fans continue dus wordt je geforceerd gekoeld zodat je temperatuur nu netjes blijft.
Maar als het straks flink warm is zal je toch weer de problemen krijgen.


okay, dan houden we dat even in de gaten, bedankt voor je reactie
 
Berry zei:
Oplossing weet ik niet,maar ik heb het met meerdere v6 jes gehad,is lekker als je naar het warme zuiden op vakantie gaat,kwam net nooit in het rode maar reed niet lekker ...dus steeds de airco uit en de kachel aan :'(
Heb van alles geprobeerd massa kabel ,nieuwe radiateur ,zelfs de thermostaat eruit,opwarmen duurt langer maar steeds naar het rode vlak van de temp meter.
Wat mij wel op valt dat het allen B1 waren.


Had dat met mijn B1 2.0 16v ook. Werd er ook altijd gek van, want je vetrouwd het dan toch niet.
Terwijl hij toch flink ging koelen als de teller daadwerkelijk de 100 aantikte.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Marcel3.2 zei:
Als de airco aanstaat draaien de fans continue dus wordt je geforceerd gekoeld zodat je temperatuur nu netjes blijft.

Ook al staat de airco op ECO zullen uiteindelijk ook de airco fans meegaan draaien met de normale KV ventilator.

Maar als het straks flink warm is zal je toch weer de problemen krijgen.
Berry zei:
Oplossing weet ik niet,maar ik heb het met meerdere v6 jes gehad,is lekker als je naar het warme zuiden op vakantie gaat,kwam net nooit in het rode maar reed niet lekker ...dus steeds de airco uit en de kachel aan :'(
Heb van alles geprobeerd massa kabel ,nieuwe radiateur ,zelfs de thermostaat eruit,opwarmen duurt langer maar steeds naar het rode vlak van de temp meter.
Wat mij wel op valt dat het allen B1 waren.

Dat is opzicht erg vreemd want zowel met mijn B1.99 en mijn huidige B2 totaal nog nooit problemen gehad met de KV temperatuur op de vakanties.

Op onze vakantie naar Oostenrijk van vorig jaar was de buitentemperatuur in Duitsland zo'n 38 graden en met een snelheid tussen de 150 km/u - 200 km/u, en met de airco op diepvriezen (deze kon het nauwelijks bijhouden) plus 4 personen en bagage hebben we helemaal geen problemen gehad met de KV temperatuur.
De KV temperatuur schommelde zo tussen de 90 en 95 graden.
 
Ook ik heb redelijk wat kilometers afgetrapt met m'n huidige en vorige B1 en heb toch nergens last van moet ik zeggen. Hij wil eens oplopen naar 95 graden, maar das alleen als ik hem even goed heb uitgelaten en vervolgens ergens langzaam moet rijden. En niet voldoende rijwind vang. Koelfan slaat aan en de temperatuur zakt dan weer netjes naar de 90 toe. Denk toch dat er meer aan de hand is want ook ik heb met 30+ temperaturen geen last gehad, zelfs niet met m'n zwarte :)

(Althans op het gebied van de temperatuur dan hahahaha)
 
Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb. Het open sportfilter.
Deze zuigt alleen maar warme lucht aan in de motorruimte,
Morgen dus even de originele filterbak terug zetten
En dan hopen dat het over is.
 
Ik rij ook met een openluchtfilter, maar heb daar geen problemen mee. Ik heb de onderkant van de filterbox gemonteerd gelaten, met de aanzuigbuis aangesloten op de luchttoevoer vanachter de bumper. Hierdoor voldoende "koude" lucht, ook voor de Dual Ram functie. Wel gekozen voor een Piper Cross luchtfilter dat geschikt is tot 242PK. Daar kom ik nog niet aan.
 
Ik heb de afgelopen dagen ook ineens dit probleem. Weet iemand intussen waardoor dit probleem wordt veroorzaakt.
 
Bij mij bij buitentemp 20 - 25 gr.
, op de snelweg temp constant 92,5 gr. op de meter, in de bebouwde kom af en toe voor een verkeerslicht loopt die even op naar de 95 gr. Als ik de motor uit doe loopt de fan nog een tijdje door. Lijkt mij zoals het hoort. (rij altijd met airco aan)
 

tonboy

Verbannen
Temperatuuraanwijzing op het dashboard vertrouw ik niet op qua gradenindicatie
Bij mijn motor , de x20xev, zit er een thermostaat in die pas bij 92 graden opent. En dat ding is origineel gehaald bij de VOD.
Mijn temperatuuraanwijzing geeft bijna altijd 90 graden aan. Zou dan toch betekenen dat de thermostaat nooit opent ?
En inderdaad, trap ik hem goed op zijn staart dan loopt de temp op naar de 95 graden.

Overigens zal bij 100 graden de kv niet gaan koken, die moet dan wel boven de 110-115 graden zijn. Er staat immers druk in het kv systeem en die zorgt ervoor dat het kookpunt hoger ligt. Daarnaast zal de KV ook enige toevoegingen bevatten die voor een hoger kookpunt zorgen.
Dat zeggende, als de temperatuur op je dashboard opeens een wat hogere waarde aangeeft, zou het kunnen zijn dat je druk verliest in het systeem, bijvoorbeeld door een lekkende dop van het vaatje.
 
@B-buster, van bovenstaande heb ik nog niets uitgeprobeerd. Wel tijdens het rijden de airco uitgezet. Toen daalde de temperatuur even weer naar normale waarde, waarna hij weer steeg naar 100 graden. Airco toen weer aangezet en toen daalde de temperatuur voor even, waarna hij weer naar 100 graden ging.

Wat mij opvalt is dat de airco continu koude lucht blijft blazen, terwijl ik denk dat het binnen op de ingestelde temperatuur is. Mijn airco staat overigens ingesteld op 21 graden. Wellicht dat hij opnieuw afgevuurd moet worden?<br /><br />-- 18 jul 2014 09:23 --<br /><br />Afgevuld bedoel ik. Damn die autocorrectie |:(
 
Bovenaan