Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmissie

Illuminat0r

KnuffelBelg
Vandaag tot mijn grote verbazing even de Windows PC in de Omega moeten rebooten 7(8)7

Ik zit al langer met een probleem van "vermogenverlies" bij meestal actievere rijstijl, maar soms ook bij doodnormale bompa-rijstijl aan 50km/h. Plots krijg ik dan geen vermogen meer.
Wel vandaag is duidelijk geworden dat er nog steeds meer dan vermogen beschikbaar blijft, maar dat de automatische transmissie er dus gewoon de brui aan geeft.
Het gaat om de 5L40-E GM transmissie.

Er is een bekend probleem van 'het verlies van de achteruitversnelling'.
Maar hier is het dus in zen vooruit.

Vandaag dus plots bij 120km/h cruise, lampje transmissie motor&uitlaatgas aan en WEG aandrijving, motor naar stationair-toerental, of uit (weet ik niet meer)
Manueel schakelen loste niets op, dus dan maar uitbollen op de pechstrook, in de hoop de nabije parking te halen.
Echter niet opgeven, contact af, weer op en starten, en ja hoor...alles weer terug normaal 8)7

Enerzijds hoor ik nu wat meer 'whine' vanonder de wagen komen, maar dat hangt misschien aan het koppeke.

Al langer hoor ik 'stotterende' geluiden als hij wil schakelen rond de 50km/h.

Dadelijk nog eens proberen de 'paperclip' methode te zoeken, en trachten wat te weten te komen...

/me= -O-

*edit: de paperclip & pedaaltrick methode werken niet om de Y25DT uit te lezen.
 
R

Ralph

Gast
Re: Verlies aandrijving 5L40-E automatische transmissie

ingaande snelheid en uitgaande snelheid van de primaire as en secundaire as komt waarschijnlijk niet overeen met de rekenmodule in de computer.
hij ziet namelijk slip en gaat de motor en de bak opdracht geven tot het verlagen van de NM koppel/ vermogen.
dat je meer geluid onder de auto vandaan hoort komen kan duiden op de koppelvormer.
oorzaken kunnen zijn: sensoren ingaande as en uitgaande as is reeds een keer voorbij gekomen in het verleden en opgelost, koppelvormer maar ook de schakel selenoide, zitten er 2 in namelijk en zijn los te koop.
van de laatst genoemde zijn de problemen bekend.

de bak laten uitlezen op de transmissie geeft uitkomst in deze.
er zijn namelijk grafieken voor om te zien wat er fout gaat in de bak.

ook de stekker nabij de accu even nakijken of deze niet los zit.
dit had rene namelijk.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving 5L40-E automatische transmissie

wel vandaag laten uitlezen bij GMAN mechelen (was even dichtsbijzijnde dealer) en daarna naar Bonneux Transmissies gereden.

Blijkbaar zou het alsnog van de motor komen 7(8)7
Er zaten geen foutcodes in de automaat computer.

Het lampje was blijkbaar het lampje 'uitlaatgascontrole', /me was een beetje fout en gefixeerd.

Volgens Edwin van Bonneux Transmissies deed de automaat alles zoals het hoort bij de testrit. Ook hij kon geen foutcodes vinden.

foutcodes in de ECU:
P0100 aanwezig prestatie LMM
P1260 opvoerdruk onder grens
P1189 Geen druk commonrail
P1190 Lekkage commonrail waargenomen
P0243 laaddruk boven maximale waarde
P0400 EGR stroming te groot

De commonrail fouten kunnen wijzen op een niet gestartte motor, of op een lekkage die over een aantal weken opgelost geraakt is.
Echter gisteren ook 1x bij warme motor niet kunnen starten, dus dat kan dan weer een injector slecht betekenen, maar 1x betekent voor mij nog niets.

De EGR fout lijkt normaal wegens afgekoppelde EGR
De LMM fout zou kunnen een gevolg zijn van de EGR fout

De laaddruk fout is misschien een gevolg van chiptuning?

wordt echt weer even zoeken :(
Maar ik kan/mag wel weer zonder grote vrees rijden.
Ik dacht even dat de automaat echt om zeep was...

Het 'vermogen inhouden' heeft ze natuurlijk vandaag niet gedaan.
Ook begin ik nu aan mezelf te twijfelen of gisteren de motor naar stationair gegaan is of volledig uit 7(8)7
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Verlies aandrijving 5L40-E automatische transmissie

Wat van belang is of de foutcodes terugkomen na het wissen, dan weet je pas zeker dat het recente meldingen zijn.
 
R

Ralph

Gast
Re: Verlies aandrijving 5L40-E automatische transmissie

deze komen allemaal tegelijk, lang niet gezien maar de P0243 is de veroorzaker.
turbo druk out of range. de storing kun je zelf veroorzaken.
voorwaarden is:

storing moet langer dan 5 seconden aanhouden voordat het MM in de storing gaat.
rechte weg en vlak.
geen belading.
zet hem op de CC rond de 118km/h.
nu moet de computer deellast waarnemen waarna het signaal om de EGR open te sturen verzonden word.
turbo druk gaat dan op 0.7 bar liggen maar moet officieel zakken door een open EGR.
en voilla lampjes aan noodloop erop. bij de diesels word de noodloop in combinatie met de EGR geregeld en die blijft nu dicht. dus een verergerd effect krijg je nu.

waarschijnlijke oplossingen:

EGR open maken.
of turbo druk afregelen met een uitlezer die een grafiek toont.

oorzaak:

de DTI blokken vinden het niet fijn als de EGR is afgedopt. zeker niet na een dergelijke tuning, in de tuning nemen ze de EGR al mee in het verhaal en werken op een randje hiermee.

NIET LATEN RESETTEN! ANDERS ZIE IK NIETS!
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving 5L40-E automatische transmissie

Hmm, Ralph, dat is een hele uitleg...

Wel, de computer is dus door GMAN mechelen gereset, om te zien of ze terugkeren,
maar ik heb morgen toch een stuk autoweg te doen naar huis, dus dan zullen we dit eens aan de tand voelen.

Indien dit inderdaad de oorzaak is, kan dit eruit geprogrammeerd worden bij jouw weten?

Kennis Opel monteur heeft me verteld dat er bepaalde landen binnen Europa nog geen EGR regelgeving hebben, hij had op die manier een, laten we zeggen Poolse, firmware ingestoken, die geen EGR aansturing heeft...
*No offence aan onze Poolse vrienden, ik gebruik gewoon een land ter illustratie
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving 5L40-E automatische transmissie

Bon, vandaag samen met Ralph het geheel bekeken.

2 codes komen steeds terug:
P0243 laaddruk boven maximale waarde
P0400 EGR stroming te groot

Dat is goed, we kunnen de fout dus dupliceren en testen als er wat vervangen is.

Na wat dieper kijken bleek de rechter motorsteun 'lichtelijk' ontploft.
Hierdoor is er een vacuüm lek, en werkt dus niets meer op vacuüm.
Wat werkt er zoal op: variabele turbo sturing, wervelkleppen, EGR(afgesloten), verwarming?, motorsteunen, ...
Ook het blok ligt nu scheef, en met carter op minder dan een pink van het subframe.

Oh, ja, ook alle vacuum leidingen zijn rot door lekkages van olie en diesel... ;w

Enfin, na gecontroleerd te hebben hoe fel de intercooler lekt, hebben we weer een aardig shopping-lijstje 7(8)7
Motorsteun L
Motorsteun R
Intercooler
alle vacuum leidingen

Zullen dus maar met spoed horen naar de prijzen van de onderdelen, want dit moet zo snel mogelijk gerepareerd...
 
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

hey stijn die vac leiding heb ik hier op de rol
en hoe wist je dat je intercooler lek is
gr jona
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

design edition zei:
hey stijn die vac leiding heb ik hier op de rol
en hoe wist je dat je intercooler lek is
gr jona

Ralph heeft een zorro-band gekregen terwijl ik gas gaf op de brug _O-
(Maar hij deed omdat de intercooler overal olie eruit gooit aan de plastic koppelingen...)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Even wat links posten, straks ruim ik dit wel op:
EGR info:

http://blog.knudde.be/node/216

=================
Post mag weg, was even tussendoor hier gezet, maar staat niet meteen op zijn plaats volgens mij.
 
R

Ralph

Gast
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Illuminat0r zei:
design edition zei:
hey stijn die vac leiding heb ik hier op de rol
en hoe wist je dat je intercooler lek is
gr jona

Ralph heeft een zorro-band gekregen terwijl ik gas gaf op de brug _O-
(Maar hij deed omdat de intercooler overal olie eruit gooit aan de plastic koppelingen...)

en bedankt he. die dealer van jou moesten ze ergens ophangen waar de honden bij kunnen komen.
Altans degene die hem uitgelezen had en jou niet kon vertellen waar het zat.
voordeel, ik heb een mooie mod. gevonden in jou voertuig die ik ga bestellen.

ik zeg poep in de ogen.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Ralph zei:
Illuminat0r zei:
design edition zei:
hey stijn die vac leiding heb ik hier op de rol
en hoe wist je dat je intercooler lek is
gr jona

Ralph heeft een zorro-band gekregen terwijl ik gas gaf op de brug _O-
(Maar hij deed omdat de intercooler overal olie eruit gooit aan de plastic koppelingen...)

en bedankt he. die dealer van jou moesten ze ergens ophangen waar de honden bij kunnen komen.
Altans degene die hem uitgelezen had en jou niet kon vertellen waar het zat.
voordeel, ik heb een mooie mod. gevonden in jou voertuig die ik ga bestellen.

ik zeg poep in de ogen.

Hmm, Ja, waar ik normaal ga voor onderhoud hadden ze dit al wel kunnen zien, daar ik eens gezegd heb dat de uitlaat rammelde, maar er ontbrak toen ook een uitlaat-ophangingsrubber, dus mogelijk is het daarmee over het hoofd gezien.
Bij GMAN in mechelen, tjah, daar heb ik letterlijk gevraagd hem uit te lezen, dus daar is hij niet op de brug of put geweest, maar wel met de nodige tast in de geldbeugel. Echt jammer en ik zal daar ook niet zomaar teruggaan als ik niet echt moét.

Als zij toch zo volgens het boekje werken, dan hadden ze in het boekje ook gevonden dat ze alle vacuumleidingen moesten controleren alvorens verder te kijken, dus ja, een officiële VOD gaat hier in dit geval wat zakken in mijn achting :(
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Vraagje voor de techniekers:

Ivm de lekkende Intercooler dacht ik eraan deze te vervangen door het BMW E39 525d exemplaar indien er ruimte voldoende is in de bumper/voor de radiatoren.

Okkasie intercooler, doen of niet?

De Opel Intercooler, die dus qua maat gelijk is aan de 525tds IC zit rechts voor het voorwiel en kost 514 excl.
Een BMW E39 525 IC (17 512 247 359) kost 260 incl. (okkasie 100,-).
Dit geeft marge in budget voor custom leidingen en montage t.o.v. de GM IC
 
R

Ralph

Gast
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

is deze niet gelijk aan die van de 2.5 tdi ?
volgens mij wel namelijk en heb ik er één gevonden die een stuk goedkoper is.
en origineel!

denk ook aan de wijziging van de lucht inhoud. ik weet niet of de computer een grotere luchtinhoud accepteert.
dit met de tijd tot het verkrijgen van de juiste laaddruk binnen de gestelde tijd.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Zoals ik hierboven schreef gebruikt de omega y25dt eenzelfde type IC als de 525tds, welke een niet common-rail is.
De IC van de x25dt ken ik niet.
BMW past vanaf de common-rail 525d een langwerpige IC toe.

Als ik jou goed begrijp is er mogelijk een herprogrammatie nodig om een andere IC bruikbaar te maken?
Bepaald de turbo dan niet gewoon wat er "ingeduwd" wordt? En de maat van IC de percentage koeling?

Ik kan me met de langwerpige IC alleen maar minder weerstand inbeelden...

Heb jij een y25dt IC gevonden?evt link?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Als die van BMW hetzelfde is maar goedkoper dan zou ik voor de BMW versie gaan.
Op eBay worden ze regelmatig aangeboden, maar daar zou ik dan niet meer dan een paar tientjes voor over hebben, je weet tenslotte niet in welke staat deze verkeerd.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Volgens de EPC is de IC van een Opel X25TD / U25TD hetzelfde.
 
R

Ralph

Gast
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Dat gaf ik ook al aan. Dat ik er aan kaan komen
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Even samenvatten:

Te vervangen:
* Motorsteunen hydraulisch pneumatisch gedempt:
Steun L: GM 56 84 160, prijs 172,-ex -- BMW 22 116 751 281, prijs 83,8-incl
Steun R: GM 56 84 161, prijs 164,-ex -- BMW 22 111 096 514, prijs 83,8-incl
*in principe passen deze van BMW perfect, waarom zou Opel er nieuwe gaan fabriceren?
(http://www.motor-talk.de/bilder/motorla ... 92050.html)
* Vacuüm leidingen

Minder dringend als motorsteunen:
* Intercooler y25dt:
GM 13 02 412, prijs 514,-ex

Hier komt dan mijn overweging:
1: Er komt een originele IC van GM die bij een volgende vervanging 514,- ex gaat kosten.
Risico op fouten in motormanagement zouden 0 moeten zijn.
Hierop zit een electrische ventilator om airflow te forceren, die bij mij al 2x stukgelopen is, deze krijgt namelijk alle zout en bladeren te verwerken...
2: Er komt een BMW E39 525d IC in (17 512 247 359), nieuwprijs 260,-incl. + custom airtubes
Er is een risico op fouten in motormanagement, maar er zou door constructie een betere airflow moeten zijn, de IC is per definitie gemaakt voor deze motor door BMW (ook wel voor 520d gebruikt)
(correct me if I'm wrong).
Een volgende IC kost me dan slechts half van wat de GM kost, en normaal betere airflow en koeling van de samengeperste lucht?
 
Bovenaan