Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmissie

Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

die van bmw heb ik voor 225;- zonder mijn korting
jij hebt geluk jij kan nog iets veranderen aan je omi bij mij gaat dat niet
btw die motorsteunen hebben die enig efekt
gr jona
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Ben net eens snel gaan kijken, en de BMW IC gaat waarschijnlijk niet passen.
Deze heeft vast 90° aansluitingen aan beide uiteinden, en op die afstanden gaan er niet vrijwillig gaten in de Omega zitten...
en nee, ook niet met een klokboor 8)7

Ik denk dat ik de bumper er eens ga afhalen, om de maten in te schatten en gaten te zoeken.

Ik blijft ook open voor een OEM IC, maar daar zit ik met het verhaal van de slijtagegevoelige ventilator (allez bij mij toch)
Dit vraagt uiteraard de minste moeite en aanpassingen.
 
R

Ralph

Gast
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

volgens mij werken deze contra, en hebben ook een schroefdraad om de leiding vast te zetten.
 
R

Ralph

Gast
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

opel is bij vacuüm de kussen zacht en als het vacuüm weg valt hard.
BMW is andersom.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

vandaag de steunen in handen gekregen:
IMG_20121109_150454.jpg


Heb de oude steunen van het crash-blok waarschijnlijk weggegooid, dus kon niet meteen vergelijken,
maar de rechtse ziet er al veelbelovend uit.

Ook even de reserve turbo op het crashblok gehangen om een inschatting te maken van een druip-cover voor de steunen...
veel plaats is ook daar niet :F
IMG_20121109_155039.jpg
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Gisteren bij de VOD een en ander gerepareerd, aangepast en bekeken en getest.

De Motorsteunen zijn vervangen (beide kapot, rechts kwam er in 2 stukken uit)
Er is nu weer vacuüm overal :p

solenoide laaddruk en solenoide dempers werken, getest met Tech2 en vacuum meter.
(geeft -0.8 a-0.9 bar)

Ook de ventilator voor op de motor moeten vervangen, de visco koppeling had teveel speling, dat was de verassing van de avond (omstreeks 15u30 ontdekt) 7(8)7.

Probleem is nog steeds aanwezig, bij voluit valt er nog een fout, maar heb nog niet kunnen opnieuw uitlezen daar ik de proefrit pas 's avonds laat heb kunnen maken.
Maar ongetwijfeld weer de 0243 en 0400.

Het was een leuke dag sleutelen 7(8)7
enkele foto's volgen

*edit: de motorsteunen van BMW passen perfect, bestelnummers komen er nog wel bij.
Het BMW logo stond onder de GM stickers, maar de nummers heb ik geen tijd gehad om te controleren.
 
R

Ralph

Gast
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

0243 en 0400.

selenoide turbodruk wisselen. druk meten op de inlaat.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Laaddruk in inlaat van MAP sensor geeft:
Bij nullast 101kPa, gelijk aan atm druk
Bij midrange: ~130-150kPa
Bij volgas >150kPa, piek 230kPa

Je hoort nu ook duidelijk de turbo opspoelen, wat voordien volgens mij niet meer was.

Ik kan natuurlijk wel die solenoïde eens trachten te wisselen met de spare, maar met de actuator text van tech2 was ze goed.
 
R

Ralph

Gast
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

de druk is te hoog, 1.3 bar maximaal bij 4000 rpm = 130kpa
150 kpa = 1.5 bar en noodloop zal volgen. hij moet ook meer dan 3 seconden deze druk geven wil hij in de noodloop gaan.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Volgens TIS inspectieprocedure mag de druk tot 210kPa (MAP) oplopen bij de volgas test vanaf 3000rpm, dit is uiteraard stilstaand en niet rijdend.
Daarom dat ik de test dus als normaal zijnde evalueer.

210kPa MAP = ~110kPa boost

In de TIS had ik ook wat gevonden dat een fout 10s aanwezig moest zijn alvorens in noodloop te gaan.

Kan dit een verschil zijn met de BMW motor t.o.v. de opel-diesels?
 
R

Ralph

Gast
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Ook dit verhaal gaat nog wat verder :)

De IC is dus vervangen, en het probleem is er nog steeds.
Behr-Hella en niet OEM GM. scheelt hem ruwweg halve prijs voor een identieke en meer dan waarschijnlijk uit dezelfde fabriek komende IC.

Ventilator op de intercooler is weggelaten, hij zat voor de verandering weer eens muurvast.

Ik heb ook een vermoeden ondertussen van een luchtlek/ valse lucht die aangezogen wordt door de turbo, en die dus niet aan de LMM passeert...
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Afgelopen weekend met de vriendin naar Düsseldorf geweest en op de heenweg op enkele stukken in Duitsland nog wat 180 - 190 kunnen knallen.
Ik vermoed toch wel een dikke 20minuten kunnen surfen tussen 140 en 190, en dat ZONDER problemen.

er is na de intercooler niets meer vervangen buiten gewone oliewissels.
Wel is de batterij er waarschijnlijk één of meerdere keren afgeweest, dus heeft het volledig systeem een reset gekregen.

Het vermogenverlies lijkt mij dus nu definitief van de baan te zijn.
Ralph, thx om hem aan te wijzen op de brug!

Goed dat de uitkomst totaal niets met de automaat te maken heeft, wat in de initiële post beschreven stond, hoewel ik nog steeds niet weet wat daar toen exact gebeurd is.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Dat is mooi Stijn. :Y

Weer een succesvolle diagnose van onze huisdokter. d:)b
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Verlies aandrijving Y25DT & 5L40-E automatische transmis

Intussen is de Intercooler alweer volop verstopt door olieverlies.

Ding kan de druk niet aan...

Den deze zal eens moeten gaan nadenken nu :)
 
Bovenaan