Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

voorophanging

Heb inmiddels al enkele 10.000km last van m'n voortrein, heb al enkele dingen vervangen, en steeds lijkt het wat te helpen, maar nooit 100%.

Symptomen:
- Lichtjes naar rechts trekken bij rechtdoor rijden (amper merkbaar, maar de auto is inmiddels 3x uitgelijnd met de laser en telkens staat hij aan het einde van de uitlijning kaarsrecht)
- Bij remmen draait het stuur een stukje naar rechts
- Bij remmen stuurt de auto duidelijk en hard naar links (vreemde combinatie met vorige puntje!)
- Naar mijn mening overdreven last van spoorvorming/oneffenheden op de baan (zelfs hellingshoek van de baan heeft een invloed) (misschien kan dit punt 1 verklaren)
- Scheef afslijten van de voorste banden

Schockdempers zijn zo goed als nieuw, draagarmen en stabilisatiestangetjes zijn pakweg 30.000km geleden vervangen (imitatie)

Hoe kan ik hiermee verder?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Al eens elders de uitlijning laten controleren? Leuk, zo'n laser, maar dan blijven er genoeg variabelen over waardoor er nog een hoop mis kan gaan.

Zijn de draagarm rubbers gecontroleerd? Je zult niet de eerste zijn waar na 10.000km de imi rubbers aan het einde van hun leven zijn.

Verder, controleren op speling stuurkogels, pitmanarm en hulppitmanarm, en op speling op het stuurhuis.
 

Joep

Verbannen
Klinkt stom maar zijn van beide voorwielen de bandenspanningen gelijk? Ik heb wel eens gehad dat 1 voorband een stuk leger stond waardoor er veel meer wrijving ontstond en het stuur automatisch al ging draaien bij rechtdoorrijden.

Ook zou ik je wielvlucht eens na laten kijken. Mijne staat in de meest rechte stand (zelf gedaan, verder kan ie niet) en nooit geen schuin afgesleten banden meer en spoorvorming heeft mijne ook niet. Tijdens uitlijnen vroeg ik hiernaar en ik had het keurig voor elkaar volgens hun. Mijn imitatie draagarmen zitten er nu al anderhalfjaar zonder problemen onder.

Ik heb wel het idee dat de draagarmrubbers van een Omega ook snel slijten door veel spoorvorming. Doordat de wielen gaan zoeken wordt er ondertussen getrokken aan de rubbers met overmatige slijtage tot gevolg.

Ik zou de wielvlucht eens op z'n uiterste stand zetten waardoor je wielen waterpas recht staan. Je spoorvorming en bandenslijtage zou hiermee teruggedrongen kunnen worden. Vaak doen ze er bij uitlijnstations niks aan onder het motto "dat gaat bij deze auto niet" omdat ze het niet weten of omdat ze de klant snel weer weg willen hebben.

Verder inderdaad doen wat Jacco zegt, die zaken ook ff checken. :)
 
Bandenspanning is iig goed
Auto is op 3 verschillende plaatsen uitgelijnd, steeds met laser en steeds kreeg ik de uitprint, dus heb ik steeds alle gegevens kunnen nakijken, wielvlucht staat goed.

Heb de draagarmrubbers recent niet meer nagekeken, stuurkogels ed ook niet, zou imitatie echt zo snel stuk gaan? Zoja, welke imitatie kan ik wel vertrouwen als ik ze terug zou moeten wisselen?

Speling op het stuurhuis, hoe controleer ik dit? De auto heeft wel altijd gehad dat het stuurwiel ongeveer 1cm naar links en rechts te draaien was zonder dat dit invloed heeft op de wielen, dus "los" draaien zogezegd.
 
Mijn imitatie draagarmen waren nog binnen de 10.000 km weg. Maar inderdaad, stuurkogels en vergeet de pitmanarm niet...

Wat beter te vertrouwen is is origineel maar moet je per draagarm wel aan €270 denken en dan moeten ze er nog onder. Als je de originele draagarmen nog hebt kun je er andere rubbers voor bestellen bij de vod, deze zijn rond de €100 totaal voor 2 kanten als ik het goed heb.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Imi is prima ...nog nooit orgineel gekocht zal wel gek zijn voor dat geld.
En als ie een klein beetje zwabbert maakt niets uit is geen nieuwe auto. 8)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het is maar net wat je standaarden zijn en waar je tevreden mee bent. Ik kan me daar niet in vinden. Als ik nieuwe spullen monteer dient dat weer een fatsoenlijke tijd mee te gaan, dus die imi draagarmen dat gaat het niet worden. Zeker niet i.c.m. mijn maatje zomerrubbers. Dat geweld hebben de originele nieuwe rubbers een hele tijd weten te doorstaan.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Nergens last van met mijn imi armpjes in combinatie met mijn 9.5j 19 inch bandjes. :s
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Milord zei:
Heb de draagarmrubbers recent niet meer nagekeken, stuurkogels ed ook niet, zou imitatie echt zo snel stuk gaan? Zoja, welke imitatie kan ik wel vertrouwen als ik ze terug zou moeten wisselen?

Al eens vergeleken met het belgische wegenpad?
Volgens mij krijg je die perfect versleten op korten tijd hier 7(8)7
Maargoed, als er geen speling op zit dan moet je verder zoeken...
 
B-Buster zei:
Het is maar net wat je standaarden zijn en waar je tevreden mee bent. Ik kan me daar niet in vinden. Als ik nieuwe spullen monteer dient dat weer een fatsoenlijke tijd mee te gaan, dus die imi draagarmen dat gaat het niet worden.
Precies, en misschien zijn wij wat "doorgeslagen" maar ik dacht laat ik 1 x imi nemen, wat maakt het uit. Echt niet weer.

Gr. Paul
 
IJsblok zei:
B-Buster zei:
Het is maar net wat je standaarden zijn en waar je tevreden mee bent. Ik kan me daar niet in vinden. Als ik nieuwe spullen monteer dient dat weer een fatsoenlijke tijd mee te gaan, dus die imi draagarmen dat gaat het niet worden.
Precies, en misschien zijn wij wat "doorgeslagen" maar ik dacht laat ik 1 x imi nemen, wat maakt het uit. Echt niet weer.

Gr. Paul
Het is ook een beetje hoeveel je rijdt denk ik.
Ik rijdt 10-15K per jaar hooguit, dan ga ik geen draagarmen van 270 euro per stuk monteren.
Voor 85 euro heb ik nu 2 draagarmen, koppelstangen en stuurkogels.

Als ik nou 30k plus rijdt is het ander verhaal, maar ik vind origineel wel erg overpriced hoor.
Als ze nou 100 euro per stuk zouden zijn is het een ander verhaal, maar eerlijk = eerlijk, 270 euro is echt asociaal duur.
 
Tja het is mij erg slecht bevallen, al vanaf het begin dat ze er onder zaten, de versleten originele reden nog beter dan de imi na 2 maanden, echt verschrikkelijk was dat. Weekje naar België op vakantie geweest en dat was levensgevaarlijk op de snelweg, ik ging niet 1 maar 1,5 baan opzij met rijstrook wisselen zo erg was het. Daarna heb ik de PU bussen bij Ralph laten monteren.
Dat was een verademing, denk alleen dat dit sportonderstel wat ik nu heb te stijf wordt hiermee.

Gr. Paul
 

tonboy

Verbannen
Ik gebruik alleen "imitatie"delen van Mapco uit Duitsland, dat deed ik al bij mijn diverse bmw's, mijn Jeep, en nu ook bij mijn omega. Heb sinds de montage van de draagarmen pakweg 15.000 km gereden en geen klachten gehad. Redelijk in prijs, snelle levering en prima kwaliteit.
 

Joep

Verbannen
IJsblok zei:
Tja het is mij erg slecht bevallen, al vanaf het begin dat ze er onder zaten, de versleten originele reden nog beter dan de imi na 2 maanden, echt verschrikkelijk was dat. Weekje naar België op vakantie geweest en dat was levensgevaarlijk op de snelweg, ik ging niet 1 maar 1,5 baan opzij met rijstrook wisselen zo erg was het. Daarna heb ik de PU bussen bij Ralph laten monteren.
Dat was een verademing, denk alleen dat dit sportonderstel wat ik nu heb te stijf wordt hiermee.

Gr. Paul
Wel vermelden dat jij je Omi niet hebt uit laten lijnen na de draagarmwissel waardoor de boel niet spoorde en overmatige slijtage kreeg. :P

Ik nu 14.000 km met de imitatiearmen zonder verschil met toen ze er net onderzaten. Misschien hadden jij en Willem wel een maandagochtendsetje. ;) Het is altijd afwegen met wat je doet. In het voorjaar als de Irmschers er weer onderkomen en ik merk dan iets aan de sporing ofzo, dan komen er PU bussen onder. Nu al 3 maanden met 16 inch en 205/55/16 winterbanden rijdt het als nieuw. Even afwachten dus hoe dat is met veel bredere 18 inch sloffen.
 

tonboy

Verbannen
Joep zei:
Wel vermelden dat jij je Omi niet hebt uit laten lijnen na de draagarmwissel waardoor de boel niet spoorde en overmatige slijtage kreeg. :P
Dat verklaart een hoop, verkeerd bezuinigen dus, of te haastig werken.
 
Joep zei:
IJsblok zei:
Tja het is mij erg slecht bevallen, al vanaf het begin dat ze er onder zaten, de versleten originele reden nog beter dan de imi na 2 maanden, echt verschrikkelijk was dat. Weekje naar België op vakantie geweest en dat was levensgevaarlijk op de snelweg, ik ging niet 1 maar 1,5 baan opzij met rijstrook wisselen zo erg was het. Daarna heb ik de PU bussen bij Ralph laten monteren.
Dat was een verademing, denk alleen dat dit sportonderstel wat ik nu heb te stijf wordt hiermee.

Gr. Paul
Wel vermelden dat jij je Omi niet hebt uit laten lijnen na de draagarmwissel waardoor de boel niet spoorde en overmatige slijtage kreeg. :P
Wel even lezen Joep, ik heb het over de imitatie waarmee ik juist wel op de uitlijnbank heb gestaan en daar was alles binnen de normen.
Heb niks gezegd over het uitlijnen met PU bussen, dat reed erg goed maar DIE heb ik niet laten uitlijnen.

Gr. Paul
 
Bovenaan