Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

voorophanging

Joep

Verbannen
Sorry Paul, ik kon dat niet uit je verhaal opmaken maar had dit wel eens gehoord van je. Niet goed geluisterd dus haha! _O-
 
Wow, een hele boterham erbij hier :)

- Bandenmaat is 195/55/16 als ik me niet vergis, en 's zomers zitten er 245/45/17's op, daar kan het dus imo niet aan liggen.
- PU bussen is verboden in België, en ga ik dus ook niet riskeren aangezien de auto verboden kan worden tot het verkeer en de verzekering mag terugtrekken bij een schadegeval.
- Ik ben eigenlijk nog steeds niet van zin om 270 euro per kant te betalen voor nieuwe draagarmen, dat is me echt gewoon te veel. Het verbaasde me dan ook dat jullie Hollanders er nog niks goedkoper op gevonden hebben :D ;)
- Ik neem morgen contact op met mijn VOD, aangezien ik niet akkoord ga met de levensduur van de gemonteerde onderdelen vind ik dat hij op z'n minst even kan nakijken waar het probleem juist zit en of het effectief de draagarmen zijn die opnieuw opspelen. In het slechtste geval heb ik er toch een gratis diagnose uit.
 
Milord zei:
- Ik ben eigenlijk nog steeds niet van zin om 270 euro per kant te betalen voor nieuwe draagarmen, dat is me echt gewoon te veel. Het verbaasde me dan ook dat jullie Hollanders er nog niks goedkoper op gevonden hebben :D ;)
Haha, jawel hoor €100 voor alleen de rubbers, de oude moeten er wel uit geperst worden en de nieuwe erin wat niet echt makkelijk gaat.

Gr. Paul
 

Joep

Verbannen
Net wat Paul zegt, setje orginele bussen erin laten persen, stuurkogels nakijken en indien goed, uitlijnen door een andere zaak. Dan zou je al ver geholpen moeten zijn.
 

tonboy

Verbannen
Berry zei:
Wat een werk :z gewoon ATP mailen en voor €55 heb je 2 draagarmen perfect spul d:)b
Zeker weten ! Heb dezelfde ervaring (alhoewel ik die draagarmen bij Mapco heb bestelt, daar haalt ATP ook veel spullen op hun site vandaan)
 
Zo, op de brug geweest bij de VOD, op het eerste zicht niks mis met de draagarmen, waarschijnlijk wel een probleem met de remmerij.
VOD vond wel dat m'n wielen op't zich idd misschien wat te schuin stonden, hij stelde zelf ook voor om ze zonder uitlijnbrug gewoon wat rechter te zetten, kon iig het scheef afslijten van de banden al verhelpen.

Ik kijk van het weekend de remmen na en hou jullie op de hoogte!

PS: originele draagarmen heb ik niet meer, zijn weggegooid bij het plaatsen van de imi's
 
Zo,

Even druk geweest,

Vorig weekend zelf alle remmen nagekeken aangezien dit volgens de VOD waarschijnlijk de oorzaak was. Linksvoor zat het zwevende gedeelte van de remklauw behoorlijk vast, ingevet en nu gaat dat terug vlot. Echter geen verbetering.

Vrijdag is hij bij de VOD gebleven en gingen ze het probleem bekijken, vrijdag is dan linksvoor een stuurkogel vervangen, zat inderdaad wat spel op, auto opnieuw uitgelijnd. Dan de tip gekregen om nieuwe banden te monteren vooraan owv scheef afslijten, dit gisteren gedaan, probleem blijft.
Ik heb zelfs de indruk dat het nu 'bruusker' gebeurt, mogelijk ving het spel op de stuurkogel een en ander op wat nu niet meer het geval is.
Auto staat terug bij de VOD, ze gingen vandaag verderzoeken.

'k heb er helaas zelf echt geen tijd voor.
 
Zo,

Sinds gisteren de auto terug, het probleem is nu voor 95% opgelost.
Enkel bij zeer hard remmen komt het nog lichtjes voor.

Wat is er vervangen:
2 buitenste stuurkogels
2 binnenste stuurkogels
Hulppitmanarm
en jawel: Draagarmen vooraan.

Links hebben ze in de bestaande draagarm een nieuwe rubber geperst (niet akkoord mee)
Rechts was de draagarm verwrongen en hebben ze een nieuwe geplaatst (dit maal een origineel onderdeel)

Auto rijdt meteen een stuk aangenamer terug, véél directer weggedrag en veel aangenamere rij-ervaring, besef nu pas hoe slecht hij eigenlijk reed de afgelopen maanden.

Heb nu wel nog een lopende discussie over de rekening, aangezien ik niet akkoord ben om iets te betalen wat 10 maand geleden al eens vervangen is. Ik heb foto's van de draagarm en het is duidelijk te zien dat de kwaliteit gewoon te wensen overlaat en dat de cirkel waar de ronde rubber in zit ellipsvormig geworden is en de binnenste ring is hiervan opengesprongen. Rotzooi dus.

Persoonlijk vindt ik dat ik de draagarmen niet moet betalen, alsook een deel van de werkuren niet, aangezien ik deze amper 10 maand geleden nog maar betaald heb. Over de stuurkogels e.d. heb ik besloten geen discussie te openen, alhoewel ik er van overtuigd ben dat de slijtage misschien ook deels voortkomt uit het rondrijden met die rotte draagarmen.
Bovendien vindt ik dat de linker draagarm, die nu dus niet vervangen is, alsnog vervangen moet worden door een origineel stuk, waarbij ook die kosten niet door mij gedragen moeten worden, ik kan er namelijk niet meer van op aan dat die draagarm wél van goede kwaliteit zal zijn.

De VOD ging mij vandaag of morgen een voorstel doen, ik ben benieuwd.

Verder wel heel blij dat m'n omega terug naar behoren functioneert :)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik vind het bijzonder dat ze wel weten te concluderen dat de ene draagarm duidelijk niet meer in de juiste vorm steekt, en dus vervangen wordt, maar de andere alleen voorzien van nieuwe rubbers. Terwijl beiden toch van dezelfde bron afkomstig zijn. Die oplossing zou ik ook zeker niet accepteren.
 

tonboy

Verbannen
Als je niet tevreden bent met het aanbod van de VOD zou ik zeker naar het hoofdkantoor van Opel in België toe stappen, die doen vaak wat meer.
Ik denk dat je gezien de tijdspanne tussen de montage en het constateren van de afwijking (defect) niet erg sterk staat, ik weet hoe de wegen in Belgie soms zijn en dat je zomaar een gigantisch gat in de weg kan aantreffen, maar je weet nooit. Niet geschoten is altijd mis.
 
Dat is inderdaad het geval, echter is er op wisselstukken als ik het goed begrijp altijd een garantieperiode van 1j, zeker gezien ze gemonteerd zijn door een erkende dealer.
Op dat vlak maak ik me dus ook weinig zorgen, bovendien heb ik foto's van het onderdeel waarop duidelijk te zien is dat de "ring" waar de rubber in past overlangs gebarsten is, kaarsrecht gebarsten, iets wat in mijn ogen enkel kan als het barst op een lasnaad/vasthechtingsplaats.

Ik besef dat de 30.000km veel lijkt, maar de montage gebeurde amper 10 maand geleden, ik zou toch mogen verwachten dat - ook al is het imitatie - een wisselstuk minstens 1 jaar meegaat? ongeacht de kilometers die ik er dat jaar mee doe? Bovendien is mijn VOD al te goed op te hoogte van het feit dat ik veel km's maak en ben ik van mening dat ze de wisselstukken die ze voor mijn auto gebruiken dus ook moeten afstemmen op het gebruik van de wagen. Ondanks de staat van het Belgische wegennet. (waar ik overigens niet zo heel veel last van heb aangezien ik nagenoeg alleen autostrade/provinciesteenwegen gebruik waar asfalt ligt.

Ik heb nog niets gehoord van de VOD, indien dit morgen nog steeds zo is zal ik zelf met hun contact opnemen, maar ik ben echter niet van zin om een onderdeel waarvan ik mag uitgaan dat er een fout mee was bij de montage te gaan betalen. Ik weet niet wat andere mensen verdienen per maand, maar de rekening bedroeg 10 maand geleden om en bij de 700 euro (incl rollager achteraan) en ik zou toch sterk het gevoel hebben dat ik geschoren wordt als ik dezelfde kost geen jaar later opnieuw zou moeten maken voor hetzelfde probleem.
 

tonboy

Verbannen
In Belgie misschien een jaar garantie, in Nederland ligt dat helaas conform BOVAG maar op 3 maanden.
Maar ja, de VOD heeft waarschijnlijk ondeugdelijke materialen gebruikt. Hoop dat je eruit komt samen maar anders ijkt mij een leuke voor een geschillencommissie.
 

Joep

Verbannen
1 draagarm vervangen nu is vragen om ellende. Je hebt daarmee dus 2 fuseekogels die verschillen in kwaliteit (ene orgineel en nieuw, andere imitatie en 1 jaar oud...) Wel gek dat Opel dit zo doet. Vervang dan de beide armen. Zéker als 1 arm krom of gescheurd is, dan lijkt het me logisch dat ze geen risico willen lopen dat de andere nog goed is en 'm laten zitten.

Wel tof dat de Omega nu weer fatsoenlijk rijdt. Helaas had je zelf geen tijd want dat had je veel geld bespaard Willem. Zo zie je maar dat een dealer ook niet alles is... :N
Een monteur als bijvoorbeeld Jack en Ralph is dan gewoon veel aantrekkelijker met zo veel werk.

Succes met het afhandelen bij Opel! ;)
 
Dat besef ik inderdaad Joep,

Echter is het op het werk momenteel zeer druk (zoals eigenlijk het hele jaar rond) en maak ik behoorlijk wat overuren, ik woon dan nog eens +- 1u rijden van m'n werk, dan blijft er op een dag al niet al te veel tijd meer over om aan de auto te knutselen.. :) Hetzelfde geldt voor naar Ralph of Jack te rijden, is me gewoon te ver voor zoiets.

Normaal zou ik zo'n klusje graag zelf doen, echter was dit nu even niet mogelijk.

Inderdaad bewijst dit toch maar weer even dat alleen je eigen werk een garantie is.
 
Dat hadden ze toch veel eerder moeten zien, die kapotte draagarm!

Ik denk dat je veel onderdelen voor niks vervangen hebt, o.a. de banden.
Met deze kosten is alles natuurlijk wel weer lekker strak en nieuw!

Ik denk dat het probleem met alleen nieuwe draagarmen al opgelost was geweest!
(Maar dat denk ik dan)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
tonboy zei:
Als je niet tevreden bent met het aanbod van de VOD zou ik zeker naar het hoofdkantoor van Opel in België toe stappen, die doen vaak wat meer.
Niet geschoten is altijd mis.

Laten ze nu net Opel Antwerpen gesloten hebben... 7(8)7
Niet veel meer om op te schieten dus _O-
 
Bovenaan