Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Wederom de poelie gebroken 1jr na dato.

R

Ralph

Gast
na alles gedaan te hebben brak letterlijk de poelie in 2 delen.
wij moesten met 4 man, de bout lostrekken 8)7 nadat ik een constructie op de poelie gelast had.
het is eigenlijk te gek voor woorden hoe vast deze zat. de vork word gebruikt op fuseekogels los te halen en is echt krom.

poellie.jpg
 
Re: poelie gebroken, had ik weer

Goeidag die zat idd goed vast. Denk dat deze eens eerder te vast is vastgezet zo'n poelly breekt ook niet zomaar.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: poelie gebroken, had ik weer

Dat is lekker zeg.
Hoe kom jij toch altijd aan die gekke dingen. 8)7
Maar normaal is het niet.
 
R

Ralph

Gast
Re: poelie gebroken, had ik weer

de poellie werkt als een schokbreker en het middenstuk is daarom ook van rubber.
naar zeggen schijnt deze maar 200.000 km mee te gaan en dus was ik aan de beurt.
de kosten voor de poellie was 167 euro.
 
Re: poelie gebroken, had ik weer

Oohh op die manier gebroken. Dacht in de lengte door gebroken.

Die rubbers verslijten idd rond de 200000.
 
Re: poelie gebroken, had ik weer

Het losmaken van zo'n moer lukte mij het beste met behulp van een zware luchtsleutel. Deze geeft een mooie pulserende kracht af, waardoor de moer los "schrikt".
 
R

Ralph

Gast
Re: poelie gebroken, had ik weer

ik had ook een zware lucht sleutel met ruim 3500 nm kracht en nog niet los.
 

renepaul

Donateur 2024
Re: poelie gebroken, had ik weer

Nu wil ik toch wel graag weten waar dat ding zit.
Ik ben pas de 3 ton gepasseerd en hoop dat dit mij bespaard blijft.
 
R

Ralph

Gast
Re: poelie gebroken, had ik weer

de poellie zit op de krukas gemonteerd en drijft je waterpomp, aircopomp en dynamo aan met de multieriem.
aan de buitenzijde kun je er niets aan zien. je ziet welliswaar de rubberenrand maar deze is inwendig aan het verslijten en scheuren.
en blijft niemand bespaard. hij werkt namelijk als een schokbreker voor de krukas nu zal een V6 minder trillingen veroorzaken als een diesel 4 cilinder maar afbreken zal hij een keer.
 
Re: poelie gebroken, had ik weer

De v6 heeft een volledig metalen poellie hier zit geen rubber in. Mede omdat de v6 maar 1 multieriem heeft en een spanrol met veer als schokdemper.
 
R

Ralph

Gast
Re: poelie gebroken, had ik weer

ik heb er een liggen van een 6 en heeft ook een rubberen verbinding. misschien dat er meerdere types zijn.
 
R

Ralph

Gast
Re: poelie gebroken, had ik weer

jack-omegax3.0xe zei:
De v6 heeft een volledig metalen poellie hier zit geen rubber in. Mede omdat de v6 maar 1 multieriem heeft en een spanrol met veer als schokdemper.

helaas, helaas: hier een poelie van een v6 X2.5XE met rubbermanchet. ik begon al te denken na al die jaren 8)7 dat de v6en deze echt wel hadden.
de zwarte tussenliggende ring is de rubberenmachet ook wel de schokbreker genoemd. en gaat dus 200.000 kilometer mee volgens opel nederland (er is ook nooit een orgineel voledig metaal geleverd door hun).
het buitendeel kan dus terdege afbreken van het centrale deel.

poellie1.jpg


poellie-1.jpg
 
R

Ralph

Gast
Re: poelie gebroken, had ik weer

vandaag een y2.2dtr vectra binnen gehad met eveneens een afgebroken poellie. kilometerstand 217.000 kilometer.
en wederom een stuk ijzer moeten verlassen om de bout los te krijgen en een zware luchtsleutel. eigenaar is een forumer van ruim een jaar geleden (rene).
kosten poellie 169,-. en de rest van de schade aan de motor. het ding lijkt wel een frisby onder de kap.

mijn poellie kilometerstand 219.000 2.2 dti
rene poellie kilometerstand 217.000 2.2 dtr

check: zie je dat er schuren in het rubber zitten vervang deze dan. ook bij het uitsteken van het rubber tussen de schijven. deuken in het rubber zijn ook oorzaken.
 

Andrew

600.000
Re: poelie gebroken, Weer één binnen.

Blijkbaar zit die poelie bij de diesels met een centrale bout. Bij de V6-poelie op de foto zit het net als bij de L4 benzineversies met 6 of 4 torx-boutjes. Bij mijn L4's nog nooit problemen gehad om die los te krijgen. Die rubberen dempende laag heb ik inderdaad wel gezien bij mijn Omega, maar die poelie is nog steeds niet kapot.

Andrew
 
Re: poelie gebroken, Weer één binnen.

Mijn poelie was onlangs ook geknakt. Echter na nog geen 20000 km is deze nieuwe poelie wederom stuk gegaan.
Ik weet niet wat de oorzaak hiervan kan zijn. Ik heb met Ralph mail contact gehad en die had het over 2 maten multiriem (los van wel of geen airco!). Ik ben radeloos.....Nu zingt mijn stuurbekrachtigiginspomp (onlangs ook vervangen!). Ik ben zoekende.....
 
Re: poelie gebroken, Weer één binnen.

Waar heb je die poelie en multiriem laten vervangen, Karim ?
En zijn ze met OEM onderdelen vervangen of een ander merk ?
Dat de poelie weer stuk gegaan is, kan duiden op het verkeerd monteren (aanhaalmomenten wel gebruikt?) en indien er een verkeerde multiriem is besteld/gemonteerd, kan dat de oorzaak zijn van jouw zingende bekrachtigingspomp. Kan ook zijn dat die pomp, vanaf het begin, niet lekker was. Erg vervelend dat deze twee punten nu tegelijk weer opspelen, maar dat kan dus domme pech zijn...
 
Re: poelie gebroken, Weer één binnen.

Ik heb de poelie gehaald bij Slager automaterialen en deze laten monteren bij een "witte garage" bij mij in de stad.
Het is een niet al te ingewikkeld klusje. Ik rijd er voorlopig zo mee door en zie wel wat er kapot gaat.
Ik moet nu alleen niet 100% het stuur links of rechts draaien....
Dan begint ie te schuren/zingen.

Lijkt wel Rinus....haha!

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties.
 
Bovenaan