Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

X30XE

Vandaag begonnen met demontage van een X30XE.
Waarom?...Nou dat heb ik nou altijd al eens willen doen :*)
Motorblok gekocht en een motorstandaard wel zo handig.
Blok zou 2 gereviseerde koppen hebben waar na revisie nog circa 10k mee gereden zou zijn.
Daarna is de wagen total gegaan en zodoende verkocht diegene het blok.
Bij het demonteren van de koppen kwam ik inderdaad nog 2 verse koppakkingen tegen.
Ik haal alles uit elkaar en ben van plan de koppen te gaan bewerken.
Krukaslagers drijfstanglagers en zuigerveren zullen worden vervangen.
Blok wordt gehoond bij Krijgsman.
Daarna zal alles weer opgebouwd gaan worden
Uiteraard horen daar wat foto's bij.
En hieronder de foto's die ik tot dusver heb gemaakt.
3.0
dy3ekm.jpg

Upside down
2hwcwgw.jpg

rw1ft0.jpg

1z6qc9h.jpg

n5g3mt.jpg

2re63bk.jpg


Sommige lagerschalen (drijfstang) hadden wat lichte sporen erin staan, hoofdlagers zagen er goed uit.
Maar alles wordt toch preventief vervangen.
Overigens bij het losdraaien van het krukastandwiel dacht ik dat ik het tandwiel voelde bewegen terwijl de krukas nog stilstond.
Dacht dat ik me verbeelde totdat ik het tandwiel eraf had. (zie foto)
2cmsprm.jpg

Gewoon de spie afgescheurd/gebroken 8)7 ..
Any way nu dus wachten op klepveertang dan kan ik aan de gang met de koppen kleppen schoonmaken en weer inslijpen nieuwe klepseals en uiteraard het poorten van de koppen.
Wordt vervolgd ... :s
 

tonboy

Verbannen
leuk man, denk dat je er een hoop van leert. Zaken zoals oliepomp en oliekoeler ga je ook vervangen ?
 
Oliekoeler gaat eruit, komt externe voor, deksel maak ik een blind plaat voor.
Oliepomp ben ik nog niet over uit of ik die ga vervangen, heb in principe ook nog een donorblok staan (x25xe)
Die pompen zijn het zelfde, kan dan kijken wat de conditie is van beide.
 
Vandaag de kleppen eruit gehaald, en schoon gemaakt.
Eerst alles genummerd zodat straks de juiste klep weer in de bijbehorende klepgeleider gaat
wgvt0.jpg

Na een half uur waren de eerste 12 eruit.
sux7xv.jpg

En een half uurtje later ware ze er allemaal uit.
s30z5z.jpg

Toen kon het schoonmaken beginnen, gelukkig kan ik gebruik maken van een kolomboormachine dat maakt het eens tuk makkelijker.
Zo zagen de meeste uitlaat kleppen eruit voor de schoonmaak.
2dhcm7l.jpg

Na de schoonmaak
30vermt.jpg

1z23zug.jpg

En uiteindelijke weer 24 zgan kleppen :*)
akg7rl.jpg

De koppen had in onder tussen al lekker laten weken in de Dasty, na het schoonspoelen zagen die er zo uit.
ivdc3r.jpg

3445j6s.jpg

De volgende keer de restanten van de koppakking verwijderen, en dan kan ik aan de uitlaat poorten gaan beginnen.
De zuigers staan onder tussen ook te weken.

Wordt vervolgd
 

tonboy

Verbannen
Misschien overbodig, maar ik zou zeker ook alle draadeindjes vervangen, kosten weinig (verkrijgbaar bij Brezan of zo) en zo weet je zeker dat die krengen niet voortijdig afbreken.
Voor de rest, respect hoor, zijn er maar weinig die dit zo aandurfen en het zo tot in perfectie uitvoeren. Weet zeker dat je uiteindelijk een beter als nieuwe motor hier aan overhoudt waar je vele jaren nog plezier aan kan beleven.
Mag aannemen dat je het forum zo'n beetje uit het hoofd kent en zodoende ook alle zwakke punten van de V6 kan dromen.
Vandaar waarschijnlijk ook de externe warmtewisselaar ?
Ga je nog wat doen met de koppakking, heb verscheidene keren gelezen hier op het forum dat met de tijd die pakkingen gaan lekken aan de achterzijde van de koppen.
 
Draadeinden worden idd nog vervangen.
En idd de standaard ww is wel een zwak punt. (RVS is nog een optie).
Maar ik wil gewoon geen risico lopen dat ik daar nader hand met een eventuele lekkage nog een keer moet gaan rotzooien.. dus vandaar extern.
Koppakking ga ik verder niks mee doen behalve dan 2 verse erop, en die zoude bij normaal gebruik niet stuk hoeven te gaan.

Ik wil ook af van de secundaire luchtinlaat er zitten nu in de uitlaat poorten gaten voor dit systeem.
Maar dit neemt veel ruimte in, teveel naar mijn mening ..dus dat gaat verdwijnen dan kan ie ook wat beter ademen 8)

Mocht er trouwens nog iemand 2 type "G" nokkenassen hebben waar die niks mee doet, stuur me dan een PM..ik heb er nog 2 nodig.. thnks.
 
Giga klus William, veel respect, lijkt me ook leuk werk. Ik vind de eierhouders wel slim, veel succes en ik ga je verslag volgen.

Gr Rob vK
 

Vega

Medewerker
Administrator
william75 zei:
En idd de standaard ww is wel een zwak punt. (RVS is nog een optie).

Deze heeft een tweeledige functie op die plek.

Ik wil ook af van de secundaire luchtinlaat er zitten nu in de uitlaat poorten gaten voor dit systeem.
Maar dit neemt veel ruimte in, teveel naar mijn mening ..dus dat gaat verdwijnen dan kan ie ook wat beter ademen 8)

Zet er dan gelijk uitlaatspruitstukken van een 2.6 of 3.2 op, dan ben je die extra gaten en de EGR aansluiting kwijt.

Mocht er trouwens nog iemand 2 type "G" nokkenassen hebben waar die niks mee doet, stuur me dan een PM..ik heb er nog 2 nodig.. thnks.

Zijn de originelen niet meer goed?
Bij de G hoort ook de A
 
.

Zet er dan gelijk uitlaatspruitstukken van een 2.6 of 3.2 op, dan ben je die extra gaten en de EGR aansluiting kwijt.


Kijk dat is handige info, is het voor de rest hetzelfde qua aansluiting op de katalysator?

Zijn de originelen niet meer goed?
Bij de G hoort ook de A



De originele zijn nog goed, maar aangezien ik de uitlaat poorten ga bewerken, wilde ik met 4 x G gaan rijden.
Op Engels forum wel wat goede berichte over gelezen. http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/504706-4x-g-cams-x30xe.html
En dat is zover ik kan lezen nog zonder chip op maat.
 
Vandaag zuigerveren verwijderd en zuigers/drijfstangen schoon gemaakt.
2d8no0m.jpg

1gljc7.jpg


Ook alvast een begin gemaakt met het groter maken van de uitlaat poorten..
b544fn.jpg

6yfhmp.jpg

Wordt vervolgd
 
Kon vandaag niet verder met de koppen wacht op freesjes voor de dremel.
Dus heb me toen maar vermaakt met de 24 klepstoters.
Dat ziet er zo uit als je er 1 uit elkaar hebt.
2cei0d5.jpg

En 3 uurtjes later heb je 24 schone goed verende klepstoters.
es2a0i.jpg

Hopen dat vandaag de frezen nog binnen komen, dan kan ik morgen weer verder met de koppen.
Wordt vervolgd
 
tonboy zei:
Ik wil je niet op kosten jagen maar de klepstoters zien er best wel versleten uit... Is het niet de moeite waard deze te vervangen ?

Doe dat dan ook niet... :+
Maar zolang er horizontaal geen of nauwelijks speling is in de geleider in de kop (ivm met kantelen) kunnen ze nog prima wat km's mee.
Was en ben dan ook niet van plan om deze te gaan vervangen.

Er zaten er een hoop tussen die "vast" zaten, maar ze allemaal schoon gemaakt te hebben werken ze allemaal weer prima.
 

tonboy

Verbannen
wees je er wel van bewust dat ook de passing tussen klepstoter en cilinderwand een rol speelt in het functioneren van een klepstoter.
Als die speling te groot is zal er te weinig olie in de klepstoter komen (de olie lekt als het ware weg) en zo de werking niet optimaal zijn.
Maar er is natuurlijk maar 1 manier om dat echt te controleren, en dat is ervaren.
Bij revisie van mijn motor bleek de enige remedie om van het tikken af te komen het vervangen van de stoters, ik had ze ook schoongemaakt (weliswaar door ze een paar dagen in ATF te leggen en daarna schoon te maken met petroleum), maar toch bleven ze nog tikken, vooral bij koude motor.
 
tonboy zei:
Bij revisie van mijn motor bleek de enige remedie om van het tikken af te komen het vervangen van de stoters

Ik heb deze motor nooit draaiend gehoord.
En mocht straks blijken dat er tussen zitten die gaan/blijven tikken, dan kan ik alsnog besluiten om er nieuwe klepstoters in te zetten.
 

tonboy

Verbannen
william75 zei:
tonboy zei:
Bij revisie van mijn motor bleek de enige remedie om van het tikken af te komen het vervangen van de stoters

Ik heb deze motor nooit draaiend gehoord.
En mocht straks blijken dat er tussen zitten die gaan/blijven tikken, dan kan ik alsnog besluiten om er nieuwe klepstoters in te zetten.
Duidelijk, zo heb ik het dus ook gedaan. alleen is het een hele hoop werk, zeker bij een V6 om effe de klepstoters te vernieuwen. Wees je zelf bewust daarvan.
Het tikken zal overigens geen schade opleveren, dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk om ze pas dan te vervangen.
Stel je verder goed op de hoogte van het inrijden van de nieuwe motor met de juiste olie. Begin met hele dikke olie (20w50) en bouw dit geleidelijk af naar olie met de juiste spec.
En gebruik speciale montageolie bij de montage van de lagers en de krukas en drijfstangen.
 
tonboy zei:
Stel je verder goed op de hoogte van het inrijden van de nieuwe motor met de juiste olie. Begin met hele dikke olie (20w50) en bouw dit geleidelijk af naar olie met de juiste spec.

20W50 is volgens mij wat je juist niet moet doen, ik ga er gewoon 5w40 ingooien, olie moet juist zo dun mogelijk zijn om goed in de hydraulische klepstoters te kunnen komen.
De lagers krijgen ook een likje bij het opbouwen, niet te veel want dan zou je Nm verkeerd uit kunnen komen.
Belangrijkste van alles is denk ik gewoon als alles in elkaar zit eerst de motor even te laten draaien zonder ontsteking (zonder bougies zou nog t mooiste zijn) zodat de olie overal naar toe gepompt wordt
En dan verder gewoon rustig aan rijden, en als de motor op temp is mag er best normaal mee gereden worden.
 

tonboy

Verbannen
Ik ga er geen welkes niets verhaal van maken, informeer maar eens bij een revisiebedrijf, die zullen hetzelfde zeggen. De nieuwe lagers en zuigerveren moeten als het ware inslijten en daar helpt de montageolie (bevat grafiet) en dikkere olie bij.
 
Bovenaan