Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Xenon verlichting en de regels...

Xedrah

Donateur 2024
Super duidelijk filmpje met de antwoorden op de meest gestelde vragen en onduidelijkheden.

Blik op de weg over Pilot Xenon

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JTVVrMJy7rc[/youtube]
 
Je moet ze de kost geven die dus met een halogeen-unit een xenon hebben ingebouwd :N
Díe lui mogen ze wel eens aanpakken... dat zou meer geld opleveren dan die mensen die 4km/uur te snel rijden.
 

yoyo

The UK brothers
Kuch Kuch... :$ :$ :$ ikke dus... maar... wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat wij een aparte lens hebben
(zowel halogeen als Xenon) en die is mits hij niet te hoog staat niet zo irritant als de auto's waarvan je de lamp
al vanaf buitenaf ziet zitten. :Y
Die veroorzaken een hoop licht alle kanten op! })

Ik heb de lampen dusdanig af laten stellen dat ze knetterscherp en op de goede hoogte staan. d:)b
(nooit een licht signaal van anderen gehad dat ze last van mij hadden) :N

dussss..... :P
 

Xedrah

Donateur 2024
Jep, hier dus ook. :+ De Frontera heeft ook xenon, maar wel helder glas en in hoogte verstelbare koplampen.

10z73fm.jpg


Heb nog niemand gehoord die er last van had, ook geen seinende tegenliggers gelukkig.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Dan is het denk ik toch in orde, ook al heb je misschien niet het volledige lichtbeeld benut, maar toch al meer licht/zicht t.o.v. "Hallo geen lampen" :)
 

yoyo

The UK brothers
HAHAHA ja idd Stijn t.o.v hallo "geen lampen" (hoe kom je erop! _O- ) is het een grote vooruitgang.
Ik heb er 6000 k in zitten en dat is vrijwel wit.(ik hou niet van die blauwe tinten)
Het schijnt dat 5000k het meeste lichtopbrengst heeft en hoe hoger de waarde hoe meer blauw en minder lichtopbrengst!

Tevens ben ik eigenlijk (nog steeds) niet tevreden op de lichtopbrengst van zowel halogeen als xenon in de Omega. :N
Ik heb hier in het verleden wel eens een item over een soort "super" xenon(oid) gelezen, maar daar hing ook weer
een behoorlijk prijskaartje aan geloof ik.

Maar voorlopig geen problemen met de lampen en units dus (voorheen krijg je dus wel een prent als je niet de
wettelijk voorgeschreven verlichting aan boord had.)
 
De xenon van de Omega is nu eenmaal niet geweldig.
Daar moeten we ons, als Omega-liefhebbers, nu gewoon bij neerleggen.
Wil je dat veranderen, dan zul je de lenzen moeten vervangen.
Daar hangt een prijskaartje van zo'n €200,- aan vast.

Wat jij, denk ik, bedoeld Aart is de bi-xenon-mod van Catera-MV6
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=daHc0SlPiI4[/youtube]
Hij heeft hierbij ook zijn lenzen vervangen en daar direct bi-xenons' van gemaakt (de xenon lenzen gaan 'open' als er groot licht opgezet wordt... )
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
In mijn B1 zit ook een Pilot setje in plaats van de originele Xenon units. Werkte prima, en heel wat meer licht dan standaard met die halogeen pitjes het geval was. Nog altijd niet mega inderdaad, maar dit was al prima.

yoyo zei:
Het schijnt dat 5000k het meeste lichtopbrengst heeft en hoe hoger de waarde hoe meer blauw en minder lichtopbrengst!

Dat gaat op voor de meest witte tint. Dat is wat minder dan de 5000K. Echter is niet alleen de kleur van invloed, maar ook de lichtsterkte / het aantal lumen.

Maar voorlopig geen problemen met de lampen en units dus (voorheen krijg je dus wel een prent als je niet de
wettelijk voorgeschreven verlichting aan boord had.)

Zover ik weet was dat met de bouwjaren van de Omega's uberhaupt nooit een probleem.

MetalRush zei:
De xenon van de Omega is nu eenmaal niet geweldig.
Daar moeten we ons, als Omega-liefhebbers, nu gewoon bij neerleggen.
Wil je dat veranderen, dan zul je de lenzen moeten vervangen.
Daar hangt een prijskaartje van zo'n €200,- aan vast.

Wat jij, denk ik, bedoeld Aart is de bi-xenon-mod van Catera-MV6
...
Hij heeft hierbij ook zijn lenzen vervangen en daar direct bi-xenons' van gemaakt (de xenon lenzen gaan 'open' als er groot licht opgezet wordt... )

Mooie mod vind ik dat. Daar wil ik in de toekomst ook nog eens wat mee proberen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
yoyo zei:
Het schijnt dat 5000k het meeste lichtopbrengst heeft en hoe hoger de waarde hoe meer blauw en minder lichtopbrengst!

4300K heeft de meeste lichtopbrengst, vandaar dat dit ook zit in alle af fabriek Xenon koplampen.
 
Ik wil best een groups-buy organiseren... maar dan wil ik wel commitment. Niet dat er 5 afhaken nadat er besteld is.
 
MetalRush zei:
Ik wil best een groups-buy organiseren... maar dan wil ik wel commitment. Niet dat er 5 afhaken nadat er besteld is.


Als jij een meer in detail weergeeft, wàt de mod precies inhoudt, en wat de aanpassingen zullen zijn kan iedereen dat even voor zichzelf overleggen. Denk overigens dat er maar weinig mensen(achteraf) zullen afhaken.
 
Daar moet ik dan eerst wat meer onderzoek naar doen, Dennis.
Wat ik zo nog, uit het hoofd, weet:
Je kúnt een upgrade van de lenzen doen (~€200,-).
Degene met xenon lenzen hoeven dat níet te doen (kán wel :P)
Vervolgens moet daar nog een set áchter die het 'groot licht' van de xenon voor zijn rekening neemt (~€170,-).
En dan nog zelf omschroeven en aansluiten :)
 

yoyo

The UK brothers
Dan moet de unit uit elkaar nieuwe reflector (waar ook de lens in zit) nieuwe xenon lampen en balasten die deze lampen weer voeden(mischien kunnen de bestaande balasten wel gebruikt worden)
Al met al toch iets meer dan € 170,00 dacht ik.
 
Daarom zei ik al, Aart: ik moet eerst het e.e.a. goed uit gaan zoeken.
Hier staan ook een aantal foto's van CateraMV6, hoe hij het heeft gedaan:
http://www.cardomain.com/ride/3006002/20

Als ik die foto's goed bekijk, weet ie niet of ie de lamp-units wel 'heel' heeft gelaten... dat moet ik even vergelijken.
Het lijkt erop alsof ie de bevestigingen aan de bovenzijde heeft aangepast...
 
Bovenaan