Zo sta je weer eens met pech lang de snelweg.
Vandaag onderweg met de fam in de omega toen ik meende dat de omega flink wat water opgooide. Na wat denkwerk en de wetenschap dat er zoab op de weg lag kwam ik tot de conclusie dat er iets anders aan de hand zou moeten zijn.
Een blik op de tellerbak liet mij schrikken. De temperatuur meter schoot als een raket omhoog richting rood.
Meteen de omie de vluchtstrook op en een kijkje onder de motorkap was nog meer een schrik. Toen de rook was weggewaaid zag ik vrijwel meteen de oorzaak.
Bij de 2.5dti wordt de egr verwarmd of gekoeld door kv en dit wordt geregeld door een thermostaat en er zit een slang met een soort snelkoppeling op. Hier zat het probleem. Het plastic was door het opwarmen en afkoelen broos geworden en afgebroken.
De anwb gebeld en na ongeveer een half uur was de eerste monteur terplekke ja de eerste want 5 minuten later kwam anwb monteur nr2. samen hebben ze het probleem eerst provisorisch proberen te maken met ry raps en ijzerdraad, deze poging mislukte waarna er besloten werd het wat rigoreuzer aan te pakken. Nu hebben ze de koppeling eraf gezaagd en hier een slang overheen geplaarst en de originele slang voorzien van een thule en deze in de nieuwe slang geduwd en vast gezet.
Na het bijvullen weer voorzichtig op weggegaan en tot nu toe alles in orde. Ik zeg thump up voor de wegenwacht.
Maandag naar de bmw dealer om een nieuw thermostaathuis te bestellen en deze te vervangen.
Vandaag onderweg met de fam in de omega toen ik meende dat de omega flink wat water opgooide. Na wat denkwerk en de wetenschap dat er zoab op de weg lag kwam ik tot de conclusie dat er iets anders aan de hand zou moeten zijn.
Een blik op de tellerbak liet mij schrikken. De temperatuur meter schoot als een raket omhoog richting rood.
Meteen de omie de vluchtstrook op en een kijkje onder de motorkap was nog meer een schrik. Toen de rook was weggewaaid zag ik vrijwel meteen de oorzaak.
Bij de 2.5dti wordt de egr verwarmd of gekoeld door kv en dit wordt geregeld door een thermostaat en er zit een slang met een soort snelkoppeling op. Hier zat het probleem. Het plastic was door het opwarmen en afkoelen broos geworden en afgebroken.
De anwb gebeld en na ongeveer een half uur was de eerste monteur terplekke ja de eerste want 5 minuten later kwam anwb monteur nr2. samen hebben ze het probleem eerst provisorisch proberen te maken met ry raps en ijzerdraad, deze poging mislukte waarna er besloten werd het wat rigoreuzer aan te pakken. Nu hebben ze de koppeling eraf gezaagd en hier een slang overheen geplaarst en de originele slang voorzien van een thule en deze in de nieuwe slang geduwd en vast gezet.
Na het bijvullen weer voorzichtig op weggegaan en tot nu toe alles in orde. Ik zeg thump up voor de wegenwacht.
Maandag naar de bmw dealer om een nieuw thermostaathuis te bestellen en deze te vervangen.