Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Het dagboek van OMEGA CARAVAN C20NE

Het dagboek van OMEGA CARAVAN C20NE aflevering XXIX

door B-Buster » 20 sep 2013 09:24
Klopt, om te voorkomen ...iets schaamteloos te koop te zetten ... nieuwe leden niet direct actief ... de marktplaats.

Goedemorgen lieve OOP(st)ers
Al weer een maand geleden googlede meneer Frits "koop omega" en ontdekte het bestaan van OOP. "ah met een marktplaats, mooier kan het niet." hoorde ik nog net verstaanbaar hem mompelen. "ach eerst registreren" en effentjes later; "hé wat nou weer, niet voldoende posts?, daar ga jij iets aan doen C20NE."
"ikkuh?"
"Ja wie anders, stel je eens netjes voor en vertel ze daar wie je bent en wat je hebt meegemaakt."
Nou de rest kennen jullie lieve OOP(st)ers.
Gister NeefNiels nergens te bekennen. Was de hele dag alleen gelaten en ik kon er niets aan doen maar ik raakte overspoeld met herinneringen. Wat wordt een Omega toch sentimenteel met het klimmen der jaren. Ging mijn zeven jaar bij meneer Frits en die lieve Sonja idealiseren, gewoon niet mooi meer. Ik kreeg een sterke aanval van heimwee. Krijgt iedere Omega als ie terugdenk aan al zijn avontuurlijke ritten. Zal er bij NeefNiels wel niet meer inzitten, die rijdt natuurlijk niet naar het eind van Europa met die schatten van hondjes achter in. Net over de grens bij Maastricht,daar zal het wel bij blijven.
Maar met meneertje Frits en die schat van een Sonja... kijk...
Calabria (mijn mooiste reis)
1jkg35.jpg

zie je Sicilië liggen? Nee? maar hier wel:
34riukg.jpg

had ik graag naar overgestoken Sicilië. Maar nu krijg ik ineens weer mijn alpenritten op mijn zijruit:
1ggeu0.jpg

en altijd vol aan de bak met een nokkievolle achterbak:
17vbyh.jpg

mooie reizen, met heel veel verrassende ontmoetingen. Hier internationale VESPA dag op de GroschGlockner:
2rdkl0k.jpg

lieve OOP(st)ers laat ik maar ophouden, het grijpt me te veel aan. Straks denken jullie nog dat ik een sentimenteel oud wrak ben.
fijne dag nog zondagrijders
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Zo zie je maar dat ons gelijk met die regel weer bewezen is, anders hadden we dit allemaal moeten missen. d:)b
 
Het dagboek van OMEGA CARAVAN C20NE aflevering XXX

Ik maak me vreselijk ongerust lieve OOP(st)ers,
Het hele weekend heb ik taal noch teken van NeefNiels vernomen. Ik heb het niet eerder met jullie er overgehad maar ik lijd aan nare dromen. 1 nare droom om precies te zijn. En die nachtmerrie is weer in volle hevigheid terug. Aan meneer Frits moest ik een keer die angstdroom beschrijven. Hij moest onbedaarlijk lachen, " dat is een afwerkplek voor ondeugende Omega's" legde hij uit. Ik snapte er niets van. Misschien dat iemand van jullie me kan helpen deze droom uit te leggen. Laats stuitte ik op een foto die vrijwel exact weergaf waar mijn droom over gaat;




2dtxeew.jpg



Ik ben voor NeefNiels zeer bevreesd. Het enige dat hem te doen stond, was mij op zijn naam te zetten. Daartoe heeft hij alle benodigde papieren van mij op zak. Een boze Bulgaar of een radeloze Roemeen met snode plannen hoeft hem maar een klapje met een Oost-Europees koevoetje in zijn nek te geven en ik slijt de rest van mijn bestaan in volledige afzondering op een verre poesta.
Misschien dat de actieve spotters tussen jullie, niet alleen op mijn collega's gericht zijn, maar ook ogen en camera willen inzetten voor de zoektocht naar NeefNiels?
Ik gebruik daarvoor een jarenoude compositiefoto uit het avroprogramma OpsporingVerzocht.
lieve OOP(st)ers, mochten jullie ergens NeefNiels spotten kom alsjeblieft niet zelf in actie, maar bel subiet 112.
De politie is volledig op de hoogte en heeft een arrestatieteam paraat staan.
33my6mx.jpg


Verstuurd vanaf mijn iPad
 
Het dagboek van OMEGA CARAVAN C20NE slot

Goedemorgen leden,
Hierbij stop ik de bespiegelingen van C20NE,

Gisteravond mailde Niels mij het vrijwaringsbewijs van de Omega. Hij heeft 7 jaar op mijn naam gestaan. Niels is de derde eigenaar, en behoort tot de derde (aangetrouwde) generatie na A.J.

Een maand geleden ging ik op zoek naar een koper, maar eigenlijk meer opzoek naar een opvolger. Zo kwam ik bij het OOP terecht en snapte gelijk waarom je niet direct toegang kreeg tot marktplaats. OOP is een omegakermis voor liefhebbers. Dus kreeg ik de inval om de omega zelf het woord te laten doen, met als enige doel de toekomstige koper/volgende eigenaar een precies rapport te geven van staat waarin de auto verkeert.

Ik heb een paar motieven om de Omega van de hand te doen. In april wordt ik 65 en ga €600 euro p.m. in inkomen achteruit. Reden om de uitgaven eens tegen het licht te houden. Sonja maakt sinds januari nauwelijks meer gebruik van de Corsa en staan er in eens twee auto's voor de deur. De Corsa heb ik nieuw gekocht drie jaar terug en helemaal op mijn snit samengesteld. Dat terzijde. Doorslaggevend was dat op de laatste omega vakantie naar Italië ik zag dat er begin van roest te zien viel.
Ik had de hoop dat door de verslagjes van C20 OOP leden met suggesties zouden komen hoe die dreigende aftakeling gestopt kon worden.
Ik speelde met de gedachte om C20 via een soort opvolger verkiezing van de hand te doen. Zoiets van wie het beste plan van aanpak te bieden had en beschut plekje binnen, die krijgt hem of kan hem kopen tegen een normale dagwaarde, wat zal dat zijn €300?

Maar steeds werd duidelijker bij het verschijnen van de dagelijkse C20 berichten dat Niels geïnteresseerd raakte en natuurlijk helemaal in het door mij geïdealiseerde opvolgersprofiel paste.
Niels kwam 10 jaar geleden bij opa A.J. en waste eigenlijk steevast de Omega die voor opa's deur aan het wegkwijnen was.

Het schrijven van de stukjes was een feest voor mij en ongelooflijk inspirerend. Heb ideeën en stof genoeg om de rubriek nog afleveringen lang voort te zetten. Het verraste me enorm hoe je een familiegeschiedenis (maar evengoed ons dagelijks leven) vanuit een auto zou kunnen beschrijven.
Gaandeweg ontdekte ik door het OOP hoe Opel in onze familie verknoopt zat.
A.J. 4 Rekords en twee Omega 's.
Ikzelf, altijd stationcars na 3 keer Renault4, fiat miofiori (een roestnachtmerrie), vwPassat (totalloss jammer),2x kadet en toen let op, Opel omega helaas met een 1600 motor, tot uiteindelijk met tweeton op de teller het afscheid kwam, vervolgens in het verdere leven gaan vectra-en, tot ik die station aan mijn zoon overdeed, 7 jaar geleden om C20 te gaan besturen. Opelman in hart en nieren, ik kan niet anders zeggen.

Ik hoop dat Niels, in zijn eigen stijl, het OOP op de hoogte houdt van zijn C20 conserveringsproject. Ik volg Niels privé natuurlijk nauwgezet.

Ik zou het heel leuk vinden als BBuster mij de gezamenlijke stukjes in een PDF bestand kan toezenden.
Het ga jullie allen goed en OOP naar de toekomst.
Frits
 

yoyo

The UK brothers
Frits, jammer dat wij afscheid moeten nemen van de Omega en de verhalen die hij(jij) sprak.
Ik heb deze met plezier zitten lezen en kreeg zelfs een beetje medelijden met hem.

Natuurlijk kan je zeggen het is maar een auto, maar ik geloof steevast dat menig liefhebber de voiture tegen
de auto praat en er zelfs gesprekken mee heeft.
(ik ook al waren die gesprekken ook wel een heftig en heeft ze gelukkig niet gedaan wat ik gezegd heb, anders zat ik nu zonder)

Maar ook de bedankjes waren er.
Ik moet zeggen Frits Zoals jij hem "neerzette" heeft mij het gevoel gegeven dat er meer talent bij jou zit.
Probeer daarom de stukjes van "neef" Niels te bundelen en de omega weer eens tot ons te laten spreken.

gr,
Aart
 
yoyo zei:
Frits, jammer dat wij afscheid moeten nemen van de Omega en de verhalen die hij(jij) sprak.
Ik heb deze met plezier zitten lezen en kreeg zelfs een beetje medelijden met hem.

Natuurlijk kan je zeggen het is maar een auto, maar ik geloof steevast dat menig liefhebber de voiture tegen
de auto praat en er zelfs gesprekken mee heeft.
(ik ook al waren die gesprekken ook wel een heftig en heeft ze gelukkig niet gedaan wat ik gezegd heb, anders zat ik nu zonder)

Maar ook de bedankjes waren er.
Ik moet zeggen Frits Zoals jij hem "neerzette" heeft mij het gevoel gegeven dat er meer talent bij jou zit.
Probeer daarom de stukjes van "neef" Niels te bundelen en de omega weer eens tot ons te laten spreken.

gr,
Aart
Je haalt me de woorden uit m'n mond!

Gr. Paul
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Het dagboek van OMEGA CARAVAN C20NE slot

fritsensonja zei:
Goedemorgen leden,
Hierbij stop ik de bespiegelingen van C20NE,

Gisteravond mailde Niels mij het vrijwaringsbewijs van de Omega. Hij heeft 7 jaar op mijn naam gestaan. Niels is de derde eigenaar, en behoort tot de derde (aangetrouwde) generatie na A.J.

Een maand geleden ging ik op zoek naar een koper, maar eigenlijk meer opzoek naar een opvolger. Zo kwam ik bij het OOP terecht en snapte gelijk waarom je niet direct toegang kreeg tot marktplaats. OOP is een omegakermis voor liefhebbers. Dus kreeg ik de inval om de omega zelf het woord te laten doen, met als enige doel de toekomstige koper/volgende eigenaar een precies rapport te geven van staat waarin de auto verkeert.

Ha Frits,

Dank voor de leuke en originele manier waarop je jezelf en Omega C20 aan ons hebt gepresenteerd. Mij heeft het erg aangesproken en ik weet van anderen die ik tussendoor gesproken heb dat er met mij een hoop andere leden met plezier naar de dagelijkse episodes gekeken hebben.

Je uiteindelijke motivatie heb je een leuke tijd stil gehouden maar werd uiteindelijk wel duidelijk. Mijn waardering voor de wijze waarop je ook dat stukje gebracht hebt. Zoals ik al eerder zei, de blokkade op de Marktplaats voor nieuwe leden heeft ons een erg leuk verhaal opgeleverd.

Ik had de hoop dat door de verslagjes van C20 OOP leden met suggesties zouden komen hoe die dreigende aftakeling gestopt kon worden.
Ik speelde met de gedachte om C20 via een soort opvolger verkiezing van de hand te doen. Zoiets van wie het beste plan van aanpak te bieden had en beschut plekje binnen, die krijgt hem of kan hem kopen tegen een normale dagwaarde, wat zal dat zijn €300?

De hints naar wat tips waren hier en daar lichtelijk zichtbaar inderdaad, maar ik denk dat anderen met mij vooral in het verhaal zijn meegegaan. Mochten er specifieke vragen zijn (wellicht door Niels) dan denken we graag mee, gewoon even een apart topic aanmaken. :)

Maar steeds werd duidelijker bij het verschijnen van de dagelijkse C20 berichten dat Niels geïnteresseerd raakte en natuurlijk helemaal in het door mij geïdealiseerde opvolgersprofiel paste.
Niels kwam 10 jaar geleden bij opa A.J. en waste eigenlijk steevast de Omega die voor opa's deur aan het wegkwijnen was.

Top dat de C20 op deze manier dichtbij blijft.

Het schrijven van de stukjes was een feest voor mij en ongelooflijk inspirerend. Heb ideeën en stof genoeg om de rubriek nog afleveringen lang voort te zetten. Het verraste me enorm hoe je een familiegeschiedenis (maar evengoed ons dagelijks leven) vanuit een auto zou kunnen beschrijven.
Gaandeweg ontdekte ik door het OOP hoe Opel in onze familie verknoopt zat.
A.J. 4 Rekords en twee Omega 's.
Ikzelf, altijd stationcars na 3 keer Renault4, fiat miofiori (een roestnachtmerrie), vwPassat (totalloss jammer),2x kadet en toen let op, Opel omega helaas met een 1600 motor, tot uiteindelijk met tweeton op de teller het afscheid kwam, vervolgens in het verdere leven gaan vectra-en, tot ik die station aan mijn zoon overdeed, 7 jaar geleden om C20 te gaan besturen. Opelman in hart en nieren, ik kan niet anders zeggen.

Mooi inderdaad, die geschiedenis. Zo zie je maar dat onbewust zoiets behoorlijk diep geworteld kan zijn.

Ik hoop dat Niels, in zijn eigen stijl, het OOP op de hoogte houdt van zijn C20 conserveringsproject. Ik volg Niels privé natuurlijk nauwgezet.

Die hoop delen wij, het zou erg leuk zijn als we dat mogen volgen. Ik maak met plezier een garage topic / forumdeel aan daarvoor mocht Niels interesse hebben.

Ik zou het heel leuk vinden als BBuster mij de gezamenlijke stukjes in een PDF bestand kan toezenden.

Daar ga ik binnenkort even voor zitten, komt goed. :)

Het ga jullie allen goed en OOP naar de toekomst.
Frits

We gaan vrolijk door, dank! Echter maken leden zoals jijzelf het mede tot een succes, dus ik hoop wel dat we je mogen blijven zien langskomen. Ook voor leden die overstappen op een ander model blijft de OOP garagedeur open staan. Wellicht ook een keer met Niels en C20 naar een OOP meeting? Zou ik erg leuk vinden.

:w Jacco
 
Wellicht ook een keer met Niels en C20 naar een OOP meeting? Zou ik erg leuk vinden.

:w Jacco
Zeker. Ik dacht in het begin ook dat het wat meer was voor jongens met petjes zo'n meeting maar na, voor mij, de 1e meeting in Delft kwam ik hier gelijk van terug!
En als je dan al dat moois bij elkaar gezien hebt gaat het Omega virus misschien toch wel weer kriebelen :-).

Gr. Paul
 
IJsblok zei:
yoyo zei:
Frits, jammer dat wij afscheid moeten nemen van de Omega en de verhalen die hij(jij) sprak.
Ik heb deze met plezier zitten lezen en kreeg zelfs een beetje medelijden met hem.

Natuurlijk kan je zeggen het is maar een auto, maar ik geloof steevast dat menig liefhebber de voiture tegen
de auto praat en er zelfs gesprekken mee heeft.
(ik ook al waren die gesprekken ook wel een heftig en heeft ze gelukkig niet gedaan wat ik gezegd heb, anders zat ik nu zonder)

Maar ook de bedankjes waren er.
Ik moet zeggen Frits Zoals jij hem "neerzette" heeft mij het gevoel gegeven dat er meer talent bij jou zit.
Probeer daarom de stukjes van "neef" Niels te bundelen en de omega weer eens tot ons te laten spreken.

gr,
Aart
Je haalt me de woorden uit m'n mond!

Gr. Paul
Hier idem!
 
Goedemorgen vroege lezers van het OOP
Werd er behoorlijk stil van, van die mooie woorden van Peter, Aart, Jacco Frans, Paul (niemand vergeten?).
Ben benieuwd naar wat Niels er van vindt. Heb sowieso met hem afgesproken een keer naar een meeting te gaan (met zijn drietjes en de hondjes achterin) Aarzeling om dat te doen heb ik niet, maar tijd blijkt vaak een obstakel. Ik weet dat ik zeker zal genieten van de mooie Omega's en jullie wetenswaardigheden over la Bella Machina. Niels heeft een oldtimerverzekering afgesloten van 7000 km per jaar. Dan staat de teller over 7 jaar op twee ton. In mijn 7jaar reed ik het dubbele. Bij het opzeggen van mijn verzekering hoorde ik dat ik 31 schadevrije jaren had (met de auto's zal ze bedoelen, in mijn dagelijks leven was het niet altijd zo) en dat ik daardoor 75% bonuskorting krijgen. Ik ga nu uitzoeken of het loont om de verzekering op de Corsa over te zetten. Mijn verzekering is daartoe niet opgezegd, maar bevroren voor vijf jaar. Nooit geweten dat dat kon.
Ik wacht nader overleg af met Niels, om te zien wat hij wil.
Jacco zal ik na grondige herlezing punt voor punt beantwoorden. Ik heb ook nog een aantal suggesties om OOP nog verder te verbeteren.
Na een week van OOP gebruik gemaakt te hebben, werd ik donateur. Maar de penningmeester zit, zat? midden tussen de verhuisdozen,dus werd ik niet blauwgekleurd tot nu toe. Ik let bij alle berichten die ik lees, of het lid donateur is, vind ik zelf wel keurig om zo je erkentelijkheid te laten blijken om de server (service) van OOP in de lucht te houden.
Gr.
Fr.
 
Goedemorgen ieder
Goed nagedacht over voortgang van het dagboek, maar C20 is nu van Niels en Niels moet zijn eigen weg vinden,zowel in het gebruik, aanpassingen en onderhoud van C20 als in zijn relatie met jullie OOPers.
Dus gaat het dagboek terziele. "Eindig met een klapper" had Niels nog geopperd eerder deze week. Goed een klein sissertje, nabrandertje.
Er hing nog een aangekondigd verhaal in de lucht, waarin van Kwawegen's zegen maar beperkt houdbaar bleek. Voor mijn eerste vakantie met de Omega, ik had hem nog geen twee maanden, was C20 helemaal uit zijn dodenslaap gewekt met grote beurt en nieuwe banden,trekhaak. Op dag twee begonnen we aan zijn eerste alpenrit.
ielffc.jpg

En net voor de top, de pas ging het mis. De temperatuur liep op! Wijzertje kroop niet, maar accelereerde naar het rooie gebied. Ik was zo verstandig om gelijk te stoppen. Motor was loeiheet, klep omhoog, af laten koelen, in stappen en weer een klein stukje rijden. Ik dacht dat de radiateur stuk was (wat een bewonderenswaardig technisch inzicht heb ik toch). Ik heb toen boven op de pas met van Kwawegen gebeld, zaterdagmiddag kwart voor vijf. Geen monteur aanwezig wel de technische adviezen van een verkoper. Ik was bang dat ik niet over goed water kon beschikken, maar slootwater kon evenzogoed gebruikt worden werd me door de mobiel verteld. De mazzel was dat C20 zijn hartfalen vlak onder de top had gekregen en met drie kleine sprongen hadden we het hoogste punt bereikt. Daar nog even van uitzicht en braadworst genoten. Aan de weg naar beneden begonnen dat ging goed. Temperatuur liep alleen op als de weg weer op liep. We vonden hotel in Ischgl. Maandag nog een stukje naar beneden, hotelier had afspraak gemaakt met garage bedrijf in lagergelegen dorpje. Volgende dag had hij hem gemaakt. De waterpomp bleek stuk. Kreeg het kapotte onderdeel mee, een schoepenachtig stalen schaaltje dat jaren als papierpressé gebruikte. Volgens mijn broer E.T. Was dat vroeger gebruik dat de garage daarmee aantoonde dat ze een onderdeel ook daadwerkelijk vervangen hadden. (Bekend bij de jonge OOPers?)
35isq4m.jpg

Ik was erg geschrokken dat ondanks de verzekering van van Kwawegen, er bij C20 direct ouderdomskwalen aan het licht traden. Nota bene bij zijn eerste serieuze test. Maar nadien heeft C20 zich motorisch voortreffelijk gedragen.
Genoeg voor vandaag.
C 20 had nog twee verhaallijnen bij mij achter gelaten. Betreffende dit misterieuze knobbeltje;
2j2uc0k.jpg

En dan hadden we nog de grote schilderijenroof, die C20 helemaal naar Roemenië en Bulgarije voerde.dat begon zo;
5md5e.jpg


Maar ach die stories zullen wel voor altijd in de vergetelheid blijven hangen.
Ben benieuwd of Niels ons met zijn beide benen in het hier en nu van C20 zal terugbrengen.
 
Altijd die kl*te waterpompen. Elke Opel die m'n vader heeft gekocht bij van Kwawegen heeft daar een nieuwe waterpomp gekregen. Soms zelfs nog in de garantie, zo ook de laatste, de Corsa van 2007.
Ik zelf ook met m'n Astra, een paar dagen nadat ik in Duitsland de 200km/u had aangetikt...

Gr. Paul
 
Interessante opmerking Paul IJsblok.
?.kl*te waterpompen. Elke Opel ...bij van Kwawegen heeft daar een nieuwe waterpomp gekregen. Soms zelfs nog in de garantie, ... ook met m'n Astra, een paar dagen nadat ik in Duitsland de 200km/u had aangetikt...
Als we ervan uitgaan dat het niet van Kwa zelf zijn kan, die de waterpompen tot Erger maakt, lijkt het erop dat die waterpompen misschien een te krappe capaciteit hebben. Jij full speed 200km, ik hartstikke zwaar beladen tijdens een stevige klim. Is de oorspronkelijke waterpomp de zelfde als de vervanger. Die kl#te waterpompen gingen niet bij herhaling stuk. Jij zal met die Astra toch nog wel eens 200km gereden hebben? En ik ging als een gereïncarneerde Hannibal talloze keren met de nieuw Oostenrijkse waterpomp de Alpen over. Nooit meer een centje pijn gehad.
Ie er een OOP theoreticus die het antwoord op deze bespiegeling heeft.
Gr.
Fr
 
Ja dat klopt wel weer, tenminste voor zover ik weet heeft elke wagen van ons dit maar 1x gehad. Denk toch dat ze na een bepaalde km stand het gaan begeven, ik heb het dan wel over de 4 cilinder motoren, bij de omega heb ik het (nog, even afkloppen) niet gehad.

Gr. Paul
 

yoyo

The UK brothers
Een punt dat zeker altijd de aandacht heeft bij het vervangen van de distributieriem (wordt dan ook meestal mee vervangen)
Bij de ketting uitvoeringen werd dat wel eens achterwege gelaten en daardoor gingen deze waterpompen wel eens defect.
Ik heb er bij mijn A- 2.4 in zij heleleven bij mij één keer een waterpomp moeten vervangen , en dat is dus 1 x in 13 jaar en bijna
350000km's dus dat is niet slecht.

Nu heb ik toch wel het idee dat de huidige Omega vaker op ziekenbezoek moet dat de "oude A".
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
fritsensonja zei:
Na een week van OOP gebruik gemaakt te hebben, werd ik donateur. Maar de penningmeester zit, zat? midden tussen de verhuisdozen,dus werd ik niet blauwgekleurd tot nu toe.

Dat heb ik bij deze voor je geregeld. Met onze hartelijke dank uiteraard! :)
 
Bedankt Jacco voor het regelen van het blauwe stigma van de ware OOPgediende.
Van Niels en zijn crew hoor ik weinig, eigenlijk niets over C20 en dat is gunstig voor het "scheidingsproces" dat ik door maak.
Ik weet dat mijn ex-werkpaard rustig in de zuidlandse wei staat en een rustige oudedag, dat was precies wat ik wilde.
Het dagboek komt daarmee ook ter ruste.

Één auto voor de deur is wel wennen en heeft er al een paar keer toegeleid dat ik met de Randstadrail naar DH gereisd ben. Ik zal binnenkort een kast bij Ikea weghalen, 40 bij 20 bij 150cm. Afmetingen waar C20 om lachte. Ik ben reuze benieuwd of ik zo'n pakket ook zo makkelijk in een met een weggeklapte achterbank Corsa kan vervoeren.
Dat is wel het volgende project dat zich nu aan lijkt te dienen; welke aanpassingen kan ik in, boven en achter die kleine dreumes doorvoeren, zodat hij C20 waarlijk doet vergeten, bij mijn exorbitante vervoersbehoeftes.

Saluti a tuti OOPiati
Frits
 
Bovenaan