Eerste diagnose is gedaan. Code p0420. Dus iets met de lambda of cat. Garage gaat maandag verder met meten op lekkage en sensor controleren 4 gas test was ook niet stabiel.
Garage heeft gisteren uitlaat losgehaald gemaakt, en ik heb een filmpje gezien. Er zat toch behoorlijk wat roetaanslag en vocht in de pijp. Katalysator leek goed, en de lambda met remmen reiniger gereinigd. Heeft een Xeramic Premium benzine reiniger in de tank gegooid. Nu even aankijken of het wat helpt, en anders waarschijnlijk de kat vervangen. Wordt vervolgd.
Gelukt. Ik hoop niet dat hun volgende advies is om maar meteen de hele kat incl. sensor te wisselen. Begin met die sensor. Die brandstofcleaner is lekker voor je injectoren, daar ga je het uitlaat traject niet mee redden. Lambda's zijn na een 100-150k aan vervanging toe. En dat was voordat de E10 een bijdrage ging leveren.
Zal beginnen met het eerst vervangen van de lambda. Gisteren ging toch weer het lampje branden. Wat zou een goed merk zijn ?
Ik heb vorig jaar de kat vervangen. Kwam ik tegen op MP. Is natuurlijk geen GM maar werkt perfect. Prijs €170,00
Voorlopig is het benzineverbruik gedaald naar 9,3 de liter. Gemeten op een volle tank en snelweg/stad door elkaar. Er is dus nog hoop. Wel brand het lampje nog steeds.
Een 2.2 zou wat beter moeten kunnen, al is een 2.2 station met automaat geen zuinigheidswonder. Banden(maat) scheelt ook een hoop. Storingslampje staat niet voor niets aan, er is wat stuk. Dat is een knappe prestatie en ligt volledig aan de gebruiker.