Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

motor loopt .....weer goed.

yoyo

The UK brothers
Vandaag op weg naar huis ineens een hoop gerommel in het vooronder wat gepaard ging met beroerd lopen van de motor.
Ik heb altijd een HH uitlezertje bij mij en daar stond misfire cilinder 4.

Ok dat kan, ik dus nieuwe bougie's geplaatst en weer een stukje rijden...... een behoorlijk gerommel weer na een paar kilometer en wederom
in de noodloop en hortend en stotend ergens geparkeerd om te kijken wat er nu weer was... en nu was het misfire cilinder 3!.

Ik heb zo'n vermoeden dat mijn bobine brug aan het afsterven is dus gelijk maar een nieuwe besteld , en nu maar wachten totdat
ik deze brug weer geplaatst heb.
Nu loopt hij na de laatste reset op toeren wel redelijk , maar stationair heeft hij soms de neiging om af te slaan , zet ik hem in zijn
vrij dan heeft hij minder weerstand en blijft hij ( net ) draaien.

Nu maar even een paar dagen laten rusten. ( is ook wel eens goed voor haar)
 
Re: motor loopt .....niet goed.

Hoi Aart

Vanochtend ff Wheeler dealers zitten kijken over een Saab ( Vauxhall techniek ) deze hadden toevallig de zelfde meldingen, bougies vervangen gaf geen resultaat, was inderdaad de bobinebank :'(

gr Huug
 
Re: motor loopt .....niet goed.

haha net toevallig ook wheeler dealers gekeken en dacht ook gelijk aan aart
 

yoyo

The UK brothers
Re: motor loopt .....niet goed.

Ik hoop dat het dan idd de brug zal zijn.....even duimen draaien maar.
 

Joep

Verbannen
Re: motor loopt .....niet goed.

Denk dat je 100 kans inderdaad de bobine is. Gelukkig, want je kunt er zo bij en is makkelijk te vervangen.
 

yoyo

The UK brothers
Re: motor loopt .....niet goed.

Schuifje weg, 2 schroeven en een stekkertje.
that's it!......(hoop ik)
 

Joep

Verbannen
Re: motor loopt .....niet goed.

Op het blok heb je 4 vierkante gaten waar de bougies doorheen gaan en waarover de bobinebrug zit, zijn die vierkante gaten afgedicht met rubbers oid?
 

Andrew

600.000
Re: motor loopt .....niet goed.

Joep zei:
Op het blok heb je 4 vierkante gaten waar de bougies doorheen gaan en waarover de bobinebrug zit, zijn die vierkante gaten afgedicht met rubbers oid?

Helaas, dat zijn geen vierkante maar ronde gaten. Onderaan de bobinebrug zitten de bougiedoppen en deze sluiten die gaten af. Overigens kun je die bougiedoppen los vervangen.

Aart, ik hoop dat het euvel met de nieuwe bobinebrug verholpen is.

Andrew
 

Joep

Verbannen
Re: motor loopt .....niet goed.

Andrew zei:
Joep zei:
Op het blok heb je 4 vierkante gaten waar de bougies doorheen gaan en waarover de bobinebrug zit, zijn die vierkante gaten afgedicht met rubbers oid?

Helaas, dat zijn geen vierkante maar ronde gaten. Onderaan de bobinebrug zitten de bougiedoppen en deze sluiten die gaten af. Overigens kun je die bougiedoppen los vervangen.

Aart, ik hoop dat het euvel met de nieuwe bobinebrug verholpen is.

Andrew
Ik vraag dat omdat er 1 klein hoekje is afgebroken van de afdekplaat (waar ECO-TEC op staat) en die is in 1 van die 4 gaten terecht gekomen... Hoop niet dat dat dat kleine plastic stukje in het blok terecht kan komen bij het demonteren van de bobinebrug?
 

yoyo

The UK brothers
Re: motor loopt .....niet goed.

Joep zei:
Andrew zei:
Joep zei:
Op het blok heb je 4 vierkante gaten waar de bougies doorheen gaan en waarover de bobinebrug zit, zijn die vierkante gaten afgedicht met rubbers oid?

Helaas, dat zijn geen vierkante maar ronde gaten. Onderaan de bobinebrug zitten de bougiedoppen en deze sluiten die gaten af. Overigens kun je die bougiedoppen los vervangen.

Aart, ik hoop dat het euvel met de nieuwe bobinebrug verholpen is.

Andrew
Ik vraag dat omdat er 1 klein hoekje is afgebroken van de afdekplaat (waar ECO-TEC op staat) en die is in 1 van die 4 gaten terecht gekomen... Hoop niet dat dat dat kleine plastic stukje in het blok terecht kan komen bij het demonteren van de bobinebrug?

@Joep,
als er een stukje kunststof in is gevallen kan dat nog geen kwaad, maar voordat je je bougies gaat vervangen
blaas dan eerst even met wat perslucht in de gaten zodat het stukje eruit geblazen wordt.
Is dit er niet uit dan ontstaat de kans dat het stukje plastic IN de cilinder terecht komt, en dat wil je niet hebben!

@Andrew,
ik hoop het wel, maar ik ben altijd een beetje pessimistisch totdat ik er eerst een x aantal dagen mee gereden heb
zonder klachten en dan pas zeg ik dat het heeft geholpen!
 

Andrew

600.000
Re: motor loopt .....niet goed.

yoyo zei:
@Joep,
als er een stukje kunststof in is gevallen kan dat nog geen kwaad, maar voordat je je bougies gaat vervangen
blaas dan eerst even met wat perslucht in de gaten zodat het stukje eruit geblazen wordt.
Is dit er niet uit dan ontstaat de kans dat het stukje plastic IN de cilinder terecht komt, en dat wil je niet hebben!

Omdat het er dan via die ronde openingen uit moet komen, lijkt mij dat dit lastig gaat en volgens mij kan het dan ook nog naar een andere bougieschacht geblazen worden. Je hebt van die dunne opzetslangen voor op een stofzuigerslang om op lastige plekken te komen (zoals in de bougieschacht), desnoods zelf wat in elkaar freubelen met een stukje tuinslang en wat ducttape. Wellicht is dat ook een idee om te proberen.

Andrew
 

yoyo

The UK brothers
Re: motor loopt .....niet goed.

343gig3.jpg


Uitlaatklep sluit niet goed (cilinder 3) . :'(
Reparatie gaat nog even duren omdat de man in kwestie het nogal druk heeft en
(voor mij ongunstig) hij ook nog eens op vakantie gaat. :F

Maar ik weet nu iig wat het is , de zuigers zagen er nog goed uit en nu wil hij alle kleppen goed passend
maken ,en de defecte voor nieuwe klep(pen) omruilen. :Y
Dus eigenlijk is het een kop revisie ook alle klepseals worden vervangen en ik was pas over 15000 aan de beurt
voor een distributie set dus ik zit eraan te denken om dit ook gelijk maar te laten doen. :?
Maar voorlopig.......openbaarvervoer! :r

Maar ik heb iig iets om naar uit te kijken. }:)
 

Joep

Verbannen
Re: motor loopt .....niet goed.

Als de riem eraf moet dan zou ik zoiezo de oude niet terug plaatsen.

Dat het zuur is, is wel duidelijk!
 

Andrew

600.000
Re: motor loopt .....niet goed.

Aart,

In elk geval weet je nu de oorzaak. En het lijkt verdacht veel op mijn probleem afgelopen voorjaar, met dit kaartje als mijn "herinnering":

2l9nt4n.jpg


In elk geval een stevige ingreep om te herstellen. Ik zou naast de distributieset (riem + 2 rollen + spanner) ook overwegen om de koelvloeistofpomp te vervangen, tenzij die heel recent is gedaan. Het koelsysteem en de distributie moeten toch al open.

Andrew
 

yoyo

The UK brothers
Re: motor loopt .....niet goed.

@Andrew,
Heb jij een 5 cilinder? _O- _O-
Idd alles meenemen vwb de distributie ik weet het.

@Joep, ik heb er nu zelf rond de 65.000 mee gereden.
Ik heb ze gekocht met 85000 gekocht, rond de 99.000 lekke koppakking en nu (140.000km) dit grapje.
 

Joep

Verbannen
Re: motor loopt .....niet goed.

Dit is dus niet voor het eerst dat het blok problemen geeft?
 

Andrew

600.000
Re: motor loopt .....niet goed.

yoyo zei:
@Andrew,
Heb jij een 5 cilinder? _O- _O-

Jazeker, wist je dat niet :+

Nee hoor, ik had ten eerste cilinder 4 - 3 - 2 - 1 gemeten (wat dus niet klopte met de cilindernummering op het compressiekaartje) en vervolgens de probleemcilinder (om mezelf echt te overtuigen dat het daar fout zat) nog een tweede keer gemeten.

Was er met de endoscoop nog wat te zien aan die kleppen? Bij mij kwam deze klep eruit:

359xo4o.jpg


Andrew
 
Bovenaan