Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

motor loopt .....weer goed.

Andrew

600.000
Re: motor loopt .....niet goed.

carenbar zei:
Ik zelf zou nooit een gas wagen kopen of het moet een dikke Amerikaan wezen (oldtimer) of de kop moet daar helemaal op aangepast zijn

Een oldtimer heeft vaak geen harde klepzetingen, dus dat is meteen vragen om problemen met LPG. Neem van mij maar aan, dat de Z2.2XE motor echt wel geschikt is om op LPG te rijden. Bedenk wel, dat bovenstaande foto gebeurde na ruim 4,5 ton op LPG gereden te hebben (welke oen doet dat nou :+ ). En inslaan van de kleppen op de zetels was zelfs helemaal niet aan de orde.

Bij Aart's Omega heeft het niks met de LPG te maken, maar met een gare bougie. Overigens heb ik nog nimmer speciale LPG-bougies gebruikt, maar gewoon de originele OEM-bougies.

Aart, ik zou alleen de 2 kleppen van de betreffende cilinder vervangen. Die kun je alleen per set van 2 kleppen kopen en ik moest er bijna een week op wachten voordat de VOD ze binnen had. Het zou sneu zijn als je daardoor nog een extra week geduld moet hebben (lees: nog een extra week met het OV moet reizen).

Andrew
 
A

Anonymous

Gast
Re: motor loopt .....niet goed.

Wat een ellende allemaal Aart. Hoop dan ook voor je dat dit snel opgelost wordt.
 
Re: motor loopt .....niet goed.

Kop op, Aart.
Dit is wel een K*-periode (zoals anderen ook al zeiden) maar daarna is het weer heerlijk cruisen :Y
En v.w.b. LPG-rijden: mijn vorige V6 heb ik ook stevig 160k km's doorgetuft, zonder problemen (dat weet jij ook).
Het feit dat er een stukje van je bougie afbreekt, had net zo goed met een benzine auto kunnen gebeuren.
 
Re: motor loopt .....niet goed.

Aart,
In Hoogvliet zit MOC op de gadering die is niet duur en goede service.
Misschien kan hij wat voor je betekenen.

Gr. Willem
 

yoyo

The UK brothers
Re: motor loopt .....niet goed.

Zal ik je wat vertellen Willem, een kennis werkt daar en als hij weer terug is van Vakantie gaat hij er s'avonds
aan het werk.
En als het goed is wordt Zaterdag 10 november de kop er weer goed op gemonteerd en kan ik weer lekker rijden.

Maar toch bedankt voor het meedenken Willem. d:)b
 

yoyo

The UK brothers
Re: motor loopt .....niet goed.

Ja dit jaar is wel het jaar van geduld hoor , phoe maar ik zal wel moeten.

Ik zie het zo.....binnen één maand rij ik weer.......(zucht zucht
 
Re: motor loopt .....niet goed.

yoyo zei:
Ja dit jaar is wel het jaar van geduld hoor , phoe maar ik zal wel moeten.

Ik zie het zo.....binnen één maand rij ik weer.......(zucht zucht

Veel sterkte/geduld Aart :)
 

yoyo

The UK brothers
Re: motor loopt .....niet goed.

Eindelijk is de Omega weer eens op pad geweest zonder dat hij raar ging doen en in de noodloop ging!

De reden was 1 kromme uitlaat en 2 kromme inlaat kleppen, deze waren door een afgebroken bougie elektrode veroorzaakt.
Vraag mij niet hoe het kan maar de elektrode is door een draaiende motor in stukjes gemept en we hebben er nog een paar stukjes
van terug gevonden.

De stukjes elektrode die gevonden werden.
(het 10 cent stuk lag er niet in ;) )

n6c1p1.jpg


Eén in de cilinder en één (je gelooft het nooit) onderin het inlaatspruitstuk.

Je zou zeggen dat alles door de uitlaat naar buiten zou moeten gaan, maar hier lag echt nog een gedeelte onder in het inlaatspruitstuk.
Je kon het zo zien liggen als het gasklep huis verwijdert was en met magneet omhoog gevist.

Doordat er nogal wat beschadigt was moest de kop eraf en de "foute" kleppen vervangen.
Alle kleppen zijn opnieuw afgedraaid en de zittingen opnieuw gefreesd , geslepen en ook gelijk allemaal nieuwe klepsteelseals geplaatst.

11jsugi.jpg


28bfnsz.jpg


2vbrneg.jpg


Twee nieuwe klepveren omdat bij de vacuumtest 2 kleppen niet goed genoeg bleken te sluiten.
Dit bleek ook de oorzaak van het "tikkende" geluid wat ik al een tijdje hoorde in het blok.

eqb3mt.jpg


En nu maar hopen dat hij het goed blijft doen. (ik geloof pas dat hij het goed doet als hij iets van 1000km erop heeft zitten zonder problemen)

Toen alles motorisch in elkaar zat hebben we de linkervoorwiel naaf/lager vervangen en de remolie ververst.

En nu maar weer lekker cruisen.
 
Re: motor loopt .....niet goed.

Nou jonge. Heeft lang geduurd maar nu kun je weer van je omega genieten.

Een ijzer balletje kan rare sprongen maken. Ben maar blij dat deze dingen niet tussen zuiger en cilinder wand zijn gekomen.
 

Colinh

Donateur 2023
Re: motor loopt .....niet goed.

Laten we hopen dat het dan goed blijft Aart.


Verder geen schade aan de cilinders of zuigers ?




gr Colin
 
Re: motor loopt .....niet goed.

Gelukkig dat het weer goed werkt! Dit is ook mijn ergste nachtmerrie dat alles in de soep draait :?. Ik denk van ons allemaal wel. Hopen dat de 1e 1000 km vlekkeloos onder de wielen doorgaan ;-).

Gr. Paul
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: motor loopt .....niet goed.

Mooi dat het weer gemaakt is en dat je nu maar weer lekker kan genieten.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: motor loopt .....niet goed.

Heel goed Aart. d:)b

Nu maar een hoop probleemloze kilometers gaan maken.
 

renepaul

Donateur 2024
Re: motor loopt .....niet goed.

Ik hoop dat je geduld nut heeft gehad, en dat de eerste 1000 km normaal verlopen. d:)b d:)b
 
Re: motor loopt .....niet goed.

Mooi dat de Omega weer gerepareerd is nu kan weer kijken of ik jou met je mooie Omega weer tegenkom in de buurt.
Gr. Willem
 
Bovenaan